Huonon työpaikan redflagit
Millaisia merkkejä olette havainneet? Ihan rekrytoinnista alkaen.
Kommentit (20)
Työntekijöiden suuri vaihtuvuus.
Huonosti laadittu työpaikkailmoitus. Paljon jargonia ja etsitään yksisarvista.
Rekrytoinnissa ei ole ilmoitettu tarkempaa aikataulua/hommasta puuttuu suunnitelmallisuus.
Kaikessa haetaan joustavuutta (=ethän ole turhantarkka kun työt venyy ja ihan kaikkia sopimusehtoja ei jakseta noudatta)
No ainakin yksi asia joka tulee mieleen on, että jos Suomen kielellä ei pärjää vaan joku työkaveri tai esimies tulee kertomaan että tässä on nyt tällainen keissi ja nää on tän keissin redflägit ja näille pitää antaa propseja siitä että homma ei enää lagaa ja wörkkii nyt plaa plaa plaa.
Ainakin jos maiselffi olis uutta jobii faindaamassa ni skrätsäisin asap
Mä oon kipuillut jo niin kauan näiden "lainasanojen" kanssa, että ei taida olla muita vaihtoehtoja ku heittää whiteflagit.
Työkokeilijoita kyykytetään. Olin työkokeilussa ravintolassa. Minulla ei ollut työsopimusta ravintolan johtajan kanssa, vaan Coronarian kanssa. Työehtoihin kuului kuuden tunnin työpäivä johon sisältyy tunnin ruokatauko.
En saanut pitää ruokataukoa. Kun sanoin että nyt pidän ruokataukoni niin pomo sanoi että syö sitten nopeasti. Aina kun kysyin että voinko nyt syödä niin sain vastaukseksi vittuilua ja pomo sanoi että eivät muutkaan työntekijät saa istua pöytään syömään.
Lopulta se meni siihen että en saanut syödä OLLENKAAN. Yritti vielä pakottaa ylitöihin. Minun piti muutenkin olla KOKEILEMASSA eikä työjuhtana. Minun piti olla yksin töissä ja olla vastuussa alaikäisestä harjoittelijasta, mikä oli laitonta!
Arvatkaa mitä tein? Lähdin lätkimään! Yritti vielä anoa minua takaisin lupaamalla tauot. En ole koskaan aiemmin kokenut tuollaista kohtelua työelämässä. Ahne pomo joka Yritti pyörittää firmaa ilmaistyöntekijöillä. Jos olisi arvostanut työpanostani niin olisi voinut tarjota vaikka palkallista osa-aikatyötä mutta ei sitä tehnyt. Pitäköön tunkkinsa. Joutui sitten itse tekemään töitä kun oli työvoimapula firmassa.
Sitä saa mitä tilaa!
Vanhojen lähes eläkeikää lähestyvien "teinipissis" Jengi: yhdessä syödään, yhdessä tupakalle, yhdessä juoruillaan työntekijöistä, yhdessä mennään kotiin se siitä puuttuis että yhdessä myös vessaan...
Perehdytyksen olemattomuus tai heikkous. Entisessä työpaikassani kävi niin, että työkaverit odottivat minun osaavan työnkuvan heti vaikka olin juuri aloittanut kyseisessä työssä. Onneksi muutama työkaveri tajusi kuitenkin minun olevan uusi ja auttoivat minua parhaansa mukaan. Esihenkilöiltä oli turha pyytää apua. Sieltä suunnalta tuli lähinnä - Älä huoli, kyllä sinä pärjäät - kommenttia, vaikka tyyliin itkua pidätellen kuuntelin minulle huutavaa asiakasta.
Työtekijöiden suuri vaihtuvuus ja paska työilmapiiri, joissa osa-aikaisista puhutaan selän takana paskaa muille työkavereille on myös isoja red flägejä.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilijoita kyykytetään. Olin työkokeilussa ravintolassa. Minulla ei ollut työsopimusta ravintolan johtajan kanssa, vaan Coronarian kanssa. Työehtoihin kuului kuuden tunnin työpäivä johon sisältyy tunnin ruokatauko.
En saanut pitää ruokataukoa. Kun sanoin että nyt pidän ruokataukoni niin pomo sanoi että syö sitten nopeasti. Aina kun kysyin että voinko nyt syödä niin sain vastaukseksi vittuilua ja pomo sanoi että eivät muutkaan työntekijät saa istua pöytään syömään.
Lopulta se meni siihen että en saanut syödä OLLENKAAN. Yritti vielä pakottaa ylitöihin. Minun piti muutenkin olla KOKEILEMASSA eikä työjuhtana. Minun piti olla yksin töissä ja olla vastuussa alaikäisestä harjoittelijasta, mikä oli laitonta!
Arvatkaa mitä tein? Lähdin lätkimään! Yritti vielä anoa minua takaisin lupaamalla tauot. En ole koskaan aiemmin kokenut tuollaista kohtelua työelämässä. Ahne pomo joka Yritti pyörittää firmaa
Jatkan vielä.. Lounaat oli maksettu pomolle joten minulle olisi kuulunut se ruokatauko. Toki en olisi tarvinnut niin pitkää taukoa mutta se kuului sopimukseen koska olin ammatillisessa kuntoutuksessa. No, nyt jouduin takaisin kortistoon ja ei ole muuta vaihtoehtoa kun lähteä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen lähes eläkeikää lähestyvien "teinipissis" Jengi: yhdessä syödään, yhdessä tupakalle, yhdessä juoruillaan työntekijöistä, yhdessä mennään kotiin se siitä puuttuis että yhdessä myös vessaan...
Tää on muuten hyvä huomio, näitä näkee aika usein!
Jos Glassdoorissa työntekijät kertovat että firma on kuin joku kultti ja CTO on sairas sekopää, niin kannattaa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Perehdytyksen olemattomuus tai heikkous. Entisessä työpaikassani kävi niin, että työkaverit odottivat minun osaavan työnkuvan heti vaikka olin juuri aloittanut kyseisessä työssä. Onneksi muutama työkaveri tajusi kuitenkin minun olevan uusi ja auttoivat minua parhaansa mukaan. Esihenkilöiltä oli turha pyytää apua. Sieltä suunnalta tuli lähinnä - Älä huoli, kyllä sinä pärjäät - kommenttia, vaikka tyyliin itkua pidätellen kuuntelin minulle huutavaa asiakasta.
Työtekijöiden suuri vaihtuvuus ja paska työilmapiiri, joissa osa-aikaisista puhutaan selän takana paskaa muille työkavereille on myös isoja red flägejä.
Rekrytointikin meni oudon nopeasti. Vain muutamia tunteja työhaastattelun jälkeen sain viestin, että minut on valittu kyseiseen työhön ja että voisin aloittaa työn vaikka heti. Olin mökillä tuolloin. Tajusin pari päivää työn aloitettuani, että työhaastattelussa minulle oltiin puhuttu aivan eri työnkuvista, kuin mitä minulle oikeasti kuului. Ehkä sen takia muut olettivat että tiedän enemmän, kuin mitä siihen aikaan tiesinkään.
Suuri vaihtuvuus on aika selkeä. Ja se, jos aluksi uutta tulijaa silminnähden mielistellään. Jos ollaan liiankin kotikutoisia, että tässä nyt rennosti vaan jutustellaan mukavia ja tutustutaan. Se kertoo, että lakipykälät eivät kiinnosta, eikä todennäköisesti edes tiedetä mitä hakijalta saa kysyä. Silloin ei ymmärretä johtamisesta muutakaan.
Jos haastattelussa tai työsuhteen alussa joku mainitsee sanan kiire
Työntekijöiden suuri vaihtuvuus! Tämä on aina ollut selkein varoitusmerkki.
Yksi firma kysyi haastattelussa että " Haluatko oikeasti tänne töihin?" No halusin ja se oli virhe. Paloin loppuun puolessa vuodessa. Silloin ymmärsin miksi kysyi niin.
Yksi on omistahan/pomkn ylenmääräinen veljeily alussa työntekijän kanssa. Muut työntekijät on polun kaverei, sukulaisiaan tai puoliso. Muita kuin pomon puolisoa ja ja kavereita dissataan ja uutta kehutakujdi, etenkin niiden "huonojen " työntekijöiden kuullen. At-liittoja haukutaan. Painostetaan liittymään YTK-kassaan. Työturvallisuusmääräykdiö ei noudateta, esimerkiksi pitää työskennel 2. kerroksen ikkunan laudalla istuen. Ulos kurotellen
Suuri osa työntekijöistä on töissä vuokrafirman kautta.
Puhumattomuus työpaikalla on huono juttu, avoimuus hyvä, huono johtaminen, jolloin joku ottaa johtajuuden
Tuleva esimies on ivallinen.