Missä vaiheessa kellonajan kirjoittaminen on muuttunut 12:45 = 12.45?
Paljon näkee nykyään kun ihmiset erottavat tunnit minuuteista pisteellä, ei enää kaksoispisteellä.
Kommentit (95)
Pisteellä se koulussa opetettiin erottamaan. Internetsissä vuosituhannen vaihteessa aloin nähdä tätä kaksoispisteversioita. Synt.v. - 86
Meille opetettiin 12:45. Olen syntynyt vuotta 77.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellonaika on merkitty aina yhdellä pisteellä. Digitaalikelloissa ollut kaksi pistettä.
Tietokoneessa on kaksoispisteellä, television ruutunäytössä on kaksoispisteellä, samoin puhelimessa. Missä se kirjoitetaan muka pisteellä?
Kieliopillisesti oikein kirjoitetussa suomen kielessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle opetettiin kirjoittamaan 12.45 koulussa ensimmäisellä luokalla vuonna 1978.
Oliko vuonna 1978 jo kelloja?
Piste on täysin epälooginen. Loogista olisi, että päivämäärässä on pisteet ja kellonajassa kaksoispiste. Näin ne erottuvat nätisti toisistaan, kun kirjoitetaan molemmat peräkkäin.
Telkku.comissa ja ampparit.comissa on kaksoispisteellä, iltapulu.fissä pisteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle opetettiin kirjoittamaan 12.45 koulussa ensimmäisellä luokalla vuonna 1978.
Aurinkokellot olivat sen verran epätarkkoja, että ei ollut tarpeen erottaa minuutteja.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kuin päivämäärä alettiin kirjoittaa ilman pistettä kuukauden perässä. 20.7
Kuukauden perään kuuluu piste. Tuo luetaan "kahdeskymmenes seitsemättä" ja järjestysluku merkitään pisteellä.
Kielioppiin ei persujen äänestäjät usko. Vain Purraan, Halla-ahoon ja kaksoispisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellonaika on merkitty aina yhdellä pisteellä. Digitaalikelloissa ollut kaksi pistettä.
Tietokoneessa on kaksoispisteellä, television ruutunäytössä on kaksoispisteellä, samoin puhelimessa. Missä se kirjoitetaan muka pisteellä?
No ennen niitä tietokoneita ja matkapuhelimia. Kaksoispiste yleistyi joskus 80-luvun lopulla. N55+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut varmasti aikaa keksitty vielä seitkytluvulla, joskus kasarilla keksivät laskea päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteellä se on aina suomessa merkitty.
"Kellonaikaa merkittäessä tunnit, minuutit ja sekunnit erotetaan toisistaan pisteellä. Jos kyse on tasatunneista, minuutteja on turha merkitä."
"Kansainvälisen standardin mukaan kellonajan merkinnässä käytetään kaksoispistettä (klo 15:30), mutta tätä tapaa ei yleensä noudateta Suomessa."
Miksi Suomi ei voisi noudattaa KANSAINVÄLISTÄ STANDARDIA? Varsinkin kun tuosta pisteen käytöstä ei ole mitään HYÖTYÄ!
Nyt kapina pystyyn ja kielitoimiston pilkkunipottajat kuriin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joistakin ainakin tiedettiin mennä yhdeksäksi kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Piste on täysin epälooginen. Loogista olisi, että päivämäärässä on pisteet ja kellonajassa kaksoispiste. Näin ne erottuvat nätisti toisistaan, kun kirjoitetaan molemmat peräkkäin.
Niin, ja päivämäärässähän ne päivät ja kuukaudet on järjestyslukuja: 20.7. = kahdeskymmenes seitsemättä. Eli silloin käytetään pistettä.
Aina olen kirjoittanut pisteellä.
T. N -79
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puhelimessa on kylläkin piste. On vielä uusi kallis merkkipuhelin, eikä mikään romu vuosien takaa.
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/51
Kellonaikaa merkittäessä tunnit ja minuutit erotetaan toisistaan pisteellä. Tunteihin ei myöskään merkitä etunollia:
Seminaari alkaa klo 9.15.
Mulle taas samassa koulussa 12:45