Peruskoulun oppilaiden puhelimet pidetään suljettuina oppituntien ja välituntien aikana
Mitä mieltä olette tästä kansalaisaloitteesta? Tällä hetkellä käynnissä olevista sivuston toiseksi suosituin 31 160 kannatuksella. Keräysaikaa 26.9 saakka.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Tämä taistelu on hävitty jo etukäteen. Kiellon valvominen jää opettajien vastuulle, ja opettajilla on tunneilla muutakin tekemistä kuin kännykän käytön vahtaaminen.
Voisiko olla jokin systeemi, jossa puhelimet luovutettaisiin tiettyyn paikkaan oppitunnin alkaessa? Sieltä saisi sitten poikkeustilanteessa pyynnöstä käyttöön. Tosin en tiedä miten tuo välituntiasia tällaisella järjestelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa holhousta ja puuttumista lasten omaisuuteen. Pitäisi riittää ettei niitä käytetä tunnilla ilman hyvää syytä.
Mikä voisi olla "hyvä syy" käyttää kännykkää tunnilla?
Saako lasten pukeutumiseen puuttua vai onko sekin liikaa holhousta ja puuttumista omaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsellani on krooninen sairaus ja lääkäri- ja oionta-aikoja keskellä päivää
Haluan että saan hänet kiinni kun olen hakemassa häntä ja että hän saa minut heti kiinni jos tulee kohtaus.
Soittelet sille kesken oppituntien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsellani on krooninen sairaus ja lääkäri- ja oionta-aikoja keskellä päivää
Haluan että saan hänet kiinni kun olen hakemassa häntä ja että hän saa minut heti kiinni jos tulee kohtaus.
Oletko kuullut whatsapp-viesteistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän pelkkä oppituntien aikana kielto riittäisi.
Ei se riitä. Välitunneilla on ihan toinen tarkoitus kuin kännykän tuijottaminen.
Niin muistan ajan ennen kännyköitä. Siellä oltiin hakattavana ja saatiin lumipesuja yms.
Nyt ne hakkaajat vie tai rikkoo sun kännykän ja pöllii merkkivaatteet päältä.
Oletko tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypuhelimissa on kuule viestitoiminto.
Laitan hänelle tiedon jos jokin lääkärin tai hammashuollon aika peruuntuukin.
Laitan hakiessa tiedon mistä ulko-ovesta pitää tulla ulos ja missä odotan.
Hän laittaa viestin jos tulee sairaaksi tai saa kohtauksen ja missä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut whatsapp-viesteistä?
30 oppilasta joilla jatkuvasti kilisee puhelimet koska jakavat meemejä wa-ryhmissään... kuulostaa hyvältä.
Eipä siinä mitään, eipähän ole kilpailua tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ku ihanaa, 30+ oppilasta joilla kaikilla kilisee viestejä jatkuvasta eikä kukaan kiinnitä mitään huomiota opetukseen.
Vai sanotko että olet ainoa joka laittelee sille viestejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ku ihanaa, 30+ oppilasta joilla kaikilla kilisee viestejä jatkuvasta eikä kukaan kiinnitä mitään huomiota opetukseen.
News flash: ei se viesti kilise.
Vähemmön se operusta häiritswe kuin se vanha tapa jossa opettaja huolehti oppilaan poisrumisesta tai sinne luokkaan marssi joku hakemaan opettajaa puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsella sitten ole kelloa, jotta tietäisi, että koska sovittu aika on jolloin vanhempi tulee hakemaan?
Ja jos joku sairauskohtaus tulee, niin ihmettelen todella, jos opettaja ei siinä tilanteessa soittaisi vanhemmalle.
Nykyisin kello on kännykässä. Muuta kelloa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin viestistäsi, että sinä haluat pystyä tavoittamaan lapsesi reaaliajassa. Tarkoittaako tämä sitä, että lapsi pitää koko ajan puhelintaan esillä mahdollisten yhteydenottojen varalta? Jos näin on, sinun täytyy ymmärtää, että lapsesi käyttää puhelintaan tunneilla muuhunkin kuin huoltajan yhteydenottoihin. Opettamalla lapsellesi, että hänellä on sairautensa vuoksi oikeus pitää puhelinta koko ajan esillä, teet kyllä aika ison karhunpalveluksen. Jopa diabeetikot, jotka käyttävät puhelinta verensokeritason tarkkailuun, pitävät puhelinta tavallisesti laukussa.
Viestistä välittyy kuva siitä, että kyse on enemmän sinun huolestasi vanhempana kuin lapsen todellisesta tarpeesta. Oikomishoito keskellä päivää ei ole mikään syy pitää lasta päivystämässä puhelintaan oppitunneilla ja häiritä hänen opiskeluaan. Samoin sairauskohtaus on asia, josta tulee opettajan olla yhteydessä huoltajaan sen sijaan, että lapsi soittaa itse. Täytyyhän jo vastuukysymysten vuoksi koululla olla tieto, jos lapsella tai nuorella on vakava sairaus, joka voi aiheuttaa kohtauksia kesken koulupäivän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taistelu on hävitty jo etukäteen. Kiellon valvominen jää opettajien vastuulle, ja opettajilla on tunneilla muutakin tekemistä kuin kännykän käytön vahtaaminen. Opettajat tekevät sitä jo nyt niin paljon kuin pystyvät. Jos oppilas ei suostu laittamaan puhelinta pois, mitä opettaja voi asialle tehdä? Ainoa muutos nykyiseen on, että opettaja joutuu kirjoittelemaan entistä enemmän selontekoja, laittamaan Wilma-merkintöjä ja järjestämään palavereja sekä "kasvatuskeskusteluja". Eihän nuorille ole enää aikoihin seurannut mitään todellisia rangaistuksia häiriökäyttäytymisestä, eikä jälki-istunnoilla ja vastaavilla edes ole vaikutusta käytökseen. Käytännössä ainoa, minkä olen työssäni huomannut vaikuttavan nuoriin, on se, että koulu ja koti toimivat yhteistyössä niin, että nuorta rangaistaan kotona ei-toivotusta käytöksestä. Tätä taas ei yleensä tapahdu niissä perheissä, joissa se olisi kaikkein tärkeintä.
Entisaikaan kouluissa oli tehokkaat rangaistukset käytössä kuten nurkassa seisottaminen tai karttakepillä sormille lyöminen. Sitten ne kiellettiin, koska uusi sukupolvi alkoi pitää niitä julmina ja uskottiin, että kaikki kurinpito-ongelmat kyllä ratkeavat keskustelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
News flash: ei se viesti kilise.
Vähemmön se operusta häiritswe kuin se vanha tapa jossa opettaja huolehti oppilaan poisrumisesta tai sinne luokkaan marssi joku hakemaan opettajaa puhelimeen.
Opetusta viestittely ei häiritse mutta oppimista kyllä. Kyse ei ole vain ajasta, joka kuluu viestin lukemiseen ja siihen vastaamiseen, vaan joka kerta, kun keskittyminen herpaantuu, kestää sen palautuminen monta minuuttia. Peruskoulun oppitunnit kestävät 45 minuuttia, josta ehkä 30 minuuttia on tehokasta opiskelua. Ei tarvita kuin yksi lyhyt viestikeskustelu siihen, että käytännössä koko oppitunti on mennyt ohi. Olisi myös naiivia kuvitella, että lapsi, joka "huoltajan luvalla" pitää tunneilla puhelintaan esillä, rajaisi käytön vain huoltajan kanssa viestittelyyn.
Itse vertaisin tätä siihen, mitä aikuisilta työelämässä vaaditaan. Normaalisti töissä on ruokatauko, joka on omaa aikaa ja silloin omaa puhelinta saa käyttää. Jos peruskoulussa ei olisi yhtään puhelimenkatsomishetkeä koko päivän aikana, joka siis saattaa yläasteella olla lähemmäs aikuisten työpäivän mittainen, niin silloin lapsilta vaaditaan enemmän kuin aikuisilta. Ajattelisin siis, että ainakin isommille oppilaille yksi luvallinen puhelinvälkkä per päivä, ja muuten pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsella sitten ole kelloa, jotta tietäisi, että koska sovittu aika on jolloin vanhempi tulee hakemaan?
Ja jos joku sairauskohtaus tulee, niin ihmettelen todella, jos opettaja ei siinä tilanteessa soittaisi vanhemmalle.
Nykyisin kello on kännykässä. Muuta kelloa ei ole.
Kouluissa on kellot joka luokassa sekä käytävillä. Lapselle voi myös ostaa rannekellon, jos tarve on.
Olen kirjoittaja, joka aiemmin totesi, että taistelu on hävitty jo etukäteen. Minulle on opettajana itsestäänselvyys, että tällainen lakimuutos ei johda kuin viestitulvaan vanhemmilta, joiden mielestä juuri heidän lapsellaan tulee olla oikeus poiketa säännöstä. Mikäli kännykkäkielto menee läpi, joudun nipistämään muutenkin kortilla olevasta sitomattomasta työajastani aikaa siihen, että vastaan juuri yllä olevan viestin kaltaisiin yhteydenottoihin: kerron vanhemmille, että kaupasta voi ostaa rannekellon. Todennäköisesti tämä johtaa uuteen yhteydenottoon, jossa vaaditaan koulua ostamaan kello, mikäli lapselta evätään mahdollisuus käyttää puhelinta ajan tarkistamiseen.
Koulut voivat jo nyt säätää kännykän käytöstä oman harkinnan mukaan, ei siihen mitään erillistä lakia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Koulut voivat jo nyt säätää kännykän käytöstä oman harkinnan mukaan, ei siihen mitään erillistä lakia tarvita.
Koulu voi laatia järjestyssäännöt, mutta järjestyssääntöjen rikkomisesta ei seuraa käytännössä mitään. Lain rikkomisesta sen sijaan voi sen sijaan seurata esimerkiksi lastensuojeluilmoitus. Näinhän toimitaan, jos esimerkiksi nuori on pitkään pois koulusta ja huoltaja laiminlyö poissaolojen selvittämisen. Korostan, että en opettajana todellakaan halua tehtailla mitään ilmoituksia, mutta se, että jokin asia on kirjattu lakiin, on viestinä vanhemmille vahvempi kuin paikallisesti sovittu järjestyssääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin viestistäsi, että sinä haluat pystyä tavoittamaan lapsesi reaaliajassa. Tarkoittaako tämä sitä, että lapsi pitää koko ajan puhelintaan esillä mahdollisten yhteydenottojen varalta? Jos näin on, sinun täytyy ymmärtää, että lapsesi käyttää puhelintaan tunneilla muuhunkin kuin huoltajan yhteydenottoihin. Opettamalla lapsellesi, että hänellä on sairautensa vuoksi oikeus pitää puhelinta koko ajan esillä, teet kyllä aika ison karhunpalveluksen. Jopa diabeetikot, jotka käyttävät puhelinta verensokeritason tarkkailuun, pitävät puhelinta tavallisesti laukussa.
Viestistä välittyy kuva siitä, että kyse on enemmän sinun huolestasi vanhempana kuin lapsen todellisesta tarpeesta. Oikomishoito keskellä päivää ei ole mikään syy pitää lasta päivystämässä puhelintaan oppitunneilla ja häiritä hänen opiskeluaan. Samoin sairauskohtaus on asia, josta tulee opettajan olla yhteydessä huoltajaan sen sijaan, että lapsi soittaa itse. Täytyyhän jo vastuukysymysten vuoksi koululla olla tieto, jos lapsella tai nuorella on vakava sairaus, joka voi aiheuttaa kohtauksia kesken koulupäivän.
En jaksa lukea koko lakanaa:
- jos sille päivälle varattu aika peruuntuu, helpon tapa saada siitä tieto oppilaalle on laittaa hänelle siitä suoraan tieto. Viimeksi aikaa siirrettiin viime tipassa 6 kertaa peräkkäin.
- kun harn häntä kesken koulupäivän, minun on saatava hänelle tarkka tieto missä olen häntä vastassa, tiedän sen vasta siellä koulun lähellä.
- jos hän saa kohtauksen, turvallisibta on saada tieto minulle, eikä alkaa söpöttää sitä sijaiselle joka ei edes tuedä missä koulun terkka on tai mitä ylipäätään tehdä, koulun terkka on koululla kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän pelkkä oppituntien aikana kielto riittäisi.
Ei tosiaan riitä.
Suurin osa kiusaamisesta ja teinien huumekaupasta tapahtuu puhelimen avulla.
Yksi lisäkannatuskin jo ilmeisesti keskustelun pohjalta kirjattu.