Elatusmaksujen määrä vuoroviikkoasumisessa
Lapset ovat etävanhemmalla 50% ajasta, mutta kotien tuloerot ovat suuret. Lähivanhempi saa toki lapsilisän mutta sillä ei paljon juhlita. Lisäksi etävanhempi maksaa lasten harrastukset ja vakuutukset ja bussikortit. Muu jää lähivanhemmalle. Onko tässä tilanteessa mahdollista vielä saada elatusmaksuja?
Lasten äiti siis on lääkäri ja tienaa hyvin, lapset asuvat minun kodissani kirjoilla koska aikanaan mietittiin että saan sitten lapsilisät ym. En tajunnut että olisi pitänyt vaatia elareitakin.
-Kusetettu lähi-isä
Kommentit (46)
No ite etävanhempi. Saan toimeentulotukea lasten takia osa-aikatyon palkan ja työmarkkinatuen lisäksi. Saanut jo vuosia. Vuoroviikoin lapset mulla.
Viime vuoden lopussa yhtäkkiä tuli kelalta että lähivanhemman pitäis tyyliin maksaa lasten eläminen mun luona. Sanoin kelaan että lähivanhempi hoitaa lasten elatuksen kun ovat siellä ja minä silloin kun mun luona.
Lastenvalvoja on meidän kanssa samaa mieltä mutta hän ei voi tehdä mitään asialle elatus soppari on 0 euroa. Lastenvalvoja sano että ei kela ymmärrä lastenvalvojankaan työtä vaan vaatii sopimuksia tms. mitä ei voi tehdä.
Hallinto-oikeuden päätöstä odotellessa. Suutuin kyllä kelalle ja sanoin tiukasti että lähivanhempi ei laiminlyö elatusta millään tavalla mutta kela on kela.
Oli multa joskus kela yrittänyt periä 1600€ jostain syystä ja hallinto-oikeus päåtti että ei peritä
Siis mitä kummaa? Saat lapsilisät, etävanhempi maksaa isomman osan lapsen kuluista ja sinä vain puolet päivittäisistä elämiskuluista. Ja elareita vielä pitäisi saada.
Miksi ihmiset ajattelee, että jos se eksä maksaa kaikki säännölliset menot harrastuksista vakuutuksiin ja bussikorttiin, ei maksaisi epäsäännöllisiä menoja kuten vaikka silmälaseja? Maksaa todennäköisesti niitäkin, mutta AP ei listannut kun ei niitä tule niin usein, ja ehkä niiden kohdalla maksaja ei ole aina etä vaan välillä myös AP itse.
Vierailija kirjoitti:
No ite etävanhempi. Saan toimeentulotukea lasten takia osa-aikatyon palkan ja työmarkkinatuen lisäksi. Saanut jo vuosia. Vuoroviikoin lapset mulla.
Viime vuoden lopussa yhtäkkiä tuli kelalta että lähivanhemman pitäis tyyliin maksaa lasten eläminen mun luona. Sanoin kelaan että lähivanhempi hoitaa lasten elatuksen kun ovat siellä ja minä silloin kun mun luona.
Lastenvalvoja on meidän kanssa samaa mieltä mutta hän ei voi tehdä mitään asialle elatus soppari on 0 euroa. Lastenvalvoja sano että ei kela ymmärrä lastenvalvojankaan työtä vaan vaatii sopimuksia tms. mitä ei voi tehdä.
Hallinto-oikeuden päätöstä odotellessa. Suutuin kyllä kelalle ja sanoin tiukasti että lähivanhempi ei laiminlyö elatusta millään tavalla mutta kela on kela.
Oli multa joskus kela yrittänyt periä 1600€ jostain syystä ja hallinto-oikeus päåtti että ei peritä
Kelan mukaan lähivanhempi siis muka laiminlöisi elatusta ja yrittävät periä häneltä toimeentulotukia takas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan mukaan lähivanhempi siis muka laiminlöisi elatusta ja yrittävät periä häneltä toimeentulotukia takas
Siis mulle maksettuja toimeentulotukia.
Maksetaan jo "Lisäksi etävanhempi maksaa lasten harrastukset ja vakuutukset ja bussikortit."
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ajattelee, että jos se eksä maksaa kaikki säännölliset menot harrastuksista vakuutuksiin ja bussikorttiin, ei maksaisi epäsäännöllisiä menoja kuten vaikka silmälaseja? Maksaa todennäköisesti niitäkin, mutta AP ei listannut kun ei niitä tule niin usein, ja ehkä niiden kohdalla maksaja ei ole aina etä vaan välillä myös AP itse.
Onhan mahdollista, että eron jälkeen lapsille ei ole vielä tarvinnut yksiäkään silmälaseja ostaa. Ei kaikki tarvitse silmälaseja. Minulla on 20v tytär ja 17v poika, joille en ole ikinä ostanut yksiäkään silmälaseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kela nyt yrittää samaa varmasti monien kohdalla. Tuskin kela saa haluamaansa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan mahdollista, että eron jälkeen lapsille ei ole vielä tarvinnut yksiäkään silmälaseja ostaa. Ei kaikki tarvitse silmälaseja. Minulla on 20v tytär ja 17v poika, joille en ole ikinä ostanut yksiäkään silmälaseja.
Ne oli vain yksi esimerkki 'harvoin ostetuista tuotteista'. Minäkin olen 40-vuotta ja yksiäkään silmälaseja en ole vielä joutunut ostamaan tai käyttämään, jos aurinkolaseja ei lasketa tähän. Muita lääkkeitä lapset ehkä joskus tarvitsee, ja joskus tulee joku lääkärikäyntikin jonka joku maksaa. Kenkiä tarvitsee jokaiselle lapselle vuodessa varmaan vähintään parit, eli kesälle ja talvelle minimissään yhdet sopivat. Todennäköisesti kyllä useammatkin.
Mikäli et omilla tuloillasi aidosti pysty tarjoamaan lapsille sellaista elintasoa, mikä heille ydinperheessä olisi tullut, pitää minusta elareista tuossakin tapauksessa voida neuvotella. En ole itse eronnut, joten en oikeita käytänteitä tunne, mutta olisiko se lastenvalvoja sitten se oikea osoite kysyä neuvoa?
Vuoroviikoilla tasan 0e on kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikoilla tasan 0e on kohtuullinen.
Ei ole, koska tarkoitus on, että lapsen paras toteutuu, ei aikuisen paras. Miksi hyvätuloinen vanhempi haluaisi, että lapsi elää puolet lapsuudestaan puutteessa?
Kirosanojen määrä on tässä kohtaa niin paha että pitäisi mennä ulos..
Aloituksen perusteella olet aikamoinen rahan ahne loinen..
Lastenvalvojalla voi laskettuaa kummankin elatuskyvyn ja sen mukaan sitten tarvittaessa tasataan. On tosin mahdollista mennä niinkin päin, että sinä maksat exälle koska saat jo lapsilisät ja ex maksaa paljon kuluja. Vuoroviikkosysteemissä voi siis myös "lähi" joutua maksamaan "etälle".
Itse maksan kymppitonnin kk tuloilla huomattavasti pienipalkkaisemmalle exälle 15 euroa per lapsi, jos siitä voi yhtään päätellä millaisista summista 50-50 systeemissä usein puhutaan. Et voi ajatella, että saat lapsilisän lisäksi satojen eurojen elarit, eksä maksaa kulut ja lisäksi elättää lapset omasta pussistaan 50% ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiminlyöhän se, jos toisen vanhemman pitää elättää lapset toimeentulotuesta. Lasten elatus on ensisijaisesti vanhempien vastuulla elatuskyvyn suhteessa, ja se elatuskykyjen suhde voi olla vaikka 0 ja 100%.
Toki voit ap elarit saada, mutta sitten joudut itse maksamaan lasten harrastukset, vakuutukset ja bussiliput eli jäisit todennäköisesti miinukselle nykytilanteeseen verrattuna.
Siis mitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs haet Kelasta vielä tapaamisrahaa (?) vai miksi muuten kela mitään teidän välisistä maksuista välittäisi? Ei ne elatusasuat sinne kuulu/ mene, ellei jompikumpi hae sieltä rahaa siihen lasten elstukseen tai luonapitoon.
Lapsilisät on erikseen. Jos teette 0 sopimuksen, se on 0, mutta tuolloin kela ei myöskään maksele teitin lasten kuluja, kuin lapsilisän osalta.
Oletettavasti tuossa tapauksessa Kela maksaa lähille elatustukea ja ovat alkaneet sitä nikotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lasten menoja ap siis maksat muuta kuin asumisen ja syömisen luonasi?
Vaatteet, lääkkeet ym. -ap
Ja näihinkö sulla menee yli lapsilisäm verran kuussa per lapsi? Eli yh-korotuksineen noin 150 euroa lasta kohden?
Lastenvalvoja laskee puolestanne ja tekee ehdotuksen. Epäilen kyllä että tuossa tilanteessa ei juurikaan taida elareita tippua. Ainoa joka vaikuttaa ovat lasten harrastusten ja liikkumisen kustannukset jotka nekään eivät vaikuta jos lähivanhempi kuittaa lapsilisän. Sinun tapauksessa nekin hoitaa etävanhempi. Kannattaa varoa ettet itse joudu maksajaksi.
On se mahdollista. Lasten kuluthan maksetaan maksukyvyn mukaan.
Harrastukset, vakuutukset ja bussikortti voivat maksaa paljon tai vähän. Vaatteet voi saada halvemmalla. Tosiasia kuitenkin on, että jos tarvitaan silmälaseja, pilareita, juhlavaatteita kenkiä, kalliita lääkkeitä, viikkorahaa, koulutarvikkeita, ulkomaan matkoja, kesäisiä hubipuistokäyntejä kavereiden kanssa, uusi halpakin puhelin, hygieniatarvikkeita, vanhojen tansdivaatteet, rippijuhlat/promethrusjuhlat, ylppärit, niin eihän tuo 150 euroa mitenkään riitä lasta kohden.
Maksaako etä mitään muuta mainitsemiesi lisäksi?
Toisaalta tilanne on se, että exäsi todennäköisesti makselee enemmän kuin muiden exät.