Loppuuko vaihdevuosihikoilu koskaan?
Alkaa jo kyllästyttää. Kolmatta vuotta jo hirveä yöhikoilu varsinkin. Ei saa nukuttua levollisesti ollenkaan.
Vertaistukea ja kokemuksia?
Kommentit (107)
Jouduin talvipakkasillakin lenkkeilemään ohuessa takissa ja kuuma oli. Kotiin kun pääsi oli melkein paleltumat ihossa.
Veetyttää moiset vaivat!
Vierailija kirjoitti:
Hikoilu loppui kun kuukautiset loppui
Tämäpä lohdullista kun itsellä ei ole vielä kierto edes epäsäännöllinen, mutta silti on jo esivaihtarioireita vaikka ja kuinka joista tämä alati yltyvä hikoilu on ehken se ikävin. Ei kyllä nämä nivelkivutkaan mitenkään kivoja ole, mutta jotenkin vähemmän häiritseviä silti.
Toki kai nämä menkat voi loppua ihan naps vaan eikä seuraavia sitten vaan enää ikinä tule. En tosiaan panisi pahakseni vaikka nämä edelliset olisi olleet vikat ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että ne jotka voisivat hormonikorvaushoitoa käyttää, eivät sitä käytä. Uni- ja hikoilu ongelmat loppuivat kuin seinään, kun annostus on oikea.
Lisää rintasyövän riskiä, joten siksi ei halua käyttää.
Muutaman tapauksen tuhatta naista kohti. Lisääntynyt riski ei ole suuri. Naiset saattavat olla ilman pelkoa lihavia, lihaksettomia ja liikkumattomia sekä käyttää alkoholia mutta sitten hormonikorvaushoidon riskiä suurentelevat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että ne jotka voisivat hormonikorvaushoitoa käyttää, eivät sitä käytä. Uni- ja hikoilu ongelmat loppuivat kuin seinään, kun annostus on oikea.
Mä olen syönyt jo nuorena oman hormonivalmistekiintiöni täyteen e-pillerien muodossa.
Enempää en niitä elimistööni halua ja jos aikaa vain saisi käännettyä takaisin niin jättäisin nuo e-pilleritkin syömättä.
Mulla pikemminkin kylmät aallot, kun aina joutuu palelemaan.
juupa...ikää jo 55 eikä vaihdevuodet ole lakanneet .. se hyvä mulla kun en käsi hikoilusta mutta nuo menkat sais jo loppua.
Kaikille ei sitä hikoilua edes tule. Isoin ongelma on se kuukautiskierto, joka häiriytyy pitkäksi aikaa. Sitten helpottaa kun ne loppuu kokonaan
Tuleeko tää hikoilu myös alueille joista aiemmin ei ole koskaan hikoillut?
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tulee, joillakin ei. Näin arvelen kuulemani ja kokemukseni perusteella. Itselläni tulee jälkihikenä kaupassa kuumuus kaulaan - ei valuvaa ja nälyvää hikeä - ja kaulahuivia (talvella) on väkjennettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kauan tästä saa "nauttia", että päivälläkin hiottaa niin että on niska ja pää märkänä vaikka ei edes tee mitään erityisen raskasta ja josta aina ennen on ihan ilman hikoilua selvinnyt?
Onpa kiva kävellä ihan vaan lähikauppaan ja sitten puskeekin päälle sellainen hikipuuska ettei noin märäksi mennyt aiemmin edes juoksulenkillä.Numero 6 vastaa tähän: Näin menee varmaankin lopun ikää. Itse en hikoile merkittävän paljon lenkillä, mutta kun menen sisätilaan, kuten kauppaan, sen jälkeen, puskee jälkihiki, vaikka olisin liikkunut pakkasessa. Onneksi ei noroina sentään valu. Helpottuu, kun pitää päätään kylmäkaapeissa:)
Mulla siis just tuo sama, ettei siinä liikkuessa tule hiki (paitsi tietty silloin tulee kun oikeasti olen lenkillä), mutta sitten kun menee sisään kauppaan tai pysähtyy vaikka juttelemaan naapurin kanssa ulkona niin just tuollainen jälkihiki oikein ryöpsähtää pintaan.
Onpa kiva jos tätä on loppuikä :(
Joo, jälkihiki on hassu juttu. Kuntosalillakaan, vahvasti sisätilassa, en hikoile mitenkään merkillisesti mutta jälkihiki tulee kyllä. Ja pitää vielä mainita, että hormonikorvaushoitokaan ei korjannut rikkoutunutta lämmönsäätelyä. Lisäksi sain rintasyövän. Tosin tekisin saman ratkaisun edelleen, eli ottaisin korvaushoidon, koska rintasyöpä on hyvin monen tekijän summa, ja yhtä ainosta syytä siihen ei ole.
Hyvä tietää, että hormonihoito ei poista hikoilua. En sitten rupea turhaan kokeilemaankaan.
Minulla taas korvaushoito auttoi huomattavasti hikipuuskiin. Käytännössä niitä ei ole enää omlenkaan. Myös nivelkivut ja silmien kuivuus hävisivät.
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän sellaisen hikoilun, kun olet ollut kovassa kuumeessa ja kuume laskee ja hikoilet. Sellaista minulla pahimmillaan, yöpaita läpimärkä, hiki valui norona otsalta ja ylävartalolta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kesti alle 2 vuotta. Kuukatiset loppui 54 vuotiaana enkä ole käyttänyt hormonikorvaushoitoa.
Sama ei paha en oikee huomannu edes mitää,menkat muuteki helpot aina!
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti hikeä tulee puskemaan vielä hautakummun päällekin. Varaudu siihen.
Vitut pukkaa ,ei pukkaa äitillä 90v eikä siskoilla 60v ja 55v eikä enää mulla 53v sulla pukkaa muista syistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kuukautiset loppuivat kuin seinään ollessani 43 vuotias. Kierto oli aina säännöllinen ja vuodon määrä normaali. Ei mitään merkkejä tulevista vaihdevuosista siis.
Ensimmäiset kymmenen vuotta hikoilun öin ja päivin. Punaiseksi lehahtelut rahoittuivat noin 7-9 vuoden sisällä vaihdevuosien alkamisesta; mutta edelleen saattaa satunnaisesti tulla punaisteluja.
Kokeilin hormonikorvaushoitoa, mutta aurallinen migreeni paheni niin paljon, että piti hormonikorvaushoito lopettaa.
Olen nyt 54 vuotias, edelleen öisin hikoilen, mutta sanottakoon, että hikoilu on kyllä rauhoittunut.
Öisin heräilen enää vain 2-3 kertaa yössä.Ikkunat ja ovet auki nukun kesät talvet, lisäksi vieressä pörrää tuuletin.
Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että eijumalauta tämä naisen elämä on ihanaa.
Niinpä. En tajua, miksi evoluutio on ohjannut asioita niin, että kaikki lisääntymisestä ja lisääntymisvalmiudesta aiheutuvat riesat kasaantuvat toiselle sukupuolelle.
Ei ole koirilla eikä kissoilla vaihtareita voivat lisääntyä hamaan tappiin asti
Tuntuu nii hullulta aina lukee näitä,mulla loppu menkat 49 ,ko seinää ! Se siitä , ei mitää muuta ? Ei aaltoja eikä mitää?Täytyskö tilata lääkäri aika?
Vierailija kirjoitti:
Magnesium saattaa auttaa.
Ja rauhoittuminen. Mg illalla.
Olispa pelkkää hikoilua.Naama vetää punaseksi kuin tomaatilla ja hiki juoksee pitkin sääria ja kainaloita😚 Jatkunut jo kuusi vuotta .Menkat loppu kolmevuotta takasin
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti yöhikoilu 6 kk ja menkat loppu laakista. Ei korvaushoitoa, gyne suositteli ettei. Oikeassa oli.
Mulla on kesäpeittona silkkitäkki ja talvella paksu untuvatäkki. Hikoiluaikana toi ohut oli hyvä.
Minulla myös nuo pahimmat hikoilut olivat lyhyt ajanjakso, muutamia kuukausia. Tuon jälkeen silloin tällöin oli yöhikoilua, ei kovin usein, yleensä silloin jos muutenkin stressiä. Nukun ikkuna auki, tuo auttaa. Täkki hieman pois päältä jos hiottaa, helpostihan sen saa takaisin. Muutenkin nuo oireet menivät nopeasti - ehkä siksi, että alkoivat niin myöhään, 57-58 v. Nyt kun kuukautisia ei ole ollut kolmeen vuoteen on olo aika rauhallinen, ei hikoiluja. Yksilöllistä, ei kannata pelätä pahinta :)
Mulla pahin hikoilu vasta paljon sen jälkeen kun menkat oli loppuneet. Luulin jo, että tämä oli tässä mutta sitten se hikoilu alkoi.
Ja se on jatkunut vuosia.
Lisää rintasyövän riskiä, joten siksi ei halua käyttää.