Mitä voin tehdä kun asun yksin ja pelkään että saan yksin ollessani sairaskohtauksen??
Olen siis 32v nainen ja kärsin ahdistuksesta ja hypokondriasta(sairauksien pelko) Mutta eniten pelkään että saan yksin ollessani saiaskohtauksen enkä kerkeä soittaa apua. Miten te muut yksineläjät selviätte tämän pelon kanssa vai ettekö vain ajattele asiaa lainkaan?
Kommentit (93)
Eikö puhelimeen saa sovelluksen mistä pikanäppäimellä saa hätäkeskukseen linjan?
Äidilläni joku tällainen kun yksin halkoo puita mökillä yms ja ei saa muuten apua jos jotain käy. Kantaa siellä puhelinta kaulapussukassa että varmasti aina käden ulottuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Hanki turvaranneke.
Mistä meinasit, että sellaisen voi hakea?
Vierailija kirjoitti:
Eikö puhelimeen saa sovelluksen mistä pikanäppäimellä saa hätäkeskukseen linjan?
Äidilläni joku tällainen kun yksin halkoo puita mökillä yms ja ei saa muuten apua jos jotain käy. Kantaa siellä puhelinta kaulapussukassa että varmasti aina käden ulottuvilla.
Kyllä. On nimeltään niinkin monimutkainen kuin 112. Tosin ainakin minulla on puhelimessa lukitusnäytölläkin teksti hätäpuhelu, jota koskemalla saa linjan auki. Ei tarvitse näppäillä pin-koodiakaan jo ruutu on lukossa. Tämä siis automaatioasetuksena ollut valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti pelkään, että nielaisen kieleni, enkä saa naapurista apua:( Välillä on pelottavaa asua yksin.
Miten tuo on mahdollista? Mä olen pelännyt tukehtumista ruokaan kun olen yksin. Olen kyllä lukenut, että pitäisi heittäytyä sohvan selkänojaa tai lattiaa vasten, mutta epäilyttää että onnistuisiko se. Vai pitäiskö vaan sitten mennä rappuun huutamaan naapureille, en sentään korvessa asu.
Tai siis soittamaan ovikelloa, ei varmaan huuto onnistu, heh.
En koskaan avaa ovea, jos en tiedä, että joku on tulossa kylään.
t. eri
No en minäkään, ehkä fiksuinta olisi rynnätä ulos jonnekin missä on edes 1 ihminen näkyvissä.
Pelottaa kyllä.
Esmes vaihdan verhoja ja sitten tipun jakkaralta, pää kolahtaa johonkin pöydän kulmaan. Mies ei pysty auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki turvaranneke.
Rahalla saa yksityiseltä. Niitä on sellaisiakin, jotka hälyttää jollekin valitsemalleen henkilölle, eikä millekään turvapuhelinhenkilökunnalle. Halvempaakin niin jos on kuitenkin aika todennäköistä, ettei sitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa että saan jonkin sairauskohtauksen ja menen vaikka tajuttomaksi, kun olen 5-vuotiaan lapseni kanssa kahden. Raukka ei tietäisi mitä tehdä ja kuolisin. Joutuisi sitten vaikka kuinka kauan pelkäämään ruumiini vieressä. Tuskin uskaltaisi lähteä naapuriin hakemaan apua.
Itse opetin kaiken varalta jo pari vuotta sitten nyt jo 5 vuotiaalleni kuinka soitetaan apua. Laitoin hätänumeroksi mummin ja osaa kyllä soitella sinne ja varmaan 112eenkin jos ei mummi vastaa.
Ihan kerroin niillä sanoilla, että hyvä tietää jos vaikka käy onnettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki turvaranneke.
Prismasta
Katso elokuva Entäs Bob? Siinä päähenkilö ja yksi sivuhenkilökin kärsii erilaisista peloista. Se on komedia, mutta näiden ihmisten puolella ja heiltä oppii paljon kuka vaan.
Hanki ranneke, jolla voi tilata hätätapauksessa katsojan paikalle.
Avain sun pitää antaa sinne toimijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa että saan jonkin sairauskohtauksen ja menen vaikka tajuttomaksi, kun olen 5-vuotiaan lapseni kanssa kahden. Raukka ei tietäisi mitä tehdä ja kuolisin. Joutuisi sitten vaikka kuinka kauan pelkäämään ruumiini vieressä. Tuskin uskaltaisi lähteä naapuriin hakemaan apua.
Itse opetin kaiken varalta jo pari vuotta sitten nyt jo 5 vuotiaalleni kuinka soitetaan apua. Laitoin hätänumeroksi mummin ja osaa kyllä soitella sinne ja varmaan 112eenkin jos ei mummi vastaa.
Ihan kerroin niillä sanoilla, että hyvä tietää jos vaikka käy onnettomuus.
Niin, kaikilla YKSIN asuvillahan on kotonaan 5-vuotias, joka voi soitella apua....
Vierailija kirjoitti:
Hanki ranneke, jolla voi tilata hätätapauksessa katsojan paikalle.
Avain sun pitää antaa sinne toimijalle.
Anteeksi, mutta "katsoja" kuulostaa siltä kuin paikalle tulisi maksavaa yleisöä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti pelkään, että nielaisen kieleni, enkä saa naapurista apua:( Välillä on pelottavaa asua yksin.
Miten tuo on mahdollista? Mä olen pelännyt tukehtumista ruokaan kun olen yksin. Olen kyllä lukenut, että pitäisi heittäytyä sohvan selkänojaa tai lattiaa vasten, mutta epäilyttää että onnistuisiko se. Vai pitäiskö vaan sitten mennä rappuun huutamaan naapureille, en sentään korvessa asu.
t. eri
Monikin soittaa ovikelloa kun on tulossa kylään. Siitä pitäisi kyllä tietää jos ovikello soi.
Hyvä on olla olemassa joku ystävä jonka kanssa sopii esim. päivittäisen tsekkauksen, että vaihdetaan kuulumiset miten menee.
Heräsin itse n. 30v:nä siihen, että vaikka kuinka on läheisiä, niin saattaisi hyvin mennä joku 3 viikkoa ennen kuin kukaan oikeasti huolestuisi. Olisi vähän ikävämpi homma jos vaikka tippuisi tuolilta verhoja ripustaessa ja sattuisi niin ettei pääsisi soittamaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Monikin soittaa ovikelloa kun on tulossa kylään. Siitä pitäisi kyllä tietää jos ovikello soi.
Mitä yritit sanoa? En ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki turvaranneke.
Kai niitäkin palveluja joku myy, hälytin firma tms. mutta asiakassopimus maksaa sitten. Jos ei saa kunnalta muttei varmasti terveelle. Sellaiset jotka myy vanhainkodeille, invalideille. Kysele.
Minä asun yksin. Jos saan sairauskohtauksen, niin sitten saan. En voi asialle mitään. Ei ole sukulaisia/ ystäviä, jotka kaipaisivat. Joku remonttimies ehkä löytää jäännökseni, tullessaan joskus asuntooni. En ole itse sitä katsomassa. Heittäkööt irtaimiston kaatopaikalle ja luurankoni voi viskata vaikka mereen. Ruumis jää, mutta sielu lähtee muualle.
Itse olen saanut sairauskohtauksen, onni onnettomuudessa oli, että oli työpäivä ja työkaverit alkoivat ihmetellä, kun minua ei näy, enkä vastaa puhelimeen. Sitten ruokatunnilla yksi työkaveri oli tullut pihaan ja huomannut, että mun auto on pihassa ja yrittäneet soittaa mun kännykkään, joka soi sisällä asunnossa. Kun en vastannut enkä tullut avaamaan ovea, kun soittivat ovikelloa, niin olivat soittaneet huoltomiehet, joka soitti poliisille, koska kuulema vain poliisi voi mennä tuollaisessa tilanteessa tarkistamaan asunnon. Itselläni ei ole tästä muistikuvaa, mutta sen jälkeen oon aina laittanut siskoille aamuin illoin viestiä, että tietää, jos viestiä ei tule, niin jotain on sattunut. Eipä tuokaan akuutissa tilanteessa auta, mutta en jää pitkäksi aikaa virumaan/kuolleena asuntoon.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/rentoutus-ja-hengitys