Loppuuko vaihdevuosihikoilu koskaan?
Alkaa jo kyllästyttää. Kolmatta vuotta jo hirveä yöhikoilu varsinkin. Ei saa nukuttua levollisesti ollenkaan.
Vertaistukea ja kokemuksia?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti hikeä tulee puskemaan vielä hautakummun päällekin. Varaudu siihen.
Eikä tuhkausta voi ajatellakaan, koska kroppa on niin hiestä märkä ettei sitä saada poltetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kauan tästä saa "nauttia", että päivälläkin hiottaa niin että on niska ja pää märkänä vaikka ei edes tee mitään erityisen raskasta ja josta aina ennen on ihan ilman hikoilua selvinnyt?
Onpa kiva kävellä ihan vaan lähikauppaan ja sitten puskeekin päälle sellainen hikipuuska ettei noin märäksi mennyt aiemmin edes juoksulenkillä.Numero 6 vastaa tähän: Näin menee varmaankin lopun ikää. Itse en hikoile merkittävän paljon lenkillä, mutta kun menen sisätilaan, kuten kauppaan, sen jälkeen, puskee jälkihiki, vaikka olisin liikkunut pakkasessa. Onneksi ei noroina sentään valu. Helpottuu, kun pitää päätään kylmäkaapeissa:)
Mulla siis just tuo sama, ettei siinä liikkuessa tule hiki (paitsi tietty silloin tulee kun oikeasti olen lenkillä), mutta sitten kun menee sisään kauppaan tai pysähtyy vaikka juttelemaan naapurin kanssa ulkona niin just tuollainen jälkihiki oikein ryöpsähtää pintaan.
Onpa kiva jos tätä on loppuikä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kauan tästä saa "nauttia", että päivälläkin hiottaa niin että on niska ja pää märkänä vaikka ei edes tee mitään erityisen raskasta ja josta aina ennen on ihan ilman hikoilua selvinnyt?
Onpa kiva kävellä ihan vaan lähikauppaan ja sitten puskeekin päälle sellainen hikipuuska ettei noin märäksi mennyt aiemmin edes juoksulenkillä.Numero 6 vastaa tähän: Näin menee varmaankin lopun ikää. Itse en hikoile merkittävän paljon lenkillä, mutta kun menen sisätilaan, kuten kauppaan, sen jälkeen, puskee jälkihiki, vaikka olisin liikkunut pakkasessa. Onneksi ei noroina sentään valu. Helpottuu, kun pitää päätään kylmäkaapeissa:)
Mulla siis just tuo sama, ettei siinä liikkuessa tule hiki (paitsi tietty silloin tulee kun oikeasti olen lenkillä), mutta sitten kun menee sisään kauppaan tai pysähtyy vaikka juttelemaan naapurin kanssa ulkona niin just tuollainen jälkihiki oikein ryöpsähtää pintaan.
Joo, jälkihiki on hassu juttu. Kuntosalillakaan, vahvasti sisätilassa, en hikoile mitenkään merkillisesti mutta jälkihiki tulee kyllä. Ja pitää vielä mainita, että hormonikorvaushoitokaan ei korjannut rikkoutunutta lämmönsäätelyä. Lisäksi sain rintasyövän. Tosin tekisin saman ratkaisun edelleen, eli ottaisin korvaushoidon, koska rintasyöpä on hyvin monen tekijän summa, ja yhtä ainosta syytä siihen ei ole.
Hikoilu loppui kun kuukautiset loppui
Mulla auttoi maitotuotteitten poisjättö ruokavaliosta. Suosittelen kokeilemaan, ei maksa mitään ja aina voi palata takaisin vanhaan, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Hikoilu loppui kun kuukautiset loppui
Minulla hikoilu väheni merkittävästi, kun kuukautiset muuttuivat epäsäännöllisiksi. Vielä minulla tulee muutaman kuukauden välein kuukautisia, mutta niiden edellä ei ole sitä kamalaa hikoiluviikkoa, mikä oli aikaisemmin, pahimmillaan n. 45-50 vuotiaana.
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta ei kyllä paljonkaan kirjoiteta eikä puhuta vaan aina korostetaan, että oireet, kuten hikoilu, menevät ohi joissakin vuosissa.
Käsitykseni kuitenkin on, että joillakin hikoilu ja myös kuumat aallot kestävät elämän loppuun. Ylipäätään sellaiset oireet, jotka tulevat siitä, lämmönsäätely on pysyvästi rikki. Hyvä puoli on, että kovalla pakkasellakaan ei tarvitse kovin lämmintä takkia.
Minä kyllä tartten paksun toppatakin, koska oireet ei ole koko ajan päällä. Sitten kun tulee hikikohtaus, ei auta vaikka riisuu takin ja leyhyttelee paidan helmaa -20 asteen pakkasessa. Nopeimmin kohtaus menee ohi kun menee pöytätuulettimen eteen seisomaan, vrt. esim. pakkaseen meno sisävaatteissa ei nopeuta ohimenoa.
Pöytätuuletin on ollut mun pelastus. Kiva föönata puhdasta tukkaa, kun hikeä pukkaa. Sit vaan tuuletin päälle ja ahhh. Paitsi niitä ei voi käyttää yhtäaikaa, muuten föönauksen tulos on hmm mielenkiintoinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi maitotuotteitten poisjättö ruokavaliosta. Suosittelen kokeilemaan, ei maksa mitään ja aina voi palata takaisin vanhaan, jos siltä tuntuu.
Minä en edes käytä maitotuotteita, aniharvoin syön juustoa vähän.
Mulla kesti yöhikoilu 6 kk ja menkat loppu laakista. Ei korvaushoitoa, gyne suositteli ettei. Oikeassa oli.
Mulla on kesäpeittona silkkitäkki ja talvella paksu untuvatäkki. Hikoiluaikana toi ohut oli hyvä.
Minä kärsin nimenomaan kuumista aalloista ja yöhikoilusta, mutta muuten hikoilu ei ole runsasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jälkihiki on hassu juttu. Kuntosalillakaan, vahvasti sisätilassa, en hikoile mitenkään merkillisesti mutta jälkihiki tulee kyllä. Ja pitää vielä mainita, että hormonikorvaushoitokaan ei korjannut rikkoutunutta lämmönsäätelyä. Lisäksi sain rintasyövän. Tosin tekisin saman ratkaisun edelleen, eli ottaisin korvaushoidon, koska rintasyöpä on hyvin monen tekijän summa, ja yhtä ainosta syytä siihen ei ole.
Hyvä tietää, että hormonihoito ei poista hikoilua. En sitten rupea turhaan kokeilemaankaan.
Kyllä hormonihoito auttoi minulla. Söin ensin tabletteina kolme vuotta, yritin olla ilman ja sama hikoilurumba alkoi heti uudestaan. Kiva kun lähdit aamulla suihkunraikkaana töihin ja sutomatkan aikana hikoilit vaatteet märäksi. Yöllä heräsit toistakymmentä kertaa, enin kuuma, sitten kylmä. Aloitin sitten hormonikorvaushoidon uudestaan, ei tullut työnteosta mitään. Laastarit nyt käytössä eikä hikoiluta.
Itselläni kuukautiset loppuivat kuin seinään ollessani 43 vuotias. Kierto oli aina säännöllinen ja vuodon määrä normaali. Ei mitään merkkejä tulevista vaihdevuosista siis.
Ensimmäiset kymmenen vuotta hikoilun öin ja päivin. Punaiseksi lehahtelut rahoittuivat noin 7-9 vuoden sisällä vaihdevuosien alkamisesta; mutta edelleen saattaa satunnaisesti tulla punaisteluja.
Kokeilin hormonikorvaushoitoa, mutta aurallinen migreeni paheni niin paljon, että piti hormonikorvaushoito lopettaa.
Olen nyt 54 vuotias, edelleen öisin hikoilen, mutta sanottakoon, että hikoilu on kyllä rauhoittunut.
Öisin heräilen enää vain 2-3 kertaa yössä.
Ikkunat ja ovet auki nukun kesät talvet, lisäksi vieressä pörrää tuuletin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, että hormonihoito ei poista hikoilua. En sitten rupea turhaan kokeilemaankaan.
Kannattaa kokeilla kuitenkin. MInulla se ei korjannut lämmönsäätelyä kokonaan mutta varmasti monilla muilla auttaa enemmän. En esimerkiksi ole kärsinyt yöhikoiluista juurikaan: mitään lakananvaihtorumbaa ei ole ollut. Ja minähän en tiedä, millainen hikihelvetti olisi ollut ilman hoitoa.
Ylipäätään minulla ei ole kauheasti valittamista vaihdevuosista/menopaussista. Ei kolotuksia, ei mielialaongelmia. Ainoina tämä jälkihiki ja ajoittaiset kuumat aallot, ja onneksi ne eivät näy ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Salvia tee tai tabletit auttaa yöhikoiluun. Otetaan illalla.
Miksi alapeukut? Mulla on auttanut salvia tabletit. Mulla ei ole muita vaivoja niin tuo on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kuukautiset loppuivat kuin seinään ollessani 43 vuotias. Kierto oli aina säännöllinen ja vuodon määrä normaali. Ei mitään merkkejä tulevista vaihdevuosista siis.
Ensimmäiset kymmenen vuotta hikoilun öin ja päivin. Punaiseksi lehahtelut rahoittuivat noin 7-9 vuoden sisällä vaihdevuosien alkamisesta; mutta edelleen saattaa satunnaisesti tulla punaisteluja.
Kokeilin hormonikorvaushoitoa, mutta aurallinen migreeni paheni niin paljon, että piti hormonikorvaushoito lopettaa.
Olen nyt 54 vuotias, edelleen öisin hikoilen, mutta sanottakoon, että hikoilu on kyllä rauhoittunut.
Öisin heräilen enää vain 2-3 kertaa yössä.Ikkunat ja ovet auki nukun kesät talvet, lisäksi vieressä pörrää tuuletin.
Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että eijumalauta tämä naisen elämä on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öisin heräilen enää vain 2-3 kertaa yössä.Ikkunat ja ovet auki nukun kesät talvet, lisäksi vieressä pörrää tuuletin.
Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että eijumalauta tämä naisen elämä on ihanaa.
Niinpä. En tajua, miksi evoluutio on ohjannut asioita niin, että kaikki lisääntymisestä ja lisääntymisvalmiudesta aiheutuvat riesat kasaantuvat toiselle sukupuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salvia tee tai tabletit auttaa yöhikoiluun. Otetaan illalla.
Miksi alapeukut? Mulla on auttanut salvia tabletit. Mulla ei ole muita vaivoja niin tuo on riittänyt.
En ole huomannut mitään eroa, siksi alanuoli. Mutta hyvä jos sinulla auttoi 👍
Ihmettelen, että ne jotka voisivat hormonikorvaushoitoa käyttää, eivät sitä käytä. Uni- ja hikoilu ongelmat loppuivat kuin seinään, kun annostus on oikea.
Harmi vaan, että niitä kovia pakkasia ei enää juurikaan koskaan ole mutta tätä hellepskaa sen sijaan on enemmän kuin riittämiin.