Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotaan että lapsiperhe-elämä on rankkaa mutta rankempaa on kyllä tämä "senioriapuelämä"

Vierailija
22.07.2023 |

Vai miksi sitä oikein kutsuisi kun omat ja puolison vanhemmat tarvitsee yhtä sun toista apua? Eikä kyse ole pelkästään fyysisestä avusta vaan pitää auttaa kaikessa asioinnissakin kun seniorit on usein aika osaamattomia digiasioissa. Ja kaikkihan tuppaa olemaan nykyään netissä, oli sitten kyse resepteistä, laskunmaksusta tai ihan vaan kirjastoasoinnistakin.

Kommentit (361)

Vierailija
301/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun sitten autonavaimista loppuu patterit eikä auton ovi aina aukeakaan napista painamalla, niin aletaan tilaamaan aikaa korjaamolta, koska ovi ei aukea napista painamalla, nyt on autossa vikaa. Kun sitten kerrotaan sen kymmenennen kerran, että avaimeen pitää vaihtaa paristot, niin mitäihmettä, ei se syy voi paristo olla, kyllä on vika nyt muualla.  Ja joku sitten vaihtaa vain patterit, niin sitten ihmetellään taas, että miten se nyt noin alkoi toimimaan ja miten patterien loppuminen voi aiheuttaa tuollaisen vian.

Vierailija
302/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja kun sitten autonavaimista loppuu patterit eikä auton ovi aina aukeakaan napista painamalla, niin aletaan tilaamaan aikaa korjaamolta, koska ovi ei aukea napista painamalla, nyt on autossa vikaa. Kun sitten kerrotaan sen kymmenennen kerran, että avaimeen pitää vaihtaa paristot, niin mitäihmettä, ei se syy voi paristo olla, kyllä on vika nyt muualla.  Ja joku sitten vaihtaa vain patterit, niin sitten ihmetellään taas, että miten se nyt noin alkoi toimimaan ja miten patterien loppuminen voi aiheuttaa tuollaisen vian.

Kiitos luojalle että mulla järki vielä pelaa, en tarvitse lapsiani mihinkään. Ja ehkä älyän luopua autosta jos en pysty siitä huolehtimaan enkä tajua asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi yleensä olla ajokortti jos ei selviä auton huollosta, renkaista, katsastuksesta, nuohouksesta, kuulolaitteistaan?

Kysyy nainen 78 v, auto, mökki, kuulolaite. Osaan laittaa hiirenmyrkyt, hoitaa asiani.

Harkitkaa nyt sitä ajokorttijuttua.

Samaa mietitty. Kun kortti uusittiin, ei ollut muuta vikaa kuin kuulovamma. Täällä maalla taitaa olla lääkäreilläkin korkea kynnys ottaa kortit pois vanhoilta isänniltä, koska se on käytännössä häätö omasta kodista. 837Mutta kuulon menettäminen on iso juttu. Et voi soittaa puhelimella minnekään, etkä asioidessa kuule mitään. Paapan voimat menee huonokuntoiseen mumman hoivaamiseen ja kuuntelemiseen, niin koominen duuni kuin se kuurolle miehelle onkin. Vielä viime vuonna esim tuo hiiri-episodi ei olisi edes tullut meidän tietoon, mutta nyt paappa ei enää usko, että sieltä mitään ääntä kuulee jos mumma niin väittää, kumpikaan ei konttaa lauteiden alla ja talon siivo alkaa olla sellainen, että hiiren papanatkaan ei enää osu niin silmiin.. Paappa pärjäisi paremmin yksin, mutta on nyt väsynyt ja se näkyy monella tavalla.

Olet varmaan huomannut, että ikäluokassasi on tosi laajasti erilaista toimintakykyä, niin psyykkistä kuin fyysistäkin.

Vierailija
304/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ihmiset saavat itse järjestää apunsa niin kuin haluavat. Ei minulla riittäisi tuohon mielenkiinto tai jaksaminen.

Vierailija
305/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi yleensä olla ajokortti jos ei selviä auton huollosta, renkaista, katsastuksesta, nuohouksesta, kuulolaitteistaan?

Kysyy nainen 78 v, auto, mökki, kuulolaite. Osaan laittaa hiirenmyrkyt, hoitaa asiani.

en minäkään autoani itse huolla. taitaa auton takuuehdotkin vaatia, että huollot tehdään valtuutetussa huoltoliikkeessä. Samalla nuo vaihtavat renkaat. katsastukseenkaan minulla ei ole ammattitaitoa. en osaa myyöskään nuohota, tuttu nuohooja käy autommaatisesti vuosittain meillä sen homman tekemässä. Ajokortti on ja osaan ajaa hyvin autoa. terkuin N49

kuulolaitetta ei ole, en osaa sanoa selviäisinkö siitä.

Vierailija
306/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en minäkään autoani itse huolla. taitaa auton takuuehdotkin vaatia, että huollot tehdään valtuutetussa huoltoliikkeessä. Samalla nuo vaihtavat renkaat. katsastukseenkaan minulla ei ole ammattitaitoa. en osaa myyöskään nuohota, tuttu nuohooja käy autommaatisesti vuosittain meillä sen homman tekemässä. Ajokortti on ja osaan ajaa hyvin autoa. terkuin N49

Tuossa taidettiin tarkoittaa, että vanhus ei kykene edes varaamaan aikaa katsastukseen tai huoltoon tai tilata nuohoojaa.

Vierailija
307/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä moni kirjoittaa että pitäisi ostaa niitä palveluita mutta kun se avun tarve on välillä aika epämääräinen, eikä apua voi noin vain ostaa. Kuka auttaa kun on epäsopua/väärinymmärrystä naapurin kanssa, kuka auttaa kun pitäisi selvittää pikkuserkun puhelinnumero tai osoite mutta kun ei muista nimeäkään kunnolla? Moni ei myöskään halua että joku tuntematon auttaa vaikka terveysasioiden kanssa, lääkärinselotuksen tai reseptin "suomentamisessa".

Ja sitten tuo kauppapalvelu, ärsyttävän moni kauppa ottaa vastaan vain nettitilauksia, niinpä tarvitaan siinäkin taas jälkikasvu avuksi.

Joku, vaikka oma lapsi, voi tehdä kaupan ruokatilaukset vaikka toiselta puolelta maapalloa. Sen ei pitäisi olla ongelma.

Terveysasioissa auttaa terveydenhoitohenkilöstö. Sen verran pitää osata puhelinta käyttää, että osaa soittaa takaisinsoittopalveluun. Resepteissä auttaa apteekin farmaseutti.

Naapuririitoihin tai tuntemattoman pikkuserkun puhelinnumeroiden selvittämiseen ei kenestäkään ole apua. Miksi sellaisen osoitetta tai numeroa tarvitsee, jonka nimeäkään ei tiedä?

Onpa sulla optimistinen käsitys terveydenhuollossa että siellä on jollain ylimääräistä aikaa käydä juurta jaksain läpi vanhusten epikriisejä ja kääntää selkokielelle...

Niihin ruokatilauksiin menee yllättävän paljon aikaa, kun pariskunnan kaikki ostokset pitää viikottain tehdä, mulla on ihan kokemusta. Ensin puhelimitse otat selvää koko viikon tarpeesta ja vanhus jahkailee joka tuotteen kanssa, sitten vielä teet tietenkin sen varsinaisen tilauksen.

Ja kyllä meillä näitä kaukaisempia sukulaisiakin pitää joskus tavoitella. Saattaa esim. olla vierekkäiset maapläntit jossain suvun mailla ja tulee jotain selviteltävää. Tai ihan ilmoittaa että Maija-isomummu nyt kuoli, tuutko hautajaisiin...

Minä hoidan iäkkään äitini asioita. On varmaan kuntakohtaista, miten palvelut pelaa, mutta täällä saa kyllä kansanterveyshoitajan kiinni, jos osaa soittaa, kuunnella viestin ja painaa oikeaa näppäintä. He soittavat takaisin kolmen vuorokauden sisään. Itse tosin olen hoitanut äidin asiat netin kautta viesteillä.

Korona-aikaan tein äidin ruokatilaukset kerran viikossa netissä. Jahkailuja en kuunnellut vaan käskin hänen tekemään ostoslistan valmiiksi ja kerroin, milloin soitan sen. Viikossa tuohon meni alle puoli tuntia.

Kun kyse on suvun asioista, niin varmaan suvusta löytyy joku nuorempi hoitamaan asioita. Suvusta luultavasti löytyy joku, joka muistaa pikkuserkun nimen ja osoitteen. Ei se huonokuntoinen vanhus hautajaisia muutenkaan järjestä eikä hänen asia ole kutsua ketään hautajaisiin.

Häh? Kyllähän ne vanhukset yleensä paremmin tuntee suvun ja kenen kanssa se vainaja oli läheinen. Ei vaan välttämättä muista mikäs sen Kaisan nykyinen sukunimi onkaan ja pyytää että jospa sinä tytär yrittäisit selvittää... Eli minä just olen se "nuorempi" joka selvittää tämänKIN.

En edelleenkään ymmärrä, miksi jonkun vanhuksen pitää ruveta selvittelemään jonkun tuntemattoman pikkuserkun nimeä ja osoitetta. Jos vainaja on vanhuksen oma puoliso, niin pikkuserkku on hyvinkin tuttu. Muuten ne vainajan läheiset ovat niitä, jotka järjestävät hautajaiset ja kutsuvat ihmiset.

Huoh. Voihan se olla vaikka sen kasikymppisen vanhuksen oma satavuotias äiti. Tunnetko sinä kokonimeltä kaikki äitisi tutut, jotka hänen luonaan kyläilee? En minä ainakaan tiedä. Monesti puhutaan vain etunimillä.

Ei isomummin hautajaisiin kaikkia tuttuja kutsuta. Pidän itsestään selvänä, että äiti tuntee henkilöt, jotka hänen luonaan käyvät. Jos kyseessä on etunimituttu, niin ihmettelen, mitkä hänen tarkoitusperänsä on vierailuihin.

Kun isäni kuoli, äiti soitti asiasta yhdelle isän veljelle ja yhdelle siskolle, joihin hän oli pitänyt yhteyttä ja pyysi heitä kertomaan asiasta muille. Sitten, kun hautajaisten päivämäärä oli selvillä, hän soitti heille ja pyysi, että ilmoittavat tiettyyn päivämäärään mennessä keitä on tulossa hautajaisiin. Minä järjestin hautajaiset muilta osin.

Jos kyseessä olisi ollut satavuotias isomummini, jonka ainoa elossa oleva lapsi äitini olisi ollut ja minä olisin ollut äitini ainoa lapsi, niin silloinkin olisi järjestänyt hautajaiset. Olisin ilmoittanut asiasta serkuilleni, siis heille, joiden yhteystiedot minulla on. Minulle tuntematon pikkuserkku olisi saanut tiedon joltain heiltä. Jos kukaan ei tuntisi häntä kuin tietäisi etunimen, mutta ei muuta, niin en käyttäisi aikaa hänen etsimiseen. Sen saisi hoitaa perukirjoituksen järjestäjä eli oikeusaputoimisto tai lakimies.

Ei pikkuserkut mitään peri, jos kerran vainajalla on rintaperillisiä tai  sisaruksia elossa. 

Vierailija
308/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos luojalle että mulla järki vielä pelaa, en tarvitse lapsiani mihinkään. Ja ehkä älyän luopua autosta jos en pysty siitä huolehtimaan enkä tajua asioita.

No se kun siinä vaiheessa kun ei enää tajua ei tajua luopuakaan hyvin pitkälti.

Vierailija
309/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa ihailen monella tapaa monissa muissa maissa olevaa kulttuuria, että suku pitää yhtä ja pidetään toisistaan huolta. Ei siellä lykätä vanhuksia hoitokoteihin nahistumaan. No, mulla ei vielä oo perhettä, pitäiskö alkaa etsiä sulhasta jostain etelänmaasta, Italiasta tms. :D Mutta siis sehän on selvää ja täysin OK, että ihminen vanhenee. Luulisi että nyt rakennettaisiin jo kovaa vauhtia palveluita heille, jotka ovat jo työuransa tehneet ja veroja makselleet. Jäisi sitten heidän jälkeläisillekin aikaa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan.

N31

Vierailija
310/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa taidettiin tarkoittaa, että vanhus ei kykene edes varaamaan aikaa katsastukseen tai huoltoon tai tilata nuohoojaa.

No nyt taas otit liian kirjaimellisesti. Kyllä minulle niin auton, mökin kuin yleensä asioitten kannalta hoitaminen tarkoittaa sitä että tietää määräajat, tilaa tarvittavat työt jne. Tilaan lääkärit, no, patterit vaihdan itse niin kuulokojeeseen kuinn muihin laitteisiin. Jos menetän kykyni tajuta milloin talvirenkaat alle tai milloin katsastus, ottakoot lapset auton avaimen pois

Nainen 78 v

Vierailija
311/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä asiassa ihailen monella tapaa monissa muissa maissa olevaa kulttuuria, että suku pitää yhtä ja pidetään toisistaan huolta. Ei siellä lykätä vanhuksia hoitokoteihin nahistumaan. No, mulla ei vielä oo perhettä, pitäiskö alkaa etsiä sulhasta jostain etelänmaasta, Italiasta tms. :D Mutta siis sehän on selvää ja täysin OK, että ihminen vanhenee. Luulisi että nyt rakennettaisiin jo kovaa vauhtia palveluita heille, jotka ovat jo työuransa tehneet ja veroja makselleet. Jäisi sitten heidän jälkeläisillekin aikaa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan.

N31

Täällä pääsee hoivakotiin vasta siinä vaiheessa, kun maksimimäärä kotihoitopalveluita ei riitä. Hyvin harva pystyy tai haluaa oman palkkatyön lisäksi hoitaa liikuntakyvytöntä, vaipoissa olevaa vanhusta tai dementikkoa, jolla jalat toimii hyvin, mutta pää ei. En usko, että heitä hoidetaan kodeissa muuallakaan.

Vierailija
312/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt taas otit liian kirjaimellisesti. Kyllä minulle niin auton, mökin kuin yleensä asioitten kannalta hoitaminen tarkoittaa sitä että tietää määräajat, tilaa tarvittavat työt jne. Tilaan lääkärit, no, patterit vaihdan itse niin kuulokojeeseen kuinn muihin laitteisiin. Jos menetän kykyni tajuta milloin talvirenkaat alle tai milloin katsastus, ottakoot lapset auton avaimen pois

Nainen 78 v

Minä vastasinkin tuolle N49:lle, en sinulle.

Vierailija
313/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aivan... sori.. lost in tiredness

Vierailija
314/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omia ja puolison vanhempia auttaessa rasittavinta on se, että heidän mielestään kaikki pitää hoitaa heidän tekemällään tavalla. Kaupassa käyntiin saadaan kulumaan helposti 45 minuuttia, koska se tehdään entisen maailman tavoilla ja siellä on sitten niin paljon säätämistä, että voisi saada aiheet pariinkin sketsiin. Sinällään hyvä, että käyvät ja jaksavat lähteä kauppaan, koska ymopäristönvaihdos tekee aina hyvää, mutta on siitä vaivaa.

jos heille tarjoaa tehokkaampaa tapaa, niin ihan menee sekaisin kaikki eikä yhtään osaa ajatella, että miten se nyt toimisi. Parkkipaikat on aina samat. Ei voi ajaa kauppakeskuksen alle tuokokuussa, vaan vaikka sitten pyöritään pihalla ylimääräiset 5 minuuttia, jotta joku paikka vapautuu ja sitten huomataan, että se olikin invapaikka. mutta sinne parkkihalliin ei voi mennä kuin talvisin. miksi? Ei harmainta aavistusta, mutta ei voi mennä, on se niin vaivalloista. Mutta sitten kun sinne joskus välttämättömästä pakosta menee, niin ihastellaan, että hitsi, kun en muistanut miten helppoa tätä kautta onkin mennä kauppaan. Sitten jos selittää, että itse asiassa kannattaisi aina vähän muutella omia tottumuksiaan vaikka kaupassakäynnin suhteen, sillä se auttaa pitämään aivot virkeänä, niin kerrotaan, että ei tarvitse, kun minä niitä ristikoita ratkon ja ne kyllä pitävät j a muisti toimii (vaikkei toimi, mutta on se hyvä ettei itse sitten muista sitä)

Kaikki on jotenkin potenssiin kolme verrattuna johonkin taaperoon, kun sillä vanhuksella on lujaan iskostetut rutiinit ja tavat tehdä, joita ei vaan voi muuttaa, ta i taivaankansi tippuu päälle.

Ja ruoho pitää äitini mielestä leikata kerran viikossa. Ei se voi näyttää kasvaneelta. Sen pitää näyttää leikatulta, koska mitä naapuritkin siitä ajattelee. jos sanoo, että ötökät tykkäisi pidemmästä nurmikosta, niin ei haluta ötököitä pihalle. Mutta lintuja halutaan. Kun sitten kerrotaan, että linnut tulee, jos on ötököitä, niin ei haluta ötököitä, mutta linnut saa tulla, kyllä ne ötökkänsä löytää muualta, monta kertaa hänkin on katsonut miten räkättirastas vetää kastematoa pitkään ja hartaasti nurmikolta ja niin tyytyväinen on sitten siihen yhteen matoon, että kyllä se riittää.

anopin kaapissa on jotain 1980-luvulta peräisin olevia terveyssiteitä, joita hän sitten aina tarjoilee minulle. Kun sanon etten tarvitse, niin hän alkaa suureen ääneen ohmetellä, että mitä ihmettä, että kyllähän hän tietää, että olet sen ikäinen, että sinulla varmasti on kuukautiset. Kun kerron hänelle, että ei ole, koska syön e-pillereitä jatkuvasti ettei tulisi niitä kuukautisia, niin mitäihmettäeihänniinvoi tehdä. nyttässäonjotainmätääoletkoraskaanaeikäsaakertoavielä??? Ei, en ole raskaana, mutta kun nykyisin ajatellaan, että ei niistä kuukautisista tarvitse kärsiä ja muutenkin, sitten kun minulla on tyhjennysvuoto, niin käytän sitten kuppia, koska se on niin paljon ekologisempaa ja helppokäyttöisempää. mitäihmettämitäkuppia. Sitten näitä minun kuukautisia ja anopin 1980-luvun terveyssideasiaa jauhetaan ja jauhetaan ja mikä parasta: se sama virsi alkaa vähintään kahden kuukauden kuluttua. Olen miettinyt, että saatan vielä joku päivä ottaa anopilta sen koko varaston niitä tiiliskiven paksuisisa terveyssiteitä, kiitän ja sanon, että tarpeeseen tulee ja käyn sitten heittämässä roskiin. Ehkä se loppuisi sitten sillä.

ei sillä. ihan mielelläni autan sekä omiani, että puolison vanhempia, mutta kyllä on monet tilanteet koomisia ja päänsäryn niistä saa, jos alkaa enemmän pohtia.

Anteeksi että nauroin tälle vedet silmissä 😂 Vanhuksissa ärsyttävää on juurikin tuo joustamattomuus ja samaan vanhaan jumittuminen. Uhmaikäinen taapero sentään hakee itseään ja omaa tapaa toimia sekä oppii helposti uusia taitoja.

Vierailija
315/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä hyvä ettei vauvan äiti/anoppi/vanhus - keskustelijat itse tule vanhoiksi. Tai siis jos tulevat ovat ihannevanhuksia. Ilman sairauksia.

Vierailija
316/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puoliso on ainoa lapsi ja hänen eläkkeellä olevat vanhemmat asuu 60 km päässä.

Hallitus leikkaa syksyllä ja me laitetaan auto pois, että kyllä nuo eläkeläiset valtion hoidettavaksi jää.

Vierailija
317/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kauhean näppäriä senioreita kun digiasiat sujuu. Meillä tuo senioripolvi on syntynyt - 37,-38, -45 ja -49. Vain tämä nuorin käyttää digilaitteita ja digiasiointeja, mutta hänkin tarvitsee usein neuvoja. 78-vuotias osaa lukea vanhasta nokialaisesta tekstiviestit mutta lähettäminen on hankalaa. Kaksi vanhinta käyttävät puhelinta vain soittamiseen, nettiä ei ole kumpikaan käyttänyt ikinä.

-27 syntynyt veljeni oli tietokoneiden myyjä ja opastaja. Vasta muutama vuosi sitten alkoi muisti heikentyä.

Itse -46, pärjään hyvin asiointijutut yms. En niin ohjelman asennuksia tms.

Kyll monet kansakoulun käyneet työelämässä joutuivat tietokoneilla toimimaan, esim. -47 syntynyt mieheni, teki kotonakin lomavarauksia yms.

Mutta ymmärrän että monille vanhuksille nykyaika on liikaa. Vaikka olisivat osanneetkin tai oppisivat, eivät viitsi laitteita ostaa kotiin.

Ja osa käy pankista hakemassa rahansa käteisenä.

Jos ei osaa edes pankkiautomaattia käyttää, olematta kuitenkaan muistisairas, niin se on kyllä jo ihan oma ongelma. Pankkikortteja ja pankkiautomaatteja on ollut Suomessa jotain tyyliin 40 vuotta ainakin. Nykyiset vanhukset ovat siis näiden tullessa olleet aktiivisessa työiässä. Montaa sellaista ei elossa ole, jotka olisivat silloin olleet jo eläkeikäisiä.

Väärin, 50v sitten :)

Vierailija
318/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat täysiä kusipäitä, joten jos heille jotain ongelmia tulee, niin hoitakoot itse asiansa. Minä en aio moista rosskasakkia auttaa vähäkään. Oikein toivon, että Karma kostaa heille kunnolla. Heheh! :-)

Vierailija
319/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kauhean näppäriä senioreita kun digiasiat sujuu. Meillä tuo senioripolvi on syntynyt - 37,-38, -45 ja -49. Vain tämä nuorin käyttää digilaitteita ja digiasiointeja, mutta hänkin tarvitsee usein neuvoja. 78-vuotias osaa lukea vanhasta nokialaisesta tekstiviestit mutta lähettäminen on hankalaa. Kaksi vanhinta käyttävät puhelinta vain soittamiseen, nettiä ei ole kumpikaan käyttänyt ikinä.

-27 syntynyt veljeni oli tietokoneiden myyjä ja opastaja. Vasta muutama vuosi sitten alkoi muisti heikentyä.

Kyll monet kansakoulun käyneet työelämässä joutuivat tietokoneilla toimimaan, esim. -47 syntynyt mieheni, teki kotonakin lomavarauksia yms.

Mutta ymmärrän että monille vanhuksille nykyaika on liikaa. Vaikka olisivat osanneetkin tai oppisivat, eivät viitsi laitteita ostaa kotiin.

Jos ei osaa edes pankkiautomaattia käyttää, olematta kuitenkaan muistisairas, niin se on kyllä jo ihan oma ongelma. Pankkikortteja ja pankkiautomaatteja on ollut Suomessa jotain tyyliin 40 vuotta ainakin. Nykyiset vanhukset ovat siis näiden tullessa olleet aktiivisessa työiässä. Montaa sellaista ei elossa ole, jotka olisivat silloin olleet jo eläkeikäisiä.

Oliko vuonna 1973 tosiaan pankkiautomaatteja Suomessa? Olen syntynyt tuona vuonna, joten en tiedä asiasta.

Vierailija
320/361 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko vuonna 1973 tosiaan pankkiautomaatteja Suomessa? Olen syntynyt tuona vuonna, joten en tiedä asiasta.

Ei todellakaan ollut. Pankkiautomaatit tulivat Suomeen 70-80 lukujen taitteessa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pankkiautomaatti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan