Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pääse yli lapsuudestani, vaikka olen aikuinen

Vierailija
22.07.2023 |

Isäni oli hyvin "tarkka" ihminen, joka kontrolloi jopa vessassa ja suihkussa käyntiä sekä syömistä. Heräsin lapsena aina tietoisesti ennen häntä, että voisin syödä aamupalan rauhassa ilman tuijotuksia/vakoilua. Pidätin hätiäni todella kauan, jos isäni oli kotona, en halunnut kävellä hänen ohitse vessaan tai että hän menisi vessaan minun jälkeeni (kaikesta tuli aina sanomista). Lisäksi muuta, josta en halua avautua enkä tiedä, onko se sopivaa tälle palstalle.

Minun on kuitenkin pakko puhua jotakin, koska on niin paha olla. Mietin näitä lapsuusasioita päivittäin ja uskon pahan oloni kumpuavan sieltä. En tiedä missä muuallakaan voisin puhua. Pelkään ihmisten katseita ja läsnäoloa, aivan hirmuisesti. On suoranainen ihme, että olen työelämässä, tai että edes joskus olen käyn jossakin. Pelkään ihmisiä. Tämä ongelma on suuri ongelma myös nykyisessä parisuhteessani - en pysty tapaamaan puolisoni kavereita, perheenjäseniä jne. Olen myös jäätävän kaunan alaisena isääni kohtaan. Olen vihainen, katkera ja en ymmärrä, että miksi minä en voi päästä näistä asioista yli niin, etteivät ne näin merkittävästi vaikeuttaisi elämääni (ja läheisteni elämää!).

Koen olevani kuin susilapsi. Joku, jolla ei ole minkäänlaista päätäntävaltaa elämäänsä. Pelkään kaikkea. En uskalla olla ihmisten kanssa.

En tiedä mitä tehdä. Ei kettuilua kiito, en odota mitään vastauksia tähän. Ei tarvitse kysyä, että mitä minä odotan - en mitään. Jos joku, jolla on ollut vastaavanlaisia ongelmia haluaa kertoa kokemuksistaan, niin kiva, mutta ei tarvitse olla töykeä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene keskustelemaan näistä vaikeista asioista ja kokemuksistasi vaikka psykologille? Puhumalla ne solmut aukeaa, kun ne saa käsiteltyä pois vaivaamasta :)

Vierailija
2/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on monilla ihan samoja asioita tapahtunut lapsuudessa.. Ei niille oikein maha enää mitää, ymmärrä ne juurisyyt ja se miksi sun isäs käyttäyty niin. Se on ainut keino päästä eteenpäin. Turhaan niistä katkeroituu ja tai viellä pahempaa, uhriutuu. 

Itsellä on myös avain poistaa se kierre, ei saa toistaa samoja virheitä omille lapsilleen. 

Vierailija
4/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen terapiaa. Jos oot töissä niin työterveys maksaa muutaman pyskologikäynnin. Suosittelen ehdottomasti.

Vierailija
5/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meil on monilla ihan samoja asioita tapahtunut lapsuudessa.. Ei niille oikein maha enää mitää, ymmärrä ne juurisyyt ja se miksi sun isäs käyttäyty niin. Se on ainut keino päästä eteenpäin. Turhaan niistä katkeroituu ja tai viellä pahempaa, uhriutuu. 

Itsellä on myös avain poistaa se kierre, ei saa toistaa samoja virheitä omille lapsilleen. 

Olet väärässä. Ne traumat hälvenee siten, että niiden kanssa tulee nähdyksi ja kuulluksi. Ei ne lakaisemalla maton alle häviä. Ei kannata antaa vinkkejä jos ei ole oikeasti tietoa

Vierailija
6/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan.

Isäni teki tuota ja paljon muutakin. Lisätään vielä, että on alallaan ja kotipaikkakunnallaan kaiken arvostelun yläpuolella siinä määrin, että edes teoista tulleet rikostuomiot vaikuttaneet mitään mihinkään. Terapia oli ensimmäinen paikka oikeuslaitoksen lisäksi, jossa joku muukin oli sitä mieltä, että isäni toiminnassa oli mitään väärää.

Vierailija
7/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Ne traumat hälvenee siten, että niiden kanssa tulee nähdyksi ja kuulluksi. Ei ne lakaisemalla maton alle häviä. Ei kannata antaa vinkkejä jos ei ole oikeasti tietoa

Jossain vaiheessa täytyy jollain keinolla päästä siihen pisteeseen, että hyväksyy mitä on tapahtunut, vaikka tapahtumat sinänsä olisivat kaiken hyväksynnän ja anteeksi annon ulkopuolella.

Vierailija
8/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo oikealla tiellä, kun pohdit asiaa. Sinulla on elämä edessäsi. Toivon, että saat hyvän elämän. Sinä ansaitset sen. Kirjoitat sujuvasti. Voisit hyötyä siitä, että käsittelet lapsuuttasi kirjoittamalla.

Vierailija
9/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani kokemastasi. Osa kertomastasi kuulostaa tutulta: olin erityisesti teinivuosina isän harrastaman jatkuvan mitätöinnin kohteena.

Isällä oli tapana saada silmittömiä raivareita pikkuasioista. Oli myös kaikenlaista kyttäämistä, arvostelua ja mitätöintiä, virheiden etsimistä ja syyllistämistä.

Kaikenlainen vaatteisiin sekä itseensä panostaminen oli turhaa, samoin myös esim. ulkomaisten sarjojen ja elokuvien katselu, pop- ja rock-musiikki ym. Näitä ei suoranaisesti kielletty, mutta tietysti kaikenlaisia hankintoja piti paheksua. On jäänyt sellainen muistikuva, että meillä paheksuttiin kaikkea. Tunnen vieläkin välillä outoa syyllisyyttä, jos hankin itselleni (omilla rahoillani) jotain kivaa.

Isä myös kohdisti minuun käytöstä, jota nykyään kai kutsuttaisiin seksuaaliseksi häirinnäksi. Pääasiallinen motiivi taisi olla kiusaaminen ja härnääminen, mutta aivan sekopäistä ja häiriintynyttä käytöstä se oli joka tapauksessa. Koin sen käytöksen todella nöyryyttävänä ja kiusallisena.

Oliko äitisi mukana kuvioissa? Minun äitini näki nuo kaikki tilanteet mutta ei puuttunut mitenkään.

Menen nykyäänkin ihan pois tolaltani, jos joku korottaa minulle ääneen. Pelkään lähes kaikkia sosiaalisia tilanteita, olen osittain eristäytynyt ja pelkään ihmisiä, erityisesti miehiä. Minulla on paljon pakkomielteitä erityisesti omaan ulkonäköön liittyen. Pelkään virheiden tekemistä, itseni nolaamista ja "kasvojen menetystä".

Voin myöntää ihan suoraan, että vihaan vanhempiani.

Vierailija
10/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ikävä lapsuus. Lapsena kun on vielä arka ja yleensä uskossa hyvään ympäröivään maailmaan.

Älä anna sinun menneisyyden määrittää sinun nykyhetkeä! Olet aikuinen nyt, ja sinulla on itsemääräämisoikeus! Ja kauna, katkeruus, ei auta loppupeleissä mitään. Olisiko aika päästää irti menneisyydestä? Sinä olet vahva, kun kerta aloit jo puhumaankin tästä, ap!

Vierailija
11/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan olisikaan vastauksia tarjoilla, ei neuvoja, mutta myötätuntoa kosolti. Itku tuli lukiessa. Itsekin tarvitsisin jotain, mutta mitä. "Apua saa", mutta mistä. Hoitokontakti lopetettu, en kelpaa edes terapeuteille, terapia kuitenkin myönnettäisiin jos löytyisi joku joka jaksaisi. Halusin vaan sanoa, ettet ole yksin.<3

Vierailija
12/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksilöitä ollaan. Toiset pystyy käsittelee asiat yksinään.. aikakin auttaa moneen traumaan.

Vierailija
13/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kokemastasi. Osa kertomastasi kuulostaa tutulta: olin erityisesti teinivuosina isän harrastaman jatkuvan mitätöinnin kohteena.

Isällä oli tapana saada silmittömiä raivareita pikkuasioista. Oli myös kaikenlaista kyttäämistä, arvostelua ja mitätöintiä, virheiden etsimistä ja syyllistämistä.

Kaikenlainen vaatteisiin sekä itseensä panostaminen oli turhaa, samoin myös esim. ulkomaisten sarjojen ja elokuvien katselu, pop- ja rock-musiikki ym. Näitä ei suoranaisesti kielletty, mutta tietysti kaikenlaisia hankintoja piti paheksua. On jäänyt sellainen muistikuva, että meillä paheksuttiin kaikkea. Tunnen vieläkin välillä outoa syyllisyyttä, jos hankin itselleni (omilla rahoillani) jotain kivaa.

