Olen ongelmissa perintöveron takia
Lähiomainen kuoli. Sain perunkirjoituksen jälkeen verottajalta perintövero lipun. Ongelma on se, että ei mulla ole tuollaisia rahoja. Olen juuri taistellut itseni kuiville ex puolison luistettua yhteisvastuullisesta velasta. Ja nyt on ilmeisesti edessä uusi velkavankeus tämän takia. En jaksa enää toista kierrosta.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kun mainitsit 90 neliön asunnosta suuren kaupungin keskustassa ja mökistä halutulla paikalla ja 100 000 euron perintöä niin ilmeisesti näitä ei ole perinkijoitukseen laitettu täydestä arvosta...
Yhteensä näistä kuitenkin puhutaan ehkä 300 000 - 400 000 euron omaisuudesta..
Ongelma tulee sitten eteen kun näitä yritetään myydä täydestä arvostaan ja tuleeko. Se luovutusvoiton vero. Joka on se 30 prosenttia joka pitää maksaa myyntitulosta...perintövero päälle
Luovutusvoittovero maksetaan mahdollisesta voitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy se omaisuus. Perintövero on kuitenkin paljon vähemmän kuin sen perinnön arvo.
Usein verottaja yliarvioi tonttien ja kiinteistöjen arvon haja-asutusalueella moninkertaisesti, joten veroja pitää maksaa paljon enemmän kuin perinnön arvo on markkinoilla.
Pääsääntöisesti perukirjaan merkitty arvo katsotaan käyväksi arvoksi. Kannattaa määritellä arvo kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy se omaisuus. Perintövero on kuitenkin paljon vähemmän kuin sen perinnön arvo.
Usein verottaja yliarvioi tonttien ja kiinteistöjen arvon haja-asutusalueella moninkertaisesti, joten veroja pitää maksaa paljon enemmän kuin perinnön arvo on markkinoilla.
Pääsääntöisesti perukirjaan merkitty arvo katsotaan käyväksi arvoksi. Kannattaa määritellä arvo kohdalleen.
Yleiseri verottajalle on tilastot paikkakunnan toteutuneista tonttikaupoista ja verotus määritetään tältä pohjalta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kun mainitsit 90 neliön asunnosta suuren kaupungin keskustassa ja mökistä halutulla paikalla ja 100 000 euron perintöä niin ilmeisesti näitä ei ole perinkijoitukseen laitettu täydestä arvosta...
Yhteensä näistä kuitenkin puhutaan ehkä 300 000 - 400 000 euron omaisuudesta..
Ongelma tulee sitten eteen kun näitä yritetään myydä täydestä arvostaan ja tuleeko. Se luovutusvoiton vero. Joka on se 30 prosenttia joka pitää maksaa myyntitulosta...perintövero päälle
Höpöjä kirjoitat. Myyntivoittovero maksetaan voitosta, eli myyntitulosta vähennetään hankintameno-olettama, joka olisi tässä tapauksessa se hinta, josta on jo maksettu perintövero.
Hankintahinnaksi katsotaan perukirja-arvo. Jos arvo on jo vuosien takaa, hankintameno-olettama voi olla edullisempi.
Hankintameno-olettama on 20 % tai 40 % myyntihinnasta (omistusajan mukaan).
Jos käytetään hankintameno-olettamaa, ei voi vähentää mitään muuta.
Perukirja-arvoa käytettäessä myös muut myynnistä aiheutuneet kulut voi vähentää ja esim peruskorjauskulut.
Edullisinta vaihtoehtoa käytetään laskettaessa luovutusvoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maaseudulta perii tontteja, kukaan ei osta niitä mihinkään hintaan.
Ei niistä sitten joudu verojakaan maksamaan.
Kauhea ongelma; ilmaista omaisuutta/rahaa tulossa. Maksa verosi ja lopeta ruikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tontin arvokaan ole suuri silloin. Perikunta lienee itse määrittänyt arvon, se kirjataan perukirjaan, verottaja sitten ottaa kantaa jos myydään menikö yli vai ali.
Siellä missä perukirja laaditaan , annetaan kyllä osviittaa tulevasta virallisen valvojan taholta.
Vierailija kirjoitti:
No ei niistä sitten perintöveroakaan makseta jos ovat täysin arvottomia.
Ahnas verottaja ei tuosta välttämättä oikein piittaa vaan saattaa katsoa vanhentuneita kuviteltuja arvoja, arvoksi kun katsotaan perinnönjättäjän kuolinhetken mukainen, ehkä verottajan kuvittelema vanhempi suurempi arvo.
Jos verottaja keksii olemattomia arvoja, kannattaa valittaa. Kun isäni kuoli, verottaja nosti perintöverotuksessa perukirjaan merkittyjä arvoja sadalla tonnilla. Kun valitimme, nostot peruttiin lähes kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tontin arvokaan ole suuri silloin. Perikunta lienee itse määrittänyt arvon, se kirjataan perukirjaan, verottaja sitten ottaa kantaa jos myydään menikö yli vai ali.
Siellä missä perukirja laaditaan , annetaan kyllä osviittaa tulevasta virallisen valvojan taholta.
Mistä virallisesta valvojasta puhut? Ei perunkirjoituksessa ole yleensä mitään "virallista valvojaa". Ja perukirjan voi tehdä myös itse. Tosin silloin on parasta tietää, mitä tekee.
[/quote]
Mun ex väärensi mun nimen ja otti velkaa. Mä en edes tiennyt niistä ennenkuin avioeron osituksen yhteydessä tulivat ilmi. En voinut ymmärtää miten asia oli mahdollinen koska en ollut ikänään anonut moisia lainoja. Pankista tulleet kirjeet hän otti ja piilotti ja vastasi niihin väärentämällä allekirjoitukseni. Nyt on vain sana sanaa vastaan kun ex väittää, että olen suostunut kaikkiin lainoihin yhteisvastuullisena. Käräjäoikeus oli ikävä kyllä sitä mieltä, että ex ei ole syyllistynyt rikokseen ja minun on maksettava lähes 80 000 euroa. Ex on aikoinaan ottanut myös äitinsä nimiin pikavippejä mikä sekin tuli yllätyksenä mulle. Historialla ei kuitenkaan ollu painoarvoa käräjäoikeudessa. Hoviin on valitettu, mut sen kanssa kestää pitkään.[/quote]
Niinpä, valitettavan yleistä suomalaista käräjäoikeudenjakoa, toivottavasti hovissa asiat muuttuisivat, niinkuin joskus onneksi tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Koko perintöverosta pitäisi luopua, tässä kun suuret ikäluokat siirtyy muille maille niin tulee järjetön ruuhka selvittää esim. kuolinpesiä ja se homma on ihan pyllystä suoraan sanoen. Edes yksi päänvaiva pois eli perintövero niin ei tarvitse vuosikausia perintöjä selvitellä kun se jo nyt on hidasta touhua. Mutta mikäpä tässä byrokratian ihannemaassa muuttuisi paremmaksi.
Voi se sitkasta olla tuonkin byrokratian vähentäminen, monet kun saavat elantonsa siitä byrokratian kansaa kuppaavasta pyörityksestä.
Vaikka Ruotsissa monet asiat on ajettu pieleen, niin tämä asia on järkevämmällä tolalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on nykyään enemmälti että kuolinpesässä ei ole rahavaroja koska pumpattu tyhjäksi perinnönjättäjän elinaikana ettei vaan menisi veroa, mutta jahka nyt tulee uusi laki niin tämänkin korjaantuu että on ainakin sen verran tilillä jotta pystyy hautajaiset järjestämään.
Tämä asukas ja perinnönjättäjä on voinut olla esim . Hoivakodin rahastuksen uhri jossa rahat tileltä putsataan. Hoivamaksuihin..
Näissä tapauksissa koti vielä on jotain omaisuus suojaa mutta muu varallisuus putsataan pois ennenkuin ehtii perillisille ja sitten vielä ne hautauskulut jotka jää kuolinpesälle on usein luokkaa 10000 euroa
Onpa hulppeat hautajaiset. Me saatiin anoppi hautaan alle 2000 €. Juuri ja juuri pesän rahat riittivät. Anopilta ei jäänyt mitään perittävää. Irtaimistokin arvoton.
Pelkästään hautakiven menee tuo pari tonnia...ilmeisesti oli kovin vaatimaton toimenpide
Jos muistolehtoon sirotellaan, niin ei tule hautakiveä.
ohis
Eikä se ole muutenkaan pakollinen. Ihan vapaaehtoinen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on nykyään enemmälti että kuolinpesässä ei ole rahavaroja koska pumpattu tyhjäksi perinnönjättäjän elinaikana ettei vaan menisi veroa, mutta jahka nyt tulee uusi laki niin tämänkin korjaantuu että on ainakin sen verran tilillä jotta pystyy hautajaiset järjestämään.
Tämä asukas ja perinnönjättäjä on voinut olla esim . Hoivakodin rahastuksen uhri jossa rahat tileltä putsataan. Hoivamaksuihin..
Näissä tapauksissa koti vielä on jotain omaisuus suojaa mutta muu varallisuus putsataan pois ennenkuin ehtii perillisille ja sitten vielä ne hautauskulut jotka jää kuolinpesälle on usein luokkaa 10000 euroa
Onpa hulppeat hautajaiset. Me saatiin anoppi hautaan alle 2000 €. Juuri ja juuri pesän rahat riittivät. Anopilta ei jäänyt mitään perittävää. Irtaimistokin arvoton.
Pelkästään hautakiven menee tuo pari tonnia...ilmeisesti oli kovin vaatimaton toimenpide
Hautakivi on ihan vapaaehtoinen menoerä. Harmi että itse haksahdit moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Luovu perinnöstä äläkä vingu.
Taitaa olla tässä vaiheessa tuo luopuminen myöhäistä.
[/quote]
Eli perit tuollaiset min. 200-300t€. Perintövero n30t€. Osittainen perinnönjako olisi yksi ratkaisu. Haluaisiko veljesi ehkä ostaa osan perinnöstäsi? Perintöveron maksuun saa helpostikin lykkäystä. Tilanteesta on montakin ulospääsyä. Leskihän voi käyttää ainoastaan asumisoikeutta asuntoon, ei
Eli lottovoitto olet saanut..on pieni raha se 10000 euroa kun 200 000 tai 300000 euroa on odottamassa[/quote]
Pelkäänpä pahoin että kommentoijilla mielikuvitus laukkaa. Vain todella hyväkuntoinen ja/tai kasvavan alueen keskustassa tai hyvin lähellä oleva asunto lie tällä hetkellä tuon arvoinen.
[/quote] Ei siinä mitään suostuttelua tarvita. Jos yksikin osakas haluaa myydä, niin se on pakko tehdä. Joko ulkopuoliselle tai sitten toinen/muut osakkaat ostavat sen osuuden.[/quote]
Tai kai ennemminkin niin että jos joku kuolinpesän osakas haluaa osuutensa pois pesästä, niin muiden on siihen suostuttava, vaikka sitten käräjöinnin tuloksena.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea ongelma; ilmaista omaisuutta/rahaa tulossa. Maksa verosi ja lopeta ruikutus.
Olisikohan mitenkään tuttu seuraavanlainen sanonta:
'Jos ei ole rahaa, niin ei ole rahaa, vaikka olisi kuinka rikkaan talon poika.'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sen lapun kanssa pankkiin ja pyydä sieltä rahat perintöveron maksuun. Perintö toimii vakuutena.
Vasta saanut exän velat maksettua en saa uutta velkaa vaikka vakuudet onkin
Ei ne mitään "exän velkoja ollut". Juurihan sanoit että Yhteisvastuullisia velkoja, joten ihan sinun omia velkojasi oli.
Mun ex väärensi mun nimen ja otti velkaa. Mä en edes tiennyt niistä ennenkuin avioeron osituksen yhteydessä tulivat ilmi. En voinut ymmärtää miten asia oli mahdollinen koska en ollut ikänään anonut moisia lainoja. Pankista tulleet kirjeet hän otti ja piilotti ja vastasi niihin väärentämällä allekirjoitukseni. Nyt on vain sana sanaa vastaan kun ex väittää, että olen suostunut kaikkiin lainoihin yhteisvastuullisena. Käräjäoikeus oli ikävä kyllä sitä mieltä, että ex ei ole syyllistynyt rikokseen ja minun on maksettava lähes 80 000 euroa. Ex on aikoinaan ottanut myös äitinsä nimiin pikavippejä mikä sekin tuli yllätyksenä mulle. Historialla ei kuitenkaan ollu painoarvoa käräjäoikeudessa. Hoviin on valitettu, mut sen kanssa kestää pitkään.
Nyt kyllä haisee niin pahasti että ei ole tosikaan.
Pankit EIVÄT anna lainaa siten että toinen sanoo että "käynpä hakeen allekirjoituksen toiselta" vaan kun se allekirjoitus tehdään pankin henkilö on omin silmin näkemässä allekirjoittajan ja tarkistaa kyseisen henkilön henkilöllisyyden. Eli ainakaan "väärentämällä allekirjoituksen" ei lainaa ole haettu. Jos taas olet pankkitunnukset exällesi luovuttanut, joita hän on väärinkäyttänyt tämä ehkä olisi jossain määrin uskottavampi.
Nykyään ei tarvitse saada kuin toisen pankkitunnukset ja sähköisellä allekirjoituksella hoituu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Eli perit tuollaiset min. 200-300t€. Perintövero n30t€. Osittainen perinnönjako olisi yksi ratkaisu. Haluaisiko veljesi ehkä ostaa osan perinnöstäsi? Perintöveron maksuun saa helpostikin lykkäystä. Tilanteesta on montakin ulospääsyä. Leskihän voi käyttää ainoastaan asumisoikeutta asuntoon, ei
Eli lottovoitto olet saanut..on pieni raha se 10000 euroa kun 200 000 tai 300000 euroa on odottamassa
Pelkäänpä pahoin että kommentoijilla mielikuvitus laukkaa. Vain todella hyväkuntoinen ja/tai kasvavan alueen keskustassa tai hyvin lähellä oleva asunto lie tällä hetkellä tuon arvoinen.
Ei omaisuutta laiteta perunkirjaan arvokkaammaksi kuin se on. Lisäksi perityn omaisuuden voi myydä kolmessa vuodessa, jolloin voi vielä hakea muutosta perintöveroon.
Ongelmanahan on, että saadaan mittava perintö, josta pitäisi maksaa perintöveroa. Halutaan pitää koko omaisuus eikä haluta myydä sitä, jolloin aletaan väittämään ettei kukaan ostaisi. Kyllä ostaa, jos hinta on kohdallaan, mutta kun siinäkin vaiheessa pitäisi saada voittoa eikä edes tule kuuloonkaan, että perunkirjaan merkityllä hinnalla myytäisiin.
Perintövero ei koskaan ole suurempi kuin saatu perintö. Perinnöstä voi myös luopua, jos perintönä on arvoton talo, johon leski jää asumaan.
Minä perin puolet 74 neliön asunto-osakkeesta ja perintöveron määrä oli jotain 3600 euron luokkaa. Ei se perintövero aivan kohtuuton ole.
Jos muistolehtoon sirotellaan, niin ei tule hautakiveä.
ohis