Mitä pahaa kotitalousvähennyksessä on?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö taas. Minun firman asiakkaita ei ole rikkaat vaan ihan tavallinen väki. Heille kotitalousvähennys mahdollistaa palvelun hankkimisen.
Juuri näin. Edessä kattoremontti. Ilman kotitalousvähennystä tekisimme sen itse talkootyönä. Mutta kotitalousvähennyksen ansiosta tehetytämme sen firmalle.
Äidilleni tilasin siivouksen. Ilman kotitalousvähennystä me sisarukset kävisimme vapaapäivinämme siivoamassa. Nyt käy firma
Ja ihan pienipalkkaisia duunareita olemme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää siinä se, että omakotitaloasukas saa kattoremontista kotitalousvähennyksen, mutta rivitalossa asuva ei saa. (Tiedän kyllä miksi ei saa, sitä ei tarvitse vaivautua kertomaan.)
Eikä taida muustakaan, en ainakaan laittanut rivarin keittiöremppaa. Talon/mökin keittiö remontin sain,
Kyllä rivarista saa, kun olet itse työn tilaaja. Esim. meillä tehtiin kylpyhuoneremontti, olimme itse tilaajina, ei taloyhtiö, niin saimme kotitalousvähennyksen. Rivitalon kattoremontista ei saa, koska työn teettää taloyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennyksen tarkoitus oli kannustaa kotitalouksia hyödyntämään palveluita, eli siis kannustaa keski- ja vähätuloisiakin palveluiden käyttäjiksi. Kotitalousvähennystä hyödyntävät kuitenkin lähinnä rikkaat, jotka ostaisivat näitä palveluita muutenkin, tämä on tutkittu juttu. Verovaroista kustannettu kannustin ei siis täytä kannustavaa tehtäväänsä.
Miten tässä kustannetaan verovaroja?
Kotitalousvähennys tehdään suoraan maksettavista veroista, eli vähentää verokertymää. toki osa palautuu Alv:n muodossa valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Nostaa hintoja. Yrittäjät lisäävät tuen verran ilmaa hintoihin. Ilman kotitalousvähennys hinta olisi pienempi.
Tämä sama peruste otetaan aina asumistukien kohdalla esille, mutta siellä se ei kuulemma vaikuta vuokratasoon. :))
Uskoisin kyllä että kotitaloustuella pystytään vähentämään pimeänä tehtyjä hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennyksen tarkoitus oli kannustaa kotitalouksia hyödyntämään palveluita, eli siis kannustaa keski- ja vähätuloisiakin palveluiden käyttäjiksi. Kotitalousvähennystä hyödyntävät kuitenkin lähinnä rikkaat, jotka ostaisivat näitä palveluita muutenkin, tämä on tutkittu juttu. Verovaroista kustannettu kannustin ei siis täytä kannustavaa tehtäväänsä.
Kotitalousvähennys tehdään suoraan maksettavista veroista, eli vähentää verokertymää. toki osa palautuu Alv:n muodossa valtiolle.
Kotitalousvähennys on maksimissaan 2250/per nuppi per vuosi. Meillä rempattiin keittiö. Firma hoiti koko homman, purki vanhan, asensi ja päivitti uuden. Olisin voinut miettiä myös sitä, että olisin jäänyt palkattomalle lomalle vaikka kuukaudeksi, kahdeksi ja tehnyt osan hommasta ihan itse. Verokertymä olisi vähentynyt ehkä jopa enemmän. On karmaisevaa miten vasemmisto ajattelee verokertymän olevan jotenkin kiveenlyötyä ja taattua, kun se on kuitenkin yksilön työstä kerättävää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää siinä se, että omakotitaloasukas saa kattoremontista kotitalousvähennyksen, mutta rivitalossa asuva ei saa. (Tiedän kyllä miksi ei saa, sitä ei tarvitse vaivautua kertomaan.)
Eikä taida muustakaan, en ainakaan laittanut rivarin keittiöremppaa. Talon/mökin keittiö remontin sain,
Kyllä keittiörempan työn osuuden saa vähentää, itse vähensin kerrostaloasunnon keittiörempan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennys on maksimissaan 2250/per nuppi per vuosi. Meillä rempattiin keittiö. Firma hoiti koko homman, purki vanhan, asensi ja päivitti uuden. Olisin voinut miettiä myös sitä, että olisin jäänyt palkattomalle lomalle vaikka kuukaudeksi, kahdeksi ja tehnyt osan hommasta ihan itse. Verokertymä olisi vähentynyt ehkä jopa enemmän. On karmaisevaa miten vasemmisto ajattelee verokertymän olevan jotenkin kiveenlyötyä ja taattua, kun se on kuitenkin yksilön työstä kerättävää rahaa.
Tein yksiössä keittiöremontin, ilmoitin torissa "lahjoitetaan keittiökalusteet". Heti meni sovittuna päivänä, ei tarvinnut firmalle maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, että sitä käyttää eniten rikkaat, jotka eivät sitä oikeasti tarvitsisi, jolloin turhaan vähenee valtion verotuotot.
Mihin se tärkeämmin tarvittaisiin kuin työllistää siivoojia, remppamiehiä?
Jos työllistämisestä pitää valtion maksaa, niin onko siinä järkeä?
Vai onko tässäkin taas taustalla se, että saadaa keksittyä mm:jille töitä (valtio maksaa palkat), jolloin voidaan taas vinkua, miten Suomi pysähtyy ilman mm:jia ?
Eihän siinä valtio mitään MAKSA. se että joltakin otetaan vähän vähemmän POIS ei ole MAKSAMISTA.
Kyllä se käytännössä on sitä, että valtio maksaa, jos valtio jättää ottamatta veroja, jotka se muuten ottaisi.
Kun teetetään vieraalla esim. kylpyhuoneremppa, saa teettäjä hyvitystä tehdystä työstä. Työnosuus voi olla vaikka 1500€ 12000€ rempasta, siitä saa jonkun satasen verotuksessa takaisin. Ei tuohon summaan ole juuri mitään, joka tapauksessa sen rempat joutuu maksamaan. Valtio tienaa jo ostetusta materiaalista. En tiedä rikkaista, toki rempat ehkä kalliimpia? Mene ja tiedä!
Mulla ohentuu vaan lompakko remontteja maksaessa. Vain rivarissa tehdyt osittain kuitilla.