Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulun oppilaiden puhelimet pidetään suljettuina oppituntien ja välituntien aikana

Vierailija
23.07.2023 |

Mitä mieltä olette tästä kansalaisaloitteesta? Tällä hetkellä käynnissä olevista sivuston toiseksi suosituin 31 160 kannatuksella. Keräysaikaa 26.9 saakka.

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi vaan hankkia luokkahuoneisiin jammerit, mikä blokkaa tukiasemien kuuluvuuden. Ei nykynuoret tee ilman nettiyhteyttä puhelimella mitään.

Näin ei voi tehdä ihan turvallisuussyistä. Opettajaan täytyy pystyä saamaan yhteys vaaratilanteissa. Monissa kouluissa esim. kouluampumistilanteissa hälytyssysteemi tapahtuu työpuhelinten kautta.

Miksi muutenkaan pitäisi lähteä kiertotietä etenemään? Puhelimet lapsilta pois tunnilla.

Turvallisuus ei vaarannu, vaikka opettajalla ei olisikaan langatonta työpuhelinta. Tässä nimenomaan ei pidä lähteä kiertotietä, vaan suorinta tietä tekemällä internetin käytöstä kännyköillä mahdotonta.

Vierailija
62/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikkeustilanteen maininta löytyy:

"Poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Poikkeustilanteita olisivat esimerkiksi tilanne, jossa opetuksessa tarvitaan puhelimen käyttöä, tai jos oppilaalla on tarve saada yhteys esimerkiksi omaan vanhempaansa."

Pitäisi olla määriteltynä, että mitä "tarve" tarkoittaa. Esimerkiksi oppilas voi aivan hyvin pyytää opettajaa soittamaan vanhemmilleen jos on pakottava tarve saada yhteys. Niin tehtiin ennen, kun kännyköitä ei vielä ollut.

Suoritin koko peruskouluni siten, ettei minulla koko tuona aikana tullut tarvetta olla yhteydessä vanhempiini. Meitä taisi olla monia menneinä vuosikymmeninä. Suurin osa viestinnästä ja yhteydenotoista on turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän pelkkä oppituntien aikana kielto riittäisi.

Ei tosiaan riitä.

Suurin osa kiusaamisesta ja teinien huumekaupasta tapahtuu puhelimen avulla.

Hyvä että teinien huumekauppa saadaan loppumaan kieltämällä puhelimien käyttö välitunneilla. Hyvä että puhelimien käyttö, kuten tupakointikin, saadaan loppumaan kielloilla.

Niin. Kyllä minun Jani-Petteri pupusen täytyy saada pelata puhelimella koko koulupäivä. Voit kuule vapaasti ottaa lutu-pupusen kotiopetukseen. Pupunen voi sitten 24/7 olla Tiktokissa ihan sinun luvallasi.

Vierailija
64/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsellani on krooninen sairaus ja lääkäri- ja oionta-aikoja keskellä päivää

Haluan että saan hänet kiinni kun olen hakemassa häntä ja että hän saa minut heti kiinni jos tulee kohtaus.

Ymmärsin viestistäsi, että sinä haluat pystyä tavoittamaan lapsesi reaaliajassa. Tarkoittaako tämä sitä, että lapsi pitää koko ajan puhelintaan esillä mahdollisten yhteydenottojen varalta? Jos näin on, sinun täytyy ymmärtää, että lapsesi käyttää puhelintaan tunneilla muuhunkin kuin huoltajan yhteydenottoihin. Opettamalla lapsellesi, että hänellä on sairautensa vuoksi oikeus pitää puhelinta koko ajan esillä, teet kyllä aika ison karhunpalveluksen. Jopa diabeetikot, jotka käyttävät puhelinta verensokeritason tarkkailuun, pitävät puhelinta tavallisesti laukussa.

Viestistä välittyy kuva siitä, että kyse on enemmän sinun huolestasi vanhempana kuin lapsen todellisesta tarpeesta. Oikomishoito keskellä päivää ei ole mikään syy pitää lasta päivystämässä puhelintaan oppitunneilla ja häiritä hänen opiskeluaan. Samoin sairauskohtaus on asia, josta tulee opettajan olla yhteydessä huoltajaan sen sijaan, että lapsi soittaa itse. Täytyyhän jo vastuukysymysten vuoksi koululla olla tieto, jos lapsella tai nuorella on vakava sairaus, joka voi aiheuttaa kohtauksia kesken koulupäivän.

En jaksa lukea koko lakanaa:

- jos sille päivälle varattu aika peruuntuu, helpon tapa saada siitä tieto oppilaalle on laittaa hänelle siitä suoraan tieto. Viimeksi aikaa siirrettiin viime tipassa 6 kertaa peräkkäin.

- kun harn häntä kesken koulupäivän, minun on saatava hänelle tarkka tieto missä olen häntä vastassa, tiedän sen vasta siellä koulun lähellä.

- jos hän saa kohtauksen, turvallisibta on saada tieto minulle, eikä alkaa söpöttää sitä sijaiselle joka ei edes tuedä missä koulun terkka on tai mitä ylipäätään tehdä, koulun terkka on koululla kerran viikossa.

Aika erikoista että aikoja perutaan. Yleensä esim. lääkäriajan ei saa kuin johonkin kuukausien päähän ja se aika on sitten mikä on.

Tuosta tapaamisesta taas, ihan hyvin voi olla joku kiinteä tapaamispaikka vaikka koulun pihan laidalla mihin aina mennään.

Ei ole erikoista. Vaan nimenomaan tavallista.

Mun miehenkin aika peruttiin kesäkuussa 8.10 kun aika olisi ollut 8.30. Nyt pitäusi olla aika keskiviikkona. Saa nähdä.

Koronan takia kaikkia aikoja veivataan.

Naapurin neuvola-aikojakin veivattiin ja vieläpä ympäri kaupunkia sinne tänne.

Etkö seuraa mediaa?

Vierailija
65/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevatko vanhemmat tätä valvomaan vai miten homma hoituu?!? :D  :D :D 

Vierailija
66/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsellani on krooninen sairaus ja lääkäri- ja oionta-aikoja keskellä päivää

Haluan että saan hänet kiinni kun olen hakemassa häntä ja että hän saa minut heti kiinni jos tulee kohtaus.

Eikö lapsella sitten ole kelloa, jotta tietäisi, että koska sovittu aika on jolloin vanhempi tulee hakemaan?

Ja jos joku sairauskohtaus tulee, niin ihmettelen todella, jos opettaja ei siinä tilanteessa soittaisi vanhemmalle.

Nykyisin kello on kännykässä. Muuta kelloa ei ole.

Kouluissa on kellot joka luokassa sekä käytävillä. Lapselle voi myös ostaa rannekellon, jos tarve on.

Olen kirjoittaja, joka aiemmin totesi, että taistelu on hävitty jo etukäteen. Minulle on opettajana itsestäänselvyys, että tällainen lakimuutos ei johda kuin viestitulvaan vanhemmilta, joiden mielestä juuri heidän lapsellaan tulee olla oikeus poiketa säännöstä. Mikäli kännykkäkielto menee läpi, joudun nipistämään muutenkin kortilla olevasta sitomattomasta työajastani aikaa siihen, että vastaan juuri yllä olevan viestin kaltaisiin yhteydenottoihin: kerron vanhemmille, että kaupasta voi ostaa rannekellon. Todennäköisesti tämä johtaa uuteen yhteydenottoon, jossa vaaditaan koulua ostamaan kello, mikäli lapselta evätään mahdollisuus käyttää puhelinta ajan tarkistamiseen.

Meidän koulussa on joka luokan seinällä kello. Lisäksi mm. ruokalassa, liikuntasalissa, käytävillä ja ulkona. Mistään ei ole pitkä matka katsomaan, paljonko kello on.

News flash: kaikki opetuspaikat ei ole samanlaisia.

Mun kuopus opiskeli kaksi ekaa vuotta parakissa eikä siellä ollut kelloa missään. Koulun seinässä oli mutta se ei käynyt koska koulua rempattiin.

Esikoiseni yläkoulu taas oli väliakaistiloissa toimistohotellissa. Ei kelloja.

Ja sekö ei häiritse oppituntia että oppilas lähtee tunnilta ruokalaan katsomaan kelloa?

Nyt olet kyllä jo naurettava. Lapsi kuolee, jos ei näe kelloa heti paikalla. No osta sille rannekello. Ei ole kuule kalliita.

Joo minullakin oli intissä lidlin minni hiiri kello, taisi maksaa alle kymmenen euroa ja hyvin toimi.

Vierailija
67/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lähikoulussa on jo tämä sääntö, ja hyvä niin!

Entä jos joku rikkoo sääntöä?

Mitäpä luulet? Ihan normaalit seuraukset, jotka koulun sääntöjen rikkomisesta tulee.

Meidän koulussa on topakka rehtori, jolla on sopivasti pelotetehoa.

Mutta koulu ei voi vain keksiä omia sääntöjä ja rangaistuksia. Koulun kurinpidolliset keinot ovat hyvin tarkkaan määriteltyjä. Jos kännykkän käyttö ei häiritse opetusta, kuten vaikka välitunnilla käytettäessä, ei opettaja taikka rehtori voi tehdä mitään laillisesti, paitsi sanoa soo-soo.

Enkä minä nyt puolusta kännyköiden käyttöä, vaan kerron vain mikä tilanne tällä hetkellä on.

Miksi koulu ei saisi keksiä omia kurinpitokeinoja? Päiväkodit ja esikoulutkin tekevät niin. Kaikki kurinpitokeinot mitä ei ole erikseen kielletty ovat sallittuja.

Vierailija
68/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan riitä.

Hyvä että teinien huumekauppa saadaan loppumaan kieltämällä puhelimien käyttö välitunneilla. Hyvä että puhelimien käyttö, kuten tupakointikin, saadaan loppumaan kielloilla.

Niin. Kyllä minun Jani-Petteri pupusen täytyy saada pelata puhelimella koko koulupäivä. Voit kuule vapaasti ottaa lutu-pupusen kotiopetukseen. Pupunen voi sitten 24/7 olla Tiktokissa ihan sinun luvallasi.

No ei tietenkään saa pelata puhelimella välitunneilla, koska teinit käy huumekauppaa, joka saadaan loppumaan kieltämällä puhelimien käyttö välitunneilla.

Vierailija
69/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi vaan hankkia luokkahuoneisiin jammerit, mikä blokkaa tukiasemien kuuluvuuden. Ei nykynuoret tee ilman nettiyhteyttä puhelimella mitään.

Näin ei voi tehdä ihan turvallisuussyistä. Opettajaan täytyy pystyä saamaan yhteys vaaratilanteissa. Monissa kouluissa esim. kouluampumistilanteissa hälytyssysteemi tapahtuu työpuhelinten kautta.

Miksi muutenkaan pitäisi lähteä kiertotietä etenemään? Puhelimet lapsilta pois tunnilla.

Turvallisuus ei vaarannu, vaikka opettajalla ei olisikaan langatonta työpuhelinta. Tässä nimenomaan ei pidä lähteä kiertotietä, vaan suorinta tietä tekemällä internetin käytöstä kännyköillä mahdotonta.

Joka luokkaan asennetaan lankapuhelimet, jottei teineiltä tarvitse ottaa puhelimia pois? Joo ei tosiaan ole kiertotie. 🙄

Vierailija
70/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka hommaa ovat vaatimassa järjestävät myös maksuttoman ja muiden työtä kuormittamattoman valvonnan, eikö niin?

Vierailija
71/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan riitä.

No ei tietenkään saa pelata puhelimella välitunneilla, koska teinit käy huumekauppaa, joka saadaan loppumaan kieltämällä puhelimien käyttö välitunneilla.

Aika paljon itseasiassa vähentyisi. Nyt on todella helppoa laittaa viesti, että missä lokerossa huumeet/sähkötupakat jne ovat tai minne koulun kulmalle kauppias tulee. Jos luulet, ettei näin saada yhteyttä useampiin oppilaisiin kuin vanhanaikaisilla tavoilla olet idiootti.

Vierailija
72/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin viestistäsi, että sinä haluat pystyä tavoittamaan lapsesi reaaliajassa. Tarkoittaako tämä sitä, että lapsi pitää koko ajan puhelintaan esillä mahdollisten yhteydenottojen varalta? Jos näin on, sinun täytyy ymmärtää, että lapsesi käyttää puhelintaan tunneilla muuhunkin kuin huoltajan yhteydenottoihin. Opettamalla lapsellesi, että hänellä on sairautensa vuoksi oikeus pitää puhelinta koko ajan esillä, teet kyllä aika ison karhunpalveluksen. Jopa diabeetikot, jotka käyttävät puhelinta verensokeritason tarkkailuun, pitävät puhelinta tavallisesti laukussa.

Viestistä välittyy kuva siitä, että kyse on enemmän sinun huolestasi vanhempana kuin lapsen todellisesta tarpeesta. Oikomishoito keskellä päivää ei ole mikään syy pitää lasta päivystämässä puhelintaan oppitunneilla ja häiritä hänen opiskeluaan. Samoin sairauskohtaus on asia, josta tulee opettajan olla yhteydessä huoltajaan sen sijaan, että lapsi soittaa itse. Täytyyhän jo vastuukysymysten vuoksi koululla olla tieto, jos lapsella tai nuorella on vakava sairaus, joka voi aiheuttaa kohtauksia kesken koulupäivän.

- jos sille päivälle varattu aika peruuntuu, helpon tapa saada siitä tieto oppilaalle on laittaa hänelle siitä suoraan tieto. Viimeksi aikaa siirrettiin viime tipassa 6 kertaa peräkkäin.

- kun harn häntä kesken koulupäivän, minun on saatava hänelle tarkka tieto missä olen häntä vastassa, tiedän sen vasta siellä koulun lähellä.

- jos hän saa kohtauksen, turvallisibta on saada tieto minulle, eikä alkaa söpöttää sitä sijaiselle joka ei edes tuedä missä koulun terkka on tai mitä ylipäätään tehdä, koulun terkka on koululla kerran viikossa.

Okei sitten voitte varmaan saada poikkeusluvan puhelimen käyttöön myös kouluaikana. Se herättäisi tietty kateutta muissa, mutta onneksi tuollaiseen tarkoitukseen ei tarvita älypuhelinta, vaan jokin perus 3310 ajaa asian.

Vierailija
73/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei sitten voitte varmaan saada poikkeusluvan puhelimen käyttöön myös kouluaikana. Se herättäisi tietty kateutta muissa, mutta onneksi tuollaiseen tarkoitukseen ei tarvita älypuhelinta, vaan jokin perus 3310 ajaa asian.

Yläkoulussa on fiksua olla älypuhelin josta näkee Wilman koska sinnekib tulee koko ajan infoa asap.

Vierailija
74/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Attausi itseasiassa todella paljon, jos vanhemmat rankaisisivat edes jollakin tavalla lasta, joka on tätä sääntöä rikkonut. Kasvattaminenhan on vanhempien homma.......

Vierailija
75/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan riitä.

Aika paljon itseasiassa vähentyisi. Nyt on todella helppoa laittaa viesti, että missä lokerossa huumeet/sähkötupakat jne ovat tai minne koulun kulmalle kauppias tulee. Jos luulet, ettei näin saada yhteyttä useampiin oppilaisiin kuin vanhanaikaisilla tavoilla olet idiootti.

Aivan, sitä lokeroa ja tapaamispaikkaahan ei voi sopia kouluajan ulkopuolella, eikä puhelimia voi käyttää välitunneilla jos ne kielletään.

Vierailija
76/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista ollaan vaatimassa, omien lasten kasvatus on ulkoistettu jo aikoja sitten, että itse saa lihoa sohvassa kännykkää läräten ja uusia tukia hakien.

Vierailija
77/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka luokkaan asennetaan lankapuhelimet, jottei teineiltä tarvitse ottaa puhelimia pois? Joo ei tosiaan ole kiertotie. 🙄

Ei olekaan, vaan toimiva ja suoraviivainen ratkaisu. Toki oikeastihan opettaja ei tarvitse puhelinta luokkahuoneeseen minkään turvallisuuden takia, kouluissa on keskusradiot sitä varten.

Vierailija
78/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan mieluummin ensin se yhteiskunnan peruspalveluihin liittyvä älypuhelinpakotus.

Vierailija
79/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsesi osaa kelloa? Jos kerrot hänelle aamulla, että tulet hakemaan hänet koulusta klo 10.30, niin miksi siinä pitää vielä soitella? Minkä kohtauksen sattuessa haluat lapsesi soittavan sinulle? Itse ainakin haluaisin että koulun aikuiset huolehtisivat hänestä ja soittaisivat minulle.

Vierailija
80/160 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Attausi itseasiassa todella paljon, jos vanhemmat rankaisisivat edes jollakin tavalla lasta, joka on tätä sääntöä rikkonut. Kasvattaminenhan on vanhempien homma.......

Rankaisemista ei enää suositella. Lapsen rankaisemisesta voi jopa tulla lasu. Nykypäivän menetelmiä ovat tunteiden sanoitus ja positiivinen vahvistaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän