Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ilmaista hääparille laittaneensa rahaa tilille? Eikä ole muuta lahjaa

Vierailija
20.07.2023 |

Apua, mattimyöhänen täällä kyselee neuvoja. Viikonloppuna ollaan menossa häihin ja laitettiin häälahjaksi rahaa tilille. Tilinumero oli kutsussa. Tuntuu kummalta mennä häihin ilman mitään ja vain olettaa, että näkevät sitten seuraavana päivänä meidän nimen tiliotteessa. Häät on aika isot, niin ei tunnu luontevalta alkaa siellä kaiken hääkansan kuullen hääparille nyt huutelemaankaan, että me muuten laitettiin teille rahaa.

Mikä on tapana tässä? Miten te muut toimitte, jos olette vain laittaneet rahaa tilille?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on typerää ilmaista missään juhlassa, että on sitten laitettu rahaa tilillenne. Eikö tuota tajua.

Vierailija
42/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta, kuin kortti , jossa teksi onnittelunlisäksi, että laitoime tilillenen 10000e. Kuodenpäälle nimen lisäksi dollorin kuva💰tai tuollainen rahasäkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette? Jos kutsussa lukee noin kuin aapeella, että on tilinumero kutsussa. Niin kuuluuko silloin antaa lahjaksi tilille rahaa? Onko ns. etikettivirhe silloin viedä lahjaksi vaikka maljakko tai espressokeitin?

Hääpari voi saada neljä espressokeitintä ja kymmenen maljakkoa, tosi kiva.

Vierailija
44/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette? Jos kutsussa lukee noin kuin aapeella, että on tilinumero kutsussa. Niin kuuluuko silloin antaa lahjaksi tilille rahaa? Onko ns. etikettivirhe silloin viedä lahjaksi vaikka maljakko tai espressokeitin?

Kyllä on etikettivirhe olla kunnioittamatta hääparin toivetta. He, jotka toivovat lahjat rahana omistavat todennäköisti jo ihan riittävän paljon maljakoita ja kahvinkeittimiä eivätkä todellakaan ilahdu siitä, että saavat lisää tavaraa. Nykyisin aniharva on avioituessaan siinä tilanteessa, että esim. espressokeitintä ei olisi jo valmiina, jos sellaiselle on käyttöä. Ennen oli eri asia kun häälahjoista koostettiin ensimmäisen yhteisen kodin astiastoa jne. 

Ennen rahalahjatoiveita hääparit sai just sekalaista tavaraa. Muistan kuulleeni, että yhdelle hääparille tuli lahjaksi peräti seitsemän silitysrautaa. Lapsena 70-luvulla olin häissä, jossa lahjapöydällä oli kolme erilaista 12 hengen kahvikalustoa. Ihmettelin jo silloin, mihin niin montaa tarvitaan. Itse tykkään lahjalistoista tai toiveesta saada rahaa, kun sopivien lahjojen keksiminen on työlästä.

Vierailija
45/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hääkutsu on samalla kerjuukirje, niin minä jotenkin satun olemaan sairas tai muuten estynyt osallistumaan moisiin pippaloihin. Karsastan myös pitkiä toivelistoja. Kun kummipoikani avioitui, en päässyt häihin, koska olin loukannut jalkani enkä pystynyt ajamaan muutamaa sataa kilometriä. Ja tämä este oli kerrankin todellinen! Kutsun mukana oli pitkä toivelista kalliista astioista ym. En noudattanut listaa, vaan hankin jotain käytännöllistä ja toimitin paketin pojan vanhempien kautta nuorelle parille. Lahja oli miellyttänyt nuoria kovasti ja sain lämpimät kiitokset siitä. Lisään noihin lahjoihin usein jotain hauskaa pilke silmäkulmassa. Niin olin tehnyt tuolloinkin ja juurikin se hupijuttu oli ollut erityisen mieluisa.

Vierailija
46/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaista kerjätä rahaa. Itse en menisi mihinkään juhliin, jos kutsussa tilinumeroa näytetään.

Vierailija
47/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moukkamaista kerjätä rahaa. Itse en menisi mihinkään juhliin, jos kutsussa tilinumeroa näytetään.

Mitä viet yleensä lahjaksi?

Vierailija
48/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tosi helpottavaa nykyään kun voi antaa rahalahjan.

Joidenkin kippojen ja maljakoiden ostaminen oli aikoinaan tosi turhauttavaa, kun ei yhtään tiennyt lahjan saajan tarpeita ja toiveita.

Vierailija
49/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on häät nyt kesällä ja kirjoitimme korttiin että jos haluatte jotenkin muistaa, toivomme täytettä tilillemme ja tilinumero. SILTI useampi ihminen on nyt soittanut ja kysynyt mitä sopii tuoda lahjaksi?? RAHAA niinkuin kutsussa luki, ei mitään muuta.

Vierailija
50/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim jonkun hienon maljakon tai koriste-esineen tai vaikka kahvinkeittimen

Vierailija
51/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim jonkun hienon maljakon tai koriste-esineen tai vaikka kahvinkeittimen

Et voi olla tosissasi. Jos olet, niin sinun juhliin voi sitten tuoda lahjaksi pikku Elmeri-Jalmarin tekemän hienon savityön. Tai tuodaan sitten tusina, pikkuinen kun on niin tuottelias taiteilija.

Vierailija
52/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan soitettu tai laitettu viestiä ja sanottu että pistettin tilille (summa) euroa.

Eiköhän hääpari ole kartoittanut hääväen,  kannattaako tilinumerolla rahaa pyytää, että tuleeko 5 tai kymmenen euroa, vai jopa tonni per nuppi.

Muistaakseni kerrotaan myös mihin häämatka suuntautuu, ei suinkaan lähikylään.

Ihan varmasti tsekkaavat kuka laittoi ja mitä. Anteeksi taas kerran, en halua olla ilkeä mutta en ihan ymmärrä tätä röyhkeyttä joka saralla.

Jos on kaikkea ja halutaan juhlia esittää prinssiä ja prinsessa, miksi maksattaa ne muilla.

Olen samaa mieltä. Rahan pyytäminen on todella moukkamaista. Jotenkin ehkä vielä ymmärrän jos pyytäjänä on nuori aviopari, mutta esim. 50+ porukalta omiin merkkipäiväjuhliin se on silkkaa rahastusta ja törkeää. 😠

Minä laitoin 50v kutsuun matkatilini numeron ja maininnan ettei lahja ole pakollinen. Kaikki tietävät, että olen innokas reissaaja. Aika moni sinne tilille jotain laittoi, mutta ihmetyttää tuo joidenkin höpinä rahastuksesta. Kyllä sitä itse joutuu maksamaan monta tuhatta siitä juhlasta jos vieraita on esim. 100 hlöä kuten itselläni oli. Itse en ollut lahjoja vailla vaikka jokainen vieraani olisi tullut ilman tuomisia/tilisiirtoja.

Onneksi kaikki ymmärsivät etten halua mitään tavaraa! Mihin tarvitsisin kodinkoneita, astioita tai kattilasarjaa? Eiköhän tähän ikään mennessä niitä jo ole, ja jos ei ole, niin haluan itse ne valita.

Vierailija
53/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan soitettu tai laitettu viestiä ja sanottu että pistettin tilille (summa) euroa.

Eiköhän hääpari ole kartoittanut hääväen,  kannattaako tilinumerolla rahaa pyytää, että tuleeko 5 tai kymmenen euroa, vai jopa tonni per nuppi.

Muistaakseni kerrotaan myös mihin häämatka suuntautuu, ei suinkaan lähikylään.

Ihan varmasti tsekkaavat kuka laittoi ja mitä. Anteeksi taas kerran, en halua olla ilkeä mutta en ihan ymmärrä tätä röyhkeyttä joka saralla.

Jos on kaikkea ja halutaan juhlia esittää prinssiä ja prinsessa, miksi maksattaa ne muilla.

Olen samaa mieltä. Rahan pyytäminen on todella moukkamaista. Jotenkin ehkä vielä ymmärrän jos pyytäjänä on nuori aviopari, mutta esim. 50+ porukalta omiin merkkipäiväjuhliin se on silkkaa rahastusta ja törkeää. 😠

Ei kaikki viisikymppiset ole rikkaita. Itsekin elän kädestä suuhun.

Vierailija
54/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin niissä häissä joissa minä olen vieraana ollut, jossa lahja on pyydetty laittaamaan tilille, on sitten häissä ollut lahjapöydällä luettelo näistä ihmisistä jotka ovat rahaa laittaneet ja myös se summa paljonko ovat antaneet.

Vierailija
55/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin niissä häissä joissa minä olen vieraana ollut, jossa lahja on pyydetty laittaamaan tilille, on sitten häissä ollut lahjapöydällä luettelo näistä ihmisistä jotka ovat rahaa laittaneet ja myös se summa paljonko ovat antaneet.

Porvoossa on kaikenlaisia kummallisia tapoja. Normaalia tuo ei kuitenkaan ole. 

Vierailija
56/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjekuoria varten on nykyisin yleensä erillinen astia, eikä kortteja avata näkyviin. Näin ainakin molemmissa häissä, joissa olen tänä kesänä ollut!

Rahalahja taas meille kolmekymppisille on hyvin tavallinen. Yleensä on asuttu yhdessä jo vuosia ennen häitä, niin tavarat on jo hankittu, mutta yleensä ihmiset _haluavat_ antaa lahjan. Raha on helpoin, kun ei aina sitä elämyslahjojen paikallista pakohuonepelilahjakorttia jaksaisi antaa🤷

AP:n kysymykseen - joko kirjoitat korttiin ehdotetusti "hyvää häämatkaa" tms keräyksen kohteeseen viittaavaa tai sitten et mitään lahjasta. Kyllä sieltä tiliotteelta kuitenkin luetaan niitä lahjojen saateviestejä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi