Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MONTESSORI-koulun käytännöt kummastuttavat

Vierailija
18.09.2010 |

Esim. käsitöissä 1-luokkalaisille näytetään yhden kerran kuinka asia tehdään. Sen jälkeen alkavat tekemään ja jos pyytää apua opettajalta, opettaja sanoo että näytin sen jo. Nyt alat tekemään. Opettaja ei kierrä luokassa katsomassa onnistuvatko lapset. Eivät onnistuneet. Jos menee väärin, saa tehdä rauhassa päin honkia koko homman.

Tyttäreni sanoi, että kun ei saanut kysyä apua, yksikin poika teki koko ompelutyön ihan väärin. MÄ EN YMMÄRRÄ. Kasvatetaan itsenäisyyteen mutta jos ajatellaan esim. sukan kutomista, voi tapahtua kaikenlaista jos apua ei saa pyytää.

Samoin tämä koulutehtävien eli 'omien töiden' valitseminen. Lapset valitsevat itse esim. matikantehtävät. Lapseni laskee helmillä kymmenlukujen vähennyslaskuja, vaikka suoriutuu ilman niitä helmiä vain 5+6 tyyppisistä laskuista!

Onko lapsi 1-luokalla kykenevä itse päättämään mitä pitää tehdä ja minkälaisia tehtäviä. Hiukan epäilen. Itsenäisyyskasvatus sinällään ok, mut joku raja siinäkin.

Millaisia teillä on montessorista, vai riippuuko kaikki opettajasta?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen tällä hetkellä montessoriopettajaksi ja harmittaa törmätä ketjuun, jossa monella on kovin vääränlainen kuva menetelmästä. Toki kyse voi olla myös siitä, että osa sen toteuttajat (yrittäjät) ovat epäonnistuneet ja siitä on seurannut väärä kuva. Ongelmana Suomessa todellakin on, että montessorikoulutusta on harvalla, varsinkin alaluokkien puolella (3-6v puolella tilanne parempi kun koulutus Suomessa alkanut)

Montessorimenetelmä on kuitenkin todella upea menetelmä, joka oikeasti toteutettuna sopii kaikille lapsille ja on ratkaisu moniin nykykoulun ongelmiin. Montessori menetelmä on koko lapsen kasvua ja kehitystä tukeva menetelmä, jonka vuoksi se olisikin hyvä aloittaa jo hyvissä ajoin ennen koulua. Osittain alaluokilla kohdattavat ongelmat johtuvat siitä, ettei lapsi ole ollut montessoripäiväkodissa. Esim. lapsen herkkyyskausi kirjoittamaan ja lukemaan oppimiselle on jo ennen koulua!!!

Mitä väitteeseen "yksi ihminen kehittänyt opin" tulee, niin kehottaisin tutkimaan tarkemmin. Montessorilla oli apunaan lukuisia muita henkilöitä kehittämässä menetelmää..

Montessori ei myöskään kehittänyt oppia sen vuoksi, että se olisi kiva tai hauska, vaan sen vuoksi, että hän LÄÄKÄRINÄ kiinnostui miten oppiminen olisi tehokkaampaa, observoi lapsia ja kehitteli menetelmää sen pohjalta.

Kunnollista tieteellistä näyttöä löytyy mm. Lillardin kirjasta: Science behind the genious, jossa käydään läpi montessorimenetelmän keskeisiä periaatteita pohjaten ne tutkimuksiin.

En ehdi nyt kommentoimaan enempää asiaan, mutta toivottavasti oli edes jollekin hieman asiaa selventävää. Koittakaa kuitenkin etsiä tietoa menetelmästä ja löytää hyviä montessoriympäristöjä, niitäkin Suomessa on jo paljon! Ja jos epäkohtia on niin puhukaa niistä avoimesti opettajille ja vaatikaa ratkaisuja.

Tiedonjanoon on tämän vuoden puolella ilmestymässä myös Montessoripedagogiikkaa käsittelevä kirja suomeksi.

Vierailija
2/58 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tähän viestiketjuun on käynyt alan ammattilainen vastaamassa! Minua Montessoriohjaajana suorastaan itkettää se miten väärin joku on voinut menetelmän ymmärtää. Montessoripedagogiikka puolustaa lapsen yksilöllisyyttä ja omaa tapaa toimia. Lapsilähtöisyys on menetelmän ytimessä ja lasta tuetaan hänen omista lähtökohdistaan käsin.

Montessoripedagogiikka on hyvin monisäikeinen ja se voi helposti aiheuttaa väärinkäsityksiä; Joskus se ymmärretään "vapaana kasvatuksena" ja joskus taas "tuloskeskeisenä pakkona", mutta se ei ole ehdottomasti kumpaakaan näistä! Montessoripedagogiikasta realistisimman kuvan saa lukemalla alan kirjallisuutta ja havainnoimalla lapsiryhmää Montessoriympäristössä.

Surettavaa on kuulla kokemuksista, joissa Montessorikoulutuksen käynyt ammattilainen on toiminut vastoin Montessorimenetelmän periaatteita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montessoriohjaajaksi voi opiskella "kirjekursilla" mutta käytännön välineopetus suoritetaan paikan päällä, työharjoitteluakin.

Suomessa ei ole kirjekurssiopetusta, mutta esim.Englannissa. St.Nicholas External Diploma Course for the Montessori Method of Education.

Moni montessoriohjaaja on ollut opiskeluajan ulkomailla, useassa maassa järjestetään ohjaajakoulutusta kuten opettajaksikin.

1980-luvulla Montessorileikkikouluissa oli 3-vuotiaasta ylöspäin kerholapsia ja työntekijä oli montessoriopettaja. Opettaja-nimike vaihtui ohjaajaksi päivähoidon puolella ja kouluissa on sitten montessoriopettajat.

Montessoriopettajaksi voi opiskella ulkomailla mm. Torontossa.

Suomen Montessoriyhdistyksellä on omat sivut joista saa paljon tietoa; on lueteltuna kaikki päiväkodit ja koulut. Useaan päiväkotiin pääsee kurkkamaan linkeistä, jotka ovat yhteystietojen mukana.

Yhdistyksen sivuilla on myös tietoa Suomessa olevasta montessoriohjaajakoulutuksesta. Muutamana vuonna on voinut opiskella Suomessakin, hyvä niin.

Montessoritietoa löytyy paljon Googlesta, englanniksi hyvinkin ja laajalti.

Yleensä montessoriluokilla toteutetaan peruskoulun opetussuunnitelmaa ja sen koulun omaa jossa luokka toimii.

Sen lisäksi montessoriluokilla on AMI:n kansainvälisestä montessorikoulujen opetussuunnitelmasta suomalaiseen kulttuuriin sovelletut periaatteet.

Lapsen työskentely perustuu hänen omiin mielenkiinnon kohteisiinsa. Lapselle turvataan mahdollisuus keskittyä häntä kiinnostavaan toimintaan niin kauan, kuin hän siihen aikaa tarvitsee.

Oppimista ei kiirehditä eikä sitä estetä.

Montessoriluokilla yksi tärkeimmistä opettajan tehtävistä, ehkä vaikein, on lasten havainnointi. Opettaja saa selville mitä lapsi osaa, mikä häntä kiinnostaa, mihin tarvitsee tukea ja apua, kuinka työskentelee, kenen kanssa sekä sosiaalisen roolin merkitys luokassa. Näiden tietojen avulla opettaja voi kohdistaa lapsen omia valintoja hänen tarpeidensa suuntaan. Tarkkailu on myös perusta opettajan työlle.

Opettaja on viime kädessä vastuussa siitä, että saavutetaan opetukselle asetetut tavoitteet.

Arvioinnit toteutetaan sanallisena itsearviointina kahdesti vuodessa samanaikaisesti koulun muiden oppilaiden kanssa.

Oppilaat arvioivat omaa työtään viikottain omalla ryhmätunnilla.

Vierailija
4/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kenelläkkän ohjaajalla ollut aikaan lasten havannointiin. Eikä oikeastaan mihinkään muuhunkaan. Puettiin, riisuttiin, pestiin käsiä, ja ruokailtiin siinä se sitten oli. Tosi kehittävää. Ei meidän nykyisessä päiväkodissakaan sen kummempaa ole, mutta on ainakin lähellä niin ei tarvitse autolla kuskata mihinkään. Ja se aika minkä säästän matkoissa voin itse viettää aikaa lapseni kanssa.

Vierailija
5/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyylistä opetusta käytetään nimenomaan kehitysvammaisten parissa. Oikein tyypillinen tapa opettaa KV lapsia., eli kyllä se ihan hyvä tapa on. Jokaiselle omaan aikaan ja omalla vauhdilla.

Vierailija
6/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin että hänen lapsensa paikka vaikutti enemmän säilössä oleville kuin montessoripedagogiikalle.

Yleensä kaikkea ehditään. Ei tainnut "iskeä" työntekijöihin koko idea kun eivät saaneet toimintaa käynnistymään.

Täytyisi olla "tarkastajat" jotka kiertelevät näissä paikoissa ja antavat risuja jos toiminta ei vastaa annettua kuvitelmaa.

Alle 3-vuotiaidenkin kanssa tehdään paljon asioita, sillä pienetkin lapset tekevät yllättävän paljon asioita esim. pukemisessa ja riisumisessa, jolloin aikaa jää muuhunkin. Ja itse vaatteidenkin laittaminen päälle ja pois on montessorimenetelmään kuuluvaa; lasta autetaan, ei pueta lapsen puolesta.

Minun työpaikassani ohjaajana ehdimme tarkkailemaan ja havainnoimaan sekä kirjaamaan muistiin kunkin lapsen kohdalta, yhtenä päivänä vaikka yksi lapsista ja toisena joku muu...

Vierailija
7/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ovatko kaikki tuonikäiset? Mistä sen etukäteen tietää soveltuuko ko. opetusmenetelmä edes omalle lapselle? Mun mielestähän opettaja montessorissa auttaa tarvittaessa. Mutta tuo ap:n esimerkki ei kyllä kerro siitä. Käytäntö ja teoria ei näköjään mene yksiin.

Vierailija
8/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nämäkin asiat selviävät.

Kuinka paljon olet itse prehtynyt montessori-pedagogiikkaan? Jollain perusteella olet sen lapsellesi valinnut?

Hämmästyttää, kun puhut montessorikoulusta, kun sellaista ei meillä täällä Suomessa ole. On vain montessoriluokkia alkakoulussa.

Montessoriin ei kuulu se, ettei opettaja auta, vaikka omatoimisuuteen kannustetaankin. Ehkä käsityn kohdalta kannattaa kysyä opettajatla, miten asia meni hänen mukaansa ja kertoa, että tyttösi jostain syystä koki, ettei opettajlta saa pyytää apua. En jaksa uskoa, että tämä oli opettajan tarkoitus.

Oppilaat saavat "valita" omia tehtäviään, mutta opettajan määrittelemistä tehtävistä. Helmillä laskemisessä ei ole mitään vikaa ekalla luokalla.

Ja kyllä, paljon riippuu opettajasta, myös montessorissa. Suosittelen siis, että käyt opettajan kanssa nämä keksustelut, niin ehkä saat paremmin vastauksia häneltä.

t. Montessorioppilaan äiti ja opettaja

Vierailija
9/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse ollut montessori luokalla ekan luokan. Voin hetki kertoa, ettei se sovi kaikille. Meidän luokalla kaikki eivät edes osanneet lukea kun siirryttiin tokalle luokalle.

Mulle se sopi tosi hyvin ja tajusin kaikki asiat heti. En muista yhtään negatiivistä asiaa ekasta luokasta.

Me leikittiin, laulettiin ja pelattiin. Kaikesta siitä oppi aina jotain. Jotain sellaista mitä rinnakkaisluokka opetteli tylsästi kirjoista.

Vierailija
10/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu jossa ei ole muita luokkia kuin montessoriluokkia. On myös montessoripäiväkoti.

Mielestäni on hyvä menetelmä tietyn tyyppisille lapsille ja toisille taas normaali koulu on parempi vaihtoehto.

Vierailija
11/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvä menetelmä tietyn tyyppisille lapsille ja toisille taas normaali koulu on parempi vaihtoehto.

Vierailija
12/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetäänkö siellä jotain kokeita kuitenkin? Vai määritteleekö opettaja jotenkin mutu-tuntumalla ne arvosanat?

t. kiinnostunut ohis

Vierailija
13/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

numeroarvosanoja jaeta. Joten tuskin on kovin suuri ongelma... Eiköhän niitä kokeitakin voida pitää, tai muuten tarkkailla osaamista ja sen kehittymistä.

Miten tollasessa tehdään todistukseen arvioinnit?Pidetäänkö siellä jotain kokeita kuitenkin? Vai määritteleekö opettaja jotenkin mutu-tuntumalla ne arvosanat? t. kiinnostunut ohis

Vierailija
14/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä perusteella lähinnä valittiin se että oppimistavat olisivat havainnollisempia ja oppiminen lapsen kannalta kiinnostavampaa, kuten on ollutkin. Lisäksi luokat pienempiä kuin tavallisessa koulussa.

Luulisi silti että opettaja kiertää katsomassa kun töitä tehdään? Ja avustaisi jos näyttää että jollain menee ihan metsään?

ap

Kuinka paljon olet itse prehtynyt montessori-pedagogiikkaan? Jollain perusteella olet sen lapsellesi valinnut?

Montessoriin ei kuulu se, ettei opettaja auta, vaikka omatoimisuuteen kannustetaankin. Ehkä käsityn kohdalta kannattaa kysyä opettajatla, miten asia meni hänen mukaansa ja kertoa, että tyttösi jostain syystä koki, ettei opettajlta saa pyytää apua. En jaksa uskoa, että tämä oli opettajan tarkoitus.

Oppilaat saavat "valita" omia tehtäviään, mutta opettajan määrittelemistä tehtävistä. Helmillä laskemisessä ei ole mitään vikaa ekalla luokalla.

Ja kyllä, paljon riippuu opettajasta, myös montessorissa. Suosittelen siis, että käyt opettajan kanssa nämä keksustelut, niin ehkä saat paremmin vastauksia häneltä.

t. Montessorioppilaan äiti ja opettaja

Vierailija
15/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisessakin luokassa käytetään satataloa, lukusuoraa jne. helpottamaan hahmottamista. Luulen, että lapsesi ei saa mitään motivaatiota tehdä sitä minkä osaa, vaan haluaa nimenomaan oppia tekemään niitä vaikeampia laskuja. Sitten kun ne sujuu ilman helmiä, niin on aika siirtyä eteenpäin.

Mutta käsityöasiassa opettaja toimi mielestäni väärin. (Olen itse opiskellut montessori-koulussa) Meillä yleensä opettaja opetti tekniikan, esim. etupiston. Ja se opetettiin kyllä niin kauan ja yksilöllisesti, että sen oppi. (hyvää montessoritehtävää ei edes voi tehdä väärin, vaan se tehtävä korjaa tekijäänsä) Mutta se yksilöllisyys ja itsenäisyys tuli sitten sen tehtävän suunnittelussa ja toteutuksessa, eli jokainen sai valita mitä tekee ja minkälaisen; käyttäen sitä etupistoa.

Vierailija
16/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimii itsenäisesti- tarvitsee harjoitusta, eli arvostelu ei ole ongelma.

Vierailija
17/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

montessoriopetuksesta. Hänelle sopii paremmin "luento-opetus".

Vierailija
18/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

montessoriopetuksesta. Hänelle sopii paremmin "luento-opetus".

Vierailija
19/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat 3v-6v.

Montessorin mukaan autetaan tarvittaessa. Lapsi on aktiivinen ja ohjaaja tai opettaja passiivinen, mutta ap:n lapsen luokalla opettaja on joko ymmärtänyt väärin asemansa tai ei tajua kuinka toimitaan.

Opettaja tai ohjaaja on tarkkailijana luokassa, hän tietää missä mennään ja kuka tarvitsee apua. Ohjaajalla on ns. tarkkailutuolikin jossa välillä vain tarkkailee lapsia tietääkseen mihin lapsi on valmis...

Lasta autetaan tekemään itse, nimenomaan autetaan. Onkohan ap:n luokalla opettaja joka ei ole tarkkaillut lapsia missä mennään, mitä työtä voidaan tarjota.

Kaikki työt muutenkin näytetään lapselle siinä vaiheessa kun hän on "valmis" eli ottaen huomioon herkkyyskaudet ja lapsen kiinnostus opetettavaan asiaan. Kaikille ei luulisi olevan samaan aikaan opetettava asia lapsen herkkyyskauden mukainen.

Missä on yksilöllisyys? Eivät kaikki lapset opi samoja asioita samaan aikaan, jolloin montessoripedagogiikkaa pidetään ihanteellisena, ei massaopetusta vaan kaikki lähtee lapsesta.

Taitaa opettaja olla tosiaan ymmärtänyt väärin kuinka toimitaan. Opettaja nyt varmaan pitää esim. siitä kiinni että virheistä ei välitetä, tehdään vaan eteenpäin sellaiseksi kuin lapsi sen näkee ja pystyy. Täytyisi muistaa tässäkin opettajan se, että autetaan tarvittaessa, vaikka ei tehdä lapsen puolesta.

Olen törmännyt huonoihin työntekijöihin, jotain kummaa luulevat asioista...

Olen kirjoittanut paljon Suomi24 Äidit ja isät/päiväkoti jossa erään äidin kanssa kahden vaihdoimme ajatuksia ja kerroin juurta jaksaen mm. arkea päiväkodissa sekä montessoripedagogiikasta päivähoidossa. Löytyy aika alusta keskusteluavauksissa.

Kannattaa vaihtaa lapsi pois sellaisesta ympäristöstä, jossa lapsi ei saa onnistumisen kokemusta eikä turvallista oppimisympäristöä tuntemalla opettajan antavan apua tarvittaessa. Lapsilla on hätä töidensä suhteen ja huoli lopputuloksesta. Nämä vaikuttavat lapsen koko koulupäivään ja varmaan sen jälkeenkin.

Käyn Suomi24-sivuilla katsomassa ja kerron kouluakin koskevaa sinne.

Vierailija
20/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai saako olla sitten rauhassa omissa oloissaan tekemässä niitä omia töitänsä? Mietin kouluvaihtoehtona tuota montessoria, mutta näitä kysymyksiä silti tulee mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi