MONTESSORI-koulun käytännöt kummastuttavat
Esim. käsitöissä 1-luokkalaisille näytetään yhden kerran kuinka asia tehdään. Sen jälkeen alkavat tekemään ja jos pyytää apua opettajalta, opettaja sanoo että näytin sen jo. Nyt alat tekemään. Opettaja ei kierrä luokassa katsomassa onnistuvatko lapset. Eivät onnistuneet. Jos menee väärin, saa tehdä rauhassa päin honkia koko homman.
Tyttäreni sanoi, että kun ei saanut kysyä apua, yksikin poika teki koko ompelutyön ihan väärin. MÄ EN YMMÄRRÄ. Kasvatetaan itsenäisyyteen mutta jos ajatellaan esim. sukan kutomista, voi tapahtua kaikenlaista jos apua ei saa pyytää.
Samoin tämä koulutehtävien eli 'omien töiden' valitseminen. Lapset valitsevat itse esim. matikantehtävät. Lapseni laskee helmillä kymmenlukujen vähennyslaskuja, vaikka suoriutuu ilman niitä helmiä vain 5+6 tyyppisistä laskuista!
Onko lapsi 1-luokalla kykenevä itse päättämään mitä pitää tehdä ja minkälaisia tehtäviä. Hiukan epäilen. Itsenäisyyskasvatus sinällään ok, mut joku raja siinäkin.
Millaisia teillä on montessorista, vai riippuuko kaikki opettajasta?
Kommentit (58)
Voi olla myös koulutuksen heikkoutta. Jos eivät ole opet saaneet montessoriopekoulutusta. Sitten pedagogiikkaa sovelletaan täysin omintakeisesti? Montessorilaisuus ei ole äänettömyyttä eikä piittaamattomuutta. Se on lasta kunnioittava oppimismetodi.
Kaiken varhaiskasvatuksen tulisi nykyään perustua lasta kunnioittavaan oppimismetodiin, mitä lisäarvoa Montessori-pedagogiikka voi tarjota?
Montessorissa on paljon hyvää, mutta siinä kuten monessa muussakin asiassa pätee sääntö: ääripäät on pahaksi.
Montessorissa matikkavälineet ovat todella hienoja samoin ajatus siitä, että lapsi oppii kokeilemalla itse (ratkaisemalla ongelman itse) ja saamalla onnistumisen kokemuksia. Tätä soisin olevan kaikessa päivähoidossa, mutta kuten Sarasvuo eilen sanoi, niin pienet lapset oppivat leikin kautta (nuoret toimimalla ja aikuiset lukemalla) ja leikki siis kuuluu ehdottoman tärkeänä osana tiedon ja sosiaalisten tilanteiden oppimiseen.
Minulla on jäänyt montessoripäiväkodissa tutustumiskäynnistä mieleen esitys tarjottimesta, missä posliinikannusta lapsi saa harjoitella kaatamaan vettä lasiin. Hienoa ajattelin ja kysyin saako taidon opittua kaataa sitten ruokapöydässä maitoa laseihin, vastaus oli hämmentynyt; ei saa!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:51"]
Montessorissa on paljon hyvää, mutta siinä kuten monessa muussakin asiassa pätee sääntö: ääripäät on pahaksi.
Montessorissa matikkavälineet ovat todella hienoja samoin ajatus siitä, että lapsi oppii kokeilemalla itse (ratkaisemalla ongelman itse) ja saamalla onnistumisen kokemuksia.
Minulla on jäänyt montessoripäiväkodissa tutustumiskäynnistä mieleen esitys tarjottimesta, missä posliinikannusta lapsi saa harjoitella kaatamaan vettä lasiin. Hienoa ajattelin ja kysyin saako taidon opittua kaataa sitten ruokapöydässä maitoa laseihin, vastaus oli hämmentynyt; ei saa!
[/quote]
Ystäväni kertoi saman jutun, että montessoripkssa harjoitellaan kannusta kaatamista. Ei ollut tullut koskaan mieleen antaa puoli vuotta nuoremman lapseni kaataa kannusta, mutta kotiin päästyä kokeiltiin. Hienosti osasi heti ensimmäisellä yrittämällä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:51"]
Montessorissa matikkavälineet ovat todella hienoja samoin ajatus siitä, että lapsi oppii kokeilemalla itse (ratkaisemalla ongelman itse) ja saamalla onnistumisen kokemuksia. Tätä soisin olevan kaikessa päivähoidossa, mutta kuten Sarasvuo eilen sanoi, niin pienet lapset oppivat leikin kautta (nuoret toimimalla ja aikuiset lukemalla) ja leikki siis kuuluu ehdottoman tärkeänä osana tiedon ja sosiaalisten tilanteiden oppimiseen.
[/quote]
Lapseni ovat montessoripäiväkodissa. Siellä saavat kaataa maitoa kannusta omaan lasiinsa ruokailun aikana.
Tavallisessa päiväkodissakin lapset saavat harjoitella maidon kaatamista ruokailun yhteydessä, ei sitä varten tarvitse tuhlata 'kallista' leikkiaikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:04"]
Tavallisessa päiväkodissakin lapset saavat harjoitella maidon kaatamista ruokailun yhteydessä, ei sitä varten tarvitse tuhlata 'kallista' leikkiaikaa.
[/quote]
Ei hyvä luoja mitä käsityksiä! Montessori tarjoaa mahtavia työskentelyvaihtoehtoja. Vapaalle leikille on myös aikaa monta tuntia päivittäin. Tavallisessa päiväkodissa viriketuokiot ovat nimenomaan tuokioita. Askartelu voi olla täysin liukuhihnameininkiä. Kaikki käyvät vessassa yhtä aikaa. Myös ikäjako hämmästyttää. Montessorissa eri-ikäiset ovat samassa ryhmässä, jolloin pienet oppivat asioita isommilta. Isommat lapset oppivat opastamaan pienempiä tarvittaessa ja huomioimaan heidän tarpeitaan.
Montessorissa annetaan mahdollisuus työskennellä yksin tai 2-3 kaverin kanssa. Lapsen mielenkiinto ohjaa valintoja, jolloin lapsi myös oppii ikään kuin leikin varjolla. Monessa päiväkodissa olen vieraillut, mutta koskaan en ole Montessorissa törmännyt siihen meteliin ja huutamiseen, mihin tavallisissa päiväkodeissa. Olen tulkinnut tämän johtuvan siitä, ettei tavallisissa päiväkodeissa ole tarpeeksi mielekästä tekemistä.
Itse olen käynyt ala-asteella neljä vuotta montessoriluokkaa. Se oli ainoa näkemäni koululuokka jossa ketään ei kiusattu. Yhtään.
Ei mitään negatiivista sanottavaa Montessori-pedagogiikasta, toivon että omatkin lapseni pääsisivät aikanaan Montessori-kouluun/luokalle.
Montessori on perseestä.
Ap kirjoitti asiaa.
Ja asia on juuri noin.
En laita IKINÄ lapsiani mihinkään mikä liittyy montessoriin.
Neuvoisitko itse lapselle jonkun asian vain kerran ja valittaisit sen jälkeen että MINÄHÄN NÄYTIN SEN JO.
Olet aloittanut uudessa duunipaikassa.
Pomo näyttää kerran miten hommat hoidetaan ja sen jälkeen on turha kysyä.
EI HOMMA TOIMI NIIN.
Perkule...
mutta tuo kun ei liity MITENKÄÄN Montessori-menetelmään, että vain kerran neuvotaan jokin asia. Vika on siis siinä yksittäisessä opettajassa.
Montessori on perseestä.
Ap kirjoitti asiaa.
Ja asia on juuri noin.
En laita IKINÄ lapsiani mihinkään mikä liittyy montessoriin.
Neuvoisitko itse lapselle jonkun asian vain kerran ja valittaisit sen jälkeen että MINÄHÄN NÄYTIN SEN JO.
Olet aloittanut uudessa duunipaikassa.
Pomo näyttää kerran miten hommat hoidetaan ja sen jälkeen on turha kysyä.
EI HOMMA TOIMI NIIN.
Perkule...
Itse olen koko alaasteeni käynyt montessoriluokassa. Ei sopinut minulle. Toki joillekkin voi sopia.Opin lukemaan kunnolla tosi myöhään. yläasteella kaikki olikin sitten vaikeaa totutella normaali kouluun.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 10:33"]
Itse olen käynyt ala-asteella neljä vuotta montessoriluokkaa. Se oli ainoa näkemäni koululuokka jossa ketään ei kiusattu. Yhtään.
Ei mitään negatiivista sanottavaa Montessori-pedagogiikasta, toivon että omatkin lapseni pääsisivät aikanaan Montessori-kouluun/luokalle.
[/quote]
tuo kiusaamattomuus on yksi parhaimmista puolista. Porukkahenki luokilla on yleensä hyvä. Sellainen yhtä suurta perhettä meininki.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:20"]
Se leimataan valeeksi jos kertoo totuuden. Kuten on itse oman perheen osalta sen kokenut. Kateellinen, mistä? Lähinnä hämmästyttää että todella hyvä oppimismenetelmä pilataan väärin toteutettuna.
t. 44
[/quote]
Niin, väärin toteutettu eli montessorin kanssa ei mitään tekemistä. Ei kukaan mistään valeesta ole puhunutkaan.
Montessorityöskentely itsessään on leikinomaista ja sosiaalisia taitoja harjoitellaan ihan yhtä lailla myös varsinaisen työskentelyajan lomassa (hyvät tavat, toisten huomioiminen, ryhmään liittyminen, ryhmässä toimiminen) kuin sitten muulla ajalla, jolloin on tarjolla ns. perinteisempiä leikkejä ja välineitä. Leikkiä on monenlaista ja lapsen oppiminen tapahtuu leikin kautta. Montessoripedagogiikassa lapsen toiminnasta käytetään työskentely-nimitystä, ehkäpä siksi, että me aikuiset pystyisimme ymmärtämään prosessin tärkeyden ja kunnioittamaan sitä. Lapsi itse tekee valinnat siitä, millä välineellä hän haluaa työskennellä, miten, kuinka kauan tai kuinka monta kertaa peräkkäin, vai haluaako hän kenties vain havainnoida muiden työskentelyä.
Lapset keskustelevat ja ovat yhdessä. Rauhallista liikkumista sallitaan, on se vaan niin erilaista rauhallisuudeltaan kuin perinteisissä päiväkodeissa.
Toki on muitakin pedagogiikan päiväkoteja, joissa on lapsilla rauhallinen ilmapiiri.. Emilio Reggio jne.
Ei ole hyvä koulu! En laittais lastani sinne! Jos lapsi menee opiskelemaan, tai töihin! Ei yhteiskunta siedä, tätä vapaata kasvatusta! Työnantajaa pitää kuitenkin totella, ja noudattaa sääntöjä! Myös opiskellessa pitää noudattaa, tietoa, joka kirjassa lukee! Monella alalla, ei voi itse soveltaa, mitä haluaa! Tämähän kasvattaa narsisteja!! Myös syrjäytyneisyys lisääntyy!! Olen seurannut, jo 40 vuotta, työpaikoilla mitä tapahtuu, kun nuori päättää itse!! Se alkaa ymmärtää elämän säännöt väärin!! Älä laita Montessorikouluun!!
Tiedän yhdenkin psykedeeleistä höyrähtäneen narkkarin, joka työskentelee lasten parissa montessoritarhassa. Hänellä on päihde- ja mielenterveysongelmatausta sekä epämääräisiä ihmissuhteita, oman nuoruutensa elänyt lastensuojelulaitoksessa ja alkoholistiperheestä. Tämä samainen vaihtoehtohoitoihin ja muuhun huuhaahan flipannut hörhönainen valehtelee profiiliensa perusteella aika tavoin pätevyydestään ja taustoistaan. Välittää kuvaa itsestään kouluttautuneena varhaistasvatuksen ammattilaisena ja huijaa tehneensä töitä varhaiskasvatuksen parissa lähes 20 vuotta.
Siis vaikka todellisuudessa tämä ei pidä lainkaan paikkaansa, ei oikein voi pitää. Tiedän, että työskennellyt pikaruokapaikoissa ja ollut jossain pizzerioissa työharjoittelujaksoja ym. vastaavaa mikä ei liity lastenhoitoon tai -kasvatukseen millään tavalla. Pyörinyt vapaa-aikansa narkkien ja juoppojen kanssa hihanisten piikitystä katsellen ja ihmetellen. Käynyt sitten jonkun varhaiskasvattajien täydennyskoulutukseksi tarkotetun montessorikurssin ja markkinoi itseään varhaiskasvatuksen ja vähän kaiken mahdollisen muunkin guruna jaellen elämänohjeita muille. Tämä sama henkilö on erittäin passiivis-aggressiivinen ja epäaito, itseään täynnä oleva tyyppi. Aika selkeästi melkosella egotripillä nykyään ja hirvittää että tuollanen sitten onnistunut luikertelemaan jotenkin tarhatätipiireihin ja kusettaa ihmisiltä rahaa huuhaa kursseillaan.
Montessori vaikuttaa kyllä melko huuhaalta ja ihmiset, ketä sen parissa työskentelee narsistisilta huru-akoilta pätemisen tarpeineen.
Se leimataan valeeksi jos kertoo totuuden. Kuten on itse oman perheen osalta sen kokenut. Kateellinen, mistä? Lähinnä hämmästyttää että todella hyvä oppimismenetelmä pilataan väärin toteutettuna.
t. 44