Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos eroaa kirkosta, saako tulevan lapsen kuitenkin kastaa?

Vierailija
14.12.2006 |

Entä jos haluaa liittyä myöhemmin uudestaan kirkoon, pitääkö itselle ottaa kasteet ja rippikoulut uusiksi?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa julmalta, mutta eihän ne lapset kirkolle mitään tuota...

Vierailija
2/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. on se, että epäilee kuitenkin että voisikohan raamattu olla totta ja kuka minä olen päättämään ettei lapseni kuuluisi kirkkoon. Kirkko kuitenkin ajattelee, että jos ei vanhemmat kuulu kirkkoon eivät huoli sitten lastakaan. Miten se antakaa lasten tulla tyköni juttu menikään..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmista ei kuulu. Miten lapsi voisi olla seurakunnan jäsen ja kasvaa kristityksi, jos hänen vanhempansa eivät häntä opasta? Kirkosta eroaminen on selkeä viesti siitä, että tuo opastaminen ei kiinnosta.

Vierailija
4/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos taas lapsen isä kuuluu kirkkoon, mutta äiti ei, äidiltä tarvitaan lupa kasteeseen (se, että äiti allekirjoittaa maistraattiin menevän paperin, johon myös kaste merkitään riittää). Jos vanhemmat eivät pääse sopuun, lapsi seuraa äitiään.

T: Teologi, jota ärsyttävät nämä luuloihin perustuvat " tiedot"

Enää ei tarvita edes äidin allekirjoitusta mihinkään paperiin. Riittää ihan suullinen " lupa" , ts. suostumus.

Vierailija
5/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista sanon minä!

Vierailija
6/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat kastaa lapsesi, jos et kuulu kirkkoon? Haloo!

Vierailija
7/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkään.

Vierailija
8/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumman vanhemman on kuuluttava kirkkoon!

Itse ripittäydyin ja menin kasteelle aikuisena kun tahdoin liittyä krikkoon, sillä lapsena minua ei olut kastettu. Näin saatoimme kastaa oman lapsemme pienenä, ja olisimme voineet kastaa silloinkin kun vain mies kuulu kirkkoon.

Todella vaikea löytää kummeja nykyään kun tuntuu ettei kukaan enää kuulu kirkkoon!

T. minulla on kummina oma äitini ja vaarini, lapsellani on kummina mummonsa :)

Vierailija
9/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos äiti ei kuulu kirkkoon, niin ei lapsikaan.

kuulostat siltä, että haluat kirkolta " rusinat" pullasta. eli halut että lapsi kastetaan ja kaikki muut kirkon edut, mutta et haluaisi maksaa veroja ja maksuja????

Vierailija
10/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuului kirkkoon ja tämä oli suvulle tärkeä asia joten minut kastettiin.

Vierailija
11/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin että lapsi voi mennä halutessaan esim. rippikouluun ilman että häntä enää siinä vaiheessa tarvitsisi kastaa.

Kummaa touhua taas kirkolta jos lasta ei voi kastaa kun hänen vanhempamsa ei kuulu kirkkoon. Ei siinä vaiheessa näköjään lapsi olekaan saman arvoinen muiden kanssa jos kaste estetään hänen vanhempiensa takia. Luulisi että kirkko olisi vain onnellinen että kirkkoon kuulumattomat haluaisivat lapsen liitettävän kirkkoon. Rahastuksen makua.

Vierailija
12/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kympille tiedoksi, että ei tässä mistään rusinoista ole kyse kun olen ikäni kirkollisveroa maksanut, äkkiä laskettuna liki 3000e ja sillä rahalla olen käynyt 4 kertaa joulukirkossa ja lainannut kirkkoa + papin muutamaksi tunniksi häitäni varten. Kyllä niitä rusinoita noukkii se kirkko minun tapauksessani.

Vierailija
13/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä, että joku voi oikeasti ajatella noin! Että " en kuulu kirkkoon, kun se maksaa, mutta lapseni haluan seurakunnan toimintaan ilmaiseksi mukaan" . Voi elämä! Siinä vasta kristillistä ajattelua kerrakseen!

Vierailija
14/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kirkossakäyntiä? Eiköhän sillä rahalla jo yksi rippikoulu kustanneta?

Vierailija
15/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on maksettu seurakunnan toimintaa vaikka kuinka paljon, oma valinta, jos ei halua niitä käyttää.

Lisäksi seurakunta tulee mm. vähävaraisia ja yksinäisiä ihmisiä, tekee diakonia- ja perhetyötä jne. Se on sellaista kristillistä yhteisöllisyyttä, joka tuntuu olevan täysin vierasta toisille ihmisille nykyään.

Vierailija
16/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta KIRKKO (mikään kristitty KIRKKO) ei lasta kasta jos jompi kumpi vanhemmista ei kuulu kirkkoon.

Jos itse myöhemmin haluaa liittyä takaisin, ei tarvitse uutta kastetta tai riippkoulua jos sellaiset on joskus saatu ja käyty. (Kastetta ei luterialisessa kirkossa KOSKAAN uusita) Lapsi voi 15-vuotiaana itse liittyä kirkkoon, käydä rippikoulun ja tulla kastetuksi.

Vierailija
17/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietittekö yhtään muuta kuin omaa napaanne! Tiedättekö mitä kirkko myös niillä verorahoilla tekee???!!! Siitä potista jaetaan paljon eri tahoille tukea: vähävaraisille, kehitystyöhön, kriisiapuun, jne jne jne!

Ihmisillä on todella itsekäs tapa ajatella vain:" mitä minä saan MINUN maksamillani rahoilla" .....Solidaarisuutta rakkaat ystävät!!!

Vierailija
18/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmyyttä, ettei ole osallistunut.

Vierailija
19/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai siitäkin saa juhlallisen kummeineen päivineen, kuten serkullani, mutta ei se niin hankala ole, että sen takia tarvitsisi lapsi nyt välttämättä kastaa vauvana. Päättäkööt lapsi itse sitten mitä tekee.

Vierailija
20/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

on maksettu seurakunnan toimintaa vaikka kuinka paljon, oma valinta, jos ei halua niitä käyttää.

Lisäksi seurakunta tulee mm. vähävaraisia ja yksinäisiä ihmisiä, tekee diakonia- ja perhetyötä jne. Se on sellaista kristillistä yhteisöllisyyttä, joka tuntuu olevan täysin vierasta toisille ihmisille nykyään.

Ap edustaa tälle ajalle tyypillistä " minäminä" -ajattelua. Nähdään vain se oma tilanne ja miten itse pystyy parhaiten siitä tilanteesta hyötymään. Ei ajatella, että joku muu tarvitsee niitä kirkollisveroin maksettuja palveluita enemmän.

Häpeä ap.