Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksi premenopaussin oire?

Vierailija
23.07.2023 |

Ikää 44. Muita oireita ei ole.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, muita oireita seuraa myöhemmin. Tosin sinulla voi olla muita oireita jo nyt, et vaan osaa liittää niitä premenopaussiin. Esim. uniongelmia ja lihas- ja nivelkipuja.

Vierailija
2/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, muita oireita seuraa myöhemmin. Tosin sinulla voi olla muita oireita jo nyt, et vaan osaa liittää niitä premenopaussiin. Esim. uniongelmia ja lihas- ja nivelkipuja.

Minulla on ollut koko ikäni uniongelmia ja lihas- ja nivelkipuja 🤔 .

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on. Pahin on kuitenkin vasta edessä.

Vierailija
4/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti on. Pahin on kuitenkin vasta edessä.

Sitä en epäile ollenkaan.

Ap

Vierailija
5/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vain ihmetyttää tämä kun sain lapsen 4 vuotta sitten eli 40-vuotiaana. Tulin luomusti raskaaksi ekasta yrityskierrosta. Joten kuvittelin, että premenopaussi olisi vielä vuosien päässä.

Ap

Vierailija
6/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt joku lihaskipu ole vaihdevuosioire.

Vierailija
7/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla. Mä sain lapsen 38-vuotiaana, ja 47-vuotiaana kuukautiset on olleet vuoden poissa eli vaihdevuodet on nyt virallisesti alkaneet.

Vierailija
8/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vain ihmetyttää tämä kun sain lapsen 4 vuotta sitten eli 40-vuotiaana. Tulin luomusti raskaaksi ekasta yrityskierrosta. Joten kuvittelin, että premenopaussi olisi vielä vuosien päässä.

Ap

Se oli silloin ja nyt on nyt.

Vierailija
9/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Neljä vuotta sitten hedelmällisyytesi oli vielä hyvä, nyt sinulla on premenopaussi. Ei mitään ihmeellistä. Todennäköisesti pystyisit yhä tulemaan raskaaksi, joten älä luovu ehkäisyn käytöstä. Kuukautisesi saattavat loppua vasta kymmenen vuoden päästä.

Vierailija
10/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotapa vain!

Vierailija
11/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, lihas- ja nivelkivut ovat hyvin yleisiä vaihdevuosioireita. Moni luulee niiden virheellisesti johtuvan pelkästä ikääntymisestä. Myös esim. aivosumu ja kömpelyys ovat vaihdevuosioireita.

Vierailija
12/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta voi olla oire muustakin. Itsellä endometrioosi vaikutti myös kuukautiskiertoon, joka ennen sairautta oli lähes kellontarkka. 

N42

Vierailija
13/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka epäsäännöllisiksi kuukautiset nyt sitten vielä voi muuttua? Minulla on aina kierto heittänyt noin kolme päivää, nyt se heittää kuusi päivää.

Ap

Vierailija
14/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, kyllä on. Kaikenlaisia kipuja voi tulla. Joka paikkaa kolottaa ja siitä tulee aivan arkipäivää.

Vierailija
15/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Naisen kehossa ehtii tapahtua neljässä vuodessa erittäin suuria muutoksia. Eikä esivaihdevuodet ole este raskautumiselle. Esivaihdevuodet voivat kestää vuosia ennen kuin varsinaiset vaihdevuodet alkavat. Ja vielä vaihdevuosien aikaankin on mahdollista tulla raskaaksi, vaikka se ei toki ole erityisen todennäköistä. Jos haluaa pelata varman päälle eikä halua "yllätysvauvoja" ehkäisystä kannattaa luopua vasta, kun kuukautiset ovat olleet kokonaan pois useamman kuukauden.

Vierailija
16/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka epäsäännöllisiksi kuukautiset nyt sitten vielä voi muuttua? Minulla on aina kierto heittänyt noin kolme päivää, nyt se heittää kuusi päivää.

Ap

Käytännössä kaikki on mahdollista. Voi käydä niinkin, että on vaikka pari kuukautta kokonaan ilman vuotoja ja silti tulee vielä vuoto kolmantena kuukautena. Tämä nyt vähän ääriesimerkki, mutta saatat ymmärtää, mitä haen takaa. 

Vierailija
17/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, ne voi jäädä pois vaikka kuukausiksi ja sitten yhtäkkiä alkaa. Väli voi välillä tihentyä ja välillä pidentyä. Silleen kivasti et ikinä tiedä, milloin niitä vois odottaa.

Minulla oli varmaan yli puolen vuoden välikin.

Vierailija
18/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla kierto oli välillä 14 päivää ja välillä 40 päivää.

Vierailija
19/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmalla pääset, ap, kun käyt verikokeessa. Se, onko kyse esivaihdevuosista vai ei, selviää sillä. Pyydät vain sellaiset kokeet, joilla näkee ko. asian. Yksityisesti toki, koska julkinen ei tällaiseen resursseja todennäköisesti käytä. Verikoe maksaa noin 30€ eikä tarvita lääkärin lähetettä. 

Vierailija
20/90 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvin olla. Mä sain lapsen 38-vuotiaana, ja 47-vuotiaana kuukautiset on olleet vuoden poissa eli vaihdevuodet on nyt virallisesti alkaneet.

Nyt sulla on menopaussi. Vaihdevuodet sulla on alkaneet jo aikaisemmin.

t. gyne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi