Nyt totuus:kierrätätkö lahjoja?
Minä kierrätän, kunhan vain pysyy tarkkana että lahjat lähtevät ihan eri suuntiin ja eri tuttavapiiriin kuin mistä ne on saatu. Viime jouluna meille ei kotiin jäänyt varmaan yhtään mm. töistä ja muualta saatua kynttilä- ja suklaapkettia, kaikki pistin kiertoon saman tien! Ja olen siis laittanut kiertoon ihan lahjaksi saatuja esineitäkin...Uudelleen pakettiin vaan ja menoksi!
Kommentit (47)
Tossa näkee että lahjojen antajaa ei kyllä arvosteta yhtään! Toivottavasti et kuulu minun tuttavapiiriini!
Me saadaan kummatkin töiden kautta kaikenlaista joululahjaa ja nythän on vakiintunut myös tämän kesälahja. Joka tapauksessa tyypillisesti suklaarasioita ja joulukukkia ei juuri itse tarvitse ostaa. Mä en vaan voi syödä tosia monia suklaita ruokavalioni vuoksi, joten niistä menee kierrätykseen suurin osa. Tänä vuonna ollaan joulun aikaan kaksi viikkoa poissa kotoa, joten jaan kukat varmaan naapureille. Leikkuulaudat, essut, laudeliinat jne. olen joko kierrättänyt (yleensä ei voi, kun niissä on firman logoja) tai sitten myynyt hyvin sopuhintaan kirpputorilla.
Ystäväpiirissä ja perheen kesken ei jaeta tällaisia pakkolahjoja, joten nitä lahjoja ei tarvitse kierrättää
Mä siis kannatan todella lämpimästi sitä viinipulloa ainakin liikelahjana ja lahjana kontaktien kesken. Jos itse ei halua, se on helppo laittaa eteenpäin (päinvastoin kuin esim. sinänsä muuten kauniit Jokipiin pellavan uunikintaat, joissa lukee firman logo ja joka kiljuu olevansa liikelahja, näitä meille tuli yhtenä vuonna kolmet). Viinipullo ei vie paljon tilaa kaapissa ja ainakin meillä tulee vuoden mittaan juotua.
Arvostanko muka paremmin, että syön suklaat, joista en pidä, kaikki noin 8 - 10 kiloa ja sairastun? Vai onko parempi, että vien naapureiden ja sukulaisten lapsille, naapuriin kehitysvammaisten kotiin jne. Kuopukseni on allerginen hyasinteille, mutten myöskään halua heittää niitä pois.
Liikelahjat on rituaali ja kiva tapa, mutta ei ne ole mitään henkilökohtaisia juttuja. En usko, että kaikki minunkaan antamani sukukalleuksina periytyy.
3
Viime vuonna pistin kiertoon kynttilänjalkoja ja muumimukeja, jotka sain hoitolapsilta. Joulukukat pidän itse ja suklaat syötän vieraille, joita joulun aikaan käy. Viinipullot menevät kiertoon, samoin kaikki ns. herkkukorit.
Itse en anna lasteni hoitajille ja opettajille mitään " kunhan nyt jotain" lahjoja. Pyrin saamaan kaikki vanhemmat ostamaan yhteisen, niin saa sillä rahalla sitten jotain mukavampaa. Lahjakortteina nekin on yleensä annettu.
Syy siihen, inhoan ylimääräistä krääsää, arvostan hienoa ja kallista. Emme polta muita kuin venetsia kynttilöitä turvallisuuden vuoksi, joten isot kynttilät lähtee kiertoon.
samoin, jos lapset saavat synttärilahjaksi kavereiltaan jotain sellaista jota heillä jo on, niin ne viedään eteenpäin seuraaville kutsuille.
Töistä tulee uskomattomat määrät lahjoja joulun alla, ja oikeastaan pitkin vuotta, ja kyllä niistä suurin osa on sellaista, jonka annan eteenpäin, en kääri pakettiin, koska niissä on usein logo, mutta kysyn vaikkapa kaverilta, että olisko sulla pitoa tuliterälle toppaliiville, kun mulla on kaapit täys jo muutenkin. Minusta on parempi, että menevät käyttöön kuin kaatopaikalle - ei sitä tarvi koko maailman tavaroita itselleen kerätä säilytykseen.
Muutamia ihan " oikeitakin" lahjoja olen laittanut eteenpäin, jos meillä on ollut jo vastaava, tai ei ole istunut meille. Joskus on laitettu jo valmiiksi pieninä saatuja vauvanvaatteita odottamaan tuttavapiiriin syntyvää seuraavaa tulokasta. Lehtien tilaajalahjat päätyy kanssa aina pakettiin.
samoin monet miehen saamat liikelahjat, joista reilusti asia mainitaan, annetaan yleensä vanhemmille.
Saan itse niin vähän lahjoja, etten niitä raaski muille antaa..
Syykin tähän on ilmeisen selvä: Olen sanonut jo useana jouluna kaikille, että EI suklaata meille, kiitos! Otan sen melkein jo vittuiluna, jos siitä huolimatta suklaata tulee. Ja eritoten tänä jouluna, kun takana on menestyksellinen dieetti, niin suklaata ei jätetä meidän huusholliin yhtään ainoaa rasiaa.
Niin, ja joka joulu sitä suklaata on tullut, huolimatta siitä, että olen pyytänyt, ettei tulisi..
suklaatkin voi laittaa tarjolle, kun tulee vieraita. Lahjaksi saatuja tavaroita meillä ei laiteta kiertoon, ainakaan toistaiseksi ei ole tullut tavaraa jolle ei olisi käyttöä.
Joulusuklaat meni roskiin pääsiäissiivoukssa, pääsiäissuklaat joulusiivouksessa.
Nykyään vien ne saman tien eteenpäin, viimeistään uutenavuotena kyläreissuilla.
Kun ei ihmiset näköjään enää arvosta sitä lahjan antajaa yhtään. Pitäisi aina saada lahjaksi jotain isoa ja kallista että kelpaa! Säälittää nämä nykyajan ihmiset, joille ei kelpaa enää mikään...
parhainta, että lahja menee käyttöön, kuin että se heitetään pois tai jää kaappiin seisomaan.
Annan aina lahjat, jotka eivät minulle käy, eteenpäin sellaiselle, jonka tiedän juuri sitä tavaraa tarvitsevan. Ellen tekisi näin, niin vähäiset säilytystilat olisivat täynnä kihla-, hää-, syntymääpäivä-, joulu- ja liikelahjaa, joilla ei olisi mitään käyttöä.
Krääsää en kierrätä, mutta lasten lelut ja pelit menevät pienemmille serkuille joulupukin konttiin, kun ovat omille lapsille liian lapsellisia. Tämä pätee tietenkin vain hyväkuntoisiin tavaroihin.
en vasta myöhemmin laittaa sen pakettiin jollekin, tosin sitten täytyy olla varma, ettei lahjan saaja ole meillä käydessään nähnyt koriste-esinettä. myös lapsen lahjaksi saamia juttuja kierrätän, jos hällä vaikka ko lelu tai kirja jo on tai jos jostain syystä en tykkkää lahjasta. :)
ystäväni saavat mm. valokuva-albumeita, joita olen joskus parivuotta sitten saanut ja lisäksi jotain lastenvaatteita josta en pidä niin laitan eteenpäin (tietty käyttämättömät) ja taisin paketoida yhden tietokirjan kans jolla en tee yhtään mitään!
jotka on pakattu sellofaaniin niin surutta eteenpäin avaamatta pakkauksia. Mitä hittoa mä tekisin pentikin tuikuilla??????
Saadaan sairaat määrät suklaata yms. joulun alla ja panen kyllä niitä surutta kiertoon.
Ihmiset kyllä tietävät siis, että nämä ovat meille tulleet liikelahjoina, ja vien varsinaiset lahjani myös, mutta inhoan suklaata, enkä jaksa viittätoista hyasinttia huushollissa...