Mitä kuuluu, sijoittajat?
Vielä talvella hehkutetiin, kuinka asunto- ja pörssisijoittajat takovat tuloja ja suunnittelivat tuottojensa varassa työelämästä siirtymistä jo 4-kymppisenä. Mitä kuuluu nyt, kun mm. asuntomarkkinat ovat kurimuksessa ja korot- ja muut kulut nousevat? Hehkutteletteko edelleen voittojanne?
Kommentit (60)
Voitot ovat sulaneet. Ei säästöt ja osinkoja tulee. Asunnoissa on arvoa kun halvalla saatiin ja itse fiksattiin. Metrokin tuli vaikkei joskus uskonut. Paras aika meni mutta paremmat ajat voivat olla tulossa. Niin tai näin ainakin yritettiin ja ihan ookoo menee.
Mitä selität? Esimerkiksi Nasdaq 100 on noussut tänä vuonna 35 %. Hyvin on tullut tuottoa viime syksynä ostetuille indeksirahasto-osuuksille, osa on tässä jo myytykin. Osinkoja tulee tänä vuonna taas edellistä vuotta enemmän.
Minna74
Salkku on tältä vuodelta 9% plussalla. Eli ihan hyvin menee kiitos kysymästä! En sijoita lainalla, joten koroilla ei ole vaikutusta. "Eläkerajastani" puuttuu noin 1.5 vuoden työtulot/sijoitukset.
Sijoitan vain pörssiin, niin ei asuntomarkkinoiden haasteet mua haittaa. Kiitos kysymästä, oikein hyvin on tupsahdellut osinkoja tilille. Joidenkin osakkeiden kurssit on tullut alaspäin, niin oon sitten ostellu lisää alennusmyynneistä. Teen tätä pitkäjänteisesti osinkosijoittamisen strategialla, niin ei kurssien heilahtelut sinne tänne pakkaa kaada. Tavoitteena on jäädä työelämästä pois 40-vuotiaana, vielä olen alle 30.
Osinkotuloja tullut tänä vuonna tähän mennessä 48 000 euroa/netto. Syysosingoista kertynee noin 10 000 egeä netto vielä. Hyvin olen pärjäillyt.
Ostan ja myyn osakkeita.
Nyt on mielenkiintoiset ajat, puolivuotiskatsausten aika.
Sijoitusasunnot tuottaa niin kuin ennenkin. Vuokralaiset aina yskii korotusten aikaan, mutta silti maksavat kiltisti.
Rahastoissa jonkun verran joissa tuotto n.8 prosenttia tällä hetkellä.
Sijoitusasunto velaton jossa vuokralainen.
Talo on maksettu vuosia sitten
Autot 3kpl maksettu seteleillä
Mikäpäs hätä tässä, työhuoletkaan ei paina kun tk eläkkeellä.
ei tainnu mennä ihan putkeen AP:n trollaus...
Sijoitusasunnon korot ovat yhä 100%:sti vähennyskelpoisia, sijoittaja ei siis maksa korkoja itse. Lainankorkojen nousu sijoittamattomaan kansanosaan iski, sekä asuntolainojen että kulutusluottojen koronnousujen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kukaan vastaajistahan ei varmasti valehtele.
Vierailija kirjoitti:
No miten sen ottaa, pitäisikö muka uskoa että joku vauvapalstaaja oikeasti saa 50 donaa osinkoina vuodessa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sen ottaa, pitäisikö muka uskoa että joku vauvapalstaaja oikeasti saa 50 donaa osinkoina vuodessa :D
Miksi pitäisi saada 50 donaa? Eikö vähempi tuotto riitä?
Rahastosijoittajana en jaksa stressata kurssien heilahteluista, kyllä ne pitkässä juoksussa plussalle jää.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunnon korot ovat yhä 100%:sti vähennyskelpoisia, sijoittaja ei siis maksa korkoja itse. Lainankorkojen nousu sijoittamattomaan kansanosaan iski, sekä asuntolainojen että kulutusluottojen koronnousujen kautta.
Kyllähän se ison osan maksaa. Vähennys on vähennys. Ei poisto.
Vierailija kirjoitti:
Verovähennys ei toimi noin 🙄.
Esimerkki:
Vuokra 1200e
Vastike 200e
Korkokulut 0.
= Tuottoa 1000e, vero 30% (300e), nettotuotto 700e (1200-200-300)
Korkokulut 500e
= Tuottoa 500e, vero 30% (150e), nettotuotto 350e (1200-200-150-500)
Jos sijoittaja "ei maksaisi korkoja", pitäisi nettotuoton pysyä samana,mutta kas kyllä siitä 500 euron korosta 350e miinusta tulee 0 korkoon verrattuna.
Kivasti on Wärre ja Kempower nousseet, riskisijoitukset on muutaman prossan alamaissa kun en ihan pohjiin osunut (Fortum ja NR)
Menee hyvin ja huonosti.
Ne sijoitukset mitkä itse olen tehnyt/valinnut, niin niille kuuluu hyvää. Hiljaa hyvää tulee. Vaatii siis vielä aikaa. :)
Sitten ne huonot. Vuosia sitten, ennen kuin itse ymmärsin mitään sijoittamisesta pankkivirkailija soitti ja neuvoi tekemään tiettyjä sijoituksia. Erityisesti yksi hänen neuvoistaan oli todella huono. Suositteli laittamaan 10.000 euroa OP-Kiina rahastoon. Rahasto ei ole ikinä mennyt plussan puolelle ja tälläkin hetkellä on miinuksella yli 4000 euroa. Jos myyn rahaston nyt, niin menetän 4000 euroa.
Mitähän tuolle rahastolle siis tekisi? Kai se joskus tulevaisuudessa nousee. Mutta jotenkin tuntuu, että meneeköhän tuohon vielä vuosia? Ottaisko vaan heti tuon 6000 euroa ulos?
Hyvin on tullut tuottoja ja lisää on sijoitettu tänäkin vuonna. Tähän mennessä mennyt 25 000 € osakkeisiin. Asuntomarkkinoiden heilunta ei juurikaan minua pörssisijoittajaa kiinnostele, eikä velattomana korot nouse. Kulutkin ovat pysyneet aisoissa. Itseasiassa monikin omistamani yhtiö on tänäkin vuonna nostanut osinkojaan.