Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos eroaa kirkosta, saako tulevan lapsen kuitenkin kastaa?

Vierailija
14.12.2006 |

Entä jos haluaa liittyä myöhemmin uudestaan kirkoon, pitääkö itselle ottaa kasteet ja rippikoulut uusiksi?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvää, kirkolta saa paljon erilaisia " palveluja" , muutakin kuin vaan kastetoimituksen ja jotku kerhot.

Kyllä te rahallenne vastinetta saatte kun vain osaatte ottaa asioista selvää.

Vierailija
22/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää, että JOMPI KUMPI vanhemmista kuuluu kirkkoon. Äidin ei ole pakko kuulua, jos isä kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" helluntaiyhteisössä" ei todellakaan kasteta lapsia

Vierailija
24/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain aikuisia kastetaan. Ja jos tahtoo hellariksi, vaikka olisi jo lapsena kastettu, niin " joutuu" kastautumaan uudestaan ja tekemään uskontunnustuksen seurakunnan edessä.

Vierailija
25/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, jos vauva kuuluu seurakuntaan, mutta vanhemmat ei. Miten lapsen kristillinen kasvatus silloin onnistuu? Jätetäänkö se kummin tehtäväksi, niin kuin sen alunperin onkin ollut (siis avustaa vanhempia lapsen kristiilisessa kasvatuksessa).

Eihän tuossa sun ajatuksessa oo mitään järkee.

nimim.

Minä en kuulu kirkkoon, eikä lapsia ole kastettu.

Vierailija
26/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

eli jos äiti ei kuulu kirkkoon, niin ei lapsikaan.

kuulostat siltä, että haluat kirkolta " rusinat" pullasta. eli halut että lapsi kastetaan ja kaikki muut kirkon edut, mutta et haluaisi maksaa veroja ja maksuja????

Vierailija
27/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli nyt vain löytyy edes kummeja lapselle, vähissä on kirkkoon kuuluvat... Onko sekään sitten kiva kun joutuu valkkaa kummit sen mukaan kuka kuuluu kirkkoon, vaikka läheisempiäkin vaihtoehtoja olisi. Täytyy vielä miettiä, onko se kaste yleensäkään tärkeä. Tiedän että tilaisuudessa tulee tosi vaivautunut olo, kun pappi on niin tosissaan raamattunsa kanssa. Tulee mietittyä että olenko minä täällä ainoa joka tajuaa että koko homma on ihan huuhaata, mutta pääseepä lapsi rippileirille kavereidensa kanssa pitämään hauskaa...

ap

Vierailija
28/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, mutta uskon kyllä kristinuskon mukaiseen Jumalaan ja Jeesukseen. Mieheni on hindu, lapsemme eivät edusta mitään uskontoa.

Erosin kirkosta, koska moni asia seurakunnan toiminnassa vitutti. Esim. lapsia, joita ei ole kastettu, ei pidetty tervetulleina mukaan seurakunnan päiväkerhotoimintaan tai pyhäkouluun (vaikka minä itse kuuluin vielä silloin kirkkoon). Myös kirkollisveron kerääminen on mielestäni muinaismuisto josta voisi luopua (miksi muilla uskonnollisilla yhteisöillä ei ole oikeus kerätä veroa?). Lapseni ja mieheni eivät pääsisi samaan hautaan kanssani, jos minä kuulun kirkkoon ja he eivät. Jne. En tarvitse kirkon jäsenyyttä uskoakseni Jumalaan.

Käyn pienempien lasteni kanssa kaksi kertaa viikossa seurakunnan perhekerhossa, ilmaiseksi. Käymme joulun ajan tapahtumissa seurakuntatalolla, ilmaiseksi. Käymme kirkossa laulamassa joululauluja, ilmaiseksi.

Arvon av-mammat, kivittäkää minutkin!

Vierailija
29/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehkä hätäisesti se oman lapsen napa lisäksi.

Vierailija
30/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kastettu lapsena ja konfirmoitu teininä, täysi-ikäisenä erosin kirkosta. Kummilapsia mulla on siltikin kolme, kaikki saatu kirkosta eroamisen jälkeen :)

Vierailija:

Mikäli nyt vain löytyy edes kummeja lapselle, vähissä on kirkkoon kuuluvat... Onko sekään sitten kiva kun joutuu valkkaa kummit sen mukaan kuka kuuluu kirkkoon, vaikka läheisempiäkin vaihtoehtoja olisi. Täytyy vielä miettiä, onko se kaste yleensäkään tärkeä. Tiedän että tilaisuudessa tulee tosi vaivautunut olo, kun pappi on niin tosissaan raamattunsa kanssa. Tulee mietittyä että olenko minä täällä ainoa joka tajuaa että koko homma on ihan huuhaata, mutta pääseepä lapsi rippileirille kavereidensa kanssa pitämään hauskaa...

ap

Vierailija
31/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä rippileirille, jos ette tahdo kasvattaa häntä mitenkään kristinuskoon?

Ei se ole mikään pakollinen juttu, ja siellä opiskellaan raamattua yms.

HUOH!!!!

Vierailija
32/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ap

Vierailija
33/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka pelkästä kirjoituksesta huokuu rumuus ihmisenä. Ja sinäkö kutsut itseäsi kristityksi?

Vierailija
34/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niihin kaikkiin sekoitetaan myös uskonto. Mutta kun minä en usko että he ovat uskontonsa suhteen oikeassa, miksi tukisin sen tuputtamista hyväntekeväisyyden varjolla (vaikka tähän asti olen niin tehnytkin). No, onhan se tietenkin pieni paha siitä että joku saa oikeasti avun, mutta enkö voisi itse valita millaista toimintaa tuen?

ap

Vierailija
35/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole, 32, oikea kummi.

Vierailija
36/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin ei tarvitse kuulua kirkkoon, jos on konfirmoitu. Näin pappi kertoi, asiaa jonkin aikaa mietittyään.

T:se 3 lapsen kirkkoon kuulumaton kummi

Vierailija
37/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien uskontojen edustajille avoimet Prometheus-leirit (joilla käy ennimmäkseen elämänkatsomustietoa koulussa lukevat nuoret) on rippikoulua vastaava aikuistumisleiri, jolla on muuten samantyyppistä ohjelmaa kuin riparilla, paitsi että tausta-ajatuksena on filosofia, ei uskonto.

Protuleirejä on nykyään paljon ja viidentoista vuoden päästä luultavasti vielä enemmän.

Vierailija
38/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pysymme mieheni kanssa kirkossa kirjoilla ainoastaan siksi, että kaikki lapsemme saadaan kastettua. Sen jälkeen me eroamme kirkosta ja vanhempina lapset saavat erota myös jos tahtovat.

Syyt:

1. Alueellamme järjestetään ainoastaan yksi päiväkerho, ja se on seurakunnan kerho. Sinne pääsevät ainoastaan kirkkoon kuuluvat lapset.

2. Alueemme koulussa kirkkoon kuulumattomat opiskelevat elämänkatsomustietoa (tms), kirkkoon kuuluvat saavat valita opiskelevatko uskontoa vai elämänkatsomustietoa. Kirkkoon kuulumalla saa siis enemmän opiskeluvaihtoehtoja.

3. Naimisiinmennessä kirkkoon kuuluva voi valita meneekö naimisiin kirkossa vai maistraatissa, kirkkoon kuulumattomat eivät saa mennä kirkossa. Myös monien muiden juhlien kohdalla on samoin.

4. Kirkkoon kuuluva pääsee halutessaan rippileirille, kirkkoon kuulumaton ei.

Tässä siis ne rusinat joita me pullasta poimimme, nyt kivet viuhumaan!

Vierailija
39/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastepappi sanoi, että se ei ole ongelma. Olen kuitenkin käynyt rippikoulun aikoinaan ja saanut konfirmaation.

Vierailija
40/58 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rippikoulun käynyt, enkä siitä juurikaan mitään uskonnollisia asioita muista (mitä nyt niitä jotka oli PAKKO opetella ulkoa), mutta riehakkaan hauskaa siellä ystävien kanssa oli. Minulle on kuitenkin ihan sama, jos lapseni haluaisi kuulua valtauskontoomme ja käydä rippikoulun. Aion kyllä kertoa hänelle eri uskonnoista ja kuinka toiset uskoo ja toiset ei, sen enempää erittelemättä mikä kanta on minusta oikein ja mikä väärin.

ap