Tehtaaseen töihin?
Harkitsen alan vaihtoa ja jostain syystä tehdastyö kiinnostaa (hullua?).
Kertokaa tehdastyöstä? Esimerkki työpäivä? Paljonko on palkka keskimäärin?
Kommentit (25)
Meidän paikkakunnalla tyhmimmät on töissä tehtaassa. Terveisiä vaan!
Mitenköhän sen kauniisti sanoisin....? Minusta tuntuu, että et ehkä ole pätevä arvioimaan kenenkään tyhmyyttä/viisautta.
Varmasti tehtaissa on töissä pölvästejä, mutta uskoisin, että myös fiksuja ja kaikenlaisia ihmisiä tuolta väliltä.
Nykyinen työni on ns. arvostettu ammatti. Mutta mitä sillä on väliä, mitä muut minusta ja ammatistani ajattelevat? Ihan mieluusti menen tehtaaseen " vähä-älyisten" kaltaisteni joukkoon. Minen aio itseäni mihinkään karsinaan sijoittaa. Minä olen minä, ihan sama mitä työtä teenkin.
ap
Koulutuksen rakenne saattaa tietysti vaihdella oppilaitoksittain, mutta ainakin täällä Kouvolassa yksi kurssi on aina n. 4kk ja teoriaa siitä on vain jokunen päivä. Loput ajasta tehdään käytännön harjoituksia ja töitä, lisäksi suoritetaan työharjoittelu (muistaakseni 3vk) jossakin alan firmassa (huom. työllistymismahdollisuudet työharjoittelupaikkaan...)
Oma " ura" eteni niin, että ensin hitsauksen peruskurssi, koska minulla ei ole metallialan koulutusta. Sen jälkeen MIG/MAG-kurssi, sitten puikkokurssi ja viimeiseksi TIG-kurssi, jolla ollessani nykyinen työnantajani etsi koulutettavia uusia työntekijöitä. Hain ja pääsin, kävin työnantajan järjestämän korkeapainehitsaajakoulutuksen ja sen jälkeen työllistyin nykyiseen työpaikkaani, jossa olen ollut nyt 5½v.
Kannattaa myös kysellä oppisopimusmahdollisuuksia. Turun telakalla olisi nyt myös kova kysyntä hitsareista ja he järjestävät koulutuksenkin. Työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologia suosittelen myös, sehän minulle tämän mahtavan ammatin keksi, vaikka itse en meinannut millään uskoa.
Hitsattavia kohteita on tietysti hyvin erilaisia ja ne vaativat eritasoista hitsausta, joten sellaista peruspäivää on vaikea kuvailla. Oma työni on erittäin haastavaa ja mielenkiintoista, välineinä TIG, MAG ja puikko. Kättensä jäljen näkee heti, välillä on niin vaikeaa että hermot menee, välillä niin helppoa että hymyilyttää. Pölyä, melua, kuumuutta ja kaasuja tietysti tulee suojavarusteista huolimatta, mutta jos kerran ala kiinnostaa niin tuskin niistä välität. Vaikeat asennot kuluttavat tietysti valtavasti niskoja, hartioita, olkapäitä, kyynerpäitä ja ranteita. Polvet ja selkä voivat myös olla kovalla koetuksella.
Äijähuumorista on hyötyä. =)
Minua kiinnostaa varastotyö siksi, että siinä saisi liikuntaakin. Hitsaajan ammatti on lähinnä paikallaan kököttämistä.
tiedoksi että tehtaissa tarvitaan myös avainhenkilöitä! Että ei siellä kaikki voi olla ihan yksinkertaisemmasta päästä tai muuten kaatu koko homma! T. suuren tehtaan avainhenkilö=)
Mä ymmärrän ap:ta hyvin! Itsekin välillä haaveilen jostain yksinkertaisesta (tarkoitan lähinnä monotonisesta) ja epäsosiaalisesta työstä. tehdas, postin lajittelu yms!!! Sosiaalialla kun olen ja välillä uuvuttaa :/ Vielä en ole sitä repäisyä tehnyt...
eikä se ollut edes kovin puhdasta työtä mielestäni. Hirvittävän tylsää oli, kolmessa vuorossa väännettiin ruuveja. Aina oli jetlag päällä ja pelkäsin ajavani itseni työmatkalla hengiltä kun aina väsytti. Vaihdoin sosiaalialaan ja olen tyytyväinen. Mutta ymmärrän kyllä jos joku välillä haluaa tältäkin alalta tehtaaseen.
Työ on keskeytymätön 3-vuoro: 4 iltaa-1 vapaa-4 aamua-1 vapaa-4 yötä-6 vapaapäivää!! Kta noin 15¿/h. Lisät+muuta palkkiot toki tekee jonkin verran lisää.
Yksitoikkoista työ kuulema yleensä on, mutta heillä todella hyvä tiimi ja loistava porukkahenki.
Vierailija:
Työ on keskeytymätön 3-vuoro: 4 iltaa-1 vapaa-4 aamua-1 vapaa-4 yötä-6 vapaapäivää!! Kta noin 15¿/h. Lisät+muuta palkkiot toki tekee jonkin verran lisää.Yksitoikkoista työ kuulema yleensä on, mutta heillä todella hyvä tiimi ja loistava porukkahenki.
Hei tämä kuulostaa mielenkiintoiselta! Nuo työvuorot ensisijaisesti...eikä toki palkkakaan hullummalta kuulosta. Mutta vaikka palkka olisi pienempikin, kiinnostaisi tuollaiset työvuorot!
Kertoisitko lisää? Minkälaista työtä miehesi tekee, minkä alan firma? Tarvitseeko hänen työtehtäviinsä koulutusta?
ap
Ja kysyn vielä 17, milät nuo miehesi työvuorot sinusta vaimona tuntuvat? Onko perheelliselle hyvät vai huonot työajat?
ap
Vierailija:
Kysyisin vielä, että tiedätkö, mikä miehelläsi oli alkupalkka? Oppisopimusajalta ja sen jälkeen?Tiedätkö, minkälaisia työtehtäviä miehesi käytännössä tekee? Mistä työvuoro koostuu?
ap
Mies kertoi, että pohjapalkka oppisopimuksen aikaan (-97) oli vain 3mk/h pienempi kuin muilla. Muuten edut olivat samat kuin muillakin!! Tuo varmaan riippuu liitosta?
Mies tekee tiettyä hommaansa koko vuoron ajan. Joskus vaihtelevat työpisteitä, ettei ihan totaalisesti puuduta. Moniosaajien kanssa tuo onnistuu, ei niiden jotka tehneet ikänsä sitä yhtä ja samaa...
Taukoja ym saavat pitää niin useasti kuin haluavat kunhan vaan koneet pyörii. Muutaman minuutin seisautus kun maksais isolle tehtaalle paaaljon... Tiedä sitten, onko tuo vain vuoropomosta kiinni vai onko käytäntö koko tehtaassa.
Toivottavasti sait jotain tästä teksistä irti :)
17
ps. millainen/millaisia tehtaita uudella paikkakunnallanne on?
Kta normaalisti 12-14 e/ h, näin joulun alla tosin lähentelee 20 e/ h,
Oulun seudulta etsiskelen töitä. Ainakin Stora Enso ja Kemira löytyy. Mitäköhän muita....elintarvikeala...pitääpä alkaa kahlaamaan Oulun alueen yrityksiä läpi.
ap
Ylipäätään tehtaaseen. Tai no....jonnekin, missä ei tarvitse olla turvakkain asiakkaiden kanssa tai myydä mitään :) Kertoilkaahan, jos tiedätte, minkälaista on erilaisissa tehdastöissä?
ap
Siisti työ kyllä, mutta siihen hyvät puolet loppuvatkin. Vuorotyö (5-vuoro), lyhyet sarjat eli paljon toistoa. Huono palkka (en enää muista tarkkaan, on yli 10 v. aikaa). Kehitin törkeän univajeen ja sairastuin siitä fyysisesti, enkä pystynyt motivoitumaan tuollaiseen aivottomaan robottihommaan.
Työt ovat erilaisia, mutta aika yksinkertaisia ovat nuo, joissa ei mitään erityistä koulutusta vaadita. Monissa tehtaissa myös vuorotyötä.
Ei ehkä ihan yhtä monotonista, mutta välttyy asiakkailta.
