Mitä kuuluu, sijoittajat?
Vielä talvella hehkutetiin, kuinka asunto- ja pörssisijoittajat takovat tuloja ja suunnittelivat tuottojensa varassa työelämästä siirtymistä jo 4-kymppisenä. Mitä kuuluu nyt, kun mm. asuntomarkkinat ovat kurimuksessa ja korot- ja muut kulut nousevat? Hehkutteletteko edelleen voittojanne?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Menee hyvin ja huonosti.
Ne sijoitukset mitkä itse olen tehnyt/valinnut, niin niille kuuluu hyvää. Hiljaa hyvää tulee. Vaatii siis vielä aikaa. :)
Sitten ne huonot. Vuosia sitten, ennen kuin itse ymmärsin mitään sijoittamisesta pankkivirkailija soitti ja neuvoi tekemään tiettyjä sijoituksia. Erityisesti yksi hänen neuvoistaan oli todella huono. Suositteli laittamaan 10.000 euroa OP-Kiina rahastoon. Rahasto ei ole ikinä mennyt plussan puolelle ja tälläkin hetkellä on miinuksella yli 4000 euroa. Jos myyn rahaston nyt, niin menetän 4000 euroa.
Mitähän tuolle rahastolle siis tekisi? Kai se joskus tulevaisuudessa nousee. Mutta jotenkin tuntuu, että meneeköhän tuohon vielä vuosia? Ottaisko vaan heti tuon 6000 euroa ulos?
Yleensä ne rahat kannattaa ottaa pois heti ja laittaa tuottavaan kohteeseen.
Ei ole sijoitusasuntoja enkä ole sijoittanut lainarahaa pörssiin niin ei korkojen nousu sijoituksiini ole vaikuttanut. En valitettavasti tosinkaan aloittanut sijoittamista niin ajoissa, että tällä salkulla voisi mitenkään jo 40-vuotiaana jäädä pois työelämästä jos siltä tuntuu.
Kiitos hyvää. Suorat osakesijoitukset ovat plussalla, ja niistä tulee tänä vuonna osinkoja 1800 €. Osakeindekairahastosijoitukset näyttävät tällä hetkellä olevan 69 % plussalla.
Ihan hyvää kuuluu. Sovin töissä omasta aloitteesta että teen vain puolta päivää. Vähän nikottelua kuului mutta kun kysyin onko parempi jäädä kokonaan eläkkeelle niin kelpasi. Ei minulla mitkään suuret tulot ole mutta kun menot on vielä pienemmät niin parempi näin.
Aika lailla hiljaiseloa. Ei juurikaan muutosta suuntaan eikä toiseen viimeisen vuoden aikana. Vähän olen laiskanlaisesti ostellut välillä jotain lisää, mutta en ole suuremmin jaksanut edes nyt seurailla markkinoita ja miettiä sijoituksiani. Siellähän ne ovat ihan rauhassa. Elämässä on muutakin kuin sijoitusten kyttääminen ja maksimaalinen kartuttaminen, ja sijoitukset kyllä ajanmittaan huolehtii ihan itse itsestään. Asuntosijoitukset nyt tuottaa sen pienen voiton tasaiseen tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee hyvin ja huonosti.
Ne sijoitukset mitkä itse olen tehnyt/valinnut, niin niille kuuluu hyvää. Hiljaa hyvää tulee. Vaatii siis vielä aikaa. :)
Sitten ne huonot. Vuosia sitten, ennen kuin itse ymmärsin mitään sijoittamisesta pankkivirkailija soitti ja neuvoi tekemään tiettyjä sijoituksia. Erityisesti yksi hänen neuvoistaan oli todella huono. Suositteli laittamaan 10.000 euroa OP-Kiina rahastoon. Rahasto ei ole ikinä mennyt plussan puolelle ja tälläkin hetkellä on miinuksella yli 4000 euroa. Jos myyn rahaston nyt, niin menetän 4000 euroa.
Mitähän tuolle rahastolle siis tekisi? Kai se joskus tulevaisuudessa nousee. Mutta jotenkin tuntuu, että meneeköhän tuohon vielä vuosia? Ottaisko vaan heti tuon 6000 euroa ulos?
Noin mäkin ajattelen.
Ostin talvella osaketta joka lähtikin armottomaan laskuun.
Jonkin aikaa katsoin sitä, mutta nyt möin pois ja sijoitin paremmin.
Asiat on hyvin kunhan sijoitukset on keskimäärin tuottavia.
Havaintojeni mukaan vaikka parhaani yritän n. 15% sijoituksista osoittautuu epäonnistuneiksi.
Pois vaan, ja uutta matoa koukkuun.
Ihan hyvin mulla menee. Hinnat kun laski niin silloin ostin. Kohta rallatellaan taas ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee hyvin ja huonosti.
Noin mäkin ajattelen.
Jonkin aikaa katsoin sitä, mutta nyt möin pois ja sijoitin paremmin.Asiat on hyvin kunhan sijoitukset on keskimäärin tuottavia.
Havaintojeni mukaan vaikka parhaani yritän n. 15% sijoituksista osoittautuu epäonnistuneiksi.
Pois vaan, ja uutta matoa koukkuun.
Itse ajattelen että yhtiö johon sijoitan tuottaa voittoa. Jos pörssikurssi menee alaspäin niin se on ennemminkin syy ostaa lisää. Jos yhtiö tekee tappiota eikä käännettä parempaan ole edes näkyvissä niin se kannattaa myydä. Esim. Osallistuin Kempowerin antiin. Möin pois kun osakkeen hinta nousi mielestäni liian korkealle. Nyt hinta on noussut edelleen eli ei olisi kannattanut. Yhtiö on hyvä mutta hinta karkasi liian korkealle jotta osake olisi ollut minun sijoitussuunnitelmaan sopiva.
Plussalla ollaan reilusti. Älkää ikinä uskoko niitä oman pankin "sijoitusneuvojia". Eivät ymmärrä yhtään mitään tai sitten vaan puijaavat asiakkaita, jotka eivät (vielä) ymmärrä sijoittamisesta juuri mitään.
Salkku miinuksella 5,32%
Osingoista tullut tähän mennessä tänä vuonna 5,54% sijoitusten arvosta.
Päätä sinä, ap, miten menee ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunnon korot ovat yhä 100%:sti vähennyskelpoisia, sijoittaja ei siis maksa korkoja itse. Lainankorkojen nousu sijoittamattomaan kansanosaan iski, sekä asuntolainojen että kulutusluottojen koronnousujen kautta.
Kyllä sijoittaja maksaa JOKA CENTIN korosta itse. Se kaikki mitä kuluina maksetaan on pois voitoista.
Samalla välttää veronmaksun eli ei todellakaan maksa korkoja itse, vaan maksattaa ne muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tainnu mennä ihan putkeen AP:n trollaus...
No miten sen ottaa, pitäisikö muka uskoa että joku vauvapalstaaja oikeasti saa 50 donaa osinkoina vuodessa :D
Kaverini vauvapalstailee ja saivat viime vuonna miehensä kanssa yli 300 000 osinkoja. Kumpikin lisäksi töissä. Kaikki vauvapalstailijat eivät ole laiskoja loisia.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunnon korot ovat yhä 100%:sti vähennyskelpoisia, sijoittaja ei siis maksa korkoja itse. Lainankorkojen nousu sijoittamattomaan kansanosaan iski, sekä asuntolainojen että kulutusluottojen koronnousujen kautta.
En kyllä ymmärrä miksi minun pitäisi veronmaksajana vuokraloordien kämppien korkoja maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi minun pitäisi veronmaksajana vuokraloordien kämppien korkoja maksella.
Kysy sitä hallitukselta. Onneksi veronmaksajien ei enää tarvitse omistusasujien korkoja maksaa. Säästyy nekin rahat suurituloisten veroaleen.
En tiiä, en ole vähään aikaa tarkistellut tilannetta. Luultavasti olen edelleen vähän miinuksella mutta nousua kohti mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee hyvin ja huonosti.
Noin mäkin ajattelen.
Jonkin aikaa katsoin sitä, mutta nyt möin pois ja sijoitin paremmin.Asiat on hyvin kunhan sijoitukset on keskimäärin tuottavia.
Pois vaan, ja uutta matoa koukkuun.Itse ajattelen että yhtiö johon sijoitan tuottaa voittoa. Jos pörssikurssi menee alaspäin niin se on ennemminkin syy ostaa lisää. Jos yhtiö tekee tappiota eikä käännettä parempaan ole edes näkyvissä niin se kannattaa myydä. Esim. Osallistuin Kempowerin antiin. Möin pois kun osakkeen hinta nousi mielestäni liian korkealle. Nyt hinta on noussut edelleen eli ei olisi kannattanut. Yhtiö on hyvä mutta hinta karkasi liian korkealle jotta osake olisi ollut minun sijoitussuunnitelmaan sopiva.
Niihän se tuppaa menemään että väärin meni sama miten teki. Myy vapaapudotusosakkeet pois ja eiköhän ne sillä hetkellä käänny nousuun kun ne on myynyt ja "liian kallis" osake se myös vaan jatkaa raketointiaan kun sen on myynyt. Toki jos sen olisi pitänyt niin se olisi tietenkin kääntynyt pudotukseen.
vipu sijoittajat paniikissa kun asuntojen arvo ei riitäkkään vakuudeksi. ja kukaan ei ostakkaan. taas meni sukupolvi pankkien kusetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Plussalla ollaan reilusti. Älkää ikinä uskoko niitä oman pankin "sijoitusneuvojia". Eivät ymmärrä yhtään mitään tai sitten vaan puijaavat asiakkaita, jotka eivät (vielä) ymmärrä sijoittamisesta juuri mitään.
Reilu 10v sitten tuli OP:n hyvillä rahasto neuvoilla takkiin 17,000e.
En ole sen jälkeen ollut kyseisen pankin asiakkaana.
Kyllä sijoittaja maksaa JOKA CENTIN korosta itse. Se kaikki mitä kuluina maksetaan on pois voitoista.