Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helluntailaisuus

Vierailija
27.10.2025 |

Hei,

Onko kellään kokemuksia helluntailaisuudesta? 

Eräs ystäväni alkoi sellaiset muutama vuosi sitten käydä heidän tilaisuuksissaan, eikä aikaakaan kun meni sille aikuiskasteellekin. Oli vähän, että wtf.. mutta siis hienoa, kerran kyseessä on selkeästi tärkeä asia. 

Hän ei ole puhunut uskostaan oikeastaan kuin kysyttäessä, mutta ehkä nyt huomaa että on alkanut kommentoida joihinkin asioihin nimenomaan uskonsa näkökulmasta. Se ei siis millään tapaa haittaa, mutta jotenkin hämmentävää, kun ei aiemmin ole tämmöistä ollut. Jotenkin iloisempi kyllä ystävä on, kuin ennen, ja se tulee hyvin ilmi näissä keskusteluissa. 

Kyselen täältä, kun en oikein ymmärrä, ja en halua sanoa ystävälle näin. Ihan kiinnostava ilmiö kyllä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kun tämä hiukan uudempi mihin minäkin kuulun, tuohiperseitten uskonlahkoon.

Vierailija
2/14 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko saarnaajaa, joka ei tee niinkuin opettaa. 

Muille huutaminen on pöntöstä aina helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, eikö kenelläkään nyt ole mitään kunnon vastauksia..

Vierailija
4/14 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse ja lujaa. Helluntailaisuus ja muut vapaat suunnat on pahinta mahdollista aivopesua ja sosiaalista kontrollia. Pyrkivät kontrolloimaan jäsentensä ajatuksia, tunteita ja käytöstä. Olen todistanut tätä 20 vuotta elämästäni, rumaa oli. 

n45

Vierailija
5/14 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öyhön öyön.  Monesko aloitus tänään aiheesta?

Vierailija
6/14 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokse ja lujaa. Helluntailaisuus ja muut vapaat suunnat on pahinta mahdollista aivopesua ja sosiaalista kontrollia. Pyrkivät kontrolloimaan jäsentensä ajatuksia, tunteita ja käytöstä. Olen todistanut tätä 20 vuotta elämästäni, rumaa oli. 

n45

He ovat käsittäneet ilmeisesti väärin sen, että jokaisen ihmisen olisi tarkoitus itse alkaa kontrolloida omia ajatuksiaan ja käytöstään sekä olla kiinnittämättä kovin paljon huomiota tunteisiin. Tarkoitus ei ole se, että ihmiset yrittäisivät kontrolloida toisiaan. Se on vahingollista. 

Vierailija
7/14 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä on ongelma tossa ystävässäsi? Tai mikä nyt vaivaa hänen käytöksessään? 

Vierailija
8/14 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut elämäni aikana ystäviä ja sukulaisia eri uskontokunnista, myös agnostikkoja ja ateisteja.  Lapsuudenseuduillani oli mm. vanhoillislestadiolaisia ja työtovereina useita jehovantodistajia. En ole huomannut heissä kenessäkään tiukkapipoisuutta, vaan mukavia ihmisiä jotka eivät ole tyrkyttäneet katsomuksiaan. Olen huomannut, että ihminen joka on löytänyt turvallisen paikan omasta  uskonyhteisöstään antaa tilaa myös muille. Eräs tuttavani on alkanut käydä asuinpaikkansa helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa ja vaikuttaa tyytyväiseltä elämäänsä, hän on perhepiirinsä surujen vuoksi etsinyt ja saanut lohtua. Jos jossain uskonyhteisössä on ahdistavaa olla, täytyy tarkastella omaa sydäntään ja hakeutua pois niistä kuvioista.  Uskonnon varjolla tapahtuu myös väärinkäytöksiä joilla ei ole itse uskon kanssa mitään tekemistä. Minulla on ollut onni tavata vain tasapainoisia uskossa olevia ihmisiä. Oikeastaan vain tuntemani ateistit ovat olleet kärkkäitä mielipiteissään. Mutta antoisia keskusteluja on ollut kaikkien kanssa, suomalaisten olisi muutenkin hyvä kehittää keskustelutaitojaan. Liian usein suututaan eikä kuunnella toisten kantoja, huudellaan vain asiattomuuksia omista poteroista.

Vierailija
9/14 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n45

Tuossa on alkujaan ollut ehkä hyväkin ajatus, kun ennen muinoin seurakunnan vanhimmat neuvoivat muita, mutta ei toimi varmasti enää nyky-yhteiskunnassa, kun ei ole enää niitä viisaita johtajia. 

Vierailija
10/14 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut elämäni aikana ystäviä ja sukulaisia eri uskontokunnista, myös agnostikkoja ja ateisteja.  Lapsuudenseuduillani oli mm. vanhoillislestadiolaisia ja työtovereina useita jehovantodistajia. En ole huomannut heissä kenessäkään tiukkapipoisuutta, vaan mukavia ihmisiä jotka eivät ole tyrkyttäneet katsomuksiaan. Olen huomannut, että ihminen joka on löytänyt turvallisen paikan omasta  uskonyhteisöstään antaa tilaa myös muille. Eräs tuttavani on alkanut käydä asuinpaikkansa helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa ja vaikuttaa tyytyväiseltä elämäänsä, hän on perhepiirinsä surujen vuoksi etsinyt ja saanut lohtua. Jos jossain uskonyhteisössä on ahdistavaa olla, täytyy tarkastella omaa sydäntään ja hakeutua pois niistä kuvioista.  Uskonnon varjolla tapahtuu myös väärinkäytöksiä joilla ei ole itse uskon kanssa mitään tekemistä. Minulla on ollut onni tavata vain tasapainoisia uskossa olevia ihmisiä. Oikeastaan vain tuntema

Alkanut itseä mietityttää ne "mukavat" ihmiset, jotkut varmasti ovat, mutta joukossa saattaa olla sellaisia ulospäin mukavia ihmisiä, jotka ovatkin susia lampaiden vaatteissa. Ennemmin hakisin sellaisten ihmisten seuraa, jotka ovat hyviä. Sitähän ei heti päälle päin välttämättä näe.

Vierailija
11/14 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Anneli Auerin veli ja sen vaimo ole helluntalaisia.

Samoin se gynekologi samassa Auerin jutussa, joka kertoi, että immenkalvo kasvaa uudestaan.

Oma kokemukseni eräästä naisesta on, että hän manaili itsekseen jotain näkyjään käsittämättömällä kielellä.

Vierailija
12/14 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut elämäni aikana ystäviä ja sukulaisia eri uskontokunnista, myös agnostikkoja ja ateisteja.  Lapsuudenseuduillani oli mm. vanhoillislestadiolaisia ja työtovereina useita jehovantodistajia. En ole huomannut heissä kenessäkään tiukkapipoisuutta, vaan mukavia ihmisiä jotka eivät ole tyrkyttäneet katsomuksiaan. Olen huomannut, että ihminen joka on löytänyt turvallisen paikan omasta  uskonyhteisöstään antaa tilaa myös muille. Eräs tuttavani on alkanut käydä asuinpaikkansa helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa ja vaikuttaa tyytyväiseltä elämäänsä, hän on perhepiirinsä surujen vuoksi etsinyt ja saanut lohtua. Jos jossain uskonyhteisössä on ahdistavaa olla, täytyy tarkastella omaa sydäntään ja hakeutua pois niistä kuvioista.  Uskonnon varjolla tapahtuu myös väärinkäytöksiä joilla ei ole itse uskon kanssa mitään tekemistä. Minulla on ollut onni tavata vain tasapainoi

Puhuin sellaisista henkilöistä jotka olen tuntenut vuosia, vuosikymmeniä. Tunnen heidän perhepiirinsä ja taustansa. Ei tietenkään pidä sinisilmäisesti uskoa kaikkia kauniita puheita mitä kuulee, ei toki myöskään torjua sitä hyvyyttä mitä onneksi  aidosti on olemassa.

Vierailija
13/14 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Anneli Auerin veli ja sen vaimo ole helluntalaisia.

Samoin se gynekologi samassa Auerin jutussa, joka kertoi, että immenkalvo kasvaa uudestaan.

Oma kokemukseni eräästä naisesta on, että hän manaili itsekseen jotain näkyjään käsittämättömällä kielellä.

Mielisairaus ei ole sama asia kuin uskonnollisuus.

Vierailija
14/14 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on hyvääkin mutta sitten se kielillä puhumisen pakko kuulemma ahdistaa ja on myös näitä uudistusten kuten homoliittojen/aborttien yms vastustajia.