Syöttekö ruokia viimeisen käyttöpäivän jälkeen?
Mitä ja miten kauan viimeisestä käyttöpäivästä? Huomatkaa etten tarkoita parasta ennen, vaan nimenomaan ruokatuotteita joissa lukee viimeinen käyttöpäivä, kuten vakuumipakattuja ja pussitettuja ruokia.
Kommentit (54)
En. Viimeistä käyttöpäivää käytetään nimenomaan tuotteissa, joiden mikrobiologista laatua ei voi aistinvaraisesti välttämättä päätellä.
First in first out -periaatteella ei kaappiin jää pyörimään vanhenneita tuotteita.
Maustamaton naudanlihan on parhaimmillaan sen päivän jälkeen.
Syön. En osaa sanoa kuinka pitkään, kyllä muutama päivä menee.
Muuten joihinkin ruokiin ruokaviraston mukaan voisi hyvin laittaa parasta ennen, mutta valmistajat eivät halua laittaa kuulemma.
Syön. Luotan aisteihini, ei ole tullut myrkytyksiä 50 vuoden aikana.
Ruoka käytetään sinä päivänä, kun se syödään.
Sen jälkeenkö se pitäisi syödä?
Hyh!
Kyllä syön. Se viimeinen käyttöpäivä on laskennallinen arvio, jolloin mikrobipitoisuun ylittää määritellyn rajan. (Olen kemisti koulutukseltani) Eli ei sen jälkeen ruoka välttämättä ole pilaantunutta. Paljon riippuu kylmäketjusta eli missä lämpötilassa tuotetta on pidetty.
Itse ensin haistan ja sitten maistan tuotetta. Jon on syöntikelpoista, niin syön. Ei ole vatsa mennyt koskaan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Syön. En osaa sanoa kuinka pitkään, kyllä muutama päivä menee.
Muuten joihinkin ruokiin ruokaviraston mukaan voisi hyvin laittaa parasta ennen, mutta valmistajat eivät halua laittaa kuulemma.
Tuossa linkki juttuun
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda
Kyllä syön. Se viimeinen käyttöpäivä on laskennallinen arvio, jolloin mikrobipitoisuun ylittää määritellyn rajan. (Olen kemisti koulutukseltani) Eli ei sen jälkeen ruoka välttämättä ole pilaantunutta. Paljon riippuu kylmäketjusta eli missä lämpötilassa tuotetta on pidetty.
Itse ensin haistan ja sitten maistan tuotetta. Jon on syöntikelpoista, niin syön. Ei ole vatsa mennyt koskaan sekaisin.
Päivän jälkeen useinkin, sen jälkeen yleensä en.
Nenä kertoo. Jos punainen liha vähän tuoksahtaa, niin sen voi kypsennettynä kyllä syödä. Kanan kanssa pitää olla tarkempi ja eritoten kalan. Vakuumipakattu nauta on usein hyvää vielä kuukaudenkin jälkeen.
Kyllä syön. Ei voisi vähempää kiinnostaa nuo päiväykset.
Välillä joutunut heittämään roskiin vaikka käyttöaikaa jäljellä. Haju ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Lihatuotteita en syö, mutta mies ei päiväyksiä juuri katsele ja syö, jos tuote ei ole limainen. Maitoja voin käyttää jopa viikon päiväyksen yli, hapanmaitotuotteet säilyvät tuotakin paremmin. Kananmunia katson tarkemmin, jos päiväys ylittyy kuukaudella.
Lue aloitus ja sisäistä se.
Kyllä syön. Kanan kanssa olen tarkempi, korkeintaan päivän saa ylittyä. Sehän tahtoo helposti mennä pilalle.
Silloin kun viimeinen käyttöpäivä on ohi niin siinä kohtaa syömiset on syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihatuotteita en syö, mutta mies ei päiväyksiä juuri katsele ja syö, jos tuote ei ole limainen. Maitoja voin käyttää jopa viikon päiväyksen yli, hapanmaitotuotteet säilyvät tuotakin paremmin. Kananmunia katson tarkemmin, jos päiväys ylittyy kuukaudella.
Lue aloitus ja sisäistä se.
Voi anteeksi, olen todella pahoillani, että epähuomiossa vastasin väärin. Ilmoitan komenttini asiattomaksi, korjaako se vääryyden?
Kyllä jotain leikkelettä esim. voin syödä vielä muutaman päivän ajan viimeisen käyttöpäivän jälkeen.