Toispuoleinen lihasten jumi lantion seudulla, en ymmärrä
En ymmärrä, miksi oikean puolen lonkankoukistaja, lonkan sivu, alaselkä ja pakara on jumissa ja kiristää? Kiristys on todella kova. Sama tilanne ollut jo vuosia. Mikä voisi olla syynä?
Kommentit (40)
Vino asento. Yleensä itse on vaikea hahmottaa sitä. Lähes jokainen meistä on toispuoleinen, ja joskus asento voi mennä niin vinksalleen, että se rasittaa ja aiheuttaa kipuja toisella puolella lantiota. Kokeile OMT-fysioterapeuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole ollut useita (ainakin 6-7 vuotta) vuosia jatkuvaa kovaa kiristystä samalla alueella?
Ei meillä kyllä sellaista ole ollut. Pitäiskö sun nyt käydä muutamalla eri alan ammattilaisella, myös alan lääkärillä fysiatri tms. ja ottaa jotakin käsittelyä siihen.
Olen käynyt fysiatrilla 2019. Skolioosia kai on, mutta lievänä vain ymmärtääkseni. Ehkäpä pitää tutkia vanhoja lausuntoja. Olen käynyt omt-fysioterapeutilla. Hierojalla esim 6 krt peräkkäin, 1krt vkossa ei mun jumeja aukaise. Kokeilin vuosi sitten tuollaista tehojaksoa. Ei ole rahaa käydä ympäri vuoden koko ajan jollain ammattilaisella, ikävä kyllä.
Eihän sitä ole. Käynnit ovat tosi kalliita nykyisin. Hyvä jos sen yhden raskii satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patjan vaihtaminen auttoi paljon. Erityisen paljon auttoi tällä palstalla annettu neuvo. Kyljellään nukkuessa kannattaa laittaa tyyny jalkojen väliin.
Aiemmin heräsin alaselkäkipuun yöllä, se katosi kun vaihdoin sängyn. Laitan aina tyynyn jalkojen väliin illalla, mutta pyörin niin paljon, että tyyny lentää varmaan heti. Jos ei ole kuminauhareunalakanaa, lakana löytyy lattialta aamulla.
Kiristys on täysin lihasperäistä selässä (jossain si-nivelen kohdalla) lonkassa, lonkankoukistajassa, pakarassa.
Ap
Mä tein sellasta tuolijumppaqa, ihan juutuubista, ja kappas vaan huomasin että väheni kipu!
Sitte toinen liike, laajalla kaarella "piirrät" ympyrää jalalla, pidä toki kiinni jostakin!
KAton jos löydän sen piirustusjutun! Se oli hyvä liike!
mulla sama vaiva, myös oikealla. ollut nyt noin 15 vuotta, alkoi yhden raskauden aikana. välillä parempi välillä huonompi. luulen että on yhteydessä kun koko oikea puoli on enemmän jumissa hartioista alkaen, ja luultavasti koko asentoni vähän vino. pitäisi varmaan venytellä ja lihaskuntoilla enemmän ja käydä just jossain asennonkorjaajalla, mutta sellaiseen ei oikein ole varaa.
Jesss, jumppavideoita ja ohjeita, kiitos! Pakko ottaa nyt täsmäliikkeitä päivärutiineihin uudelleen.
Ap
Se puoli, joka on jumissa, sen lihakset ovat ok. Ne yrittävät korjata sen toisen puolen ongelmia, jonka kuvittelet Ivan kunnissa. Treenaa sen jumittamattoman puolen lihaksia MONIPUOLISESTI, niin huomaat pian, että jumissa oleva puolikin rentoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Se puoli, joka on jumissa, sen lihakset ovat ok. Ne yrittävät korjata sen toisen puolen ongelmia, jonka kuvittelet Ivan kunnissa. Treenaa sen jumittamattoman puolen lihaksia MONIPUOLISESTI, niin huomaat pian, että jumissa oleva puolikin rentoutuu.
... kuvittelet olevan kunnossa ...
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutin mukaan pitää treenata molempia puolia samalla tavalla tasapuolisesti, eikä vaan toista. Ne samat liikkeet voivat tuntua aivan erilaisilta eri puolilla.
Vierailija kirjoitti:
Patjan vaihtaminen auttoi paljon. Erityisen paljon auttoi tällä palstalla annettu neuvo. Kyljellään nukkuessa kannattaa laittaa tyyny jalkojen väliin.
Tätä varten on erityisiä pitkiä tyynyjä (n. 140 cm). Halpiksia myydään ainakin Tokmannilla ja joskus Lidlissä.
Ei ehkä pysy Ap:n yökierimisissä mukana, mutta muille vinkiksi. Tykkään itse kun sen haliminen estää myös käden puutumiset. :)
Minä kävin vaikka millä hierojalla ja niksauttajalla ja fyssarilla, sain liikkeitä ja yksi mies riuhtoi ja väänteli minua ja jalkaa kahdeksan kertaa tuloksetta ja olisi vielä määrännyt lisäaikoja. Eri asiantuntijoilla käymistä kesti vuosia ja rahaa paloi enemmän kuin haluan ajatella.
Sitten aloin ekan kerran käydä salilla. Olen ajatellut, että esim. niistä fyssarin määräämistä alavartalon lihaksia vahvistavista liikkeistä ei aikoinaan ollut mitään hyötyä, kun lihakset vain nukkuivat ja huterasti heiluen koetin edes pysyä pystyssä. Nivelet vain kipeytyivät, kun kaikki paino oli niiden varassa ja rasittuivat ihan kehon painolla tehtävistä pikkuliikkeistä niin, että piti pitää harjoittelusta pitkiä taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin vaikka millä hierojalla ja niksauttajalla ja fyssarilla, sain liikkeitä ja yksi mies riuhtoi ja väänteli minua ja jalkaa kahdeksan kertaa tuloksetta ja olisi vielä määrännyt lisäaikoja. Eri asiantuntijoilla käymistä kesti vuosia ja rahaa paloi enemmän kuin haluan ajatella.
Sitten aloin ekan kerran käydä salilla. Olen ajatellut, että esim. niistä fyssarin määräämistä alavartalon lihaksia vahvistavista liikkeistä ei aikoinaan ollut mitään hyötyä, kun lihakset vain nukkuivat ja huterasti heiluen koetin edes pysyä pystyssä. Nivelet vain kipeytyivät, kun kaikki paino oli niiden varassa ja rasittuivat ihan kehon painolla tehtävistä pikkuliikkeistä niin, että piti pitää harjoittelusta pitkiä taukoja.
Mun varmasti pitäisi käydä salilla säännöllisesti. Ongelma on se, että en saa säännöllisyyttä päälle. Palaudun kuormituksesta aivan kamalan hitaasti ja aina jossain kohtaa salikortti jää lepäämään lompakkoon yksinänsä, kun päiväunet vetää pidemmän korren.
Aivan varmasti kroppa voisi paremmin, jos olisi säännöllinen saliharrastus. Mutta miten ihmeessä saisin pidettyä selkärankani ja pidettyä kiinni säännöllisyydestä? Vinkkejä tähän? Suoraan töistä meno? Se voisi toimia? Jos tulen töistä kotiin, on uudelleen lähteminen hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain kehon vinous.
Toinen olkapää on alempana kuin toinen.
Nyt kun mietin, niin olipa tämä tyhmä kysymys. Tottakai toista puolta kiristää jos kroppa on kierossa. Olen idiootti.
-> salille
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain kehon vinous.
Toinen olkapää on alempana kuin toinen.
Nyt kun mietin, niin olipa tämä tyhmä kysymys. Tottakai toista puolta kiristää jos kroppa on kierossa. Olen idiootti.
-> salille
Ap
Enpä oikein usko, että juuri saliharjoittelu sitä korjaa. Suosittelen ensin hyvää fysioterapeuttia, esim. OMT-fyssaria. Jotkut fyssarit ohjaa sellaista harjoittelumuotoa kuin spiraalistabilisaatio. Oon sitä useampaan otteeseen tehnyt, mutta aina se sitten jää johonkin (oon siis todella vino). Siitä on ollut apua.
Jos sä nyt meet tuossa jumissa salille, liikeradat ovat virheellisiä ja vahvistat vain virheasentoja.
Mulla on ihan sama vaiva. Tullut kun teen pelkkää istumatyötä enkä liiku, eikä sänkykään ole sopiva. Heti esim. lomalla kun liikun enemmän, niin vaiva häviää. Ei ois kun pienestä kiinni...
Parhaat liikkeet salilla minulle ovat yhden jalan kyykyt, maastaveto, lantionnosto ja jostain syystä pystypunnerrus.
Toispuoleinen jumi, heikkous, kipuilu ja turvotus reidessä ja lantiossa voi olla merkki laskimon verenkierron häiriöstä. Veri tulee sitä kautta ylös, jos ei tule kunnolla niin vuosien saatossa ylimääräinen veri voi aiheuttaa hyytymää ja kalkkeumaa etenkin oikealle puolelle lantiota.
Toinen melko yleinen ja mahdollinen voi olla esim eripituiset jalat, mistä johtuen askellus ja lonkan tukilihakset on kehittyneet epätasapainoon. Tämä näkyy myös helposti polven, lonkan ja alaselän kipuina.
Syitä voi olla aika monia. Mene lääkäriin.
t: lääkis-dropout
Nyt tuli oikea vastaus. Se se on.
Ap