Elatusmaksujen määrä vuoroviikkoasumisessa
Lapset ovat etävanhemmalla 50% ajasta, mutta kotien tuloerot ovat suuret. Lähivanhempi saa toki lapsilisän mutta sillä ei paljon juhlita. Lisäksi etävanhempi maksaa lasten harrastukset ja vakuutukset ja bussikortit. Muu jää lähivanhemmalle. Onko tässä tilanteessa mahdollista vielä saada elatusmaksuja?
Lasten äiti siis on lääkäri ja tienaa hyvin, lapset asuvat minun kodissani kirjoilla koska aikanaan mietittiin että saan sitten lapsilisät ym. En tajunnut että olisi pitänyt vaatia elareitakin.
-Kusetettu lähi-isä
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite etävanhempi. Saan toimeentulotukea lasten takia osa-aikatyon palkan ja työmarkkinatuen lisäksi. Saanut jo vuosia. Vuoroviikoin lapset mulla.
Viime vuoden lopussa yhtäkkiä tuli kelalta että lähivanhemman pitäis tyyliin maksaa lasten eläminen mun luona. Sanoin kelaan että lähivanhempi hoitaa lasten elatuksen kun ovat siellä ja minä silloin kun mun luona.
Lastenvalvoja on meidän kanssa samaa mieltä mutta hän ei voi tehdä mitään asialle elatus soppari on 0 euroa. Lastenvalvoja sano että ei kela ymmärrä lastenvalvojankaan työtä vaan vaatii sopimuksia tms. mitä ei voi tehdä.
Hallinto-oikeuden päätöstä odotellessa. Suutuin kyllä kelalle ja sanoin tiukasti että lähivanhempi ei laiminlyö elatusta millään tavalla mutta kela on kela.
Oli multa joskus kela yrittänyt periä 1600€ jostain syystä ja hallinto-oikeus päåtti että ei peritä
Kelan mukaan lähivanhempi siis muka laiminlöisi elatusta ja yrittävät periä häneltä toimeentulotukia takas
Siis mulle maksettuja toimeentulotukia.
Mitäs haet Kelasta vielä tapaamisrahaa (?) vai miksi muuten kela mitään teidän välisistä maksuista välittäisi? Ei ne elatusasuat sinne kuulu/ mene, ellei jompikumpi hae sieltä rahaa siihen lasten elstukseen tai luonapitoon.
Lapsilisät on erikseen. Jos teette 0 sopimuksen, se on 0, mutta tuolloin kela ei myöskään maksele teitin lasten kuluja, kuin lapsilisän osalta.Oletettavasti tuossa tapauksessa Kela maksaa lähille elatustukea ja ovat alkaneet sitä nikotella.
Kukaan ei maksa 0- sopparilla mitään eikä etenkään Kela. Lastenvalvoja ei myöskään hyväksy 0- sopimusta kaikissa tilanteissa, jos se ei ole lapsen etu. Tuo puhui tt- tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite etävanhempi. Saan toimeentulotukea lasten takia osa-aikatyon palkan ja työmarkkinatuen lisäksi. Saanut jo vuosia. Vuoroviikoin lapset mulla.
Viime vuoden lopussa yhtäkkiä tuli kelalta että lähivanhemman pitäis tyyliin maksaa lasten eläminen mun luona. Sanoin kelaan että lähivanhempi hoitaa lasten elatuksen kun ovat siellä ja minä silloin kun mun luona.
Lastenvalvoja on meidän kanssa samaa mieltä mutta hän ei voi tehdä mitään asialle elatus soppari on 0 euroa. Lastenvalvoja sano että ei kela ymmärrä lastenvalvojankaan työtä vaan vaatii sopimuksia tms. mitä ei voi tehdä.
Hallinto-oikeuden päätöstä odotellessa. Suutuin kyllä kelalle ja sanoin tiukasti että lähivanhempi ei laiminlyö elatusta millään tavalla mutta kela on kela.
Oli multa joskus kela yrittänyt periä 1600€ jostain syystä ja hallinto-oikeus päåtti että ei peritä
Kelan mukaan lähivanhempi siis muka laiminlöisi elatusta ja yrittävät periä häneltä toimeentulotukia takas
Laiminlyöhän se, jos toisen vanhemman pitää elättää lapset toimeentulotuesta. Lasten elatus on ensisijaisesti vanhempien vastuulla elatuskyvyn suhteessa, ja se elatuskykyjen suhde voi olla vaikka 0 ja 100%.
Ei laiminlyö jos lastenvalvojalla on laskettu ettei kumpikaan pysty maksaa toiselle elareita eli lähivanhemmalla ei ole maksukykyä maksaa lasten elatusta silloin kun ovat etävanhemmman luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiminlyöhän se, jos toisen vanhemman pitää elättää lapset toimeentulotuesta. Lasten elatus on ensisijaisesti vanhempien vastuulla elatuskyvyn suhteessa, ja se elatuskykyjen suhde voi olla vaikka 0 ja 100%.
Ei laiminlyö jos lastenvalvojalla on laskettu ettei kumpikaan pysty maksaa toiselle elareita eli lähivanhemmalla ei ole maksukykyä maksaa lasten elatusta silloin kun ovat etävanhemmman luona.
Ai joo, missasin tuon ettei lähin elatuskyky riitä. Meillä oli siis vastaava tilanne, mutta niin, että laskennallisesti elatuskyky riitti koska kaikkia kuluja ei huomioitu. Meidän tapauksessa olisi peritty takaisin.
No mikä oli sitten lopputulema? Vältitte perinnän kuitenki jotenki koska sanoit että olisi peritty sen sijaan että perittiin?
Kumpi teistä alunperin halusi erota AP?
Voit pyytää elarien laskemista lastenvalvojalla, mutta jos nyt yhtään äitejä itseni mukaan lukien tunnen, niin he ostavat lapselle käytännössä kaiken tarvittavan ja harrastukset ym. varojen mukaan. Kuten joku jo sanoi, niin saatat itse joutua yllättäen maksajaksi.
Kyllä suurempituloinen voi joutua maksamaan elareita vaikka lapset ovat 50-50. Toki siinä huomioidaan luonapitovähennys kun lapset kuitenkaan n ovat puolet ajasta etävanhemmalla .Tässä tapauksessa etä -vanhempi kylläkin maksaa jo ekstraa kuten lasten harrastukset, bussikortit ja vakuutukset joten .mihin AP niitä elareita tarvitsee. Kannattaa myöskin huomata kuka ne lasten vaatteet ostaa- yleensä se on äiti.