Olen ongelmissa perintöveron takia
Lähiomainen kuoli. Sain perunkirjoituksen jälkeen verottajalta perintövero lipun. Ongelma on se, että ei mulla ole tuollaisia rahoja. Olen juuri taistellut itseni kuiville ex puolison luistettua yhteisvastuullisesta velasta. Ja nyt on ilmeisesti edessä uusi velkavankeus tämän takia. En jaksa enää toista kierrosta.
Kommentit (147)
Perintöveron maksamiseen voi saada vuoden lisäaikaa hakemalla sitä verottajalta. Tee hakemus mahdollisimman pian, niin ehdit saada päätöksen ennen eräpäivää.
Miksi ette myy asuntoa tai mökkiä? Tai voisiko veljesi lunastaa sinut ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy se omaisuus. Perintövero on kuitenkin paljon vähemmän kuin sen perinnön arvo.
Jos maaseudulta perii tontteja, kukaan ei osta niitä mihinkään hintaan.
No ei niistä sitten perintöveroakaan makseta jos ovat täysin arvottomia.
Jos perinnössä on metsää ja peltoa niin niitä ei voi aliarvioittaa perintövero saa..koitettu on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et luopunut perinnöstä? Sitä ei ole pakko ottaa vastaan.
Monethan pitävät itsestäänselvyytenä ottaa vastaan myyntikelvottomalla alueella olevan perintöasunnon tai -talon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten oikein perit?
Veljeni kanssa yhdessä 90m2 kerrostaloasunnon suuren kaupungin keskustasta ja kesäpaikan nykyaikaisella varustuksella suositulta mökkialueelta.
Eli näillä on rahallista arvoa kyllä.
No missä se ongelma on? Myytte jomman kumman, jolloin on varaa maksaa verot.
Tiedän just mitä käyt läpi, ja olen pahoillani puolestasi.
Itse jouduin perinnön takia keskeyttämään opinnot joita en koskaan tullut jatkaneeksi.
Meidän tapauksessamme pesässä olisi ollut varoja maksaa kaikkien perintöverot, mutta yksi osakas, joka oli oikeastaan jo pesästä saanut oman osuutensa, riitautti koko homman ja pesä siirtyi pesänselvittäjän haltuun, jonka jälkeen tileiltä maksettiin ainoastaan kuolinpesälle osoitettuja laskuja. Tämä yksi pullikoi vastaan ja kyseenalaisti kaikki esitykset joita pesänselvittäjä, myöhemmin pesänjakaja, tai me muut osakkaat esitimme.
Asia ratkesi lopulta pakon edessä kun tästä oli väännetty pari viikkoa vaille 10 vuotta, jonka jälkeen pesänjakajan olisi pitänyt viedä asia oikeuden ratkaistavaksi.
Voin kertoa, että kalliiksi tuli. Onneksi meillä kaikilla oli oikeusturvavakuutus kotivakuutuksessa. Taloudellisen menetyksen lisäksi tämä aiheutti suuren henkisen taakan meistä monille, sekä välien katkeamisen tähän yhteen sukuhaaraan, heidän mukaansa ikuisiksi ajoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mene sen lapun kanssa pankkiin ja pyydä sieltä rahat perintöveron maksuun. Perintö toimii vakuutena.
Vaikka toimisi vakuutena, työttömille ei anneta lainaa, varsinkin jos on työmarkkinatukelainen.
Vero.fi:
Jos olet jo saanut päätöksen perintöverosta ja haluat hakea lisäaikaa verojen maksamiseen, tee maksujärjestelypyyntö. Voit hakea perintöverolle maksujärjestelyä esimerkiksi OmaVerossa.
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/asi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin ..hallituksen linjauksen mukaan olet nyt kelan silmissä varakas kun sinulla on perintöä eli varallisuutta .
Asumistukea mm. Et tule saamaan koska sinulla on varallisuutta
Varallisuus EI VAIKUTA asumistukeen (paitsi eläkeläisillä).
Etkö ole seurannut uuden hallituksen linjauksia...asumistukeen tulee 10000 euron varallisuus raja.
Mä sain 235 000 euron perintöverot. En maksanut niitä itse, vaan pankki.
Eli otin tuon verran pankkilainaa, siinä on 2,25% korkokatto vuoteen 2035. Riittää, että perintö tuottaa yli tuon, niin olen voitolla. Ja olenhan minä.
Perintö oli päälle 1,5 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et luopunut perinnöstä? Sitä ei ole pakko ottaa vastaan.
Koska niin kuin kerroin, olin veloissa ex puolison takia. Ulosotto ulosmittasi osuuteni jakamattomasta pesästä. Tässä on siis tilanne, että perittävät kuolivat 23 vuoden välein.
Ja luopuisin 100000 e perinnöstä 10000 takia? Kai mä päästän ton 10000 ulosottoon ja se hoituu aikanaan kun peritty omaisuus saadaan realisoitua. Ulosotto ei vaan odota vaan alkaa viedä palkasta saman tien. Tää on ihan persiistä....
Ulosotto moninkertaistaa sen 10000 euron velan jos se moneksi vuodeksi roikkumaan..koko perintö voi valua sen perintäfirman taskuun...saatavia pidetään kyllä yllä koska perintö.
Mikä perintäfirma? Ei verottaja käytä mitään perintäfirmaa, vaan verosaatavat menevät suoraan ulosottoon. Mutta kyllä sielläkin tulee kuluja ja korkoja, joten ensisijaisesti kannattaa yrittää saada verottajalta lisää maksuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten oikein perit?
Veljeni kanssa yhdessä 90m2 kerrostaloasunnon suuren kaupungin keskustasta ja kesäpaikan nykyaikaisella varustuksella suositulta mökkialueelta.
No missä se ongelma on? Myytte jomman kumman, jolloin on varaa maksaa verot.
Pikainen myynti tarkoittaa että asunto ja mökki täytyy myydä halvalla..toivottavasti ette yliarvioineet kiinteistön hintoja jos joudutte halvalla pakon edessä myymään.
Kiinteistöistä on myös jatkuvasti menoja. Sähköt,vakuutukset,yhtiömaksut ,kiinteistövero yms.yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sen lapun kanssa pankkiin ja pyydä sieltä rahat perintöveron maksuun. Perintö toimii vakuutena.
Vasta saanut exän velat maksettua en saa uutta velkaa vaikka vakuudet onkin
Ei ne mitään "exän velkoja ollut". Juurihan sanoit että Yhteisvastuullisia velkoja, joten ihan sinun omia velkojasi oli.
Mun ex väärensi mun nimen ja otti velkaa. Mä en edes tiennyt niistä ennenkuin avioeron osituksen yhteydessä tulivat ilmi. En voinut ymmärtää miten asia oli mahdollinen koska en ollut ikänään anonut moisia lainoja. Pankista tulleet kirjeet hän otti ja piilotti ja vastasi niihin väärentämällä allekirjoitukseni. Nyt on vain sana sanaa vastaan kun ex väittää, että olen suostunut kaikkiin lainoihin yhteisvastuullisena. Käräjäoikeus oli ikävä kyllä sitä mieltä, että ex ei ole syyllistynyt rikokseen ja minun on maksettava lähes 80 000 euroa. Ex on aikoinaan ottanut myös äitinsä nimiin pikavippejä mikä sekin tuli yllätyksenä mulle. Historialla ei kuitenkaan ollu painoarvoa käräjäoikeudessa. Hoviin on valitettu, mut sen kanssa kestää pitkään.
Toki mökin ja asunnon voi laittaa myös vuokralle jos ei halua myydä mutta kuten tuli jo aiemmin todettua kelassa mm? Tuo perintö lasketaan tuenhakijan varallisuudeksi ja päälle lasketaan pääomatuloja jos vuokrasta kuolinpesä saa tuloja niintuliutetaan nämä perinnön saajan tuloiksi vaikka tilille ei tulisi penniäkään..
Todettu on itsekin. Kuolinpesällä on tuloja mm. Vuokrista mutta kun kaikki tulot menee kiinteistön kuluihin ei ole tuloja jaettavaksi mutta kela laskee nämä tulot kuitenkin minun tuloiksi.....menoja ei kelassa lasketa vain tulot
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että nämä on helppo muuttaa rahaksi, eli myyntiin vaan.
🇺🇦🇮🇱
Koko perintöverosta pitäisi luopua, tässä kun suuret ikäluokat siirtyy muille maille niin tulee järjetön ruuhka selvittää esim. kuolinpesiä ja se homma on ihan pyllystä suoraan sanoen. Edes yksi päänvaiva pois eli perintövero niin ei tarvitse vuosikausia perintöjä selvitellä kun se jo nyt on hidasta touhua. Mutta mikäpä tässä byrokratian ihannemaassa muuttuisi paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin ..hallituksen linjauksen mukaan olet nyt kelan silmissä varakas kun sinulla on perintöä eli varallisuutta .
Etkö ole seurannut uuden hallituksen linjauksia...asumistukeen tulee 10000 euron varallisuus raja.
VIELÄ moista esitystä ei ole edes annettu, eikä edes valmistelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun lakia EI OLE HYVÄKSYTTY ja presidentti sitä allekirjoittanut ja voimaan astuminen tapahtunut MENNÄÄN SILLÄ ETTÄ VARALLISUUS EI VAIKUTA. Ihan sama mitä hallitus on linjannut tai jättänyt linjaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän just mitä käyt läpi, ja olen pahoillani puolestasi.
Itse jouduin perinnön takia keskeyttämään opinnot joita en koskaan tullut jatkaneeksi.
Meidän tapauksessamme pesässä olisi ollut varoja maksaa kaikkien perintöverot, mutta yksi osakas, joka oli oikeastaan jo pesästä saanut oman osuutensa, riitautti koko homman ja pesä siirtyi pesänselvittäjän haltuun, jonka jälkeen tileiltä maksettiin ainoastaan kuolinpesälle osoitettuja laskuja. Tämä yksi pullikoi vastaan ja kyseenalaisti kaikki esitykset joita pesänselvittäjä, myöhemmin pesänjakaja, tai me muut osakkaat esitimme.
Asia ratkesi lopulta pakon edessä kun tästä oli väännetty pari viikkoa vaille 10 vuotta, jonka jälkeen pesänjakajan olisi pitänyt viedä asia oikeuden ratkaistavaksi.
Voin kertoa, että kalliiksi tuli. Onneksi meillä kaikilla oli oikeusturvavakuutus kotivakuutuksessa. Taloudellisen menetyksen lisäksi tämä aiheutti suuren henkisen taakan meistä monille, sekä välien katkeamisen tähän yhteen sukuhaaraan, heidän mukaansa ikuisiksi ajoiksi.
Meillä riitauttaja oli fiksumpi.
Minun palkkaama asianajaja otti yhteyttä häneen ja selitti mitä tämä kaikki tulee maksamaan. Tonnin lasku siitä tuli, jonka itse maksoin.
Niin paljon tietoa on nyt saatavilla. Minä olen ollut puuhamiehenä, että ollaan saatu tyhjinä olevia mökkejä, kiinteistöjä myytyä, lisäksi pari kuolinpesää ja mm appivanhempien iso omakotitalo.
Kukaan ei voita siinä, että seinät homehtuu, katto romahtaa. Surutyö pitää tehdä eläessään. Vaikka mökki on ollut suvussa 50 v, jis kukaan ei ole käynyt 2 v, ei asiat tule muuttumaan välttämättä ikinä
Ulosotto moninkertaistaa sen 10000 euron velan jos se moneksi vuodeksi roikkumaan..koko perintö voi valua sen perintäfirman taskuun...saatavia pidetään kyllä yllä koska perintö.