Painotalossa olen työskennellyt opiskelujen ohella. En nyt tiedä voiko sitä tehtaaksi sanoa, mutta työ on semmoista " liukuhihna työtä" eli nostellaan valmiita lehtinippuja lavalle/häkkiin/rullakkoon ohjeen mukaan. Tai nostellaan arkkeja koneeseen (käsin/laitteella), laitetaan liitteitä (mitä nyt lehtien välistä aina löytyy mainoksia yms.) koneeseen, pakataan lehtinippuja laatikoihin yms.
Hyvin yksinkertaista ja yksitoikkoistakin hommaa, mutta ei tod. tarvii viedä töitä kotiin eikä työasiat vaivaa mieltä. Työhön ei tarvitse käydä mitään kouluja. On tietysti myös muita hommia jotka vaativat koulutusta, kuten koneiden käyttäminen (painokoneet, stiftarit, taittokoneet yms.) niistä saa tietenkin myös parempaa palkkaa.
Mulla tuntipalkka 8,49e lisäksi ilta- ja yövuorosta saa tietysti vuorolisät. Eli työ on vuorotyötä. Vakituisilla työntekijöillä tuntipalkka n. 8,77e. Etelä-Suomessa kuulema paremmat palkat.
Tai ala vaikka hitsaajaksi! Ei puhdasta, mutta kivaa.
Vierailija:
Hei tämä kuulostaa mielenkiintoiselta! Nuo työvuorot ensisijaisesti...eikä toki palkkakaan hullummalta kuulosta. Mutta vaikka palkka olisi pienempikin, kiinnostaisi tuollaiset työvuorot!Kertoisitko lisää? Minkälaista työtä miehesi tekee, minkä alan firma? Tarvitseeko hänen työtehtäviinsä koulutusta?
ap
17 tässä, sori kun vastaaminen venähti.
Mieheni on eräällä UPM:n tehtaalla. Valmista ammattia ei työhön tullessa tarvitse olla, sillä kouluttavat oppisopimuksella (ja vain oppisopimuksella voi töihin kokematon päästä). Esimiehet ym ovat tietysti eri juttu. Koulutus kestää muistaakseni pari vuotta, mutta on tae vakituisesta työpaikasta. Tehtaan johtaja on sanonut, että oppisopimuksen saaneet lähtevät firmasta viimeisenä :)
Minusta mieheni työvuorot eivät paremmat voisi olla! Iltavuorot ovat syvältä, mutta onneksi niitä ei ole kuin 4 yhdessä kierrossa. Nuo 6 päivän vapaat tuntuvat ihan pieniltä lomilta! Varsinkin kun itse olen vielä lasten kanssa kotona, voimme mennä ja tehdä ihan mitä vaan :)
Erilaisten asioiden hoitokin sujuu varmaan huomattavasti helpommin kuin ma-pe 8-16 tekevillä.
Joulut ja juhannukset on tehdas kiinni ja juhlapyhiltä saavat tuntuvat korvaukset. Tänä vuonna ovat töissä koko vuoden vaihteen ja parin päivän duunista rapsahtaa viikon palkka :)
kesäisin kun kesälomat pyörii, ei ole noita 6 päivän vapaita, vaan yövuorojen jälkeen on vain 2 vapaata -ja niistäkin se ensimmäinen nukkumispäivä :( Toisinaan tuntuu, että kesällä mies on aina töissä, mutta onhan se kesäloma tietysti hälläkin. Ja toisaalta ' jatkuva' työssä olo näkyy myös palkkanauhassa...
17
Varastotyö, kertoisitteko lisää?
Metallityöt ja hitsaaminen kiinnostaa myös. Mutta niiitä tehdäkseni pitäisi hiukan jo opiskellakin. Mietintämyssyssä on..
Tuo 6:n kuvailema painotalon työ luulosti tutulta. En pysty muistamaan, miten ihmeessä olen joskus ollut yhden ainoan päivän tekemässä juuri tuollaista työtä?! Ylä-asteella työharjoittelussa ehkä.
No, palkka minulla on nyt n. 11 euroa/tunti ja tietenkään alle sen en halua mennä, mieluummin ylöspäin. Tietysti lisien kanssa tuntiliksa on parempi kuin se peruspalkka tunnilta (se alle 9 euroa, minkä mainitsit).
Lisää kommentteja? Kiitos jo vastanneille!!
ap