Onko kysessä kirjoitusvirhe vai onko kieleemme tullut uusi sana?
Olen useammassa viestissä nähnyt sanan kuullostaa, sanan kuulostaa tilalla.
Kommentit (47)
Ehkä on joskus jäänyt moiset oikeinkirjoitussäännöt oppimatta äikän tunnilla. Nuo "kuulostaa" ja" piirustus" on kuitenkin sellaisia sanoja, että ne ääntyvät helposti "kuullostaa" ja "piirrustus". Minua ärsyttää itseä enemmän, jos joku kirjoittaa "kiinostava" :)
jos ymmärtää ihmistä. Jos ymmärtää kielialueita, huonoja/välinpitämättömiä opettajia, oppilaan kompetenssia, ymmärtää, jos haluaa ymmärtää. Silloin ei kysele, miksi joku ei ymmärrä, vaan tarttuu asiaan ja tekee ymmärtämättömän ymmärrettäväksi.
Mitä viisaampi ihminen, sitä enemmän ymmärtää ja sitä vähemmän arvostelee ja tuomitsee.
enkä käytä lääkitystä. Kiitos kysymästä :)
Tuo perusteltiin sillä, että kyseessä on johdos sanasta kuulla ( siis kuulla -> kuullostaa ).
osaatteko ihan oikeasti esim. kaikki nämä?
http://www.translatum.fi/index.php?id=35
Itse olin kympin oppilas äikässä, mutta kyllä joskus joutuu miettimään.. varsinkin kun säännöt ovat muuttuneet 80-luvulta, ja tulevat muuttumaan edelleen. Ja näillä palstoilla nyt käytetään murteita ja puhekieltä.. murteellisen tekstin seassa oikea kirjoitusasu saattaa näyttää suorastaan hassulta, jos se on kovin vanhanaikainen.
Kyseessä voi myös olla ihan kirjoitusvirhe, niitäkin sattuu.. Myönnän kyllä, että muakin tollainen "kiinostaa" häiritsee, mutta annan toisten elää, teen taatusti virheitä itsekin.
erillainen, verytellä, samallainen, sydämmellinen, kiinostaa, kuullostaa jne.
Toki voin olla huono siinä missä olen. Olen silti, sinunkin harmiksi. En tarvitse niin paljon kuin sinä, en huomiota ja hyväksyntää.
Meille opetettiin lukiossa, että kuullostaa on oikein.
Tuo perusteltiin sillä, että kyseessä on johdos sanasta kuulla ( siis kuulla -> kuullostaa ).
Sanakirjani tuntee muodon kuullostaa, mutta sen kohdalla lukee "po. kuulostaa", ja kirjan alusta selviää, että po. = pitää olla. Siis opettajasi opetti väärin.
Tuo piirrustus on muuten aivan oikea muoto. Sanasta käytetään rinnan kahta hyväksyttyä kirjoitustapaa: sekä yhdellä että kahdella r-kirjaimella.
sitähän sinä epätoivoisesti juuri haet. Hyväksyntää. Ja huomiota saa nimenomaan huonolla kielellä, hyvä kieli on huomaamatonta.
minua ei ärsytä, vaikka käytetään muotoja "muussi" tai "enään", mutta tuo normi-sanan käyttö normaali-sanan asemesta kyllä ärsyttää.
että voi ollakin ärrrrsssyytttttäväääääääää!
jos ymmärtää ihmistä. Jos ymmärtää kielialueita, huonoja/välinpitämättömiä opettajia, oppilaan kompetenssia, ymmärtää, jos haluaa ymmärtää. Silloin ei kysele, miksi joku ei ymmärrä, vaan tarttuu asiaan ja tekee ymmärtämättömän ymmärrettäväksi.
kun nuo sanat KIRJOITETAAN ihan samalla tavalla joka puolella Suomea, sen sijaan lausumisessa on paikallisia eroja.
Ihmiset, jotka huomauttavat toisten kirjoitusvirheistä, ovat äärimmäisen rasittavia.
Veljeni lapsuudessa aina korjasi puheitani tai kirjoituksiani ja itse puhui täydellistä kirjakieltä. Tosin hänellä on Asperger. Oletteko ihan varmoja, ettei teillä ole? Ihan vaan tiedoksi, että teidän lähipiiristä te olette ärsyttäviä.
sillä ymmärtämisessä ei ole ole eroa eri puolella Suomea, opettamisessa on, kuten äippäreiden (huom. käsite) sietokyvyssä
Minä käytin ihan vahingossa aina sanaa piirrustus. Vasta noin vuosi sitten selvisi, että se on piirustus. Siitä lähtien olen käyttänyt oikeaa sanaa :-) joskus voi kyse olla puhtaasta vahingosta!