Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riideltiinkö lapsuuden perheessäsi?

Vierailija
22.07.2023 |

Miten vanhempien riitely on vaikuttanut elämääsi?
En etsi nyt sellaisia vastauksia jossa lapsuuden perheessä on ollut fyysistä väkivaltaa tai alkoholismia.

Omassa lapsuuden perheessäni vanhemmat riitelivät kuin hullut. Silmitöntä karjumista, törkeää nimittelyä ja haistattelua, satuttavaa kiroilua. Jatkuvia, jatkuvia mykkäkouluja.

Tiedän että monissa perheissä on lisäksi ollut myös fyysistä väkivaltaa ja alkoholismia. Mutta itse menin aivan rikki ilman niitäkin. Onko kohtalotovereita?

Vanhemmat, älkää riidelkö lasten kuullen muuten kuin sovitellen lopuksi 😟 älkää pitäkö mykkäkouluja.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tunteja kestäviä huutomatseja ja tavaroiden sekä ovien paiskomista, harva se yö heräsinkin tuohon ja siitä piti sitten nousta aamulla kouluun kuin ei mitään olisi tapahtunut. Häpesin silmät päästäni, kun leikin naapurin lasten kanssa ja koko naapurusto kuuli tuon tappelun, kukaan ei ikinä sanonut mitään. Aina kyliltä palatessani kotipihaa lähestyä alkoi jalat laahata maata kun kuuntelin, millainen myrsky sisällä odottaa.

Vierailija
62/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tunteja kestäviä huutomatseja ja tavaroiden sekä ovien paiskomista, harva se yö heräsinkin tuohon ja siitä piti sitten nousta aamulla kouluun kuin ei mitään olisi tapahtunut. Häpesin silmät päästäni, kun leikin naapurin lasten kanssa ja koko naapurusto kuuli tuon tappelun, kukaan ei ikinä sanonut mitään. Aina kyliltä palatessani kotipihaa lähestyä alkoi jalat laahata maata kun kuuntelin, millainen myrsky sisällä odottaa.

Koulupäivät oli pitkiä ja raskaita. En olis jaksanu. Sit olis pitäny vielä läksyjen parissa itsenäisesti kotona opiskella tuntikausia. Vasta aikuisena oon miettiny et ei o ihme et oon jo silloin ollu poikki ja loppu, valvoin jatkuvasti tunteja öisin kun vanhemmat huusi ja riiteli. Hytisin peiton alla. Luulivat varmaan mun nukkuvan. Sitte vaan aamulla "reippaasti" kouluun. Ihan karseeta. Silti pelkäsin kuollakseni et eroavat. Eivät onneks eronneet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Korkeintaan pientä tiuskimista. Itse olenkin sitten melko räjähtelevä, kuten sisaruksenikin... tätä työstän terapiassa.

Puolisoni perheessä riideltiin paljon. Hän välttelee konflikteja.

Vierailija
64/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko tuo riitely yhteiskuntaluokista tai lähinnä niiden eroista?

Meidän perheessä ei koskaan riidelty vaan keskusteltiin jos oli asioista näkemyseroja.

Osan kohdalla näköjään riitelyt juontuu vanhempien alkoholismista,mikä on surullista sekin.

Vierailija
65/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupäivät oli pitkiä ja raskaita. En olis jaksanu. Sit olis pitäny vielä läksyjen parissa itsenäisesti kotona opiskella tuntikausia. Vasta aikuisena oon miettiny et ei o ihme et oon jo silloin ollu poikki ja loppu, valvoin jatkuvasti tunteja öisin kun vanhemmat huusi ja riiteli. Hytisin peiton alla. Luulivat varmaan mun nukkuvan. Sitte vaan aamulla "reippaasti" kouluun. Ihan karseeta. Silti pelkäsin kuollakseni et eroavat. Eivät onneks eronneet

Minä taas toivoin, että olisivat eronneet. Tai että olisin päässyt sieltä pois täysjärkisten kasvatettavaksi.

Vierailija
66/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas toivoin, että olisivat eronneet. Tai että olisin päässyt sieltä pois täysjärkisten kasvatettavaksi.

Tuohan olis ollu hyppy tuntemattomaan ja pelkoa vaan lisää.

Vierailija
67/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat jostain syystä luulee et lapsi ei kuule, ei näe, ei ymmärrä, ei muista, ei tajua, ei tunne. Sit ollaa vaa siinä ilmapiirissä ja ootellaan seuraavaa katastrofia ja riidan räiskettä ja HUUTOA.

Vierailija
68/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat jostain syystä luulee et lapsi ei kuule, ei näe, ei ymmärrä, ei muista, ei tajua, ei tunne. Sit ollaa vaa siinä ilmapiirissä ja ootellaan seuraavaa katastrofia ja riidan räiskettä ja HUUTOA.

Ne lapset nähdään, jotka ottaa kantaa ja oireilee. Mut pelossa hiljaa mykkänä olevat sulloo sisäänsä kaiken hirveyden.

Vierailija
69/69 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani riitelivät huutaen ja syyttelivät paljon toisiaan. Oli myös ajoittain isompia kriisejä salailusta ja silloin eivät juurikaan olleet yhtä aikaa kotona, mutta aina ollessaan riitelivät kamalasti. Näin aikuisena olen tajunnut, että varmaan pettämisestä riitelivät.

Minusta tuli tosi sovitteleva ja yritän välttää konflikteja viimeiseen asti. Liiankin sovitteleva enkä kovin helposti tuo esiin minua häiritseviä asioita. Olen myös todella huono sopimaan puolisoni kanssa tulleita riitoja ja yleensä puolisoni joutuukin tekemään aloitteen sovinnosta. Mykkäkouluja en harrasta, mutta riitojen jälkeen olen välttelevä ja vähäpuheinen. Pitkävihainen taidan siis olla ja otan tosi henkilökohtaisesti, jos joku ihminen on minulle vihainen. Pelkään hirveästi sitä, että minulle ollaan vihaisia. En pelkää, että kukaan vihaisena olisi väkivaltainen, mutta pelkään ihan sitä toisen vihaisuuden tunnetta. Huutaminen käynnistää minussa pakenemisreaktion.