Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksi premenopaussin oire?

Vierailija
23.07.2023 |

Ikää 44. Muita oireita ei ole.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta mitä eroa on esivaihdevuosilla ja vaihdevuosilla ja näyttääkö tuo verikoe siis vastauksen siihen onko kyseessä esivaihdevuodet vai vaihdevuodet vai ei kumpikaan?

Googlaamalla saat parhaiten vastuksen tuohon eroasiaan. Verikoe näyttää suuntaa-antavasti voisiko kyse olla jommasta kummasta vai onko kyse mahdollisesti vaikka kilpparioireilusta tai joistain muusta, jota pitää hoitaa. 

Mutta jos epäillään kilpparia niin silloinhan otetaan suoraan kilpparikokeet eikä jotain vaihdevuositestejä.

Verikoke on siitä jännä juttu, että siinä voidaan tutkia samalla SEKÄ kilpparijutut ETTÄ vaihdevuosijutut. Ja kymmeniä muitakin juttuja. Käytänössä koskaan ihmistä ei laiteta verikokeeseen, jossa selvitetään vain yksi asia. 

Ei noita tutkita samalla. Jos menee gynelle hän määrää vaihtarikokeet. Jos menee sisätautilääkärille hän määrää kilpparikokeet. Molemmat otattaa samalla yleensä perusverenkuvan.

Lääkäri määrää tasan sellaiset kokeet kuin tapauskohtaisesti on tarpeen. Ei näissä ole mitään "et saa määrätä kilpprikoetta, jos et ole alan erikoislääkäri" sääntöjä. Varsinkaan, kun käytännössä kaikki verikokeet on mahdollista varata täysin ilman lääkäriäkin omatoimisesti netissä. Valitsee vain sopivan paketin ja varaa ajan. Esim. Synlabilla onnistuu näin. 

Olen sh ja voin sanoa, että lääkärit ei ole kovin innostuneita noista potilaiden itse itselleen omatoimisesti varaamista labroista. Kun labrojen tulokset ei yleensä ole kovin yksiselitteisiä vaan vaatii tulkintaa ja lääketieteellistä osaamista. Maallikko herkästi tulkitsee väärin, päätyy vääriin johtopäätöksiin ja unohtaa huomioida jonkun seikan, joka voi merkittävästi vaikuttaa labra-arvojen tulkintaan.

Sille emme voi mitään jos hoitsu ei osaa netistä katsoa viitearvoja. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kukaan muu ei osaisi. Ja voihan sen lääkärin puoleen kääntyä kokeiden JÄLKEEN, jos tuntuu, ettei itse osaa tulksia tulkita. Mutta ennen koetta sitä lääkäriä ei tarvita mihinkään, koska ei ole mitään tuloksiakaan mitä tulkita. 

Olet lääkäreiden painajainen.

Voimia!

Vierailija
82/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kuukautiset muuttuu epäsäännölliseksi, kierto pitenee/lyhenee, vuodot muuttuu runsaaksi/niukaksi, ei tuosta mene kuin noin vuosi että loppuvat kokonaan ja vaihdevuodet päälle.

Terveyskirjaston mukaan menee 5-10 vuotta kylläkin.

Ei kaikilla mene samalla tavalla. Minulla oli täysin tarkka kierto 57-vuotiaaksi asti. Aika pian kun olin täyttänyt 57 kiertoon alkoi tulla parin kuukauden välejä ja noin puolen vuoden kuluttua kuukautiset loppuivat kokonaan.  Aika pian niiden loppumisen jälkeen alkoivat hikoilut, jotka eivät olleet kovin häiritseviä. Sen sijaan nivelkivut olivat häiritseviä joten hain hormonikorvauslaastarit ja oireet helpottuivat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka epäsäännöllisiksi kuukautiset nyt sitten vielä voi muuttua? Minulla on aina kierto heittänyt noin kolme päivää, nyt se heittää kuusi päivää.

Ap

Yksilöllistä. Mulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto, mutta pitkä, n. 31-35 pv, jopa pidempi. Esivaihdevuosissa sitten lyheni lyhimmillään 22-26 päivän pituiseksi.

Nyt ei ole ollut menkkoja vuoteen, mutta tähän on syy minipillerit. Tosin en tiedä, olisko jo loppunut muutenkin. Ekat oireet alkoivat yli 10 v sitten jo, tänä vuonna täytän 48.

Kauanko aiot vielä syödä noita pillereitä?

En tiedä, aion keskustella asiasta seuraavalka gynekäynnillä, koska se reseptikin pitäisi joka tapauksessa uusia. En vaan halua takaisin niitä jatkuvasti tulleita runsaita menkkoja. Tuntui, että sitä vaan vuotaa koko ajan.

Vierailija
84/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vain ihmetyttää tämä kun sain lapsen 4 vuotta sitten eli 40-vuotiaana. Tulin luomusti raskaaksi ekasta yrityskierrosta. Joten kuvittelin, että premenopaussi olisi vielä vuosien päässä.

Ap

Ennen menopaussia voi olla viimeinen hedelmällisyyspiikki. Menopaussi voi tulla nopeasti synnytyksen jälkeen.

Etenkin jos on varhain vanhenevaa sukua/ihmistyyppiä. Isoäitini esimerkiksi.

Tätini ei synnyttänyt vanhana, mutta ikääntyi muuten ennen aikojaan.

Vierailija
85/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavatko kuumat aallot lievinä vai heti niin, että niistä kyllä arvaa, mistä on kysymys? Mietin, että joko niitä on vai olenko vain vainoharhainen? 🙄

Vierailija
86/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkavatko kuumat aallot lievinä vai heti niin, että niistä kyllä arvaa, mistä on kysymys? Mietin, että joko niitä on vai olenko vain vainoharhainen? 🙄

Voivat alkaa lievinä. Ensimmäisestä aallosta voi kulua monta vuotta seuraavaan. Sitten alkaa tulla yöhikoilua, kohonnutta ruumiinlämpöä, otsan kuumotusta ym. Näin itselläni.

N50.

Vierailija
87/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut epäsäännöllinen ja harva kierto. Nyt kuukautiset tulee useammin ja on runsaammat.

Vierailija
88/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet alkaa useimmilla naisilla jo 40 vuoden tuntumassa. Oireet moninaisia, eikä niitä "älyä" liittää esivaihtareihin. Mutta niitä ne on.

Vierailija
89/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vain ihmetyttää tämä kun sain lapsen 4 vuotta sitten eli 40-vuotiaana. Tulin luomusti raskaaksi ekasta yrityskierrosta. Joten kuvittelin, että premenopaussi olisi vielä vuosien päässä.

Ap

Sain toisen lapseni 42 vuotiaana "yllätyksenä" sillä ilman ehkäisyä olin ollut jo vuosia. Mutta prenenopaussi kyllä tuli aika pian tämän jälkeen. Kärvistelin kauan nivelkipujen ja joka toinen viikko tulevien suunnattoman runsaiden kuukautisten kanssa. En ymmärtänyt hakeutua yksityiselle gynekologille ajoissa, vasta kun varsinainen menopaussi tuli. Suosittelen kaikille gynekologia, jos on tarpeen, ei kärsimystä.

Vierailija
90/90 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on muita esivaihtarioireita vaikka kuinka, mutta menkat on edelleen ihan tasan yhtä säännölliset mitä aina ennenkin. Ainoa mikä on muuttunut nuoruudesta on se, että kierrosta ja sen vaiheesta on harvinaisen hyvin perillä koska joidenkin oireiden voimakkuus vaihtelee sen vaiheen mukaan. Lisäksi olen hyvin alakuloinen ovulaation jälkeen.

N46

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi