Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kysessä kirjoitusvirhe vai onko kieleemme tullut uusi sana?

Vierailija
30.08.2008 |

Olen useammassa viestissä nähnyt sanan kuullostaa, sanan kuulostaa tilalla.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ärsytän, niin sitten ärsytän, mutta on minun kyvyistäni hyötyäkin: olen aika monesta gradusta ja käsikirjoituksesta korjannut kielivirheet. Minulla on paljon aspergerin piirteitä, samoin pojallani, mutta diagnoosia ei ole. Minulle kieli ja kielioppi ovat tärkeimmät asiat perheeni jälkeen.

Vierailija
22/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo piirrustus on muuten aivan oikea muoto. Sanasta käytetään rinnan kahta hyväksyttyä kirjoitustapaa: sekä yhdellä että kahdella r-kirjaimella.

[/quote]

Piirrustus on ehdottomasti väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää yli kaiken tuo ENÄÄN. Argh! Se on "enää".

Vierailija
24/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
25/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murretta tietyissä osissa EP:tä

Vierailija
26/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sana "helsinkiläinen" kirjoitetaan nykyään lähes järjestään Helsinkiläinen. Sitä en voi ymmärtää, en sitten millään.

Vierailija
27/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoitu; mikä sana se oikein on?? ei mikään taisivat meinata olla fiksuja ja yhdistää sanat rahoitus ja rauhoitu ja loppu tulos näyttää paskalta!

Vierailija
28/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali ja normi eivät tosiaan ole sama asia.

Vierailija
29/47 |
30.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoitu; mikä sana se oikein on?? ei mikään taisivat meinata olla fiksuja ja yhdistää sanat rahoitus ja rauhoitu ja loppu tulos näyttää paskalta!

Vierailija
30/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin ihan mainos lampun (katu) kyljessä en mainoslamppua!! kylläkin, korjaat vaikket tiedä mitä!! 41!!

Vierailija
31/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mut asiaan

Sanojen lyhennys ja taivutus, kukaan ei tunnu osaavan

Äskenkin joku kysyi radion kuuntelemisesta ja av:lla p:tän jauhamisesta, niinkuin siis mistä???

Tai esim AMK:iin on ihan yleinen taivutus täällä, mikä se on: ammattikorkeakouli?

jne jne

Vierailija
32/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tähän törmää USEIN

Vierailija
33/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrustus on ehdottomasti väärin.

useampikin äidinkielen opettajani sanoi, että molemmat hyväksytään nykyään. Väitettäsi tukee se, ettei sanakirjani tuntenut kaksiärräistä versiota lainkaan. Tosin se on painettu ennen kuin kukaan noista opettajistani sanoi asiasta, joten se on saatettu hyväksyä kirjan painoon menon jälkeen.

Vierailija
34/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää oikein tosissaan keskittyä kirjoittamiseen koska puhekielessä ei käytetä esimerkiksi sanaa "aion" vaan "aijon". Meillä asiat kuullostaa ja on enään. Kyllä menisi tuskalliseksi palstailut jos aina täytyisi miettiä mikä on kieliopin mukaan oikein. En ole täällä äidinkielen tunnilla vaan viettämässä vapaa-aikaa.

Vierailija
35/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyksen taso on sitten varmaan toinen.

Vierailija
37/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjoitat mainos lampun kyljessä, ihmiset kyllä tajuaa asian ihan toisella tavalla. Lamppuja on useammanlaisia olemassa...

tarkoitin ihan mainos lampun (katu) kyljessä en mainoslamppua!! kylläkin, korjaat vaikket tiedä mitä!! 41!!

Vierailija
38/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun _kirjoitetaan_, _kirjoitetaanko_ kirjallisten sääntöjen mukaan vai puhekielen? Hmmm. Onpa vaikea kysymys. Joillekuille näemmä.

Vierailija
39/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kysessä kirjoitusvirhe vai onko kieleemme tullut uusi sana?

Mua ärsyttää suunnattomasti, kun jotkut (viestiketjun aloittajat) kirjoittavat "kysessä", vaikka pitäisi olla "kyseessä".

Vierailija
40/47 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysin kolme yhdyssanavirhettä, kuusi pilkkuvirhettä ja yhden lauseenvastikevirheen. Korjasin virheet punakynällä. (Tiedote piti kuitata ja palauttaa reissuvihkon välissä takaisin).

En yhtään ihmettele, että nykyään tehdään niin paljon kielivirheitä, sillä miten ihmeessä lapset voisivat oppia hyvää suomen kieltä, jos sitä heti alusta asti opetetaan heille väärin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi