"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla
Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.
Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.
Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?
Nistit ovat osa yhteiskuntaamme ja heillä on sama olemassaolon oikeutus. Heidän tehtävänsä koti-Suomessamme vain on erilainen. Älä soimaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni on 3v.
Mistä itse huomaan lapsivihan hänen kanssaan ollessani esim. kaupungilla:
- lähinnä mummot ja toiset, itsekin äidit hymyilevät lapselleni
- julkisiin kiilataan lapsen ohi
- lapselle ei puhuta eikä häntä välttämättä edes katsota (myyjät, tarjoilijat)
- turhaudutaan, jos lapsella kestää (LUONNOLLISESTIKIN) pidemmän aikaa päästä esimerkiksi istumaan julkisissa
- lapsen pitää monesti väistellä ihmismassassa sen sijaan, että aikuiset huomioivat hänetOlin itsekin yhtä lapsivihamielinen ollessani lapseton. Äärettömän itsekäs ja ymmärtämätön.
Miksi kenenkään pitäisi hymyillä ja väistellä sinun lastasi jonka sinä olet itsekkäästi mennyt pukertamaan maailmaan? Ei se ole vihamielisyyttä että meitä muita ei kupeittesi hedelmä kiinnosta.
Monet äidit myös tulkitsevat ihan kaiken lapsivihamielisyydeksi - kerran bussissa äiti alkoi avautua minulle, että miksi vihaan hänen lastaan ja tuijotan ikävästä. En ollut edes huomanut koko muksua, vaan mietin ihan omia juttujani. Varmaan ajatuksissani katsoin muualle kuin tiukasti ikkunasta ulos. Sanoin että en vihaa lastasi mutta äitinsä käytöksessä olis parantamisen varaa :D.
Kun suosii vapaata kasvatusta niin ei se mikään ihme että tulee ongelmia paikassa mussä vaaditaan käytöstapoja. Ja ihan rehellisesti sanottuna tuo on aika nauretavaa valehdella että suomi on lapsivihamielinen kun kenelläkään mitään lapsia vastaa jotka osaa käyttäytyä. Kannattaisi heittää ajatus vapaasta kasvatuksesta roskikseen ja alkaa opettamaan lapselleen käytöstapoja niin ei tulisi ongelmia. LAPSI VOI OLLA SINUN UNIVERSUMIN KESKIPISTE JOLTA EI SAA VAATIA MITÄÄN MUTTA SE EI OLE MUILLE MITÄÄN MUUTA KUIN KÄYTÖSTAVATON LAPSI
Lapsivihamielisiä?
Jos sanoo jotain herttaista lapselle ,ottavat äidit asenteen niinkuin haluaisin varastaa lapsen. Usein lapset hakevat katseillaan huomiota, koska oma äiti kännykkä nenässä ei kuule eikä näe mitään. Mutta juuri se kerta kun vilkuttaa lapselle esimerkiksi ,silloin tuli kiire .Pahan näköistä.
Sanoin kerran yhdelle naiselle että pidä huoli lapsestasi äläkä kälätä siihen kännykkään, kun lapsi pyysi monta kertaa äidin huomiota.
Rouva oli tyylikäs ja hyvin laitettu istuessaan hiekkalaatikon reunalla. Juttu vaikutti sellaiselta, että joku toimittajaystävä on kuvannut js sitten mietitty yhdessä, että minkä jutun keksisivät, jotta saataisiin molemmat siitä hyötyä.
Hmm tutkitaas...suomalaiset ja heidän loputtomat vikansa juu siinä on ainesta. Huoli lapsista ja vielä sellainen kärsimys ja sitä kautta uhriutuminen.
Elikkäs suomalaisten lapsivihamielisyys.
Tulipas hyvä ja nyt saadaan taatusti huomiota ja rouvakin pääsee julkisuuteen. Ei mennyt turhaan työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien ja koirien kohdalla on aivan sama juttu, että käytös on kasvatuksen tulosta. Olipa koiranpentu/pieni lapsi tai jo vanhempi koira/lapsi sieltä tulee ihan sitä, mitä kotona on opetettu tai eri tilanteissa neuvottu. Asiallinenkin ja rakentava palaute syljetään takaisin silmille, niin pikku hiljaa ei enää huvita sietää mitään.
On väärin kostaa lapselle hänen vanhempiensa/kasvattajien typeryyttä ja miksi palaute on vaan edelleenkin osoitettava lapsen vanhemmalle, vaikka se sylkivana lentääkin taas omille silmille. Tosin tuotta jutussa haastateltu äiti tuntuu takertuvan aivan kaikkeen ja viettää todennäköisesti kurjaa elämää olipa kyse lapsesta tai hänestä itsestään
Anteeksi mutta miksi lapsen pitäisi käyttäytyä kuin aikuisen tai olla hiljaa ja näkymätön?
Miksi se, että on lapsi, antaa muka erikoisoikeuden mölytä ja häiriköidä? Yhteiskunnassa ja julkisilla paikoilla eletään siivosti ja toisia häiritsemättä. Jos se ei onnistu, on paras jäädä kotiin.
Koska kaltaisesi "aikuisen" mielestä lapsen (jonka aivot eivät ole lähellekään kypsyneet) tulisi kuitenkin osata käyttäytyä kuten aikuisen ihmisen. Mene takaisin koulunpenkille.
Lapsen ei tarvitse osata käyttäytyä kuten aikuisen, mutta jos sitä ei edes koeteta saada käyttäytymään ihmisiksi, eikä vanhemmat ymmärrä viedä jälkikasvuaan pois tilanteesta vaan pitävät oikeutenaan riehuttaa ja huudattaa lastaan milloin missäkin, on muilla oikeus siitä hermostua.
Museossa, kirjastossa, julkisissa liikennevälineissä, konserteissa, ravintoloissa jne. ei ole ok että joku pilaa kaikkien muiden tilan riehumalla ja huutamalla ja pahimmillaan fyysisesti repimällä ja tökkimällä pitkiä aikoja putkeen. Jokainen normaali ihminen ymmärtää, että lapsi voi hetkellisesti tehdä hölmöjä ja se vanhemman reaktion puute siinä nyppii, kun lapsi kiihdyttää häiriköintiään kuin sika juoksuaan, eikä vanhempi reagoi.
Lapset ei osaa luonnostaan toimia oikein ja vanhempien tehtävä on opastaa heitä yhteiskunnan tavoille. Jos sellaista ei näytä tapahtuvan, eikä lasta myöskään haluta viedä pois häiriköimästä, niin siitä hermostuminen ei ole lapsivihamielisyyttä.
Yleensä on kyse tyytymättömyydestä _vanhemman_ toimintaan, tai toimimattomuuteen, mutta kun vanhempi ei halua nähdä ongelmaa itsessään, syytellään (perusteetta) muita lapsivihamielisyydestä. Kritiikkiään näitä mammoja kohtaan ei voi asetella niin että ymmärtäisivät katsoa peiliin, vaan kaikki on heidän silmissään lapsivihamielistä.
Näytäpä mulla aikuinen, joka konsertissa istuu perseellään hiljaa.
Me oltiin kerran lasten kanssa Iloisissa joululauluissa ja lapset lauloi ja tanssi. Eikös joku vääränaama tullut sanomaan että lapsia ei kuuluisi päästää penkistä. Hänen paikkansa on kirkkohartaudessa, ei iloisissa lauluissa.
Missä järjestetään Iloiset joululaulut? Itse olen ollut vaan seurakuntien järjestämissä joululaulutilaisuuksissa , jotka järjestetään kirkossa. Kirkossa ei käyttäydytä niinkuin helluntain epistolassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta nyt tuntuu, että tämä nainen hakee vain huomiota tai on muuten törppö, joka ei ole kyennyt opettamaan lapselleen yksinkertaisimpiakaan käytöstapoja. En ole itse törmännyt mihinkään tuollaiseen ja kuljen lähijunalla päivittäin.
Kaikki naiset jota valittavat vihamielisyydestä lapsia kihtaan ovat aina niitä naisia jotka eivät ole opettanut lapselleen käytöstapoja ja vaan lapsi saa tehdö mitä haluaa välittämättä muista kun mamma pitää vieressä huolen että kukaan ei saa sanoa vastaan puhtaasta käytöstavattomuudesta kun "meidän Jani-Petteri tai Pirkko-Liisa saa tehdä ihan mitä itse haluaa eikä kukaan saa sanoa vastaan ja kaikkien on vain tykättävä ettei minun lapselle tule paha mieli"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"minun lapsi" mitähän kieltä lapsi tulee aikuisena puhumaan?
Käytätkö itse possessiivisuffiksia puhekielessä?
Puhekielessä käytän ilmauksia lapseni, mieheni, poikani, tyttäreni jne. Se minun on sinänsä tarpeeton.
Totta, ilmaus "minun lapseni" on tautologinen, toistava. Sama informaatio jaetaan kahteen kertaan sanalla "minun" ja päätteellä "ni". Siksi tätä rakennetta ei käytetäkään juuri puhekielessä, joka pyrkii helppouteen ja nopeuteenkin. Nuorten on vaikea oppia sitä muistamaan kirjakieltä kirjoittaessaan, joten uskoisin, että se katoaa myös kirjakielestä ajan oloon.
Mutta onko tämä teistä tosiaan sellainen forum, jossa pitäisi kirjoittaa kirjakieltä? Minusta on ihan ok kirjoittaa tänne myös hiomatonta kirjakieltä, murretta tai slangia.
Kieli välineen mukaan, ja nämä keskustelut ovat lyhytaikaisia ja nimettömiä, miksi siis tuhlata aikaa kielen muokkauksen kimpussa, sisältö ratkaisee! t. äidinkielen ope
(Sori off-topic.)
"...Ilmaisee itseään, pitää ääntä tai on eläväinen..." = Metelöi.
Miksi ihmeessä sen lapsen pitäisi laulaa esim bussissa?
Tässä jutussa taisi olla n. puolet liioittelua tarinoiden värittämistä,että äiti saa hieman sensaatiota juttuunsa ja pääsee lehteen esittelemään omaa naamaansa ja tatuointejaan. Kerran saattanut olla se kiireinen ja aamuvihainen ihminen siinä ratikassa ja siitä se idea sitten lähti. Sitten mennäänkin syömään eväitä juuri siihen paikkaan missä nimenomaan on eväiden syönti kielletty ja avot! Lapsivihamielinenhän se siinä juuri sopivasti huomattamaan ettei tässä saa syödä. Ja lieneekö tämmöistä hörhöä ollut olemassakaan joka sanonut lapsen vaunuihin yhtään mitään. Tosiasia on se että nykyään on todella, todella paljon huonovointisia ja hörhöjä liikkeellä, joten kaikki saavat aivan tasapuolisesti osansa tästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä tilanteissa pitäis olla lapsen isä paikalla, joka sanois, nyt turpa kiinni ja alahan laputtaa siitä ja äkkiä sittenkin.
Hyvä pointti. Tuli vasta tuosta mieleen, sanottaisiinko lapsen isälle yhtään mitään vaikka lapsi käyttäytyisi miten? Tuskinpa vaan. Mies saattaisi vaikka hermostua. Oletusarvoisesti miehelle ei joku random käy soittamaan suutaan, silläkin on itsesuojeluvaisto.
Eli onko kyse lapsi- vai naisvihamielisyydestä?
Niinpä. Kohdistuuko tympeä kommentti yleensä lapseen vai naiseen?
Mulle on sanottu pari kertaa töykeästi. Lapselle suoraan ei koskaan. Ehkä ei kyseessä olekaan lapsiviha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"minun lapsi" mitähän kieltä lapsi tulee aikuisena puhumaan?
Käytätkö itse possessiivisuffiksia puhekielessä?
Puhekielessä käytän ilmauksia lapseni, mieheni, poikani, tyttäreni jne. Se minun on sinänsä tarpeeton.
Totta, ilmaus "minun lapseni" on tautologinen, toistava. Sama informaatio jaetaan kahteen kertaan sanalla "minun" ja päätteellä "ni". Siksi tätä rakennetta ei käytetäkään juuri puhekielessä, joka pyrkii helppouteen ja nopeuteenkin. Nuorten on vaikea oppia sitä muistamaan kirjakieltä kirjoittaessaan, joten uskoisin, että se katoaa myös kirjakielestä ajan oloon.
Mutta onko tämä teistä tosiaan sellainen forum, jossa pitäisi kirjoittaa kirjakieltä? Minusta on ihan ok kirjoittaa tänne myös hiomatonta kirjakieltä, murretta tai slangia.
Kieli välineen mukaan, ja nämä keskustelut ovat lyhytaikaisia ja nimettömiä, miksi siis tuhlata aikaa kielen muokkauksen kimpussa, sisältö ratkaisee! t. äidinkielen ope
(Sori off-topic.)
Eihän siinä periaatteessa ole mitenkään väärin puhuttu jos puhutaan omaisuudesta ja naiset kuvittelevat omistavansa miehet ja lapset
Aika monessa kirkossa järjestetään lasten joululaulutapahtumia nimenomaan siksi, että lapset saavat niissä liikkua ja laulaa ilman että vanhempien tarvitsee jännittää sitä, että häiritseekö lapsi muita. T. Seurakunnan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että lapsi ei näytä kantasuomalaiselta. Silloin jutussa onkin enemmän kyse rasismista kuin lapsivihamielisyydestä, mikä ei tietenkään ole yhtään sen parempi asia, mutta silti eri kysymys. Suomalaiset osaavat olla eri näköisille ihmisille aivan kammottavia.
Totta. Kaikki täysin etniset suomalaisetkaan vain eivät mahdu siihen perushailakkaan suomalaisen muottiin, siihen viereen tullaan olettamaan ja englannittamaan, pahimmillaan raivoamaan. Tällaista vielä sitten hyväksytään, kannustetaan ja normalisoidaan.
Mihin perushailakkaan muottiin?
Kaikki edes 100% suomalaisetkaan eivät ole perinnöllisiltä piirteiltään niin suomalaisen näköisiä, että olisivat ennakkoluuloisten suomalaisten arvion mukaan suomalaisia. Siis ahtaat käsitykset siitä, miltä suomalainen voi ja saa näyttää. Ja tämä sanotaan sitten ääneen ja usein rumasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkuvat ja riehuvat kakarat tulisi pitää kotona neljän seinän sisällä kunnes oppivat käyttäytmään siivosti. Joka päivä saa kuunnella kaupoissa ja kaduilla jatkuvaa elämöintiä ja mölyämistä jota ei missään muussa maassa sallittaisi. Ennen sentään sai vitsalla ropsia kauhukakarat hiljaisiksi, nyt vain hyssytellään ja voivotellaan. Omasta lapsuudesta muistan sen, ettei saanut näkyä tai kuulua ja oli pysyttävä pois aikuisten tieltä. Ei luulisi nykyään olla liian vaikeaa!
Tässäpä oiva esimerkki taas siitä, miten tuo juttu on aivan täyttä totta.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että suurin osa meistä ei jaksa kuunnella lasten huutoa ja kirkumista. Miksi vähemmistönä olevat lapsiperheet saavat mielin määrin terrorisoida meidän muiden elämää?
Koska lapsilla on samat oikeudet ja ihmisarvo kuin muillakin. He kuitenkin vasta opettelee. Ehkä se lapsiviha tosiaan kumpuaa jostain lapsuuden traumoista, jos on itse sellainen hiljaiseksi piesty niin lasten äänet herättää siksi poikkeuksellisen voimakkaita tunteita?
No miksi sitten ei myös aikuiselle anneta samaa ihmisarvoa kuin lapsille? Miksi aikuinen ei saa sanoa, mitä tulee mieleen, jos lapsellakin on tuollaiseen oikeus.
Ihmetyttää myös kun valitetaan etteivät lapset saa kuulua ja näkyä. Miksi pitäisi sen enempää kuin muidenkaan ikäisten? Missä menee se ikäraja jolloin täytyy olla hiljaa? Kovaäänisistä teineistä jaksetaan kyllä pahoittaa mieli mutta kovaan ääneen hoilaavaa pienempää lasta pitäisi vain katsoa hymyillen ja ihastella? Julkisilla paikoilla pitää käyttäytyä muut huomioiden eikä olettaa että kaikki muut paikalla olijat ottavat jotenkin erityisesti jonkun huomioon koska kyseessä on lapsi.
Jos vaikka lapsi jää auton alle joillain on kauhea hinku alkaa syyttää autoa ajavaa vaikka syy on sen joka antoi lapsen kirmata miten huvittaa
Ei saa kuulua eikä näkyä! Kun seuraa vanhempien kännykän käyttöä ,ei lapsi saa mielellään kuulua eikä muutakaan ,että ei vaan vahingossakaan häiritse äidin keskustelua kavereiden kanssa kännykän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on moni asia viturallaan. Onko suomalaisessa kasvatuksessa vika tai joku muu? Suomessa kaikkien pitäisi muutenkin olla täysin "hajuttomia" ja huomaamattomia. Jos olet esim. äänekäs tai iloinen niin heti sanotaan että olet teennäinen jne.
Kuten on todettu moneen kertaan, äänekäs ja iloinen voit olla vapaasti silloinkin äänekkyytesi ja iloisuutesi ei häiritse muita ihmisiä. Yleensä julkisilla paikoilla odotetaan muiden huomioon ottamista ja hillitympää käytöstä.
Kaksi lasta ja kukaan ei ole koskaan tullut valittamaan mitään.
Pikemminkin päinvastoin, esim. ollaan tultu ihan kiittelemään hyvin käyttäytyvistä lapsista. Ja usein saatu nimenomaan parempaa palvelua ja päästy jopa jonojen ohi lasten takia.
Olin ihan ihmeissäni tuosta lehtijutusta.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaapa manner-Euroopassa lasten tavallista käyttäytymistä. Koulujen sijaintia hädin tuskin huomaa vaikka olisi koulupäivä, koska lapset hihkuvat puhevoimakkuudella. Suomessa koulut kuulee puolen kilometrin päähän turhasta kirkumisesta ja huudosta. Siellä vielä kasvatetaan lapsia hillitsemään käytöksen spontaaniutta, koska siitä on heille itselleen hyötyä tunteiden säätelynä.
Koulu uniformut käyttöön ! Tulee erilainen kjuri eikä lapsia luokitella eri ryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.
Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.
Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?Nistit ovat osa yhteiskuntaamme ja heillä on sama olemassaolon oikeutus. Heidän tehtävänsä koti-Suomessamme vain on erilainen. Älä soimaa.
No ei ihan. Nistin elämäntapa on lain mukaan rikollinen.
Lapsille yleensä ei suositella laihduttamista, mutta jos on niin lihava lapsi, että ei mahdu minnekään, silloin olisi syytä kuitenkin laihduttaa, koska se lihavuus vie niin paljon paikkaa, että ei mahdu esimerkiksi vaikka lentokoneen istuimeen ja bussissakin vie kaksi paikkaa, niin se on huono terveydelle.