Onko kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksi premenopaussin oire?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kuukautiset muuttuu epäsäännölliseksi, kierto pitenee/lyhenee, vuodot muuttuu runsaaksi/niukaksi, ei tuosta mene kuin noin vuosi että loppuvat kokonaan ja vaihdevuodet päälle.
Terveyskirjaston mukaan menee 5-10 vuotta kylläkin.
Ei kaikilla mene samalla tavalla. Minulla oli täysin tarkka kierto 57-vuotiaaksi asti. Aika pian kun olin täyttänyt 57 kiertoon alkoi tulla parin kuukauden välejä ja noin puolen vuoden kuluttua kuukautiset loppuivat kokonaan. Aika pian niiden loppumisen jälkeen alkoivat hikoilut, jotka eivät olleet kovin häiritseviä. Sen sijaan nivelkivut olivat häiritseviä joten hain hormonikorvauslaastarit ja oireet helpottuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka epäsäännöllisiksi kuukautiset nyt sitten vielä voi muuttua? Minulla on aina kierto heittänyt noin kolme päivää, nyt se heittää kuusi päivää.
ApYksilöllistä. Mulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto, mutta pitkä, n. 31-35 pv, jopa pidempi. Esivaihdevuosissa sitten lyheni lyhimmillään 22-26 päivän pituiseksi.
Nyt ei ole ollut menkkoja vuoteen, mutta tähän on syy minipillerit. Tosin en tiedä, olisko jo loppunut muutenkin. Ekat oireet alkoivat yli 10 v sitten jo, tänä vuonna täytän 48.
Kauanko aiot vielä syödä noita pillereitä?
En tiedä, aion keskustella asiasta seuraavalka gynekäynnillä, koska se reseptikin pitäisi joka tapauksessa uusia. En vaan halua takaisin niitä jatkuvasti tulleita runsaita menkkoja. Tuntui, että sitä vaan vuotaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Minua vain ihmetyttää tämä kun sain lapsen 4 vuotta sitten eli 40-vuotiaana. Tulin luomusti raskaaksi ekasta yrityskierrosta. Joten kuvittelin, että premenopaussi olisi vielä vuosien päässä.
Ap
Ennen menopaussia voi olla viimeinen hedelmällisyyspiikki. Menopaussi voi tulla nopeasti synnytyksen jälkeen.
Etenkin jos on varhain vanhenevaa sukua/ihmistyyppiä. Isoäitini esimerkiksi.
Tätini ei synnyttänyt vanhana, mutta ikääntyi muuten ennen aikojaan.
Alkavatko kuumat aallot lievinä vai heti niin, että niistä kyllä arvaa, mistä on kysymys? Mietin, että joko niitä on vai olenko vain vainoharhainen? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Alkavatko kuumat aallot lievinä vai heti niin, että niistä kyllä arvaa, mistä on kysymys? Mietin, että joko niitä on vai olenko vain vainoharhainen? 🙄
Voivat alkaa lievinä. Ensimmäisestä aallosta voi kulua monta vuotta seuraavaan. Sitten alkaa tulla yöhikoilua, kohonnutta ruumiinlämpöä, otsan kuumotusta ym. Näin itselläni.
N50.
Mulla on aina ollut epäsäännöllinen ja harva kierto. Nyt kuukautiset tulee useammin ja on runsaammat.
Esivaihdevuodet alkaa useimmilla naisilla jo 40 vuoden tuntumassa. Oireet moninaisia, eikä niitä "älyä" liittää esivaihtareihin. Mutta niitä ne on.
Vierailija kirjoitti:
Minua vain ihmetyttää tämä kun sain lapsen 4 vuotta sitten eli 40-vuotiaana. Tulin luomusti raskaaksi ekasta yrityskierrosta. Joten kuvittelin, että premenopaussi olisi vielä vuosien päässä.
Ap
Sain toisen lapseni 42 vuotiaana "yllätyksenä" sillä ilman ehkäisyä olin ollut jo vuosia. Mutta prenenopaussi kyllä tuli aika pian tämän jälkeen. Kärvistelin kauan nivelkipujen ja joka toinen viikko tulevien suunnattoman runsaiden kuukautisten kanssa. En ymmärtänyt hakeutua yksityiselle gynekologille ajoissa, vasta kun varsinainen menopaussi tuli. Suosittelen kaikille gynekologia, jos on tarpeen, ei kärsimystä.
No mulla on muita esivaihtarioireita vaikka kuinka, mutta menkat on edelleen ihan tasan yhtä säännölliset mitä aina ennenkin. Ainoa mikä on muuttunut nuoruudesta on se, että kierrosta ja sen vaiheesta on harvinaisen hyvin perillä koska joidenkin oireiden voimakkuus vaihtelee sen vaiheen mukaan. Lisäksi olen hyvin alakuloinen ovulaation jälkeen.
N46
Voimia!