Olen ongelmissa perintöveron takia
Lähiomainen kuoli. Sain perunkirjoituksen jälkeen verottajalta perintövero lipun. Ongelma on se, että ei mulla ole tuollaisia rahoja. Olen juuri taistellut itseni kuiville ex puolison luistettua yhteisvastuullisesta velasta. Ja nyt on ilmeisesti edessä uusi velkavankeus tämän takia. En jaksa enää toista kierrosta.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Eli perit tuollaiset min. 200-300t€. Perintövero n30t€. Osittainen perinnönjako olisi yksi ratkaisu. Haluaisiko veljesi ehkä ostaa osan perinnöstäsi? Perintöveron maksuun saa helpostikin lykkäystä. Tilanteesta on montakin ulospääsyä. Leskihän voi käyttää ainoastaan asumisoikeutta asuntoon, ei
Eli lottovoitto olet saanut..on pieni raha se 10000 euroa kun 200 000 tai 300000 euroa on odottamassa
Pelkäänpä pahoin että kommentoijilla mielikuvitus laukkaa. Vain todella hyväkuntoinen ja/tai kasvavan alueen keskustassa tai hyvin lähellä oleva asunto lie tällä hetkellä tuon arvoinen.
Ei omaisuutta laiteta perunkirjaan arvokkaammaksi kuin se on. Lisäksi perityn omaisuuden voi myydä kolmessa vuodessa, jolloin voi vielä hakea muutosta perintöveroon.
Ongelmanahan on, että saadaan mittava perintö, josta pitäisi maksaa perintöveroa. Halutaan pitää koko omaisuus eikä haluta myydä sitä, jolloin aletaan väittämään ettei kukaan ostaisi. Kyllä ostaa, jos hinta on kohdallaan, mutta kun siinäkin vaiheessa pitäisi saada voittoa eikä edes tule kuuloonkaan, että perunkirjaan merkityllä hinnalla myytäisiin.
Perintövero ei koskaan ole suurempi kuin saatu perintö. Perinnöstä voi myös luopua, jos perintönä on arvoton talo, johon leski jää asumaan.
Minä perin puolet 74 neliön asunto-osakkeesta ja perintöveron määrä oli jotain 3600 euron luokkaa. Ei se perintövero aivan kohtuuton ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy se omaisuus. Perintövero on kuitenkin paljon vähemmän kuin sen perinnön arvo.
Jos maaseudulta perii tontteja, kukaan ei osta niitä mihinkään hintaan.
Ei niistä sitten joudu verojakaan maksamaan.
Perintöveron ja kiinteistöveroa joutuu maksaa, jos perii tontin eikä kukaan osta sitä.
Joku kirjoitti jossain, että heidän perimä talo ei mennyt kaupaksi edes 1 euron hinnalla. Jos joku todellakin aikoo myydä kovin alhaisella hinnalla, niin kannattaa siihen myynti-ilmoitukseen laittaa, että myydään ilmoitukseen laitetulla hinnalla.
Useinhan talon myynti-ilmoituksessa on hinnaksi pistetty 0 tai 1 euroa, mutta sitten se todellinen hintapyyntö on satoja tuhansia. Kun ränsistyneistä ja kenolleen lahonneista hökkeleistä pyydetään useita tonneja, niin harva edes tiedustelee myydäänkö suurinpiirtein pystyssä olevaa taloa muutamalla tonnilla. Purkukuntoinen hökkeli voi olla vuokratontilla, mutta silti pyydetään useita tonneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et luopunut perinnöstä? Sitä ei ole pakko ottaa vastaan.
Koska niin kuin kerroin, olin veloissa ex puolison takia. Ulosotto ulosmittasi osuuteni jakamattomasta pesästä. Tässä on siis tilanne, että perittävät kuolivat 23 vuoden välein.
Ja luopuisin 100000 e perinnöstä 10000 takia? Kai mä päästän ton 10000 ulosottoon ja se hoituu aikanaan kun peritty omaisuus saadaan realisoitua. Ulosotto ei vaan odota vaan alkaa viedä palkasta saman tien. Tää on ihan persiistä....
Perintövero lähtee ulosottoon vasta, kun on kulunut kaksi vuotta sen erääntymisestä. Viivästyskorkoa tosin lasketaan maksamattomille erille normaalisti.
t: verotoimiston täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnön myyminen - tarvittaessa pyydät kuolinpesän jakoa, ja muut maksavat sinut ulos, tai omaisuus myydään ja rahat jaetaan.
Luovut perinnöstä.
Pyydät verottajalta lisää maksuaikaa.
Joskus lesken asumisoikeus voi olla tosi hankala perilliselle. Verot joutuu maksamaan mutta omaisuus säilyy lesken käytössä. Esimerkkinä siis hankalista tilanteista joille ei oikein voi mitään.
Ei silloin tule niin mahdotonta perintöveroa, jos ainoa perintö on lesken hallussa oleva asunto.
Tässä on annettu aloittajalle jo niin monta neuvoa, että tulisiko kertomaan, mitä niistä aikoo noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sen lapun kanssa pankkiin ja pyydä sieltä rahat perintöveron maksuun. Perintö toimii vakuutena.
Vasta saanut exän velat maksettua en saa uutta velkaa vaikka vakuudet onkin
Ei ne mitään "exän velkoja ollut". Juurihan sanoit että Yhteisvastuullisia velkoja, joten ihan sinun omia velkojasi oli.
Mun ex väärensi mun nimen ja otti velkaa. Mä en edes tiennyt niistä ennenkuin avioeron osituksen yhteydessä tulivat ilmi. En voinut ymmärtää miten asia oli mahdollinen koska en ollut ikänään anonut moisia lainoja. Pankista tulleet kirjeet hän otti ja piilotti ja vastasi niihin väärentämällä allekirjoitukseni. Nyt on vain sana sanaa vastaan kun ex väittää, että olen suostunut kaikkiin lainoihin yhteisvastuullisena. Käräjäoikeus oli ikävä kyllä sitä mieltä, että ex ei ole syyllistynyt rikokseen ja minun on maksettava lähes 80 000 euroa. Ex on aikoinaan ottanut myös äitinsä nimiin pikavippejä mikä sekin tuli yllätyksenä mulle. Historialla ei kuitenkaan ollu painoarvoa käräjäoikeudessa. Hoviin on valitettu, mut sen kanssa kestää pitkään.
Nyt kyllä haisee niin pahasti että ei ole tosikaan.
Pankit EIVÄT anna lainaa siten että toinen sanoo että "käynpä hakeen allekirjoituksen toiselta" vaan kun se allekirjoitus tehdään pankin henkilö on omin silmin näkemässä allekirjoittajan ja tarkistaa kyseisen henkilön henkilöllisyyden. Eli ainakaan "väärentämällä allekirjoituksen" ei lainaa ole haettu. Jos taas olet pankkitunnukset exällesi luovuttanut, joita hän on väärinkäyttänyt tämä ehkä olisi jossain määrin uskottavampi.
Nykyään ei tarvitse saada kuin toisen pankkitunnukset ja sähköisellä allekirjoituksella hoituu kaikki.
Näin on, ja siksi pankkitunnukset pitäisi pitää visusti tallessa, että kukaan muu ei voi käyttää niitä. Se on nimittäin omaa huolimattomuutta, kun on jättänyt ne toisen käyttöön.
Kynällä kirjoitetusta nimikirjoituksesta kyllä poliisin käsiala-asiantuntija saa aika hyvin selville, onko kyseisen henkilön kirjoittama vai ei.
Jos on varallisuutta, niin sitten voi myös maksaa oman asumisensa.