Isä myös kohdisti minuun käytöstä, jota nykyään kai kutsuttaisiin seksuaaliseksi häirinnäksi. Pääasiallinen motiivi taisi olla kiusaaminen ja härnääminen, mutta aivan sekopäistä ja häiriintynyttä käytöstä se oli joka tapauksessa. Koin sen käytöksen todella nöyryyttävänä ja kiusallisena.

Oliko äitisi mukana kuvioissa? Minun äitini näki nuo kaikki tilanteet mutta ei puuttunut mitenkään.

Menen nykyäänkin ihan pois tolaltani, jos joku korottaa minulle ääneen. Pelkään lähes kaikkia sosiaalisia tilanteita, olen osittain eristäytynyt ja pelkään ihmisiä, erityisesti miehiä. Minulla on paljon pakkomielteitä erityisesti omaan ulkonäköön liittyen. Pelkään virheiden tekemistä, itseni nolaamista ja "kasvojen menetystä".

Isäsi vaikuttaa ihan perusnarsistilta. Äitisi pelkurilta, joka ei suojellut lastaan silloin kun piti.

Viha ja katkeruus tekee pitkällä aikavälillä vain hallaa. Toivottavasti pääset eroon peloista ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Ei kaikki miehet ole tuollaisia kuin isäsi, vaan osa jopa kunnollisia ja empaattisia. Täytyy oppia pitämään omia puolia ja prosessoimaan kaikki paska mitä elämässä on tullut - ja nyt aikuisena sinulla on mahdollisuus vaikuttaa täysin omaan hyvinvointiin. Ei elämä vihassa, katkeruudessa ja pelossa ole elämistä.

Vierailija
14/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tänne pystyy kirjoittamaan anonyymina.

Vierailija
15/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas,  meitä on näemmä muitakin

Vierailija
16/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa ikävä lapsuus. Lapsena kun on vielä arka ja yleensä uskossa hyvään ympäröivään maailmaan.

Älä anna sinun menneisyyden määrittää sinun nykyhetkeä! Olet aikuinen nyt, ja sinulla on itsemääräämisoikeus! Ja kauna, katkeruus, ei auta loppupeleissä mitään. Olisiko aika päästää irti menneisyydestä? Sinä olet vahva, kun kerta aloit jo puhumaankin tästä, ap!

*päästää irti menneisyydestä* mitähän tämä tarkoittaa käytännössä?!

Itse käyn traumaterapiassa samanlaisten syiden vuoksi kuin ap.

Ap jos sulla on työterveys niin käy siellä juttelemassa. He osaavat ohjata eteenpäin.

Vierailija
17/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakatkaa ajattelemasta ikäviä muistoja ja ajatuksia. Oikeasti. Näin itse paranin omista ongelmista. Niiden ajattelu on sama kuin eläisi ne uudestaan. Nykyään vain lopetan ne ajatukset jos tulee mieleen ja voin hyvin.

Vierailija
18/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene terapiaan, ap. Siitä on oikeasti apua. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
19/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Ei kettuilua kiito

Tämä on ongelmasi. Olet aina oikeassa, ja kukaan ei saa sanoa, että olet myös joskus väärässä.

Vierailija
20/33 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M34 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäsi vaikuttaa ihan perusnarsistilta. Äitisi pelkurilta, joka ei suojellut lastaan silloin kun piti.

Viha ja katkeruus tekee pitkällä aikavälillä vain hallaa. Toivottavasti pääset eroon peloista ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Ei kaikki miehet ole tuollaisia kuin isäsi, vaan osa jopa kunnollisia ja empaattisia. Täytyy oppia pitämään omia puolia ja prosessoimaan kaikki paska mitä elämässä on tullut - ja nyt aikuisena sinulla on mahdollisuus vaikuttaa täysin omaan hyvinvointiin. Ei elämä vihassa, katkeruudessa ja pelossa ole elämistä.

Itse asiassa minulla on kaikki syyt pelätä miehiä. Koko elämäni ajan miehet ovat nöyryyttäneet, kiusanneet ja pahoinpidelleet minua. Koin rajua koulukiusaamista, johon kuului myös fyysinen pahoinpitely - poikien taholta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi