Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppuuko vaihdevuosihikoilu koskaan?

Vierailija
24.07.2023 |

Alkaa jo kyllästyttää. Kolmatta vuotta jo hirveä yöhikoilu varsinkin. Ei saa nukuttua levollisesti ollenkaan.
Vertaistukea ja kokemuksia?

Kommentit (107)

81/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta hikoillut eikä loppua näy 😑 vaikka on hormonilaastarikin. 54.

Vierailija
82/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mitään oireita koska mulla on hormoonikierukka. Terkkari sanoi että saa olla vielä viitisen vuotta paikoillaan. Ei oo hikouluttanut! N56

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy hikiurheilemassa niin ei yöhikoiluta. Minulla ainakin kova jumppaurheilu/ohjattu liikunta auttanut. Aiemmin olen hikoillut yöllä kuin pieni sika.

Vierailija
84/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku syy miksi muut naiset ei käytä aluksi e-pillereitä ja myöhemmin hormonikorvaushoitoa? Oireet loppui kuin seinään.

Rintasyöpä ja veritulppariski.

Estrogeenin puutos itsessään suurentaa syöpäriskiä.

Ei yhtä paljon kun nämä estrogeenihoidot.

Itse en ottaisi ikinä hormonihoitoa ja olen hikoillut jo vuosia, olen kai jo vähän tottunut- liekö loppuelämän vaiva sitten.

Vierailija
85/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku syy miksi muut naiset ei käytä aluksi e-pillereitä ja myöhemmin hormonikorvaushoitoa? Oireet loppui kuin seinään.

No juu. Hormoonit tappaa toiset rintasyöpään, siksi en niitä käytä, piste.

Vierailija
86/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla estrogeenihoito lopetti hikoilun ja muut vaivat, joita oli lukuisia. Olen työssä, jossa olen ihmisten katseiden kohteena. Oli tosi ahdistavaa olla naama punaisena hikeä valuen töllötysten kohteena. Lisäksi unet lähti kokonaan, mikä on terveydelle iso riski. Rintasyöpä riskiä lisää, mutta toisaalta suojaa sydän-ja verisuonitaudeilta ja parantaa elämälaatua. Mulle oli oikea ratkaisu, mut ei helppo päätös.

Vierailija
87/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä alkanut. Toivottavasti ei tulekaan. Nukun muutenkin yöt huonosti.

Vierailija
88/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski? Otan näennäisen riskin koska pääsin eroon salaman lailla lyöneistä oireista:

- elämänhalun katoaminen

- työkyvyttömyys

- jäätävä masennus

- yöunien vaihtuminen 7,5 tunnista 11 tuntiin

- totaalinen fyysinen voimattomuus, edes lavuaaria en jaksanut pyyhkiä (vrt. aiemmin koti siisti)

- totaalinen seksuaalisuuden loppuminen

- orgasmien heikkeneminen 10:stä nollaan, ihan turhaa puuhaa oli

- yhtäkkinen ihon totaalipalaminen muutamissa sekunneissa, piti pukeutua kuin mummot takkeihin helteellä

- limakalovojen ja ikenien löystyminen (esim. hampaat meinasi irrota suusta jos käytti hammaslankaa)

- aivosumu, kuin tyrmäystippoja olisi niellyt

- kognitiiviset ongelmat

- keskittymiskyvyn katoaminen

- itsetunnon romahdus

- järkyttävä laihtuminen, vaikka söi paljon

Tässä päällimmäiset. Hikoilu loppui heti, loput oireet 1vk - 1 tai 2kk sisällä aloittamisesta. Ei enää ikinä samaa helvettiä....

Saako ihan mielenkiinnosta kysyä just sulta kuka alapeukutit, että mikä saa sut vihaan toisen naisen onnettomuutta niin paljon, että dissaat? Mun elämä oli vajaan vuoden verran ennen lääkitystä täyttä helvettiä näiden infernaalisten oireiden takia ja soisin, että kunnioitat mun jo kärsittyä elämän mustaa vaihetta. Jos ei kiinnosta, siirry seuraavaan kommenttiin, mutta älä halveksu toista naista.

Vierailija
89/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei mitään oireita koska mulla on hormoonikierukka. Terkkari sanoi että saa olla vielä viitisen vuotta paikoillaan. Ei oo hikouluttanut! N56

Terkkari? Eikös oikeampi ohjeistus tulisi gynekologilta?

Vierailija
90/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole muuta apua kuin hormonit, niin en ota niitä. Ne täytyy kuitenkin jossain vaiheessa lopettaa ja silloin ne kaikki oireet voi tulla kuitenkin.

Ja minusta rintasyöpä on niin iso riski, että en viitsi sitä ottaa ja veritulppa myös.

En nuorena uskaltanut pillereitäkään pitkään syödä kun oli semmonen pieni ajatus, että ne ei ihan sovi mulle.

Kyllähän lääkärit suosittelee mitä vaan mutta tosi moni hormoneita syönyt on sitten sen rintasyövän saanut. Voihan se tai mitä tahansa muuta tulla kuitenkin mutta no, mä valitsen näin.

Toivoisin, että olisi jotain muutakin lääkettä, että olisi edes jonkunlainen vaihtoehto ja valinnanvapaus.

Vierailija
91/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tää hikoilu myös alueille joista aiemmin ei ole koskaan hikoillut?

Mulle tuli ainakin.

Hikoilen päästä varpaisiin.

Selkää pitkin valuu vesi, ja öisin reisissä, rinnassa.

Vierailija
92/107 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ottaisi ikinä hormonihoitoa ja olen hikoillut jo vuosia, olen kai jo vähän tottunut- liekö loppuelämän vaiva sitten.

Hormonihoito lisää rintasyöpäriskiä, pelkkä estrogeenihoito vähemmän kuin estrogeeni-progestiiniyhdistelmähoito. Lihavuus ja runsas alkoholin käyttö lisäävät rintasyöpäriskiä enemmän kuin vaihdevuosien hormonihoito.

Vierailija
93/107 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis olla enemmän lääkkeitä eikä vaan pelkkiä hormoneja lähes kaikkeen naisten vaivaan.

Vierailija
94/107 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama "peitto päälle - peitto pois päältä" -ralli jatkuu öisin vieläkin 13 vuoden jälkeen.

Jep. Koko yö tätä. Herää aamulla kilon verra kevyempänä aina kun on yö jumpattu ja hikoiltu. Minulla on vielä parvekkeen ovi auki, ovi kiinni, peitto yksi ja peitto 2 ja vaihtelen niitä ( ne on eri paksuisia) Jalat jäässä , kroppa mehustuu, kädet jäässä, rinnat hikoaa. Housut jalkaan, housut pois, paita päälle, paita pois.

Vierailija
95/107 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski? Otan näennäisen riskin koska pääsin eroon salaman lailla lyöneistä oireista:

- elämänhalun katoaminen

- työkyvyttömyys

- jäätävä masennus

- totaalinen fyysinen voimattomuus, edes lavuaaria en jaksanut pyyhkiä (vrt. aiemmin koti siisti)

- yhtäkkinen ihon totaalipalaminen muutamissa sekunneissa, piti pukeutua kuin mummot takkeihin helteellä

- limakalovojen ja ikenien löystyminen (esim. hampaat meinasi irrota suusta jos käytti hammaslankaa)

- kognitiiviset ongelmat

- itsetunnon romahdus

Tässä päällimmäiset. Hikoilu loppui heti, loput oireet 1vk - 1 tai 2kk sisällä aloittamisesta. Ei enää ikinä samaa helvettiä....

Saako ihan mielenkiinnosta kysyä just sulta kuka alapeukutit, että mikä saa sut vihaan toisen naisen onnettomuutta niin paljon, että dissaat? Mun elämä oli vajaan vuoden verran ennen lääkitystä täyttä helvettiä näiden infernaalisten oireiden takia ja soisin, että kunnioitat mun jo kärsittyä elämän mustaa vaihetta. Jos ei kiinnosta, siirry seuraavaan kommenttiin, mutta älä halveksu toista naista.

Se on sivuston vaki alanuolen painaja. Siitä ei kannata välittää. Jokin surullinen naistenvihaaja jonka päivätyö on painaa kaikelle alanuoli.

Vierailija
96/107 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- elämänhalun katoaminen

- työkyvyttömyys

- jäätävä masennus

- kognitiiviset ongelmat

- itsetunnon romahdus

Tiedätkö, mietin just ihan samaa!

Mikä ihme on siinä että naisten pitää kilpailla paremmuudesta tässäkin asiassa?

Jokainen vanhenee väistämättä, osalle tulee vaihdevuosioireita, osalle ei.

Kokemus ja mahdollinen hoito on silti aina yksilöllinen.

Vierailija
97/107 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaiseni on kuollut rintasyöpään, mutta silti valitsin hormonihoidon, koska vaihdevuosioireet ovat olleet kamalat ilman hoitoa.

En olisi pystynyt normaaliin elämään.

Toki terveet elämäntavat ja erityisesti rankkakin liikunta auttavat vaihdevuosioireisiin.

Vierailija
98/107 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonihoito lisää rintasyöpäriskiä, pelkkä estrogeenihoito vähemmän kuin estrogeeni-progestiiniyhdistelmähoito. Lihavuus ja runsas alkoholin käyttö lisäävät rintasyöpäriskiä enemmän kuin vaihdevuosien hormonihoito.

Lisää rintasyöpäriskiä 3 vuoden yhtämittaisen käytön jälkeen. Jos on todella elämää invalidisoivat oireet niin mieluummin vaikka pari vuotta hormonikorvaushoitoa kuin kärsimys.

Vierailija
99/107 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kuukautiset, jos syö hormoneja?

Vierailija
100/107 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua auttanut yörumbaan se, että illalla käy sellaisessa suihkussa, että on varmasti viluinen olo jo nukkumaan mennessä. Vaikka siinä vaiheessa palelee niin ei saa pakata itseään lämpöisesti. Muuten varmasti herää siihen, että on aivan hiestä märkä. Parasta nukahtamisvaiheessa palella ja antaa verenkierron kropan rentoutuessa sitten tasata lämpöä. Nukun ilman yöpaitaa, talvellakin ikkuna auki ja patterit pois päältä, jos nyt ei ihan jäätävä pakkanen ole. Huonetila jäähtyy sitä mukaa kun mä nukkuessa lämpenen... Koko ajan pitää olla happirikas huone ja ilmanvaihtoa. 

Lainkaan en tiedä, auttavatko nuo karpalotabletit, mutta niitä olen käyttänyt vuosia. 

Hikoilu tuntuu vaihtelevan kuukautisten mukaan. Heti niiden päätyttyä tulee pahin vaihe. Kierron edetessä oireet katoavat.  Nämä siis mun selviytymiskeinot. Tällä mennään nyt, mutta tosiaan edessä voi olla vielä vaikka mitä. Miten ihmeessä naisille on tämäkin riesa luonnon mielestä ollut tarpeellista? N51

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän