Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kysessä kirjoitusvirhe vai onko kieleemme tullut uusi sana?

Vierailija
30.08.2008 |

Olen useammassa viestissä nähnyt sanan kuullostaa, sanan kuulostaa tilalla.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja kirjoitetaan :

ENÄÄN

kun pitäisi kirjoittaa

ENÄÄ

Näistä vastaavia on aivan valtavasti !!!

Vierailija
42/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perusteltiin sillä, että kyseessä on johdos sanasta kuulla ( siis kuulla -> kuullostaa ).

Kuulostaa on johdos sanasta kuulua. Siis yhdellä ällällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysin kolme yhdyssanavirhettä, kuusi pilkkuvirhettä ja yhden lauseenvastikevirheen. Korjasin virheet punakynällä. (Tiedote piti kuitata ja palauttaa reissuvihkon välissä takaisin).

En yhtään ihmettele, että nykyään tehdään niin paljon kielivirheitä, sillä miten ihmeessä lapset voisivat oppia hyvää suomen kieltä, jos sitä heti alusta asti opetetaan heille väärin?

Itse olisin tehnyt saman. Mua todellakin harmittaa antaa lastani sellaisen henkilön opetukseen, joka ei itse osaa kirjoittaa. Pitää tietysti yrittää lukea lapselle mahdollisimman paljon ja näin vahvistaa kielikorvaa.

Mutta ehkä sillä opella oli lukihäiriö? Näitäkin on.

Vierailija
44/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhekielen ilmauksia, pääasia lienee, että itse asia tulee ilmi ja ymmärretyksi. Sille vaan ei mitään voi, että kirjoitustyyli antaa ihmisestä ja hänen sivistystasostaan tietyn kuvan, joten ainakin vähänkään virallisemmissa teksteissä (työpaikkahakemus, CV) olisi suotavaa sen verran tsempata, että ei tee yhtäkään kielivirhettä...

Vierailija
45/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeita kysymyksiä riittää

Vierailija
46/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakaan en aio yrittää tsempata omaa kieltäni sivistyneemmäski kun itse olen. Sehän olisi huijausta muita lukijoita kohtaan.

.. Sille vaan ei mitään voi, että kirjoitustyyli antaa ihmisestä ja hänen sivistystasostaan tietyn kuvan, ..

Vierailija
47/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla kohdallani näen sen juuri näinä mä/mie tyyppisinä muutoksina tai omistusliitteiden puutteena (mielestäNI), en silti osaa kuvitella kirjoittavani yhdyssanaa eriksen tai muuttelevani sanan peruskirjoitusasua radikaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan