Saako omaiset päättää hautajaisistani vasten tahtoani?
Haluan ehdottomasti arkkuhautauksen. Saako ahneet omaiset aikanaan päättää että ruumiini tuhkataan, vaikka jättäisin jälkeeni kirjallisen hautajaistahdon ja omaisuuteni / jättämäni perintö riittäisi kattamaan hautajaiskulut moneen kertaan?
Kommentit (11)
Voit jättää protestin hautajaisten jälkeen
Etpä sinä ole enää sanomassa vastaan.
Nuo jonnekkin kirjoitetut ohjeet ovat vähän huonoja, kun ei sitä tiedä missä vaiheessa ne luetaan.
Kun olin siivoamassa mummoni asuntoa hänen kuolemansa jälkeen, löytyi sieltä kassi jossa oli valkoinen mekko ja alusvaatteet, ja ohje siitä kuinka haluaa tulla haudatuksi ne päällään. Ongelma oli vain siinä, että ei ollut kertonut toiveestaan kenellekään, ja siinä vaiheessa kun kassi löytyi hän oli ollut haudassa jo monta kuukautta.
Kosta sit haudan takaa. Onnistuuko jos oot tuhkana?
Vierailija kirjoitti:
Nuo jonnekkin kirjoitetut ohjeet ovat vähän huonoja, kun ei sitä tiedä missä vaiheessa ne luetaan.
Kun olin siivoamassa mummoni asuntoa hänen kuolemansa jälkeen, löytyi sieltä kassi jossa oli valkoinen mekko ja alusvaatteet, ja ohje siitä kuinka haluaa tulla haudatuksi ne päällään. Ongelma oli vain siinä, että ei ollut kertonut toiveestaan kenellekään, ja siinä vaiheessa kun kassi löytyi hän oli ollut haudassa jo monta kuukautta.
Meillä sama juttu. Löysin lipaston laatikosta äidin hautajaistoiveita puolen vuoden päästä kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Mummosi on päässyt tuosta jo yli. Ja siirtynyt eteenpäin.
Ei kun teet ajoissa itsellesi hautaustestamentin.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna mä olisin luultavasti polttanut ne hautaa varten varatut vaatteet ja käynyt sitten ripottelemassa niiden tuhkat hänen haudalleen.
Mitä ahneutta on tuhkauksessa? Arkku pitää ostaa joka tapauksessa. Vai maksaako uurnapaikka vähemmän kuin arkkupaikka?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ahneutta on tuhkauksessa? Arkku pitää ostaa joka tapauksessa. Vai maksaako uurnapaikka vähemmän kuin arkkupaikka?
Uurnahautaus on halvempi. En tiedä nykytilanteesta, mutta n. 10 vuotta sitten sossu maksoi köyhille vain uurnahautauksen koska arkkuhautausta pidettiin tarpeettoman kalliina luksuksena.
Tee testamentti ja talleta se luotettavalle ulkopuoliselle henkilölle. Ensimmäisenä pykälänä alkulauseiden jälkeen: Ruumiini haudattakoon arkkuhautauksena lunastamaani hautapaikkaan.