Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MONTESSORI-koulun käytännöt kummastuttavat

Vierailija
18.09.2010 |

Esim. käsitöissä 1-luokkalaisille näytetään yhden kerran kuinka asia tehdään. Sen jälkeen alkavat tekemään ja jos pyytää apua opettajalta, opettaja sanoo että näytin sen jo. Nyt alat tekemään. Opettaja ei kierrä luokassa katsomassa onnistuvatko lapset. Eivät onnistuneet. Jos menee väärin, saa tehdä rauhassa päin honkia koko homman.

Tyttäreni sanoi, että kun ei saanut kysyä apua, yksikin poika teki koko ompelutyön ihan väärin. MÄ EN YMMÄRRÄ. Kasvatetaan itsenäisyyteen mutta jos ajatellaan esim. sukan kutomista, voi tapahtua kaikenlaista jos apua ei saa pyytää.

Samoin tämä koulutehtävien eli 'omien töiden' valitseminen. Lapset valitsevat itse esim. matikantehtävät. Lapseni laskee helmillä kymmenlukujen vähennyslaskuja, vaikka suoriutuu ilman niitä helmiä vain 5+6 tyyppisistä laskuista!

Onko lapsi 1-luokalla kykenevä itse päättämään mitä pitää tehdä ja minkälaisia tehtäviä. Hiukan epäilen. Itsenäisyyskasvatus sinällään ok, mut joku raja siinäkin.

Millaisia teillä on montessorista, vai riippuuko kaikki opettajasta?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opiskeluaikana tutkin montesssoriopetusta ja päätin, etten IKINÄ lapsiani sellaiseen kouluun pistäisi. Siinä on taas yksi ihminen kehittänyt opin, joka hänestä on kiva ja hauska. Vaan löytyykö kunnollista tieteellistä näyttöä. Ehei, ei löydy.

Vierailija
22/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montessori-opetus ei hirveästi poikkea "normaalista" koulunkäynnistä. Toki tiettyjä eroja on, mutta ei kovinkaan suuria.

Arviointi ja kokeet toimivat ihan samalla tavalla kuin normaaliopetuksessa.

Riippuu pitkälti opettajasta, kuinka vahvasti hän vie Montessori-ajatusta eteenpäin.

Oma käsitykseni on, että Montessori-opetuksesta hyötyy eniten lapsi, joka on itseohjautuva, oppii helposti, on tavoitteita ja kunnianhimoa omassa opiskelussaan. Taidoissaan heikoille ei ole hyvä vaihtoehto - mielestäni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montessori-opetus ei hirveästi poikkea "normaalista" koulunkäynnistä. Toki tiettyjä eroja on, mutta ei kovinkaan suuria.

Arviointi ja kokeet toimivat ihan samalla tavalla kuin normaaliopetuksessa.

Riippuu pitkälti opettajasta, kuinka vahvasti hän vie Montessori-ajatusta eteenpäin.

Oma käsitykseni on, että Montessori-opetuksesta hyötyy eniten lapsi, joka on itseohjautuva, oppii helposti, on tavoitteita ja kunnianhimoa omassa opiskelussaan. Taidoissaan heikoille ei ole hyvä vaihtoehto - mielestäni!

Lisäisin myös, että tärkeää olisi, että lapsi kävisi montessripäiväkotia, mielellään kauemminkin kuin vain eskarin, sillä siellä jo opitaan tuota itseohjautuvuutta ja montessorin työskentelytapoja.

Joskus vaan pitää luokalle ottaa oppilaista muualtakin kuin montessoripäivkodista, jos päiväkodista ei ole tulossa tarpeeksi oppilaita. Tämä tuo tietysti opettajalle haastetta luokkatilanteisiin.

Vierailija
24/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai saako olla sitten rauhassa omissa oloissaan tekemässä niitä omia töitänsä? Mietin kouluvaihtoehtona tuota montessoria, mutta näitä kysymyksiä silti tulee mieleen.

oli montessori-päiväkodissa. Siellä se nyhräsi nurkassa tekemässä omia juttujaan päivästä toiseen.

Vierailija
25/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että hiljaista ja arkaa lasta ei kannusteta ryhmätilanteisiin. Saa olla rauhassa itsekseen. Myös leikkiin ei tarvitse ottaa mukaan, jos toiset ei jotain mukaan halua. Välituntisin voi olla yksin vaikka iäisyyksiin. Opettaja ei puutu mitenkään vaikka vierestä näkee.

oli montessori-päiväkodissa. Siellä se nyhräsi nurkassa tekemässä omia juttujaan päivästä toiseen.

Vierailija
26/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toteuttaa ideologiaa kotikasvatuksessakin. Hänen lapsensa saa itse päättää, ketä otetaan leikkiin mukaan ja kuka jätetään yksin itkemään. "Lapset päättävät itse". Hänen lapsensa vain sattuu olemaan ikäisiään varttuneemman oloinen, innokas syrjijä ja supertaitava manipuloija, joka saa toisetkin lapset mukaan syrjimiseen.

Vierailija
27/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedän monien vuosien varrella nähtyä, että ohjaajia löytyy hyvistä huonoihin. Lapset tekevät mitä lystäävät ja paikkakin on sen näköinen.

Joillekin ihmisille näissä piireissä ikään kuin "kihahtaa lettiin" eikä millään ole mitään väliä, annetaan olla kuin pellossa...vaikka Maria Montessori ei tarkoittanut että lapset jätettäisiin tekemään ja vastaamaan "oman onnensa nojaan"ja riehumaan jne.

Jos toiminta on Kannatusyhdistyksen yllä pitämää niin kaikki vanhemmat ovat jäseniä aivan yhtä paljon vaikka ei kuuluisi hallitukseen. Aina kannattaa ottaa epäkohdat esille toisten kanssa kokouksissa. Usein epäkohta on juuri työntekijät.

On paljon myönteistä kerrottavaa eri päiväkodeista mutta valitettavasti on myös ohjaajina sellaisia jotka eivät tajua mitä Maria Montessori oikeasti tarkoitti, mm. "Auta lasta tekemään itse" ja "Ken lapseen koskee, koskee hän herkimpään".

Vaatikaa oikeita työtapoja montessoripedagogiikan tiimoilta. Ohjaaja ei saa olla välinpitämätön missä mennään esim. siihen vedoten että lapsi tekee itse.

Onhan se helppoa rahaa jos ohjaaja ei ole aidosti kiinnostunut työstään, joka vaatisi kyllä paneutumista kunnolla. Ohjaajilla on hyvät palkat.

Vierailija
28/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että opettaja ei ole siihen edes erikoistunut vaan keksii itse menetelmiä.

Vierailija
29/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten voi soveltaa niitä oppeja käytännössä jos ei niitä itsekään kunnolla tunne. Omituista.

Vierailija
30/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailuun mentäessä hitaimmat syöjät laitetaan jonon ensimmäksiksi, koska heillä menee syömisissä kauimmin aikaa. Seurauksena tästä on se, että kukaan ei ota lisää ruokaa ja syödä hotkivat nopeasti etteivät joutuisi seuraavana päivänä jonon ensimmäisiksi. Tällöinhän muut alkavat pitää heitä hitaina:( Ruokailussa ei saa myöskään puhua. Pitää syödä nopeasti ja mahdollisimman hiljaa.

Vierailija
31/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten voi soveltaa niitä oppeja käytännössä jos ei niitä itsekään kunnolla tunne. Omituista.

että pitää. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö montessoriohjaaksi voi valmistua myös joltain kirjekurssilta.

Vierailija
32/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on vielä se vaihtoehto, että lapsi on ymmärtänyt tilanteen väärin. Opetan itse tavallisessa koulussa ja tasaisin väliajoin tulee eteen tilanteita, että oppilaat puhuvat jostakin opesta ja tekemisistään keskenään tai kotonaan ihan kummallisia. Väärinkäsityksiä sattuu aina, kun on enemmän kuin yksi ihminen paikalla ja toinen niistä vieläpä on lapsi.

Vierailija
33/58 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että jos lapsesi sanoo, että ope sanoi niin tai näin TAI että ope teki niin tai näin, se ei välttämättä pidä paikkansa, tai sille on olemassa hyvä perustelu.

Tai sitten ei, opettajatkin ovat ihmisiä, eivätkä suoriudu jokaisesta hetkestä 100-prosenttisesti, niin kuin eivät minkään muunkaan alan ihmiset.

Vierailija
34/58 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olen kasvatusalan ammattilainen ja voin sanoa noista montessoripäiväkodeista, että ne ovat lapselle vain ja yksinomaan pahaksi. Ne kasvattavat lapsista robotteja jotka työskentelevät yksinään ei ryhmässä. Joten sosiaaliset taidot jää oppimatta. Ohjaajat eivät ole käyneet yleensä muuta koulutusta kuin montessorihömppää. Pysykää kaukana näistä! Lapsi voi näissä tarhoissa huonosti.

Vierailija
35/58 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin montessoripedagokiikka tekee lapsista robotteja! opettajana voin sanoa, että siinä ei ole mitään hyvää...matikkavälineet ovat hienoja, mutta muuten ajatus siitä että lapsi voi olla hiljaa ja ei voi käyttää luovuuttaan on kuvottava

Vierailija
36/58 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut sen lasteni kohdalla hyvin rangaistuskeskeiseksi. Lapsen pitäisi olla äänetön. Esim. luokan poikia istutetaan jälki-istunnossa lähes päivittäin ihan pienistä asioista. Mm. erehtynyt sanomaan tunnilla hiljaa kaverille jotain jne.  Ns. normaalissa koulussa noin pienistä ei seuraa juuri mitään. Lapsen pitää olla äänetön, hajuton ja mauton. Muuten tuloksena on rangaistuksia rangaistuksia ja lisää rangaistuksia.

Vierailija
37/58 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi näkee, että 42 ja 43 ovat saman kirjoittajan. Lisäksi 44 ei ole selvästi montessoriluokkaa nähnytkään. Miksi nämä ihmiset vaivautuvat keksimään juttuja? Kateeellisuusko on kyseessä? Mistä he ovat kateellisia?

Vierailija
38/58 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:23"]

siis olen kasvatusalan ammattilainen ja voin sanoa noista montessoripäiväkodeista, että ne ovat lapselle vain ja yksinomaan pahaksi. Ne kasvattavat lapsista robotteja jotka työskentelevät yksinään ei ryhmässä. Joten sosiaaliset taidot jää oppimatta. Ohjaajat eivät ole käyneet yleensä muuta koulutusta kuin montessorihömppää. Pysykää kaukana näistä! Lapsi voi näissä tarhoissa huonosti.

[/quote]

XD Kylläpäs vitsin murjaisit näin perjantain ratoksi!!! XD

Vierailija
39/58 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa montessorivälineet matematiikan osalta ovat hyvät, mutta miten pedagogiikka joka ei arvosta leikkiä lapsen tärkeimpänä oppimisen lähteenä voi olla toimiva kasvatusideologia? Ja kyllä minun mielestäni kunnollinen lastentarhanopettajan yliopistotasoinen pedagoginen koulutus on välttämätön lapsiryhmän oppimisen ohjaamisessa. 

Vierailija
40/58 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 21:42"]

Varhaiskasvatuksessa montessorivälineet matematiikan osalta ovat hyvät, mutta miten pedagogiikka joka ei arvosta leikkiä lapsen tärkeimpänä oppimisen lähteenä voi olla toimiva kasvatusideologia? Ja kyllä minun mielestäni kunnollinen lastentarhanopettajan yliopistotasoinen pedagoginen koulutus on välttämätön lapsiryhmän oppimisen ohjaamisessa. 

[/quote]

Jokaisessa ryhmässä on varmasti yliopistokoulutuksen saanut lastentarhanopettaja.