Olen kyllästynyt hoitohenkilökunnan taholta tulevaan huonoon kohteluun
Olen kyllästynyt siihen ettei potilasta kuunnella,potilaalle nauretaan tai vähätellään oireita. En aio enää asioida lääkärissä ellen tee kuolemaa. Hoitajat ja lääkärit käyttäytyvät monesti epäasiallisesti. Millaisia kokemuksia teillä on? Ymmärrän että päivystyksissä on kiire mutta en voi sietää sitä että minua kosketellaan kovakouraisesti eikä kuunnella mitä sanon. Lääkärit kyselevät epäolennaisuuksia kuten että miten asun,asun yksin? Miten tämä liittyy hoitoon?
Suun terveydenhuolto on ihan retuperällä. Hammaskiveni poistettiin siellä niin huonosti että tulehdus jatkui kuukausia. Menin yksityiselle missä saivat lopun hammaskiven pois. Mikä tätä maata vaivaa?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin hengenahdistuksen takia päivystyksessä ja ulkomaalainen mieslääkäri vain kysyi koko ajan että missä asun. Kysyin miten se on oleellinen tieto? Jatkoi vaan jankkaamista vaikka hoitaja oli vieressä. Harvemmin naislääkärit näin töykeitä on. Ilmeisesti psykopaatin piirteitä omaavat miehet hakeutuu lääkäreiksi. Minulla olikin paha juuri puhjennut siitepölyallergia tuossa tilanteessa.
Ap
Ja mikähän mahtoi olla syy kun et voinut vastata? Etkö huomaa omaa törkeää käytöstäsi?
Sanoin että jos hän kertoo miksi se on oleellinen tieto niin voin vastata. Ei suostunut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kannattaa varmaan katsoa peiliin ja miettiä miksi saa aina ja kaikkialla huonoa palvelua. Monesti kun metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Hoitohenkilökunnan ammattitaitoon pitäisi kuulua, että eivät lähde kostamaan kun sairas ja kivuissaan oleva ihminen ei osaa käyttäytyä etiketin mukaan.
No mä olen aina käyttäytynyt hyvin. Joskus kysyn lääkäreiltä miksi he toimivat tietyllä tavalla. Tästäkin yleensä hermostuvat. Minä olen rauhallinen ja hyvinkäyttäytyvä mutta niinkuin sanoin niin en voi sille mitään että olemukseni provosoi. Se ei silti oikeuta huonoon kohteluun.
Ap
Totta puhuen vaikutat ärsyttävältä vaikka jaan aloituksen mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kannattaa varmaan katsoa peiliin ja miettiä miksi saa aina ja kaikkialla huonoa palvelua. Monesti kun metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Hoitohenkilökunnan ammattitaitoon pitäisi kuulua, että eivät lähde kostamaan kun sairas ja kivuissaan oleva ihminen ei osaa käyttäytyä etiketin mukaan.
No mä olen aina käyttäytynyt hyvin. Joskus kysyn lääkäreiltä miksi he toimivat tietyllä tavalla. Tästäkin yleensä hermostuvat. Minä olen rauhallinen ja hyvinkäyttäytyvä mutta niinkuin sanoin niin en voi sille mitään että olemukseni provosoi. Se ei silti oikeuta huonoon kohteluun.
Ap
Totta puhuen vaikutat ärsyttävältä vaikka jaan aloituksen mielipiteesi.
Vainiin. Kertoo enemmän sinusta kuin minusta.
Ap
Omalla kohdalla ainoa huono kokemus oli ajalta ennen sote-uudistusta:
tarvitsin tikkejä, menin sairaalaan, sillä se oli kivenheiton päässä tapahtumapaikasta. Istuin päivystyksessä tunnin verran, kutsuttiin "kuultavaksi", lääkäri kävi toteamassa: "juu, kyllä tuo pitää tikata, mutta täällä ei voida tehdä, vaan sinun pitää mennä omalle terveysasemalle" joka siis oli n. 8km päässä.
Tuosta jäi hieman ns. paskan maku suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aina saanut erittäin hyvää kohtelua? Tosin käyn lähinnä päivystyksessä murtumien tai vastaavien selkeiden syiden vuoksi (jotain tarvitsee tikata, lastoittaa, antaa jäykkäkouristusrokotukselle tehoste, hammas on irti/lohjennut tms) eli siinä on aika helppo hoitohenkilökunnan todeta, mikä on vialla.
Ymmärrän terveydenhuollon kiireen ja välillä pitkät jonotusajat, mutta siitä huolimatta kohtaamiset lääkärien ja hoitajien kanssa ovat aina olleet erittäin asiallisia. Eikä mun tarvitse leikkiä googletohtoria ja arvioida omaa tilaani sen enempää, hoitakoon ammattilaiset sen puolen, mulla on ihan omat osaamisalueeni eikä lääketiede kuulu niihin.
Nyt näenkin virheeni. En ole ymmärtänyt sairastua helposti tunnistettaviin sairauksiin. Täytyypä muistaa jatkossa. Tähän asti olen käynyt päivystyksessä monta päivää kestävien kipukohtausten takia, ja syytä niille ei tiedetä vieläkään. Saan joskus vihamielistä kohtelua, kun lääkärit eivät haluaisi antaa kipulääkettä.
Kun joku tulee lääkäriin kärttämään vahvoja lääkkeitä kipuun jolle ei ole olemassa mitään syytä (eli kipua ei todistettavasti edes ole), on lääkäri syystäkin nihkeä niitä jakelemaan. Tästä voit syyttää lääkkeiden väärinkäyttäjiä, et lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
tarvitsin tikkejä, menin sairaalaan, sillä se oli kivenheiton päässä tapahtumapaikasta. Istuin päivystyksessä tunnin verran, kutsuttiin "kuultavaksi", lääkäri kävi toteamassa: "juu, kyllä tuo pitää tikata, mutta täällä ei voida tehdä, vaan sinun pitää mennä omalle terveysasemalle" joka siis oli n. 8km päässä.
Sinun takiasi olisi pitänyt siis jokin erikoisjärjestely tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika loogista odottaa että sairaalassa/päivystyksessä saa hoitoa, jos on tikkausta vaativa, tapaturmaisesti tullut vamma?
Vierailija kirjoitti:
Teen asiakaspalvelutyötä ja kaikista ilkeämpiä asiakaskokemuksia on tullut terveydenhoitoalan henkilöiltä. Huom älä ala saivarrella, että miten Prisman kassa voi tietää ammatit, koska en ole töissä Prisman kassalla, vaan muissa tehtävissä, joissa valitettavasti joudun myös tekemään asiakaspalvelua. En ole tehnyt näille ilkeille ihmisille mitään pahaa, vaan se huuto ja asiaton käytös alkaa välittömästi tervehtimisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin hengenahdistuksen takia päivystyksessä ja ulkomaalainen mieslääkäri vain kysyi koko ajan että missä asun. Kysyin miten se on oleellinen tieto? Jatkoi vaan jankkaamista vaikka hoitaja oli vieressä. Harvemmin naislääkärit näin töykeitä on. Ilmeisesti psykopaatin piirteitä omaavat miehet hakeutuu lääkäreiksi. Minulla olikin paha juuri puhjennut siitepölyallergia tuossa tilanteessa.
Ap
Ja mikähän mahtoi olla syy kun et voinut vastata? Etkö huomaa omaa törkeää käytöstäsi?
Sanoin että jos hän kertoo miksi se on oleellinen tieto niin voin vastata. Ei suostunut.
Ap
Ja tuo on sinusta epäasiallista käytöstä lääkäriltä. Kun taas itse jankkaat lääkäriltä miksi hän haluaa sinun perustietosi ja miksi hän tekee sitä ja tätä ja tuota, niin käyttäydyt omasta mielestäsi oikein hyvin ja ystävällisesti.
En ihmettele yhtään jos sinuun suhtaudutaan huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika loogista odottaa että sairaalassa/päivystyksessä saa hoitoa, jos on tikkausta vaativa, tapaturmaisesti tullut vamma?
Varmasti saitkin, siellä missä sinun kuuluu sitä saada. Jos sinun kohdalla tehdään poikkeus, niin voidaan tehdä muidenkin kohdalla. Sitten kaikki onkin kasautuneena siellä yhdessä paikassa ja kaikkien hoito viivästyy.
Ei sinua v ittuillakseen eri paikkaan ohjattu.
Vierailija kirjoitti:
Asuminen on oleellinen perustieto. Esim. jos asut yksin, kukaan ei ole auttamassa kotiutuessa, eikä ehkä huomaa pitkään aikaan jos vaikka menetät tajuntasi.
Vanhempi sukulaiseni (asun eri puolella Suomea) on tällaisessa tilanteessa laitettu kotiin, vaikka on yksinäinen ihminen. Onneksi pärjäili sillä kertaa. Miksi kysyvät, kun eivät lopulta välitä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti saitkin, siellä missä sinun kuuluu sitä saada. Jos sinun kohdalla tehdään poikkeus, niin voidaan tehdä muidenkin kohdalla. Sitten kaikki onkin kasautuneena siellä yhdessä paikassa ja kaikkien hoito viivästyy.
Ei sinua v ittuillakseen eri paikkaan ohjattu.
Eli jos halkaisen kalloni sairaalan ovensuulla, minut kuskataan 8km päähän omalle terveysasemalleni, koska "siellä minun kuuluu saada hoitoa".
Ei sen puoleen, ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen kerta kun on pitänyt päivystykseen mennä.
Itsekkin toivon, ettei tule tilannetta jossa pitäisi alkaa ottamaan yhteyttä päivystykseen. Taannoin teinin hammasraudoista hajosi osa ja oli päässyt löystymään ennen keskiyötä. Äkkiä kaivamaan netistä tietoa mitä pitäisi tehdä. Sairaanhoitopiirin ohjeistus; vaatii kiireellistä hoitoa. Tästä se rumba vasta alkoikin.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Oman kunnan terveyskeskus kiinni, päivystyksen puhelin avoinna vain kuuteen asti. Paikalla ei ole ketään.
2. Soitto lähimpään keskus-sairaalan päivystykseen, linja ruuhkauttunut. Kun vihdoin sai jonkun kiinni, kerrotaan ettei paikalla ole henkilökuntaa joka pystyisi auttamaan. Antoivat numeron toiseen sairaalan hammaspäivystykseen, joka aukeaa vasta aamulla.
3. Kun aamulla soitin ja sain jonkun kiinni, käskivät lähettämään raudoista KUVAN(!) hammaslääkärille. Lääkäri toteaan YHDEN KUVAN perusteella ettei ole tarvetta ottaa vastaanotolle. Käskettiin soittamaan oman kunnan terveyskeskukseen aamulla. (Oli sunnuntai, eikä tietenkään mitään vastaanottoa...)
4. Maanantai aamuna soitto terkkariin, josta sai onneksi ajan jo samalle päivälle.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tällaiseksiko terveydenhoito on mennyt? Apua saat ehkä sitten myöhemmin sellaisissakin asioissa, jotka terveydenhuolto määrittelee kiireellistä apua vaativiksi? Yksityisiä hammaslääkäreitäkin tuli selattua, mutta näistäkään ei löydy kunnolla edes puhelinnumeroa johon soittaa. Ajanvarauslomakkeita tuputetaan mutta ihmisiä et saa mistään kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ja tuo on sinusta epäasiallista käytöstä lääkäriltä. Kun taas itse jankkaat lääkäriltä miksi hän haluaa sinun perustietosi ja miksi hän tekee sitä ja tätä ja tuota, niin käyttäydyt omasta mielestäsi oikein hyvin ja ystävällisesti.
Vainiin. Mielestäni lääkäri voisi tuossa tilanteessa perustella mihin sen tarvii. Hoitaja oli jo ottanut perustiedot. Lisäksi tämä lääkäri oli muutenkin asiaton.
Ap
Kuulostaa vahvasti siltä, että et ole niin hyväkäytöksinen kuin luulet. Ilmeisesti olet kärttämässä rauhoittavia ja vahvoja kipulääkkeitä ilman diagnooseja. Vaikutat aika ärsyttävältä tapaukselta. Viestiesi perusteella vaikutat ihan kakaralta, etkä "jo 26-vuotiaalta". Lääkärillä on ilmeisesti vahva epäilys, ettet pärjää yksin kotona, kun hermostut ihan normaalista kysymyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Vainiin. Mielestäni lääkäri voisi tuossa tilanteessa perustella mihin sen tarvii. Hoitaja oli jo ottanut perustiedot. Lisäksi tämä lääkäri oli muutenkin asiaton.
Ap
Sinä se tässä asiaton olet. Miksi ihmeessä edes hakeudut hoitoon, jos suhtaudut kaikkeen noin valtavalla vihalla ja epäluulolla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen klisee ja helppo heitto. Kyllä terveydenhuollosssa saa sen paskan ihan pyytämättä ennenkuin ehtii ilmoittautumislaitteelle kelakorttia vilauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vahvasti siltä, että et ole niin hyväkäytöksinen kuin luulet. Ilmeisesti olet kärttämässä rauhoittavia ja vahvoja kipulääkkeitä ilman diagnooseja. Vaikutat aika ärsyttävältä tapaukselta. Viestiesi perusteella vaikutat ihan kakaralta, etkä "jo 26-vuotiaalta". Lääkärillä on ilmeisesti vahva epäilys, ettet pärjää yksin kotona, kun hermostut ihan normaalista kysymyksestä.
En ole hermostunut mistään vaan esittänyt kysymyksiä. Jos lääkäri esim huutaa kurkkusuoraa että missä sinä asut niin ei sekään ole asiallista. En käytä mitään ylimääräisiä lääkkeitä mielellään.
Ap
Ap