Kuolinpesän laskut? Tilillä ei ole rahaa, mutta talo löytyy.
Hei, osaako joku vastata? Olen yrittänyt löytää netistä tietoa, mutta en ole onnistunut. Ei mielellään mutu-tietoa, vaan jos joku ihan oikeasti olisi tietoinen, kuinka menee, niin olisin tosi kiitollinen!
Tilanne siis se, että hoidan ainoana perillisenä menehtyneen vanhempani kuolinpesää. Vainajan tilillä ei jäänyt rahaa hautauskustannusten jälkeen, mutta on vanha, huonokuntoinen talo ja tontti muuttotappioalueella, jolla periaatteessa joitakin tuhansia arvoa. Jos talon arvon merkitsee perukirjaan, kuolinpesällä on varoja, jolloin laskut pystyy maksamaan. Ongelmana kuitenkin se, että ei voi olla varmuutta, että taloa saa koskaan myytyä. Onko minulla siis velvollisuus maksaa vainajan laskuja tämän kiinteistön arvon edestä, kun perukirjan mukaan viivan alle jää kuitenkin rahaa kiinteistön arvon verran? Kiinteistön jätemaksut, kiinteistäverot ym. laskut juoksee koko ajan. Hirvittää, että olen itse kohta taloudellisesti pulassa tämän hienon perinnön kanssa. Itsellä lapsi, niin perinnöstä kieltäytyminenkään ei ole vaihtoehto.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda perintöveroja. Ne tulee kyllä maksuun vaikka et saisi etkä mörskää myytyä. Tää on Suomi verot ensin.
Perintövero menee, jos perinnön omaisuus on yli 20 000 €. Tässä tapauksessa jää reilusti alle.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemaksuja ei tarvitse maksaa, jos talossa ei asu kukaan, jätehuollon voi silloin keskeyttää.
Se juttu oli meilläpäin ihan helvetin vaikeaa, jätehuolto jankutti vaan kuinka jokaisella kiinteistöllä pitää olla jätehuolto, ei väliä ettei talossa ketään asunut. Siitä taisteltiin pitkään.
Yleensä jätehuolto laskuttaa vain kun astia tyhjennetään. Eli samahan se on sopimuksen olla voimassa ja käyköön kuljettaja kurkistamassa tyhjää jäteastiaa, maksua ei mene jos kuljettaja vain jatkaa matkaansa.
Siihen aikaan kyllä meni vaikka astiaa ei edes tyhjällä talolla enää ollut. Hirveä sota oli jätehuoltoyhtiön kanssa, muistan sen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappiokunta harvojen herkkua?? Siitähän se just tulee että tönöjä on tyhjillä eikä niitä kukaan halua.
Ei ehkä 2023, mutta 2024 tai 2063 voi olla ihan eri asia, ainakin tontti on - todennäköisesti olemassa, meille, varsinkin ollaan nyt liitytty.
Jos tuo perintö on sellainen, että siitä on pelkkiä kuluja, eikä arvo ole juuri mitään niin anna kuolinpesän mennä vararikkoon.
Laskut menevät ulosottoon, ulosotto toteaa kuolinpesän varattomaksi, ja se on sitten ulosoton ongelma realisoida.
Älä nyt ihmeessä maksa omasta pussista kuolinpesän laskuja, hyvin äkkiä siinä käy niin että maksat siitä että olet saanut moisen riippakiven vaivoiksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemaksuja ei tarvitse maksaa, jos talossa ei asu kukaan, jätehuollon voi silloin keskeyttää.
Se juttu oli meilläpäin ihan helvetin vaikeaa, jätehuolto jankutti vaan kuinka jokaisella kiinteistöllä pitää olla jätehuolto, ei väliä ettei talossa ketään asunut. Siitä taisteltiin pitkään.
Joo, olen myös itse ollut jo sinne yhteydessä. Sieltä sanottiin, että vaikka jätteiden nouto keskeytetään, perusmaksu menee silti. Ei se ole kuin joitakin euroja / kuukausi, mutta silti. Siitä ei siis noion vain pääse eroon.
-Ap
Teette perukirjan ja haet kuolinpesän konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo perintö on sellainen, että siitä on pelkkiä kuluja, eikä arvo ole juuri mitään niin anna kuolinpesän mennä vararikkoon.
Laskut menevät ulosottoon, ulosotto toteaa kuolinpesän varattomaksi, ja se on sitten ulosoton ongelma realisoida.
Älä nyt ihmeessä maksa omasta pussista kuolinpesän laskuja, hyvin äkkiä siinä käy niin että maksat siitä että olet saanut moisen riippakiven vaivoiksesi.
Perinkirja pitää silti tehdä ajoissa, ja hakea pesä konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jätehuolto laskuttaa vain kun astia tyhjennetään. Eli samahan se on sopimuksen olla voimassa ja käyköön kuljettaja kurkistamassa tyhjää jäteastiaa, maksua ei mene jos kuljettaja vain jatkaa matkaansa.
Meidän kunnassa hukkakäyntikin laskutetaan, n. 5 euroa. En usko ilmaiseen käyntiin.
Tästä tuli mieleen kysynys, että paljonko tilille olisi hyvä jättää rahaa ennen kuolemaa, että perijät selviävät kuluista? Enpä ole tätäkään ennen ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Jos talon arvon merkitsee perukirjaan? Meinaat että joku jättäisi sen pois ja allekirjoittaisi paperit? Älä unta näe. Arvo kannatta kaiken lisäksi arvioida mahdollisimman oikeaksi tai joudut myydessä maksamaan vielä enemmän veroja. Tottakai sinä joudut maksamaan laskut ei sitä joulupukkikaan tee.
Ilmaisin itseni huonosti. Olen kiinteistön arvon kyllä kirjannut perukirjaan (perukirjaa ei ole vielä allekirjoitettu tai lähetetty verottajalle) kiinteistövälittäjän arvioin mukaisesti. Tarkoitin siis sitä, että lasketaanko tuo kuolinpesän varoiksi samalla tavalla kuin tilillä olevat rahat, vaikka takuuta kiinteistön kaupaksi saamisesta ei ole? Jos perukirjassa viivan alle jää miinusta, niin esim. perintätoimistoon toimitetaan perukirja ja lasku tulee tällöin velkojan tappioksi. Laskut eivät siis periydy.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia niitä omia lapsia ei kannata tehdä.
Ainakaan, kun älynlahjat eivät itsellä riitä edes googlettamiseen.
Kiitos suuresti avustasi! Eli kaikkien, joiden vanhemmat eivät ole osanneet hoitaa omia asioitaan kunnolla, pitäisi jättää omat lapset tekemättä? Vaikka oma elämä olisi mallillaan, lainat maksettu, hyvä ammatti hankittu ja tililläkin mukavasti säästöjä? Ihan vaan siksi, että olisi mahdollisuus kieltäytyä perinnöstä? Minulla olisi kyllä nuo vainajan laskut vara maksaa (esim. nyt tuli yllättäen perintätoimistosta noin 800 € lasku), mutta tuntuu vähän kohtuuttomalta maksaa näitä laskuja rahoilla, joiden eteen olen itse tehnyt töitä ja jotka olen todellakin ansainnut. Ja vielä sellaisen ihmisen laskuja, joka ei eläessään ollut millään tapaa kiinnostunut minun kuulumisistani tai pitänyt yhteyttä. Käyttäisin ne rahat vaikka mieluummin oman lapseni kanssa johonkin mukavaan yhteiseen tekemiseen, toisin kuin omassa lapsuudessani tehtiin.
Ja kiitos, osaan kyllä käyttää Googlea. En vain ole onnistunut löytänyt yksiselitteistä, selkeää vastausta ongelmaani.
Hyvää loppukesää myös sinulle!
-Ap
Älä usko näitä jätä maksamatta juttuja. Sinä olet kuolinpesän osakas ja sun nimi sielä silloin paperissa on. Verottajalla voi mennä vuosi vaikka toteaisi ettei veroja tule. Siinä vaiheessa olet jo luottotiedoton eikä sitä peruta noin vain.
Koeta laittaa talo vuokralle. Maksut kuten vakuutus, sähkö ja kiinteistövero menee kuitenkin omasta pussistasi.
Kyllä näitä maalle muuttajia on jonkin verran, että vuokralla vois saada katettua kuluja ja vuokralainen maksaa sähköt ja vakuutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talon arvon merkitsee perukirjaan? Meinaat että joku jättäisi sen pois ja allekirjoittaisi paperit? Älä unta näe. Arvo kannatta kaiken lisäksi arvioida mahdollisimman oikeaksi tai joudut myydessä maksamaan vielä enemmän veroja. Tottakai sinä joudut maksamaan laskut ei sitä joulupukkikaan tee.
Ilmaisin itseni huonosti. Olen kiinteistön arvon kyllä kirjannut perukirjaan (perukirjaa ei ole vielä allekirjoitettu tai lähetetty verottajalle) kiinteistövälittäjän arvioin mukaisesti. Tarkoitin siis sitä, että lasketaanko tuo kuolinpesän varoiksi samalla tavalla kuin tilillä olevat rahat, vaikka takuuta kiinteistön kaupaksi saamisesta ei ole? Jos perukirjassa viivan alle jää miinusta, niin esim. perintätoimistoon toimitetaan perukirja ja lasku tulee tällöin velkojan tappioksi. Laskut eivät siis periydy.
-Ap
Lasketaan varoiksi kuten rahat. Aika vähän ollut jos talo, tontti, hautauskulut jne. ja ei 20000 euroon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinkirja pitää silti tehdä ajoissa, ja hakea pesä konkurssiin.
Perukirja pitää tietysti tehdä mutta tuo itse konkurssiin hakeminen on aivan turhaa. Velkojat hoitavat sen puoleen kyllä kun vain jättää välittämättä. Henkilökohtaisia seuraamuksia perillisille ei tule jos ei ota itselleen mitään rahanarvoista pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen kysynys, että paljonko tilille olisi hyvä jättää rahaa ennen kuolemaa, että perijät selviävät kuluista? Enpä ole tätäkään ennen ajatellut.
Hautaan tai tuhkaksi saaminen on aika kallista. Meillä mentiin nyt edullisilla vaihtoehdoilla hautaustoimiston, tuhkauksen ja pienimuotoisen muistotilaisuuden suhteen. Tuhkat siroteltiin luontoon, joten siitä ei tullut kustannuksia. Seurakunta ilmeisesti veloittaa jotakin arkun tai uurnan hautauksesta lisäksi. Näihin meillä meni yli tonni. Hautauskulut on perillisen velvollisuus maksaa, vaikka vainajan tilillä ei olisi varoja. Näihin toki mahdollista tarvittaessa hakea avustusta. Muut laskut eivät pääsääntöisesti periydy. Ennen kuolemaa voi tulla esim. yllättäviä sairaalamaksuja. Lisäksi esim. asumisesta usein kulut juoksee jonkin aikaa myös kuoleman jälkeen. Jos tilillä on edes. muutama tonni, niin sanoisin, että perillisten elämä helpottuu huomattavasti.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Teette perukirjan ja haet kuolinpesän konkurssiin.
Ensimmäinen älykäs ja toimiva kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hinta on tuhansissa, ja taloon kuuluu tontti, sähköliittymä ja vesi tulee sisään, niin kyllä sen joku tuohon hintaan kesäpaikaksi ostaa.
Ei välttämättä. Jos talo on sellaisessa kunnossa ettei ole kuin purku vaihtoehtona, niin voi olla että ei sitä kukaan huoli. Talon purku ja purkujätteen poisvienti maksaa aika paljon, enemmän kuin mitä koko höskän arvo liittymineen. Ihan älytön riippa tuollainen on perijälle.
Purkukustannukset jätemaksuineen on varmasti 20000-30000euroa.
Jos saat myytyä koko hoskän 15000eurolla voitolla todella onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jätefirma laskuttaa, oli pöntössä tavaraa tai ei. Muutenhan kaikki tekis sopimuksen "käykää katsomassa onko pönttö täynnä ja jos ei ole niin älkää tyhjentäkö älkääkä laskuttako".
Itse keskeytän jätetyhjennykset kesäksi, kun olen muualla, eli sopimus voimassa, mutta keskeytetty.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan varoiksi kuten rahat. Aika vähän ollut jos talo, tontti, hautauskulut jne. ja ei 20000 euroon päästä.
Miten ne hautauskulut tähän liittyy? Ei ne ole perintöä. Tilillä olevat varat kylläkin, joista hautauskulut on maksettu. Ja kyllä, Suomessa on aika paljonkin ihmisiä tuolla haja-asutusalueella, joilla ei juuri omaisuutta ole, kun kiinteistöillä ja tonteilla ei siellä ole arvoa nimeksikään ja eläke menee elämiseen. Jossain vaiheessa omaisuutta ollut, mutta kaikki meni 90-luvun laman yhteydessä.
Mutta jos kiinteistö lasketaan varoiksi kuten rahat, niin velkojan mielestä kuolinpesällä on varaa maksaa lasku. Täytyy siis varmaan maksaa laskut omasta pussista ja toivoa, että talon saa myytyä, että edes osan rahoista saa takaisin.
-Ap
Kyllä jätefirma laskuttaa, oli pöntössä tavaraa tai ei. Muutenhan kaikki tekis sopimuksen "käykää katsomassa onko pönttö täynnä ja jos ei ole niin älkää tyhjentäkö älkääkä laskuttako".