Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ilmaista hääparille laittaneensa rahaa tilille? Eikä ole muuta lahjaa

Vierailija
20.07.2023 |

Apua, mattimyöhänen täällä kyselee neuvoja. Viikonloppuna ollaan menossa häihin ja laitettiin häälahjaksi rahaa tilille. Tilinumero oli kutsussa. Tuntuu kummalta mennä häihin ilman mitään ja vain olettaa, että näkevät sitten seuraavana päivänä meidän nimen tiliotteessa. Häät on aika isot, niin ei tunnu luontevalta alkaa siellä kaiken hääkansan kuullen hääparille nyt huutelemaankaan, että me muuten laitettiin teille rahaa.

Mikä on tapana tässä? Miten te muut toimitte, jos olette vain laittaneet rahaa tilille?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette? Jos kutsussa lukee noin kuin aapeella, että on tilinumero kutsussa. Niin kuuluuko silloin antaa lahjaksi tilille rahaa? Onko ns. etikettivirhe silloin viedä lahjaksi vaikka maljakko tai espressokeitin?

Mun mielestä rahan antaminen lahjaksi on vapaaehtoista. Voi antaa lahjaksi jotakin tavaraa.

Vierailija
22/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän hääpari ole sen verran moderni, että heillä on käytössä verkkopankki, josta tilisiirto näkyy. Ei sitä erikseen tarvtse ilmoitella. Varsinkaan, kun lahja ei ole muutenkaan mikään pakollinen asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene ollenkaan kun on niin vaikeaa etkä osaa etikettiä!

Vierailija
24/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa

Vierailija
25/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette? Jos kutsussa lukee noin kuin aapeella, että on tilinumero kutsussa. Niin kuuluuko silloin antaa lahjaksi tilille rahaa? Onko ns. etikettivirhe silloin viedä lahjaksi vaikka maljakko tai espressokeitin?

Mun mielestä rahan antaminen lahjaksi on vapaaehtoista. Voi antaa lahjaksi jotakin tavaraa.

Jos erikseen pyydetään, että lahjat vain rahana, on idioottimaista roudata lahja tavarana. Juuri siksi se pyyntö on, että tuhraa roinaa ei tulisi. 

Vierailija
26/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstiviestillä? Laitat vaan, että pelkään, että te ajattelette, ettei me ollaan annettu mitään häälahjaa, mutta laitettiin me tällainen. Tuskin hääpari kerkiää tuollaisiin kekskittymään, mutta sulle tulee parempi mieli. Tietävät sitten myöhemmin.

Vierailija
27/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On virhe, ja espressokeittimesti todennäköisesti päätyy pölyttymään kaapin perukoille kunnes se lopulta eron edellä myydään alihintaan Torissa.

On kohteliasta noudattaa lahjatoivetta.

Vierailija
28/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa onko häissä tapana avata vaikka kaason toimesta lahjapöydälle laitetut kortit ja kuoretkin? Tiedän, että jotkut avaa lahjapaketit, jotta vieraat voi ihailla lahjoja. Mutta entä kortit? Tekisi mieli kirjoittaa muistoksi korttiin jotain henkilökohtaista, mutta en haluaisi minulle tuntemattomien häävieraiden lukevan sitä.

Ap

Ohis: kylläpä ap on rasittava.

Vierailija
29/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa onko häissä tapana avata vaikka kaason toimesta lahjapöydälle laitetut kortit ja kuoretkin? Tiedän, että jotkut avaa lahjapaketit, jotta vieraat voi ihailla lahjoja. Mutta entä kortit? Tekisi mieli kirjoittaa muistoksi korttiin jotain henkilökohtaista, mutta en haluaisi minulle tuntemattomien häävieraiden lukevan sitä.

Ap

Niissä häissä, missä itse olen ollut, kortit ovat olleet lahjapöydässä kaikkien vapaasti katseltavina. Ei niitä kukaan ole erikseen ääneen lukenut. MIksi olisikaan kun suurin osa korttiteksteistä on luokkaa "onnea hääparille toivoo Matti ja Maija perheineen". Jos haluat jotain salaista kirjoittaa, anna kortti henkilökohtaisesti jossain muussa yhteydessä kuin hääjuhlassa. 

Vierailija
30/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viekää kortti.

Miten on tapana kirjoittaa korttiin, että tilille meni lahja?

Ap

Tulosta kortin väliin kuitti maksusta, ehkäpä jollekin värilliselle paperille?

Vierailija
31/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene ollenkaan kun on niin vaikeaa etkä osaa etikettiä!

Just huonoin neuvo. Menkää aina, kun on kutsuttu. Vielä lahjojen kanssa. Vaikka nyt mitä kuviteltais, niin raha on aina paras lahja. Saa ostaa mitä tahtoo!

Vierailija
32/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan soitettu tai laitettu viestiä ja sanottu että pistettin tilille (summa) euroa.

Eiköhän hääpari ole kartoittanut hääväen,  kannattaako tilinumerolla rahaa pyytää, että tuleeko 5 tai kymmenen euroa, vai jopa tonni per nuppi.

Muistaakseni kerrotaan myös mihin häämatka suuntautuu, ei suinkaan lähikylään.

Ihan varmasti tsekkaavat kuka laittoi ja mitä. Anteeksi taas kerran, en halua olla ilkeä mutta en ihan ymmärrä tätä röyhkeyttä joka saralla.

Jos on kaikkea ja halutaan juhlia esittää prinssiä ja prinsessa, miksi maksattaa ne muilla.

Olen samaa mieltä. Rahan pyytäminen on todella moukkamaista. Jotenkin ehkä vielä ymmärrän jos pyytäjänä on nuori aviopari, mutta esim. 50+ porukalta omiin merkkipäiväjuhliin se on silkkaa rahastusta ja törkeää. 😠

Vierailija
33/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ohis: kylläpä ap on rasittava.

Miten niin? Ite oot.

Vierailija
34/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä luki kutsussa, että emme tarvitse lahjoja vaan parasta jos kaikki läheiset pääsevät juhlimaan kanssamme. Ja että jos välttämättä haluaa jotenkin muistaa, niin sitten rahana. Hävetti ihan kirjoittaa tuosta häätilistä kutsuun, kun missään nimessä ei haluaisi kuulostaa ahneelta. Ja oikeasti ei väliä vaikkei saataisi häälahjoja ollenkaan. Mutta tiedossa on että vieraat ois meillä tuonut muuten vaikka mitä tavaraa lahjaksi, joilla ei (anteeksi!) tehdä mitään

Vierailija
35/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan saa kiinni ajatuksesta, miksi lahjan antaminen pitäsi erikseen tuoda esiin? Näkyyhän se tiliotteella verkkopankissa kuitenkin. Normaalit ihmiset eivät tee mitään kirjanpitoa siitä, kuka antoi lahjan ja kuka ei, joten ei sillä edes ole väliä huomaako hääpari juuri SINUN eurosi tilillään. 

Vierailija
36/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on etikettivirhe olla kunnioittamatta hääparin toivetta. He, jotka toivovat lahjat rahana omistavat todennäköisti jo ihan riittävän paljon maljakoita ja kahvinkeittimiä eivätkä todellakaan ilahdu siitä, että saavat lisää tavaraa. Nykyisin aniharva on avioituessaan siinä tilanteessa, että esim. espressokeitintä ei olisi jo valmiina, jos sellaiselle on käyttöä. Ennen oli eri asia kun häälahjoista koostettiin ensimmäisen yhteisen kodin astiastoa jne. 

Vierailija
37/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän hääpari ole sen verran moderni, että heillä on käytössä verkkopankki, josta tilisiirto näkyy. Ei sitä erikseen tarvtse ilmoitella. Varsinkaan, kun lahja ei ole muutenkaan mikään pakollinen asia. 

Oikeesti, en minä ainakaan ajattele, että mun juhliin pitää tulla ihmisiä, jotka tuo jotain lahjoja. Aina ei pysty. Mutta ne ihmiset, ketkä olen kutsunut, tahdon sinne ihan muista syistä. Omituista ajatella, että pitäisi olla vaikka se oikea lahja että voi tulla. Toiste elämässä voi olla paljon suurempi lahja annettavana, kuin nyt se joku raha. Monelle sellainen millainen sinä olet on kullan väärti, vaikket nyt tajuaisikaan.

Vierailija
38/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, en minä ainakaan ajattele, että mun juhliin pitää tulla ihmisiä, jotka tuo jotain lahjoja. Aina ei pysty. Mutta ne ihmiset, ketkä olen kutsunut, tahdon sinne ihan muista syistä. Omituista ajatella, että pitäisi olla vaikka se oikea lahja että voi tulla. Toiste elämässä voi olla paljon suurempi lahja annettavana, kuin nyt se joku raha. Monelle sellainen millainen sinä olet on kullan väärti, vaikket nyt tajuaisikaan.

Ei kukaan aikuinen ajattele, että lajoja pitää tuoda. Lähes kaikki vain HALUVAT jotain lahjaa antaa ja silloin on ihan ok, että on lahjatili, jonne voi laittaa haluamansa summan sen sijaan, että hääpari saa 20 leivänpaahdinta tms. 

Vierailija
39/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan soitettu tai laitettu viestiä ja sanottu että pistettin tilille (summa) euroa.

Eiköhän hääpari ole kartoittanut hääväen,  kannattaako tilinumerolla rahaa pyytää, että tuleeko 5 tai kymmenen euroa, vai jopa tonni per nuppi.

Muistaakseni kerrotaan myös mihin häämatka suuntautuu, ei suinkaan lähikylään.

Ihan varmasti tsekkaavat kuka laittoi ja mitä. Anteeksi taas kerran, en halua olla ilkeä mutta en ihan ymmärrä tätä röyhkeyttä joka saralla.

Jos on kaikkea ja halutaan juhlia esittää prinssiä ja prinsessa, miksi maksattaa ne muilla.

Olen samaa mieltä. Rahan pyytäminen on todella moukkamaista. Jotenkin ehkä vielä ymmärrän jos pyytäjänä on nuori aviopari, mutta esim. 50+ porukalta omiin merkkipäiväjuhliin se on silkkaa rahastusta ja törkeää. 😠

Ja sitten jos ei ole tilinumeroa annetaan kuitenkin lahjakortti, koska jotain pitää väkisin antaa halusi juhlakalu lahjoja tai ei 🤣

Vierailija
40/56 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita kortti ja siihen maininta rahalahjasta tilille. Laita korttiin vaan semmoista mitä juhlavieraat voivat lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan