=--> ♥ TAMMENTERHOT Perjantai
[b]Eilinen pino:[/b]
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9079080&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (31)
Kun yksi lopettelee päivän pinoa, toinen aloittelee seuraavaa päivää :)
Täällä oon kukkunut jo viidestä asti. Ei kai sitä nyt enää ruhtinaallisen 6 tunnin jälkeen uni tuu, kun on edellisinä öinä nukkunut muutaman tunnin unia..
Ardisia: voi kun kuulosti hyvältä tuo sun viimeinen käynti pelkopolilla. Varmasti on rankkaa ollut käydä siellä, mutta hienoa, että siitä on ollut apua. En tiennytkään, että sulla puudutuksen eväämisen takia meni mönkään edellinen synnytys?! Huh, onneksi nyt on asiat selvitetty seuraavaa reissua varten :)
(.) Eilisen jakkaralla kyykkimisen jälkeen oli nivuset yhtä soossia ja kipiää sellasta. Alavattakin oli kipiä niinku hakattu. Itku pääsi illalla miehen kainalossa. Ja iskiasta pakotti niin, että hyvä kun selvisin lyhkäsestä Tiimarin reisusta ilman istumista. Mitenkähän jouluostokset hoituu??! Ja mulla oli eilen sentään tukivyö käytössä koko päivän. Mitenkä olotila käy aina vaan aikaisemmmin raihnaseksi raskauksien myötä?! Viimeksi tälläistä oli ehkä viikko ennen synnytystä..
Zatu on ilmeisesti lähetellyt meillekin päin jäätäviä säteitä, sillä huomiseksi on meillekin päin lupailtu pakkasta! Ja räntää. Jospa saatais sittenkin valkea joulu.. bd Mitenkäs Z sun LA olikaan? Jos meidän Massu-Elmeri päättääkin syntyä vasta virallisena LA:na, keikun täällä sun kanssa kaksin helmikuun alkuun asti! :)
Eilen onnitelin vain Nenniä vauvansaantipäivän johdosta, mutta olihan siellä toki muitakin, jotka olivat " eräpäivänsä" saaneet. Onnea kaikille! Miltä tuntuu tiedossa oleva synnytyspäivä tuntuu? Mulla ei oo kokemusta, mutta kuvittelisin olevani jännityksestä jäykkänä, kun päivät kävis vähiin. Paitsi jos olo olisi viikkokausia näin kolottava kuin nyt, laskisin tunteja synnytyspäivään..
Mutta nyt, notkeaa ja vähävaivaista päivää pyöreille terhoille!
L
Huomenta,
tänään olis sit mahdollisesti viimeinen äitiysneuvolakäynti ;) Kun ensi viikolla on aika sinne äitipolille ja viimeksi puhuivat siitä käynnistämisestä, niin tuskin tarttee enää joulun jälkeen sit neuvolaan olla menossa (ei ainakaan ison mahan kanssa ja yksin, sitten sinne mennään toivottavasti kaksin vauvan kanssa).
Yritän ehtiä illalla kirjoittelemaan vielä neuvolakuulumisia.
Töistäkin pyydettiin, että jos tänään ehtisin siellä käymään, kun on joku tiedotustilaisuus meidän työpaikkojen kohtalosta (niitä ollaan siirtämässä pois Oulusta..). Mutta saa nähdä, että ehdinkö, kun neuvola on puoli tuntia ennen tuon tiedotustilaisuuden alkua, joten kiireeksi menee ja tämän mahan kanssa ei tosiaankaan ole mikään helppo päästä nopeasti paikasta toiseen.
Niin, ja tiedoksi, että eilen satoi täällä Oulun korkeudella lunta, mutta kyllä tuolla nyt näytti vettä tulevan, kun kävin lehden laatikosta aamulla hakemassa. Joten ei se valkoinen joulu tainnut vielä tulla tännekään, ehkä ensi viikolla ;)
Mutta nyt täytynee rientää tuonne pojan kanssa pelaamaan, kun kävi kerrankin kauniisti pyytämässä ;) Yleensä huutaa kurkku suorana tuossa vieressä, että haluaa pelata, mutta nyt tuli ihan nätisti, että minä haluan pelata tätä sinun kanssa.. Joten mitäpä äiti siihen voi muuta vastata, kuin että tullaan, tullaan.
Mukavaa viikonloppua kaikille.
-äitiliini ja masu 37+3
Ensimmäinen yö täydellisen sokerittoman päivän jälkeen, enkä herännyt kertaakaan yöllä yökkötunnelmaan! Eikä myöskään ramase vielä niin hirveesti kun muina aamuina.
Sinda75: en minäkään tiedä miksi tulee jättiläisvauvoja alhaisilla sokereilla, mutta kuopukseni oli joka tapauksessa 4700g ja 54 cm ja oli loppuraskaudessa nämä ihan samat oireet, joskin en tiennyt miksi oli niinn huono olo. Ilmeisesti se johtuu siitä, että kun matalat sokerit pistää mut himoitsemaan hulluna sokeria vähän väliä, sitä tulee vaan kertakaikkiaan liikaa. Ainakin nyt parin sokeriviikon jälkeen oli sf-mitta noussut käyrää ylemmäs ja omaa painoa tullut 1200g/vko. Enkä siis syönyt mitään hirmu kasoja vaan aina muutaman suklaapalan ruuan päälle + viikonloppuisin pullaa tyyliin pulla/päivä. Eli normaalistihan tuolla määrällä en lihoisi lainkaan. Nyt vaan tulee hullunaan painoa.
Yritin saada miehenkin mukaan sokerittomuuteen vauvan syntymään saakka jottei olis koko ajan mieliteko kun toinen mässää, mutta hän sanoi " ootko hullu, en varmaankaan rupee" . Että se siitä,,, Onneksi mies mässää vain viikonloppuisin eikä arkena. tuo oli hyvä ohje tuo että syön sitten runsaammin kun vauva on syntynyt. jätänkin joulutorttutaikinan tammi-helmikuulle -sit syön viisi torttua vauvan syntymän kunniaksi. Paitsi jos sokerit ei tasoitu synnytykseen, mut viimeksi ainakin tasoittui niin että oli siedettävää, alhaiset sokruthan mulla on ilman odotustakin mutta silloin se on vain oma häpeä sitten jos mässäilee eikä vaikuta enää vauvaan.
Olipas eilisessä pinossa kovasti juttua. En vielä ehtinyt lukea ihan kaikkea, mutta paneudun aiheeseen myöhemmin päivällä. Pitäis kirjoittaa johtamani hankkeen loppuraportin tiivistelmä tänään huolimatta sairaslomasta ja tuntuu, että järki ei juokse lainkaan. Sen jälkeen ei ole onneksi yhtään työasiaa enää odottamassa.
Palaan asiaan myöhemmin...
[color=8B4500]ei mulla oo ees kovin asiaakaa, laitoin kakun uunin, kohta pitää lähtee viemää herra7veetä kouluun, innostuun nyt kokeileen ekaa kertaa tämmöstä kakkua:
[b]Sarin jogurttikakku:
2munaa
3dl sokeria
175g marg. tai voita---> sulata,anna jäähtyä!
7dl vehnäjauhoja
1tl soodaa
1tl kardemummaa
2dl hedelmäpommijugurttia (ite laitoin danonen persikkajugurtin)
½dl kermaa
Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.
Sekoita kuivat aineet keskenään.
Lisää vaahtoon kerma,jäähtynyt sula,jugurtti,kerma ja jauhot vuorotellen.
Paista rengasvuoassa, 175 asteessa 50-60 minuuttia.
[/b]ilmoitan myöhemmin oliks hyvää :)[/color]
[color=8B3A3A][b]Maria ja himpula 35+5[/b] [size=4]♥
Täällä on jo kylpyhuone pesty, enää ei tartte kuin loppukoti siivota huomisia pojan juhlia varten. Hyvä yrityshän minulla oli, että siivoan yhden huoneen per päivä, mutta näin tässä TAAS kävi, että yhdellä rysäyksellä saap siivota (inhoan siivoamista).
Tänään aion leipoa fazerin sinisen kuivakakun ja huomenna leivon loput jutut, kun pakkaseen ei mahdu enää mitään.
Aika ihanaa teillä joille on annettu " viimeistään syntymäpäivä" vauvalle. Jotenkin osaisi varmasti enemmän suunnitella tulevaa laitoksella oloa, kun tietäisi milloin sinne pitää mennä.
Eilen särki ihan sikana alavatsaa, en pystynyt paljoa sohvalta liikkumaan. No, nolona myönnettäköön, että kun liikkeelle lähdin se olikin pieru mikä siellä kipristeli vatsaa niin saakelisti :)
Taas unohtui kaikki kommentointi mitä olin suunnitellut. Miten sitä oppisi avaamaan tän vastauksen omaan ikkunaan??!!
Päiväjatkoja terhot!
Taneli
huomenta naiset.
(.) viime yö meni vähän kehnommin. kun kyljellään koittaa nukkua ja sit sattuu toiselle puolelle masua. mut sain kyllä kuitenkin ihan ok nukuttua, varmaan seitsemän tuntia, eli en puuduksissa oo nyt:) vimpat jouluostokset aattelin tänään käydä tekemässä, sit ois siltäkin osin kaikki kunnossa.
tuiskua: juu, pakko se on tässä ollut alkaa ajatteleen et enää varman maksimissaan neljä viikkoa. jotenkin ei tunnu että edes niin kauaa enää menisi...
onkos ompullakin neuvolassa ultra? mäkin haluun! no, " onneks" käytiin kaks viikkoo sitten siellä tayssissa katsastamassa tilanne, niin näkin pikkusen.
fable: kun ois omaa oloaan eilen lukenut sun viesteistä, paitti se että vattakin oli sekasin, mulla ei...
pupina: nuo sinun ja siskon merkit kuulostaa ihan mun eiliseltä ololta. IIK! toissa yön nukkua tuhisin pitkään kun pikkuinen possu, mut silti eilisestä ei ilman päikkäreitä selvinnyt. pikkuisella kävelyllä kävin, ja sen jälkeen on liitokset olleet toosi kipeät. ja massua nipisteli jne eilen illalla. kipeitä supistuksia ei tullut, mutta sellasia lyhyitä kovettumisia sitäkin enempi.
äityli: onneks kaikki kuitenkin kunnossa, varmaan pelästytti tollanen vessareissu.
nennillä on sitten viimeistään päivä tiedossa :) ja emmalla sama juttu:)
kaima: sairaalakassi täälläkin melkein valmiina. tai miehen mielestä tärkein puuttuu, eli eväät:) mut kyllä me mietiskeltiin tossa yhtenä iltana että ei me tän valmiimmiksi vanhemmiksi taideta ilman vauvaa tulla, että hyvällä mielellä viimeisiä hetkiä kaksin vietellään.
mansemammalle oli täti jouluyllärin tuonut. ja kiva että mies saa kotosalla olla pikkuisen synnyttyä.
heinä ei sit saanut miestä mukaan sympatia-sokruttomuuteen. höh! no, herkuttelet sit synnytyksen jälkeen etkä anna miehelle mitään herkkuja:)
jahas, jos sitä aamupäivän ottaisi rennommin ja sit lähtis puolen päivän jälkeen kaupoille. aurinkoakin ihan lupailivat aamulehdessä. eli joululahjat, imetysliivit, pari seinälamppua ainakin ovat ohjelmassa tänään, katsotaan sitten miten simppis suhtautuu tähän äitin shoippailluun.
viikonloppuja:)
tigru ja simppis 38 (ihan oikeesti tääkin päivä koitti!)
sitä vaan piti tulla hehkuttamaan että Onni söi eilen klo kahden aterian kokonaan tissistä:) Herraa oli sitten irrottamassa rinnasta hoitaja ja mies kun mulla vaan valu vedet silmistä kun teki aika kipeetä:) Eikä meinannu poika millään irrottaa..ja hoitaja ei ollu uskoo syöttöpunnituksen tulosta.
No sitten viiden ja kaheksan syötöt Onni olikin ihan väsyny, puolet maidosta söi pullosta ja loput laitettiin letkuun. Edistystä kumminki. Viikonlopun yli kuulemma menee ennenkun kotiin pääsee. Ihan hyvä niin, koska varsinkin puollosta syödessä tapahtuu niitä hapetuksen laskuja.
Ai niin, tissillä ollessa ei hengitys katkennut kertaakaan vaan hapetusluku oli koko ajan erinomainen.
Oli äiti kyllä niin ylpee että:) Isästä puhumattakaan...
Saa nähä mikä tilanne on nyt ku meen sinne yhekstoista.
Hauskaa viikonloppua terhoille!!
Beijaflor
Taneli75: kirjoitit, että olisi paljon helpompaa suunnitella tulevaa laitoksella olemista, kun tietää, että milloin sinne pitää mennä. Mulla on tällä hetkellä just päinvastaiset fiilikset.. Mua ei ollenkaan nappaa ens viikkoinen käynnistys, vaan olen ihan paniikissa koko ajan. En tiedä, että miksi panikoin, mutta jotenkin tuntuu, että kun minut " määrätään" sairaalaan tiettynä päivänä, niin en saa sitten itse vaikuttaa laisinkaan siihen, että miten synnytys menee (ihan niinkuin muuten pystyisi kovinkaan vaikuttamaan)..
Mutta olen yrittänyt ajatella positiivisesti ja olla stressaamatta turhia. Yhden illan itkeskelin asiaa ja olin tosi huonoilla fiiliksillä, kun mieskään ei pääse mukaan sinne äitipolille (tulee sit synnytykseen, jos mut suoraan käynnistykseen kiikutetaan). Ja kun olin koko illan ihan hermoraunio, niin seuraavan yön supisteli tosi kipeesti monen tunnin ajan, onneksi sitten aamulla ei enää supistellut, joten ei tarvinnut stressata lisää ;)
Tanelille vielä: onneksi on muitakin kuin minä, jotka inhoaa siivoamista ;) Joskus se on jopa siedettävää, mutta musta olis paljon kivempi, jos se tapahtuis taikasauvan heilautuksella ja olis koti siistinä taas.. Erityisesti tällä hetkellä, kun meillä on tuota remonttia meneilläään ja joka nurkka on sen takia täynnä tavaraa, niin ottaa aivoon siivous ja tuo sotku vielä enemmän. Mutta ei auta siitäkään ottaa turhaa stressiä, huoneet valmistuu, kun mies ehtii tekemään ja sitten sotku ja tavarapaljous taas tasoittuu huoneiden kesken.
Mutta nyt pyykkejä ripustamaan, ennenkuin pitää lähtee sinne neuvolaan.
-äitiliini78
*haukotus* väsyttää ihan hirmusesti,yöllä tulee nukuttua kyllä paljon ja silti tarvii päivällä nukkua kahteen otteeseen päikkärit vielä.. mitenköhän selviän viikonlopusta hengissä kun on tukiperhelapsi tulossa ja sit vielä pikusiskot hoitoon lauantaiksi ja sunnuntaina pitäis mennä vähän pitemälle reissuun kyläilemään..
Onnea synnytysajan saaneille =)
Kiitos sille joka sanoi siivoavansa huoneen per päivä =) helpotti omaa joulusiivousstressiä kun päätin että maanantaina aloitan samanlaisen projektin..melkein tiedän että kun alottaa siivousta niin tulee jatkettua kuitenkin aina pidempään kun se on ihan kivaa kun alkuun pääsee..
Ihan tyhjä pää.. pikkuneiti 5v. on innoissaan kun äiti on väsynyt kun äskenkin kysyin hältä että jaksaisitkohan sä katsoa yhden filmin nyt niin äiti sais hetken levätä :D Näin meiän päivät tahtoo mennä,aamupäivällä saa katsoa yhden filmin jos isi on töissä tai nukkumassa yövuoron jälkeen niin kun nyt ja sitten vielä illalla lasten ohjelmat ja mä torkun ne ajat..
Nyt lepäämään.Tuli erittäin omaa napaa nyt vain kun ei ajatus oikein kulje väsyneenä..
T:Isa ja masukki 34+5
Johan on terhoille jo kovasti tapahtunut.. synnytysaikojakin on jo saatu, Onnittelut niistä!
Fable: Mulla on nuo alaselkä jomotukset olleet pitkään jo supistuksien yhteydessä ja kun eka kerran tässä raskaudessa supistus tuntu edessä, en sitä aluksi edes supistukseksi uskonut vaan luulin et on " jotain muuta" , heh, ei ehkä moni uskois että mulla on kolmas raskaus menossa =)
Zatu: joo kato, mä voin pitää sitä perää sun kanssa, en aio synnyttää kun helmikuun puolella. Voi olla et tulen toisiin ajatuksiin tossa lasketunajan tietämillä, mut kirjotellaan sit kahestaan piiitkiä pinoja.
Tänään ohjelmassa olisi siivousta (imurointi tehty jo) ja kuopuksen kanssa lääkärillä käynti, hän kun aamulla valitti että vettä tulee korvasta ja yöllä muutamaan kertaan heräs itkien, et en nyt tiedä onko tulehdusta kun ei ole muuten valitellut, mutta varmistan nyt kuitenkin. Samalla käyn itse angiina- testissä, kurkkukipu on aika pirullinen, ei nieltyä saa ja puhuminenkin tuottaa tuskaa, millonkahan sitä näkisi terveen päivän? Olen nyt yskinyt ja kipuillut jo 4 kk ja tosiaan mykoplasma-bakteeriin olen syönnyt antibioottia ja kurkunpääntulehdukseen penisiliinä ja nyt epäilen et on angiina, on voimat jo aika vähissä.
Beijaflor: Hienoa että Onni on jo jaksanut olla rinnalla noinkin pitkään, toivotaan että Onni vahvistuu hyvin ja saatte hänet jouluksi kotiin.
Voi olla että tämäkin tyttö syntyy luomuna, aiemmilla kerroilla on tarjottu epiduraalia ja toisella spinaalia, en ole niistä kieltäytynyt kummallakaan kerralla, on vain käynyt niin että niitä ei ole keritty anatamaan kun tytöt ovat jo syntyneet. Salissa en ole kerinnyt olemaan kun 1tunnin kun ovat ensimmäiset itkunsa päästäneet. Polikliinisestä synnytyksestä olen jo luopunut.
No nyt on pakko jatkaa siivousta tai ei tule valmista ikuna.
Mamm@mia rv 33+6
[color=#8B4513]Ahneena jo jäähdytin palan jääkaapissa, lisäsin muuten tohon itte vielä hieman sitruunan mehua, ois voinu laittaa enempiki, sopii hyvin persikan kanssa :)
nyt vahtiin ettei toska piiras pala uunissa..
T:hormooni hyyryissä leipova Maria...
[color=darkviolet]Ja ihan ekaksi kommentteja. .
[b]Ardisia [/b]mutta nyt on varmaanki kevyempi olo, ku sait purettua tunteita? Omista tunteista en tiiä oonko padonnu ne nyt sisälle, koska alkuraskauden kaikki mietteet " hullu kai sitä oli ku tähän ryhty" on kadonnu. Vai oonko mä muka kasvanu tän masun kasvun myötä ja käsitelly ne :O No, onneks on se synnytystapa-arvio ja siellä käytäneen jotenki läpi viime kertasta. Jos mä sitten repeen, jos tarvis on. .
[b]Maria [/b]on ollu tarkka ja alottanu uuen kasautuman just " reikä reikä" :D Mitä se sun ukkos on tehny, ku noin leivot ;)
[b]Lyyti [/b]juu eilen jossain vaiheessa päivää olin pahalla tuulella niin saatoin mulkasta suuntaan, jos toiseen jäätävästi ;) Mut on kyllä ihanan valosaa ulkona nyt :)
Mun LA on vk:lla neljä, joten saapa nähä. .voi ihan hyvin mennä helmikuun puolelle mitä en tosin halua, koska sillon peipin täytys olla jo jättiläinen.
[b]Äitiliini [/b]toivottavasti ei oo sentään työpaikka vaarana lähtee alta, ku tommosia muutoksia suunnittelevat.
[b]Tigger [/b]hui mitkä viikot sulla on :O Onnea :) :)
[b]Beijaflor[/b] ihanaa, että Onni alkaa vahvistumaan bd bd. Varmasti parempi olla niin kauan laitoksella, että on varmasti valmis kotiin. Vaikka aika voi tuntua pitkältä. Voimia :)
[b]Mamm@mia [/b]onpa mukava, ku lupaat olla mun seurana :) Onko synnytykset menneet hyvin vauhdista huolimatta?
Yöllä tuuli aika rankasti ja muutaman tunnin nukuttuani kuuhailin jonku aikaa pitkin mökkiä. En tiiä miksi oli jotenki levoton olo.
Tänä aamuna oon paistanu viinereitä (raakapakasteita) ja herkutellu tän päivän kunniaksi. Sitten otin urakan ja moppasin mökin nurkasta nurkkaan.
Akan huoneessa aattelin viel järkätä leluja, koska ens viikolla niitä tulee lisää :O
Pitäs lähtee ulos, koska akka oli niin innossaan aamulla. Katteli akkunasta ulos ja hehkutti paljosta lumesta :) No on siellä sellanen kerrostuma, mut asteet uhkaa olla nollan likellä, joten saapa nähä miten käy. .
Pirtsakkaa päivää kaikille :)
Z ja peipi 34
[color=darkviolet]Orpo olo ilman sormusta :/ yöllä piti saippuan kans se ottaa pois ja hyvä ku sain! Se kai se tuskastutti yöllä, ku oleellinen osa mua piti ottaa " irti" .
Aamupäivällä sitten ei mitkää rintsikat tuntunu hyvältä :/ siinä niitä vaihellessa ja pyöritellessä alko ahistaan. Ei yhtään houkuta lähtee rintsikka ostoksille, ku pitäs lähtee niin kauas :O Ukko ei varmasti tuo, jos sille soitan ja pyydän käymään kaupassa.
Jo voi olla hankalaa. Ja JOS kävis ihme ja se tois niin ei tuosta ympärysmitasta voi sanoo istusko ne siittä huolimatta. *polkee jalkaa*
Imetysrintsikoita en varmasti vielä ala pitämään. *möks*
Miksi tuon varustuksen piti nyt jo alkaa turpoomaan. .
Uskokaa tai älkää, mutta täällä pilkistää aurinko pilvien lomasta! Ihan ihmeellistä, kun ulkona on kirkasta, eikä harmaan sateista niin kuin on ollut viimeiset n viikkoa. Yöllä oli aikamoinen myräkkä; joskus kahden jälkeen tuuli ja satoi niin kovasti, että olin ihan varma, että meidän ulkovalot on lentänyt kauas pois, mutta tuolla ne vielä roikkuu.
Vähän harmittaa, kun miun flunssa on vissiin siirtynyt tytölle, eikä kyllä ois tarvinnut, kun ens tiistaina on se korvaoperaatio. Sanoivat, ettei saa mennä, jos on kuumetta tai yskää. No kuumetta ei onneksi ole, mutta vähän yskää. Olen nyt antanyt tytölle vähän hunajaa ja reilusti tuoremehua ja hedelmiä, jotta c-vitamiini antaisi pöpöille kyytiä. On tässä onneksi vielä neljä päivää aikaa parantua. Pitää toivoa, että menee ohi, koska sit ei kyllä tiedä, koska seuraava aika saadaan. Onko kellään mitään hyviä flunssankarkoittamisvinkkejä? Mie en kyllä keksi muuta kuin tuon hunajan ja c-vitamiinipitoiset hedelmät.
Ihana, että Beijaflorin Onni on syönyt niin reippaasti! :) Siitä se lähtee. Toivottavasti Onni pääsee jouluksi kotiin.
Aika monella alkaa jo olla jos jonkinlaisia tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä. Miulla oli kans illalla aika paljon supistuksia ja aika napakoita sellaisia ja niitä tuli n. kymmenen minuutin välein, muttei sitä onneksi kestänyt kuin vajaan tunnin.
Ardisia: hyvä, että sait keskusteltua polilla. Toivottavasti siitä on siulle apua.
Heinä: hyvä, että sait nukuttua yön kunnolla. Pietään peukkuja, että tuo sokerittomuus auttaa pahoinvointiin, eikä enää kasvata vauvaa kauheesti.
Zatu: meinasitko vielä käyvä verikokeissa? Toivottavasti siulla pysyy kutina poissa. Eikös se yleensä rv 36 - 37 tuppaa tulemaan, jos on tullakseen?
Hurjasti tulee noita herkullisia leivontaohjeita! :) Mie pyöräytin eilen paholaisen kakun. Muuten ihan hyvä ohje, mutta en ymmärrä, miksi siihen tuli suolaa. Tietääkö kukaan, minkä funktio sillä on makeassa kakussa?
( . ) ihan ookoo, nyt kun flunssa alkaa helpottamaan. Sitä vaan ihmettelen, että miksi tää kutina yltyy aina viikonloppua vasten? Joka perjantai on samanlainen, ihan kauhee syyhy joka puolella. Maanantaina on verikokeet ja eiköhän torstaina ilmoiteta käynnistyspäivä meillekin. Mutta kattellaan ja ootellaan. Nyt on kyllä ens viikko niin täynnä ohjelmaa, ettei kerkee kauheesti murehtimaan mitään. Huomenna ajattelin viimein käyvä ostelemassa joululahjoja ja sit vielä maanantaina labran jälkeen, jos jotain vielä jää huomenna ostamatta.
Rentouttavaa viikonloppua kaikille!
T: Monttu 37 tasan! :)
Täällä esikoinen vihdoin alkaa olla terveiden kirjoissa! Ruoka maistuu ja ulkoiltiin pitkään aurinkoisessa säässä, ihanaa :) Eilen jo soittelinkin neuvolaan ja sieltä sanottiin, et voi hyvinkin kestää neljä päivää, tosi ärhäkkää vatsatautia kuulemma liikkeellä. Eikä kuivumisesta puhunut mitään, vaikka on se varmasti totta, että tällainen reilu 13 kg kuivuu aika paljon nopeammin kuin aikuinen :( Mut nyt kun syö hyvin, niin voisko sitä luottaa, että nestetasapainokin pikku hiljaa kohenee? Väsynyt on edelleen, mutta muuten jo ihan reipas.
Zatu, kyllä mä vähän veikkaan, että minä se täällä yksinäni pyörittelen tammenterhojen odotuspinoja, kun kaikki muut on jo siirtyneet vauva -puolelle :) La on vasta 27.1. eikä kyllä minkäänlaista tuntemusta synnytyksestä ole vielä ollut. Vauva on kyllä laskeutunut, mutta sehän nyt ei mitään kerro. Eikä tosiaan ole kiirekään, joulun jälkeen vasta aloitan kaikki valmistelutkin.
Ardisia: hienoa, että niistä pelkopolikäynneistä on ollut apua!! En tiedä miten ne tunteet vaihteleekin ihan laidasta laitaan synnytyksen suhteen. Välillä on tosi luottavaisin mielin ja oikein odottaa, että pääsee uudelleen synnyttämään, nyt kun muka " osaa" . Välillä taas pelottaa niin, että oikein henkeä salpaa! Tähän asti on pelottanut vain se, jos kaikki ei meekään ihan putkeen, vaan vauvalle tai itselle käy jotain. Nyt on alkanut pelottaa se mieletön kipukin, vaikka eihän se kauaa kestä eikä siihen kuole :( Mut kun sanotaan, että kivut unohtuu heti kun vauva on syntynyt, niin kyllä mä muistan kaiken yhä kuin eilisen päivän. Että ei sitä unohda, mutta vauva on vaan sellainen palkinto, että sen takia on valmis kärsimään - näköjään uudestaankin! Eiköhän suurin osa synnytyksistä mene tosi hyvin ja ehkä sitä sitten h-hetkellä on jo niin kypsä raskauteen, että on hirmuinen tsemppi päällä saada vauva ulos :)
Jos menis ottaan pyykit koneesta, taitaa vihdoin olla kaikki oksutaudin jäljiltä pestynä... Mukavaa perjantaita ja siis tosiaanko vaan 9 yötä jouluun, voi kääk!!!!!!!
ariella ja paavo 33+6
ariella77 voisiko tuohon kuivumisen tutkimiseen auttaa sama kuin ihan vauvoja tutkittaessa ? Eli painat suht topakasti peukalolla esim mahaan ja jos iho palautuu heti niin ei ole kuiva, mutta jos alue menee valkoiseksi ja palautuu normaali ihonväriseksi hitaasti, voi vahvasti kuivumista epäillä.
Tuollaisen ohjeen mie sain kun meirän neiti oli vauvana ripulissa ja kyselin että mistä hiivatista mie tiedän milloin hän kuivuu kasaan =)
Niin ja tietysti lihasten velttous on yksi jo suht vakava merkki.
Mutta ennen kaikkea äidinvaisto sanoo paljon!!!!
-E-36+0
Taas on melkein päivä pulkassa ja paljon mitään en ole saanut aikaiseksi. Aamulla tehtiin joulukortit loppuun ja ne sentään sain postiin :-). Muutama asia käytiin hoitamassa ja sitten kaupassa. Käytiin kyllä ravintelissa syömässä lounasta ja sai vähän herkutella välillä.
heinä - huomioi vaan että hedelmät ja nestemäiset maitotuotteet nostavat nopeasti verensokeria. Varmaan sullakin tepsii toi mahdollisimman tasaisesti sokereita nostava dieetti, paljon kuitua (ruisleipää, puuroa) ja vihanneksia.
nenn - onnittelut " deadlinesta" . Tasan samat viikot ja painoarviokin aikalailla sama, mutta mulla vaan kontrolli silloin 29.12. Kai siellä sitten jotain päätetään jatkosta?!
äityli - toivottavasti kaikki ok eikä vuoto uusi
Fablella, elinalla ja pupinallakin kuulostaa aika jänniltä noi oireet, saas nähdä kuka tosiaan on seuraava synnärillä :-)
ardisia - hyvä jos olet saanut apua, toivottavasti tulee tällä kertaa positiivinen kokemus ilman turhia huolia ja kärsimyksiä.
taneli - täällä kans toinen jolla usein mahassa " outo" tunne ja heti jännätään että mitä, usein sitten jotain ruuansulatukseen liittyvää :-)
beijaflor - upeita uutisia, tsemppiä! Toivottavasti Onni kasvaa ja voimistuu hyvin.
Maria - ohje tallessa tulevaa tarvetta varten, kiitos :-)
Monttu - mutuna suolasta, korostaisiko jotenkin muita makuja...
ariella - katso että lapsukainen juo kuitenkin hyvin. Meillä A oli reilun vuoden vanha ja oli toipunut jo vatsataudista. Yhden päivän söi ihan normaalisti ja seuraavana päivänä ei meinannut aamulla herätä. Käytiin Lastenklinikalla ja todettiin että poika on vähän kuivunut, ei onneksi pahasti mutta kuitenkin. Eli tärkeämpää kuitenkin tuo juominen kuin syöminen, tarjoa vaikka jugurttia tai velliä tai muuta nestepitoista syötävää että varmasti tulee sitä nestettä.
( . ) voi paksusti. Kaikenlaisia " oireita" riittää, mutta pistetään enemmän kuvittelun piikkiin.
Nyt ruuanlaittoon!
t. Mirabella ja Albert rv 37+4
Heipä hei, hyvää iltaa.. *luppakorvaa hyräillen*
ihan kateellisena luen teidän pohjoislaisten lumi- uutisista :/ Kyllä kelpais tännekin! Vettä sataa edelleen. Lämmintä reippaat kymmenen astetta. Tuolla kalliit toppahaalarit saavat odottaa käyttöä kaapissa kun näillä keleillä on enempi tarvetta sadevaatteille :/
Pupina: Vai säikytteli sua olotila yöllä. Jänniä nämä viimeiset viikot, kun se lähtö voi ihan oikeesti tulla ihan milloin tahansa ;)
Lyyti: Joo, oli ihan terveellistä käydä noi pelkopoli- istunnot. Kuusi kertaa yhteensä kävin,mutta oikeestaan tästä viimeisestä koen eniten saaneeni " irti" . Niin, se paniikkikohtaus siellä kuopuksen synnytyksessä aiheutui aivan varmasti kivusta. Jos oisin sitä kivunlievitystä ajoissa saanut niin oisin varmaan paniikiltakin säästynyt?
Miten sun selkä? Laitahhan mese päälle niin saapi jorista..
Taneli: Meillä sama ongelma pakastimen suhteen, ihan on viimesilleen täytetty. Jospas sitä sitten vauvan saatuttua raaskii ruveta " purkamaan" ;)
Mites Tiggerin ostosreissu? Selvisitkö yhtenä kappaleena kotia ;) ?
Äitiliini: Ota ihan rauhallisesti. Me kaikki pidetään täällä peukut pystyssä käynnistyspäivänä, että kaikki menee mukavasti!
Isabelluskalta onkin pitänyt kysyä jo kauan aikaa tuosta tukiperhetoiminnasta! Oletteko kauan sitä tehneet? Kuinka usein lapsi / lapset teille tulee? Näetkö siinä jotain negatiivisia puolia? Me harkitaan vakavasti joko sijais- tai tukiperheeksi ryhtymistä, kunhan tämän masuvauvan kanssa on ensin päästy alkuun. KIva, jos vähän kertoisit teidän toiminnasta!
MammaMia: Toivottavasti teillä piakkoin sairastelukierre päättyy :/ Mie olen jostakin lukenut naisista, joilla vastustuskyky laskee raskauden aikana. Kuulutkohan sä siihen ryhmään? Olitko edelliset raskaudet yhtä tulehdusaltis?
Zatu: Sä olet varmaan käsitellyt mörkös ja kummitukses sellaisella terveellä tavalla, kun ei enää pahemmin päässä pyöri..!? Joillain, kuten mulla, on taipumus hysterisoida kaikkea, tää pelkokin meni vähän yli :) Ei vaan, vitsi vitsi. Ei noitten pelkojen kanssa ole leikkiminen ja on ihan normaalia, että tuntee pelkoa. Synnytys on kuitenkin tilanne, johon ei itse sen kummemmin voi vaikuttaa. On vaan otettava tilanne sellaisena kun se tulee. Sä taisit saada jutteluapua akan syntymän jälkeen heti?Mä muuten heivasin poikien huoneesta ison kasan leluja roskiin & kierrätykseen muutama viikko sitten. Nyt on tyhjää hyllytilaa uutta roinaa oottamassa. Ja istähän tieten viikon päästä saapuu kuin tilauksesta :/
Monttu: Pikaista paranemista tein likalle! Toivottavasti pääsee putkitukseen ensi viikolla!
Nenn & Chicca: Olipas kiva, että olette päässeet tapaamaan! Ja pidän peukkuja, että saatte sitten synnärillä yhdessä nuuskutella vauvoja. Moni elinikäinen ystävyys on saanut synnäriltä alkunsa :)
Ariella + emma: Lukekaapas tämä http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2002/291002_c.htm
Kannattaa myös tarkkailla lapsen pissan väriä ja määrää. Jos on sakeeta ja tummaa, ei nestetasapaino ole ihan kunnossa.
Miten voi tänään äityli ja tuiskua?
( . ) Neuvolassa kaikki oli ok. Saan käyttööni TENS- laitteen. Onko jollakin kokemusta sen käytöstä esim. synnytyksessä tai selkäsärkyyn? Mä olen töissä tuota tottunut käyttämään ja ainakin siellä vanhukset tykkää, että tuo apua. Saas nähdä...
Nyt menen ja annan palstatilaa jollekin muulle ;) Huomenna tulee kaveripari lapsineen pikkujoulustelemaan, ainakin sata hommaa vielä tekemättä :) Hauskaa illanjatkoa kaikille!!
/Ardisia rv 35??
Sinda, lahetin mean tyttojen kuvan sun postiin.
Itse edelleenkin mietiskelen tuota paivahoitojuttua. ja hoksasin, etta mulla ei oo ollut edes semmoista tilannetta, etta ois yksi jo vahan isompi lapsi kotona. no nyt tavallaan on, kun pikkuinen on kotona, mutta han kay esikoulussa joka paiva 2,5 tuntia. eli han on iltapaivat kotona. Kahden ekan vali oli 1 v ja 9 kuukautta ja heilla on ollut seuraa toisistaan ja he kylla ovat aina ottaneet pikkuisen mukaan leikkeihinsa, joten ei oo ollut lapsilla leikkikavereista puutetta. suomessa asuessamme meilla oli myos naapureita, joiden kanssa leikkivat paivat pitkat¿
taalla laspet aloittavat koulun 5 vuotiaana, ensi vuonna pikkuinen on sitten koko paivan koulussa, hirvittaa. Viime vuonna han kavi pre-schoolissa kolmena paivana viikossa 2,5 tuntia kerrallaan, (vahan kuin kerho).
edelleen painiskelen vakuutusasioiden parissa ja nyt nayttaa silta etta saan vakuutuksen vauvalle ja lapsille. Itselle saan vakuutuksen synnytyksen ajaksi, mika on hyva, nama tavalliset laakarikaynnit maksavat n $100, eli ei mikaan paha.
Eilen oli anoppi, appi ja anopin 2 sisrta miehineen taalla kaymassa, oli ihan mukava iltapaiva. nauttia kahveista kultareunakupeista tahtipullien, pipareiden ja torttujen kera.
Pupina, alahan hataile viela!
Tannekin otettaisiin jaatavia sateita, kun ei olla lunta viela nahty ollenkaan.
aitiliini, kylla ne lapset pian oppivat, miten vedetan oikasta narusta. Meidankin pikkuinen on kietonut isansa ihan pyorryksiin. han sanookin, etta kun mina sanon, etta isi tule viereen, niin isi tulee. Ja aina tulee, se on varma! Itseaan han pitaa lellivauvana ja sanookin, etta on lellipentu. Melkein joka paiva on ihan poikki autossa ja isan pitaa kantaa ylakertaan (autotalli kellarikerroksessa).
tsemppia heinalle sokerittomaan ruokavalioon. jospa saisit paremmin nukuttua! Me ollaan miehen kanssa elamantapadiettilla, oltu jo 5 vuotta. Sen tavoitteena on pitaa verensokeri tasaisena pitkin paivaa. tosin nyt olen kylla jonkin verran poikennut torttujen merkeissa¿
taneli, i hear you, kuten taalla sanotaan, eli taallakaan ei rakasteta siivousta, mutta ei myoskaan sotkuista kotia, hankala ristiriita. Mies on kyolla kiitettavasti nyt siivoillut.
beijaflor, varmaan joka paiva vaavi jaksaa syoda enemman rinnasta, hienoa!
katotaan vaan niin zatu ja mammamia lahtevat sitten ajoissa, kun nyt aikovat pitaa peraa¿koita parantua mammamia.
zatu: maakin tallan ilman sormusta. Se kylla mahtuu, mutta jattaa ikavan raidan, joten olkoonpois vahan aikaa. Taalla tuo etuvarustus on turvonnut jo aikaa sitten¿onpahan kerrankin miehella povikuningatar ihan omasta takaa¿
monttu, saahan lahet pian, apua, niin paljon jo viikkoja.
Itse en ole ajatellut koko synnytysta ja se ei sinallaan pelota, mutta se jannittaa, etta jos vauvalle tapahtuu jotain. on se niin herkka paikka. on se hyva, etta siella on pelkopoliklinikka, jossa ihan oikeasti kuunnellaan aiteja.
Isabelluska, meistakin oilisi joskus tulevaisuudessa mukava avata ovet sijaislapsille. ihana etta loytyy avarasydammisia ja valittavia ihmisia
leperus
Täällä on taas herätty viideltä, näyttää jokatoinen aamu menevän näin...: (
Mutta, saapahan jotain tehtyä ja kahlasin jopa eilisen pinon läpi rauhassa kun ei oo jonoa koneelle...vielä.... Miehen tyttö tulee taas tänään joten oleilen tässä nyt ihan urakalla!
Olin ihan varma että lähen synnyttämään viime yönä, niin särki alavatsaa enkä saanut kunnon asentoa makaamalla enkä seisten! Just oltiin siskoni kanssa juteltu synnytyksen alkamisesta ja kuulemma hänellä aina alkanut niin että edellisenä päivänä ollut voimaton olo, pohjaton väsymys, menkkamaisia kipuja ja vatsa kuralla.... Ja minulla oli vatsa illalla sekaisin mutta väsyä ei ollut, onneksi oli " väärä hälytys" ja vain vilkasta mielikuvitustani... (nyt on synnytys niin mielessä koko ajan että haukkana seurailee oireita että osaa sitten tunnistaa " oikean" hetken...) Ja aamulla taas oli ihan normaali olo! Harjoitteluako....?
Täällä on mm. NENN JA EMMA saaneet jo " syntymäpäivän" tammenterhoilleen, onnittelut!
ÄITYLI- tsemppiä, oletpa joutunut kauhean paikan eteen! Toivottavasti vuoto loppunut ja kaikki ok.
SINDA Kiitos, sain Marian e-mail osoitteen ja kuvakin on otettu, nyt enään piuhat hukassa että saadaan kuva koneelle....
Laitan miehen viikonloppuna hommiin, tänään saa tehdä mitä haluaa kun hänellä on synttärit!
Ja ihanaa että siellä pohjoisemmassa tulee LUNTA!
Tänne etelään on vissiin huomiseks luvattu kylmenevää eli kyllä se talvi ehtii tulla jouluksi!
Nyt painun kurnivan vatsani kanssa aamiaiselle ja sitten rupean siivoilemaan kun pyysin vieraita huomenna miehen synttäreitä viettämään!
Onneksi on pakkanen täynnä niitä alkuviikosta leipomiani pasteijoita ja eilen tein suklaakakkuja (mies halusi viedä töihin toisen) niin niillä eväillä pärjätään, glögiä vaan lisäksi!
Tulen taas myöhemmin lepäilemään koneen äärelle & lueskelemaan pinoa!
Mukavaa päivää & voikaahan hyvin!
Pupina & Möykky 36 tasan!