Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppuuko vaihdevuosihikoilu koskaan?

Vierailija
24.07.2023 |

Alkaa jo kyllästyttää. Kolmatta vuotta jo hirveä yöhikoilu varsinkin. Ei saa nukuttua levollisesti ollenkaan.
Vertaistukea ja kokemuksia?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta jatkunut sama hikoilu ja palelu päivin öin.

Vierailija
62/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta täynnä eikä loppua näy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku syy miksi muut naiset ei käytä aluksi e-pillereitä ja myöhemmin hormonikorvaushoitoa? Oireet loppui kuin seinään.

Vierailija
64/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku syy miksi muut naiset ei käytä aluksi e-pillereitä ja myöhemmin hormonikorvaushoitoa? Oireet loppui kuin seinään.

Rintasyöpä ja veritulppariski.

Vierailija
65/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kauan tästä saa "nauttia", että päivälläkin hiottaa niin että on niska ja pää märkänä vaikka ei edes tee mitään erityisen raskasta ja josta aina ennen on ihan ilman hikoilua selvinnyt?

Onpa kiva kävellä ihan vaan lähikauppaan ja sitten puskeekin päälle sellainen hikipuuska ettei noin märäksi mennyt aiemmin edes juoksulenkillä.

Numero 6 vastaa tähän: Näin menee varmaankin lopun ikää. Itse en hikoile  merkittävän paljon lenkillä, mutta kun menen sisätilaan, kuten kauppaan, sen jälkeen, puskee jälkihiki, vaikka olisin liikkunut pakkasessa. Onneksi ei noroina sentään valu. Helpottuu, kun pitää päätään kylmäkaapeissa:)

Mulla siis just tuo sama, ettei siinä liikkuessa tule hiki (paitsi tietty silloin tulee kun oikeasti olen lenkillä), mutta sitten kun menee sisään kauppaan tai pysähtyy vaikka juttelemaan naapurin kanssa ulkona niin just tuollainen jälkihiki oikein ryöpsähtää pintaan. 

Onpa kiva jos tätä on loppuikä :(

Joo, jälkihiki on hassu juttu. Kuntosalillakaan, vahvasti sisätilassa, en hikoile mitenkään merkillisesti mutta jälkihiki tulee kyllä. Ja pitää vielä mainita, että hormonikorvaushoitokaan ei korjannut rikkoutunutta lämmönsäätelyä. Lisäksi sain rintasyövän. Tosin tekisin saman ratkaisun edelleen, eli ottaisin korvaushoidon, koska rintasyöpä on hyvin monen tekijän summa, ja yhtä ainosta syytä siihen ei ole.

Hyvä tietää, että hormonihoito ei poista hikoilua. En sitten rupea turhaan kokeilemaankaan.

No kyllä mulla poisti sen suurimmalta osin. Pari vuotta yritin sietää sitä tunnin välein ympäri vuorokauden  tulevaa "veri jäätyy"-hetkeä ja siitä vartin päästä "veri kiehui" ja hiki valui valtoimenaan. Yöt meni heitellessä peittoa pois ja taas sen siään kääriytymällä. Paljon ei tullut nukuttua. Kävin gynellä, joka suositteli mulle hormonikorvaushoitoa. Olin aluksi sitä mieltä, etten siihen suostu, koska kuvittelin, että kaikille tulee rintasyöpä siitä, mutta onneksi aloitin. Ensin geelillä, ei riittänyt, sitten laastarilla, sekään ei riittänyt ja kun vihdoin sain tabletit, se kylmä-kuuma-helv3tti vihdoin päättyi. 

En ymmärrä, mitä pahaa naiset on tehny, kun on saanut niin kamalan riesan kantaakseen, kuin vaihdevuodet. 

Vierailija
66/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tää hikoilu myös alueille joista aiemmin ei ole koskaan hikoillut?

Mä hikoilin kehon kaikilla osilla. Kun hikipuuska tuli, olin kalsareita ja rintsikoita myöten märkä. Koko pää valui hikeä. 

Vierailija
67/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Mulla oli pari jaksoa, ne kesti muutaman kuukauden. Sit loppui.

Mut olihan se ihan hirveetä. Yöllä oli vuorotellen hiki ja kylmä. Kävin suihkussa kolmekin krt yössä.

Vierailija
68/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito auttoi alkuun, muttei enää. 😕

Vierailija
69/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski? Otan näennäisen riskin koska pääsin eroon salaman lailla lyöneistä oireista:

- elämänhalun katoaminen

- työkyvyttömyys

- jäätävä masennus

- yöunien vaihtuminen 7,5 tunnista 11 tuntiin

- totaalinen fyysinen voimattomuus, edes lavuaaria en jaksanut pyyhkiä (vrt. aiemmin koti siisti)

- totaalinen seksuaalisuuden loppuminen

- orgasmien heikkeneminen 10:stä nollaan, ihan turhaa puuhaa oli

- yhtäkkinen ihon totaalipalaminen muutamissa sekunneissa, piti pukeutua kuin mummot takkeihin helteellä

- limakalovojen ja ikenien löystyminen (esim. hampaat meinasi irrota suusta jos käytti hammaslankaa)

- aivosumu, kuin tyrmäystippoja olisi niellyt

- kognitiiviset ongelmat

- keskittymiskyvyn katoaminen

- itsetunnon romahdus

- järkyttävä laihtuminen, vaikka söi paljon

Tässä päällimmäiset. Hikoilu loppui heti, loput oireet 1vk - 1 tai 2kk sisällä aloittamisesta. Ei enää ikinä samaa helvettiä....

Vierailija
70/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
71/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski? Otan näennäisen riskin koska pääsin eroon salaman lailla lyöneistä oireista:

- elämänhalun katoaminen

- työkyvyttömyys

- jäätävä masennus

- yöunien vaihtuminen 7,5 tunnista 11 tuntiin

- totaalinen fyysinen voimattomuus, edes lavuaaria en jaksanut pyyhkiä (vrt. aiemmin koti siisti)

- totaalinen seksuaalisuuden loppuminen

- orgasmien heikkeneminen 10:stä nollaan, ihan turhaa puuhaa oli

- yhtäkkinen ihon totaalipalaminen muutamissa sekunneissa, piti pukeutua kuin mummot takkeihin helteellä

- limakalovojen ja ikenien löystyminen (esim. hampaat meinasi irrota suusta jos käytti hammaslankaa)

- aivosumu, kuin tyrmäystippoja olisi niellyt

- kognitiiviset ongelmat

- keskittymiskyvyn katoaminen

- itsetunnon romahdus

- järkyttävä laihtuminen, vaikka söi paljon

Tässä päällimmäiset. Hikoilu loppui heti, loput oireet 1vk - 1 tai 2kk sisällä aloittamisesta. Ei enää ikinä samaa helvettiä....

Vakuuttava lista! Itse suhteutin aiemmin sitä rintasyövän riskiä, jota liioitellaan. Joka tapauksessa elämä ylipäätään on riskien ottamista, ja miksi ihmeessä pitäisi voida tuskallisen huonosti?

Vierailija
72/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tää hikoilu myös alueille joista aiemmin ei ole koskaan hikoillut?

Joo tulee ainakin mulla. Välillä yöllä herää siihen, että on oikeasti hiestä märkä käytännössä ihan koko kropan alueelta. 

Lisäksi nämä "jälkihiet" päiväsaikaan tuntuu puskevan mieluiten ulos päästä, kaulalta ja niskasta.

Vierailija
73/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kärsin ja kituutin pari vuotta, kokeilin kaiken maailman luontaishoidot ja lisäravinteet.

Sitten totesin, että kun tähän kerran lääkkeet löytyy niin ne haen.

Nyt muutama vuosi hormonihoitoa takana ja voin sanoa että paras päätös!

Ei aaltoja, yöunet palasi, aivosumu katosi ja mieskin uskaltaa olla samassa huoneessa 😄

Hakekaa hyvät naiset apua, turha kitua.

Vierailija
74/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kesti yöhikoilu 6 kk ja menkat loppu laakista. Ei korvaushoitoa, gyne suositteli ettei. Oikeassa oli.

Mulla on kesäpeittona silkkitäkki ja talvella paksu untuvatäkki. Hikoiluaikana toi ohut oli hyvä.

Minulla myös nuo pahimmat hikoilut olivat lyhyt ajanjakso, muutamia kuukausia. Tuon jälkeen silloin tällöin oli yöhikoilua, ei kovin usein, yleensä silloin jos muutenkin stressiä. Nukun ikkuna auki, tuo auttaa. Täkki hieman pois päältä jos hiottaa, helpostihan sen saa takaisin. Muutenkin nuo oireet menivät nopeasti - ehkä siksi, että alkoivat niin myöhään, 57-58 v.  Nyt kun kuukautisia ei ole ollut kolmeen vuoteen on olo aika rauhallinen, ei hikoiluja. Yksilöllistä, ei kannata pelätä pahinta :)

Ennemmin sanoisin, että kannattaa varautua siihen ettei ne vaihtarit olekaan omalla kohdalla elämän parasta aikaa ja vain muutama ohimenevä "kuumuuden humahdus" joita ei oikein edes huomaakaan. Jostain syystä tuollaisiksi ainakin julkkisnaiset vaihtareitaan tykkää mainostaa (paitsi se hanna sumari).

Jo esivaihtarioireet on monilla melkoisen moninaisia ja kenkkuja jotka tulee ihan yllärinä.

Vierailija
75/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

gyneltä saa helpotusta tuohon, suosittelen.

Vierailija
76/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin joo, mutta nyt valmisteet on huikean paljon kehittyneempiä.

Toki jos on ollut tulppia tai syöpä tai sukurasite, niin silloin ei.

Itseasiassa hormonihoitoa jopa suositellaan, koska se pitää verisuonet joustavampina, ne kun tuppaavat kalkkeutumaan iän myötä, joillain enemmän ja toisilla vähemmän.

Vierailija
77/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estrogeenin puutos itsessään suurentaa syöpäriskiä.

Vierailija
78/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pikemminkin kylmät aallot, kun aina joutuu palelemaan.

No on sitä niitäkin, ne kun seuraa usein etenkin yöllä tuollaista hikoilupuuskaa jonka jälkeen paleltaa välillä niin, että hampaat kalisee.

Vierailija
79/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta jatkunut sama hikoilu ja palelu päivin öin.

Siis eikä! Mulla on ollut nyt puolisen vuotta ja koko ajan olen olettanut, ettei nämä nyt enää kauaa voi jatkua vaikka tuntuukin että pahenee/kovenee vaan päivä päivältä ja kerta kerralta.

Välillä herää yöllä siihen kuin joku olisi kaatanut päälle saavillisen vettä ja sitten liki päivittäin saa päänsä märäksi ihan vaan sillä että imuroi, vaihtaa ne perhanan lakanat tai kipaisee hakemassa kahvipaketin kaupasta. Välillä ei tarvitse tehdä edes noin "paljoa" vaan ihan riittää että istuu ja katsoo telkkaria.

Lenkillä käydessä ei tarvitse pahemmin takkia eikä edes pitkähihaista päälleen vaikka kovin kylmänä tätä kesää monet pitää. Oikein hyvin tarkenee t-paidassa ja lyhyissä lahkeissa vaikka kävisi tuulikin.

Ei kyllä käynyt mielessäkään, että nämä oireilut alkaisi jo näin nelivitosena vaan oletin aina, että vaihtarit oireineen on vasta sitten sen ajan murhe kun ikää on lähemmäs 60-vee.

Vierailija
80/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti hikeä tulee puskemaan vielä hautakummun päällekin. Varaudu siihen.

Vitut pukkaa ,ei pukkaa äitillä 90v eikä siskoilla 60v ja 55v eikä enää mulla 53v sulla pukkaa muista syistä!

Älä ragee, Ritu. En tiedä pukkaako äitillä tai siskoillas huumorintajua, mutta sukuvika se ei ole, koska sulla ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan