Mitä kuuluu, sijoittajat?
Vielä talvella hehkutetiin, kuinka asunto- ja pörssisijoittajat takovat tuloja ja suunnittelivat tuottojensa varassa työelämästä siirtymistä jo 4-kymppisenä. Mitä kuuluu nyt, kun mm. asuntomarkkinat ovat kurimuksessa ja korot- ja muut kulut nousevat? Hehkutteletteko edelleen voittojanne?
Kommentit (60)
Kiitos, ihan hyvää kuuluu! Mitäs sulle persaukiselle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plussalla ollaan reilusti. Älkää ikinä uskoko niitä oman pankin "sijoitusneuvojia". Eivät ymmärrä yhtään mitään tai sitten vaan puijaavat asiakkaita, jotka eivät (vielä) ymmärrä sijoittamisesta juuri mitään.
Reilu 10v sitten tuli OP:n hyvillä rahasto neuvoilla takkiin 17,000e.
En ole sen jälkeen ollut kyseisen pankin asiakkaana.
Aktian suosittelema rahasto on ainakin itselläni plussalla, Op:n sijoituspuoli on minustakin hanurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunnon korot ovat yhä 100%:sti vähennyskelpoisia, sijoittaja ei siis maksa korkoja itse. Lainankorkojen nousu sijoittamattomaan kansanosaan iski, sekä asuntolainojen että kulutusluottojen koronnousujen kautta.
Kyllä sijoittaja maksaa JOKA CENTIN korosta itse. Se kaikki mitä kuluina maksetaan on pois voitoista.
Samalla välttää veronmaksun eli ei todellakaan maksa korkoja itse, vaan maksattaa ne muilla.
JOs minun TULOS on 100 euroa eikä 150 euroa niin KUKA sen kuvitteellisen 50 euron veron maksaa? Näinhän sinä väität.
Vero maksetaan VOITOSTA, jotta tiedetään VOITTO niin TULOSTA vähennetään MENOT. korko ON MENO.
Firstraden kautta rahat Nasdaq 100ssa, mennyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunnon korot ovat yhä 100%:sti vähennyskelpoisia, sijoittaja ei siis maksa korkoja itse. Lainankorkojen nousu sijoittamattomaan kansanosaan iski, sekä asuntolainojen että kulutusluottojen koronnousujen kautta.
En kyllä ymmärrä miksi minun pitäisi veronmaksajana vuokraloordien kämppien korkoja maksella.
Kerrotko ensin MITEN sinä ne muka edes maksaisit. Et maksa vaan vuokranantaja ne velkansa korot pankille maksaa viimeistä centtiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Kivasti on Wärre ja Kempower nousseet, riskisijoitukset on muutaman prossan alamaissa kun en ihan pohjiin osunut (Fortum ja NR)
Ne pitää osata myös myydä ajoissa. Muuten tuotto on pelkästään maksetut osingot joita Kempower ei maksa ja Wärrekin heikonlaisesti.
Hienoa, että 100% palstalaisista on voitolla sijoituksissaan tänäkin vuonna. Kaikki live-elämässä tuntemani ovat tappiolla lyhyessä juoksussa, pitkässä juoksussa toki useimmat voitolla.
Vierailija kirjoitti:
Menee hyvin ja huonosti.
Ne sijoitukset mitkä itse olen tehnyt/valinnut, niin niille kuuluu hyvää. Hiljaa hyvää tulee. Vaatii siis vielä aikaa. :)
Sitten ne huonot. Vuosia sitten, ennen kuin itse ymmärsin mitään sijoittamisesta pankkivirkailija soitti ja neuvoi tekemään tiettyjä sijoituksia. Erityisesti yksi hänen neuvoistaan oli todella huono. Suositteli laittamaan 10.000 euroa OP-Kiina rahastoon. Rahasto ei ole ikinä mennyt plussan puolelle ja tälläkin hetkellä on miinuksella yli 4000 euroa. Jos myyn rahaston nyt, niin menetän 4000 euroa.
Mitähän tuolle rahastolle siis tekisi? Kai se joskus tulevaisuudessa nousee. Mutta jotenkin tuntuu, että meneeköhän tuohon vielä vuosia? Ottaisko vaan heti tuon 6000 euroa ulos?
Myy samana vuonna joku 4000€ plussalla oleva = ei pääomatuloveroa. Eli saat siitä 4000€ tappiosta kuitenkin 1200€ hyödyn verotuksessa.
Ei kannata jäädä odottamaan jos ei ole mitään valoa tunnelinpäässä, koska se on kuitenkin n. 6000€ sidottuna tuottamattomaan koko sen ajan kuin odottelet "nollaan pääsyä"
Aloittaja ei selvästikään ole sijoittaja. Nasdaq100 +45 prosenttia vuoden alusta.
Jos ei viitsi kovin aktiivisesti seurata markkinoita, paras tapa sijoittaa on kukausittain vaikka 100 euroa johonkin laaja-alaiseen indeksirahastoon, kun sen arvo laskee saa enemmän osuuksia ja kun nousee, niin hyvä niinkin.
Enää en kehtaa iänkään takia aktiivisesti enää sijoittaa, jotain osakkeita ja rahastoja on vielä jäljellä, vaikka olen luopunut enimmästä.
Parhaat sijoitukseni olen tehnyt vähän sattuman kaupalla: Kerran jonotin puhelinyhtiön asiakaspalveluun, ja siinä oli joku puhelinalan lehti pöydällä. Sieltä huomasin pienen artikkelin nuoresta digi-innovaatioyrityksestä ja panin nimen mieleen. Sen kasvu oli aivan huikeaa ja välillä piti myydä osa pois, ettei koko salkku olisi liian yhteen alaan painottunut.
Osakesijoituksessa on hyvä taito, jos on ajan hermolla, kannattaa lukea maailman uutisia, silloin ikäänkuin haistaa, missä mennään.
Osakesijoittajana tykkään kun kohta saa alelaarista ostaa laatuosakkeita 👍
Puoliso kerran halusi, että sijoitetaan johonkin eettisempään rahastoon, ja ostettiin sitten jotain OP-Africa -rahastoa vähän.
Kun kuulemma siellä oli potentiaalia, että talous lähtee nousuun.
Muutama vuosi sitten luovuttiin siitä, kun oli jotain 97 prosenttia tappiolla. Toki sitten sai ilman veroja jostain muusta vähän voittoa tuottaneesta osakkeesta luopua.
Asiasta on kyllä tullut vitsi meidän perheessä, lämpötilakin voi laskea kuin Afrikkarahasto.
Muistakaa, ettette sijoita yhteen maahan, yhteen toimialaan, yhteen mihinkään. Hajautus on tärkeää, jos vähänkin isommista summista on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee hyvin ja huonosti.
Ne sijoitukset mitkä itse olen tehnyt/valinnut, niin niille kuuluu hyvää. Hiljaa hyvää tulee. Vaatii siis vielä aikaa. :)
Sitten ne huonot. Vuosia sitten, ennen kuin itse ymmärsin mitään sijoittamisesta pankkivirkailija soitti ja neuvoi tekemään tiettyjä sijoituksia. Erityisesti yksi hänen neuvoistaan oli todella huono. Suositteli laittamaan 10.000 euroa OP-Kiina rahastoon. Rahasto ei ole ikinä mennyt plussan puolelle ja tälläkin hetkellä on miinuksella yli 4000 euroa. Jos myyn rahaston nyt, niin menetän 4000 euroa.
Mitähän tuolle rahastolle siis tekisi? Kai se joskus tulevaisuudessa nousee. Mutta jotenkin tuntuu, että meneeköhän tuohon vielä vuosia? Ottaisko vaan heti tuon 6000 euroa ulos?
Yleensä ne rahat kannattaa ottaa pois heti ja laittaa tuottavaan kohteeseen.
Noin mäkin ajattelen.
Ostin talvella osaketta joka lähtikin armottomaan laskuun.
Jonkin aikaa katsoin sitä, mutta nyt möin pois ja sijoitin paremmin.Asiat on hyvin kunhan sijoitukset on keskimäärin tuottavia.
Havaintojeni mukaan vaikka parhaani yritän n. 15% sijoituksista osoittautuu epäonnistuneiksi.
Pois vaan, ja uutta matoa koukkuun.Itse ajattelen että yhtiö johon sijoitan tuottaa voittoa. Jos pörssikurssi menee alaspäin niin se on ennemminkin syy ostaa lisää. Jos yhtiö tekee tappiota eikä käännettä parempaan ole edes näkyvissä niin se kannattaa myydä. Esim. Osallistuin Kempowerin antiin. Möin pois kun osakkeen hinta nousi mielestäni liian korkealle. Nyt hinta on noussut edelleen eli ei olisi kannattanut. Yhtiö on hyvä mutta hinta karkasi liian korkealle jotta osake olisi ollut minun sijoitussuunnitelmaan sopiva.
Niihän se tuppaa menemään että väärin meni sama miten teki. Myy vapaapudotusosakkeet pois ja eiköhän ne sillä hetkellä käänny nousuun kun ne on myynyt ja "liian kallis" osake se myös vaan jatkaa raketointiaan kun sen on myynyt. Toki jos sen olisi pitänyt niin se olisi tietenkin kääntynyt pudotukseen.
Sellaista se tuntuu olevan😁. Toisaalta jos yhtiö tekee vuodesta toiseen voittoa ja sitä on ostanut kohtuulliseen hintaan niin pidemmän päälle jää plussan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivasti on Wärre ja Kempower nousseet, riskisijoitukset on muutaman prossan alamaissa kun en ihan pohjiin osunut (Fortum ja NR)
Ne pitää osata myös myydä ajoissa. Muuten tuotto on pelkästään maksetut osingot joita Kempower ei maksa ja Wärrekin heikonlaisesti.
Tämä. Moni Nokialla aikanaan "rikastunut" ei koskaan realisoinut voittojaan ja kaikki meni. Korona-ajan voittajat Verkkokauppa.com ja Harvia esimerkkeinä tuoreemmista tapauksista joiden voittoja moni sijoittaja ei ehtinyt kotiuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että 100% palstalaisista on voitolla sijoituksissaan tänäkin vuonna. Kaikki live-elämässä tuntemani ovat tappiolla lyhyessä juoksussa, pitkässä juoksussa toki useimmat voitolla.
Sehän riippuu MINNE ja MILLE TOIMIALOILLE sijoittaa. Minä sijoitan pääsääntöisesti pohjois-amerikkaan ja jos et tiedä niin siellä indeksit tällekin vuoteen vihreällä. Esim sp500 +18,8%. Joten mikäs ihme se on että ollaan plussilla. Jos vain Helsinkiin on sijoittanut niin silloin todennäköisesti onkin miinuksilla TÄMÄN vuoden tuottojen osalta.
Osakepuoli on heiluu päivästä toiseen nollan tietämillä. Perityt rahastot ovat pysyvästi muutaman prossan miinuksella. Arvo-osuustilin pitkän aikavälin tarkastelu näyttää, että plussalla yhä ollaan; se laskee mukaan myös myynnit osingot. Eli ei niin paskasti, vaikka paremminkin on salkkuvoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Moni Nokialla aikanaan "rikastunut" ei koskaan realisoinut voittojaan ja kaikki meni. Korona-ajan voittajat Verkkokauppa.com ja Harvia esimerkkeinä tuoreemmista tapauksista joiden voittoja moni sijoittaja ei ehtinyt kotiuttamaan.
Edes Nokian kanssa ei voinut mennä "kaikki". Firma on yhä olemassa ja vaikka huippuvuosista on kurssi laskenut roimasti, pulju on aina välillä maksanut osinkojakin.
Hyvin menee, kiitos. Perjantaina laitettiin 15 000 euroa lisää osakkeisiin.
Olen siinä mielessä erilainen sijoittaja, että toivon kaikille hyvää, en ilkeile kenellekään, enkä rehvastele omaisuudellani.
Oletko katsonut, mikä olisi ko. sijoitusten arvo nyt, jos et olisi aikoinaan myynyt niitä tappiolla?