Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisolla PDA (äärimmäinen vaatimusten välttely)

Vierailija
19.07.2023 |

Hirveästi en löytänyt keskusteluja aiheesta, mutta kaipaisin kokemuksia muilta samassa tilanteessa olevilta.

Puolisollani on siis todettu PDA ja tämä selittää kyllä itselleni paljon asioita, että miksi meillä monet asiat ovat niin älyttömän hankalia. Lisäksi puolisolla ADD ja oma jaksaminen on koetuksella, tuntuu että jään niin yksin kaiken arjenhallinnan ja vastuiden kanssa.

Kommentit (324)

Vierailija
261/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vastannut siihen mitä eroa äärimmäisellä vaatimusten välttelyllä ja äärimmäisellä vastuun välttelyllä. Ei siis ilmeisesti mitään eroa.

Vierailija
262/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso ottakoon niskaperseotteen itsestään ja miettiköön niitä kirjainyhdistelmiä myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut siihen mitä eroa äärimmäisellä vaatimusten välttelyllä ja äärimmäisellä vastuun välttelyllä. Ei siis ilmeisesti mitään eroa.

Vaatimusten välttely estää tekemästä myös asioita joita tahtoisi ja jotka olisivat välttämättömiä kuten syöminen, vastuun välttelyssä kai yleensä skipataan ne tylsät tai ikävät hommat.

Vierailija
264/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että on tällaisia oireita. Kaikkea hyvää näille ihmisille. Itse en kuitenkaan sitoutuisi tällaiseen kumppaniin, en halua omaishoitajatyyppistä suhdetta enkä ole läheisriippuvainen. Kokisin liian rajoittavaksi.

Vierailija
265/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette mielenterveysongelmaisia ruikuttajia sekä narsisteja. Suljetulle osastolle ja hoitajalle remmi käteen!

Pitäiskö sun mennä jonnekin ihan muualle huutelemaan :)

Vierailija
266/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä puolisoa varmaan mitenkään saa toimimaan "paremmin" ja ottamaan vastuuta. Ainakaan itse en ole löytänyt mitään toimivia keinoja.

Mieti millaisen elämän haluat, voitko elää sen kanssa että sinulla on päävastuu arjen asioista. Hankkia tosiaan vaikka erilliset asunnot tai sitten vaan hyväksyä että puoliso tekee minkä tekee ja muu jää sinulle.

Jos harkitset perheen perustamista niin miettisin kahdesti. Puoliso ei välttämättä jaksa lapsiperhe-elämää eikä pysty ottamaan vastuuta arjen sujumisesta. Autisminkirjo myös periytyy ja jos puolisosta ei ole hoitamaan osaansa niin elämä erityislapsen kanssa voi käydä aika raskaaksi.

Itse olen hyväksynyt että päävastuu asioista on minulla, miehen varaan ei voi laskea. Mies tekee sen mitä tekee, omalla aikataulullaan. Kaikenlaista olen yrittänyt että miehen saisi paremmin osallistumaan mutta ei mikään ole toiminut. Eikä minulla riitä aika tai energia miehen houkutteluun ja ohjaamiseen.

Meillä nämä ongelmat tulivat esiin perhe-elämän myötä. Kahden aikuisen arjessa eivät niin näkyneet, velvollisuuksia oli vähemmän ja mies sai homman pidettyä kasassa. Kun lasten myötä tuli enemmän tekemistä ja piti esimerkiksi luoda lapsille päivärytmi niin mies ei vaan pysty sellaiseen. Tekee kyllä esimerkiksi ruokaa yms mutta ei kykene siihen että ruoka olisi valmiina tiettyinä aikoina. Jos miestä pyytää tekemään lounasta aamupäivästä niin ruoka saattaa lopulta olla valmista 19 aikaan.

Vierailija
267/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta. Nyt ymmärrän taas paria ihmistä vähän paremmin.

Vierailija
268/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin miehenä jolla on itsellä samaa ja suvussa myös.

Toisilta ihmisiltä tulevien vaatimusten vierastaminen on eri asia kuin aikaansaaminen. 

Kovasti olen itsekin koittanut oppia sietämään ulkoa päin tulevia vaatimuksia, mutta vaikea sanoa onko asia vuosienkaan saatossa muuttunut mihinkään, vaikka vointi muuten on ehtinyt vaihdella laidasta toiseen.

Aikaansaaminen alkoi ihan vain, no, ei sitä muuten voi tiivistää kuin kliinisesti ilmaisten, että masennuksen voittamisella. Löytämällä oma halu saada aikaan asioita.

Sun miehen haluamat asiat vaan saattaa olla täysin erilaisia kuin sun haluamat. Tai se ei ehkä halua niitä just sun kanssa.

Ja sekin, että silloin kun vointi on parempi, tulee niitä muiden pyyntöjä toteutettua huomattavasti matalammalla kynnyksellä. Omaehtoisuus ei ihmisestä välttämättä katoa minnekään, mutta muiden toiveisiin vain suhtautuu eri tavalla. Kehotuksen viedä roskat voi kokea muistutuksena, että no kumminkinhan ne on vietävä.

Sitä paitsi, ihan tavalliset kehotukset ja pyynnöt alkaa tuntumaan vaatimuksilta niin vaatijasta kuin vaatimuksen kohteestakin juuri siksi, että on menty väärään suuntaan jo pitkän aikaa.

Tsemppiä!

Vierailija
269/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
270/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Miten se pda-potilas suhtautuu sitten, kun saa maistaa omaa lääkettään? Kun hän pyytää tai tarvitsee jotain ja kumppani sanoo hänelle, että ei käy, koska en halua ja koska ahdistaa? Mites sitten suu pannaan?

Mitä ihmettä höpötät?

Luuletko että hän ei itse kärsi ongelmastaan.

Äärimmäinen PDA-henkilö ei siedä omia vaatimuksia yhtään sen paremmin kuin muidenkaan vaatimuksia. Hän saattaa esim. kieltäytyä syömästä ollessaan nälkäinen, sillä ei siedä edes edes oman kehonsa vaatimuksia. Nälkä on vaatimus.

Eikä hän todellakaan vaadi tai pyydä muilta mitään. Sillä hän ei siedä omasta suustaan tulevia vaatimuksia yhtään paremmin kuin ulkopuolelta tulevia vaatimuksia.

Yksilöllisiä eroja tietenkin on, mutta nämä Ihmiset ovat hyvin yksin ongelmiensa kanssa. He tietävät itsekin oikein hyvin, että ymmärrystä on turha odottaa keneltäkään. Eivät he itsekään ymmärrä miksi toimivat niinkuin toimivat.

Kyllä hän vaatii tai pyytää muilta, paljonkin. Kyseessä ei vaan ole ääneen lausuttu vaatimus. Muilta edellytetään, että he oppivat käyttäytymään ja puhumaan tavalla, joka tekee PDA-henkilölle helpommaksi toimia, siis vaikka sen PANDA mallin mukaisesti. Tämä vaatii muilta huomattavaa panostamista. Jos tätä panostamista eivät muut tee, esim. minä esimiehenä, niin PDA henkilö ei suoriudu työstään tai työyhteisö ajautuu konflikteihin. Vaikka PDA henkilö sinänsä olisi ihmisenä mukavakin.

Vierailija
271/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
272/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä ketjusta. Nyt ymmärrän taas paria ihmistä vähän paremmin.

13 alapeukkua, vaikka todella tarkoitin mitä kirjoitin.

Lähipiirini koostuu enimmäkseen nepsy-ihmisistä. Olen syntynyt sellaiseen perheeseen kuten exäkin ( joka on siitä syystä ex). Lisäksi muutama muu ihminen.

Vierailija
273/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne tuli joku, jolla on kama loppu tai päästetty liian aikaisin laitoksesta.

Vierailija
274/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatimusten välttelijä haluaisi tehdä asioita, mutta ei vaan pysty. Pätee siis myös itselle mieluisiin tekemisiin. Vastuun välttelijä ei edes halua tehdä mitään.

Vierailija
275/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisiköhän NLP-tekniikoista apua? Ainakin ahdistusta niillä voidaan lievittää ja ohjelmoida hermostoa reagoimaan paremmalla tavalla. Ehkä kannattaa kokeilla.

Vierailija
276/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on seuraavanlainen persoona:

Hän ei ikinä siivoa, ri ole koskaan siivonnut.

Hän ei maksa laskujaan kuin perinnän kautta.

Hän ei osaa etsiä mitään.

Hän ei säilytä mitään missään vaan heittää kaiken jonnekin.

On käynyt lukion, pari ammatillista koulutusta, mutta ei oikein ole onnistunut uraa tekemään, hanttihommapätkää koko ikä.

ÄO-nettitestit näyttävät hieman keskitason yli olevaa älyä.

Ei osaa ottaa vastuuta mistään, tarvitsee kaikkiin päätöksiin tuekseen jonkun.

Oli hyvä äiti pikkulapsille(nuorin lapsemme 15).

On periaatteessa sosiaalinen ja pidetty, mutta hänellä ei ole varsinaisia ystäviä.

Ulkonäöstään ja siisteydestään huolehtii.

Ihan uskomatonta, että tuollainen nainen on kelvannut jollekin vaimoksi. Oliko hän superkaunis missimittainen ja seksikäs? Vai oletko sinä itse suunnilleen siltojen alla asuvaa spurgutasoa?

Oikeasti en käsitä.

Nepsynaisena voin kertoa, että aika moni mies ihastuu ja hullaantuu. Ehkä se liittyy siihen, ettei meistä koskaan saa naista, joka keskittyy mieheen... Ollaan tavallaan aina vähän vaikeasti tavoitettavia.

Toinen asia on sit se, että arki meidän kanssa vie lopulta hermot.

Mulla ex on nyt suhteessa naisen kanssa, joka pyörittää arkea tehokkaasti. Silti se laittaa ajoittain viestejä, miten meidän rakkaus oli hullua ja jotain, mitä ei tule koskaan enää kokemaan.

Ja vitut tuohon lihavoimaani kohtaan. Älä yleistä ja leimaa kaikkia nepsynaisia oman itsesi perusteella.

Minun mieheni jaksaa aina ihastella, miten helppoa minun kanssani on olla verrattuna kavereidensa vaimoihin. Miehen KAVERIT kommentoi, että "teillä on aina niin helppoa".

Assinainen

Ei tosiaan voi yleistää. Neuron kirjolla olevilla on kaikilla omanlaisensa oirekuva ja persoonallisuus. Monet nepsyt eivät ole ennalta-arvattavia, koska omat impulsiivisia ja jännityshakuisia. Tämä näkyy myös seksielämässä. Miehet tykkäävät, kun ei ole tappavan tasaista ja tylsää arkea.

Oman mieheni kanssa täydennämme toisiamme loistavasti. Hän on as-tyyppinen tiukasti aikatauluista ja rutiineista kiinni pitävä älykkö, jolta sujuu arkisten kotitöiden lisäksi vaativammatkin laitteiden korjaukset ja talon remontointi. Minä toin hänen elämäänsä räiskettä ja vauhtia. Hän lähti mukanani uusiin liikunnallisiin harrastuksiin. Sängyssä olen kuningatar ja hän on innokas oppilas. Alun räpeltämisen jälkeen seksielämästämme on tullut antoisaa ja se on pysynyt aktiivisena vuosikaudet. Siisteyden ja muiden arkisten asioiden kanssa en ole kovin tarkka ja jaksaminen on usein koetuksella, mutta mies paikkaa hyvin näitä puutteitani. Itsellänikin on autistisia piirteitä, joten ymmärrän myös hyvin miestäni.

Vierailija
277/324 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa Youtube videolla oleva pikkupoika Jamie kertoo että hän itsekin kärsii käytöksestään.

Oli hurjaa katsottavaa ja tuli kyyneleet silmiin. Kiitos tietoisuuden jakamisesta aiheeseen liittyen.

Vierailija
278/324 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta. Tämä tieto tuollaisen oireen olemassaolosta saattaa nyt pelastaa erään ihmisen hengen. Hän on ihan loppu ja rikki juuri tämän tyyppisen oireilun vuoksi. Linkkaan välittömästi hänelle tämän,

Vierailija
279/324 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tällaisten PDA-tyyppien puolisotkaan ihan normaaleja ole. En voisi kuvitellakaan että huoltaisin aikuista miestä jonkun toimintataulujen avulla. Ehkä näillä mahdollistajilla on ylikorostunut hoivavietti, että mitä vaikeampi puoliso niin sen parempi. Tässä varmasti vakka valitsee kantensa.

Vierailija
280/324 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tällaisten PDA-tyyppien puolisotkaan ihan normaaleja ole. En voisi kuvitellakaan että huoltaisin aikuista miestä jonkun toimintataulujen avulla. Ehkä näillä mahdollistajilla on ylikorostunut hoivavietti, että mitä vaikeampi puoliso niin sen parempi. Tässä varmasti vakka valitsee kantensa.

Ei me olla kaikki sellaisia, että meitä täytyy kenenkään huoltaa tai hoitaa tai mitään. Tai että oltais vaikeita kumppaneita.

Tietysti jos mun kumppanina olis joku, joka kaipais kovasti siisteyttä ja järjestystä ja säntillisyyttä, niin silloin toki yhdessä asumisesta ei tulis mitään.

Mä oon itse kuitenkin aina ollut suhteissani se, joka on etsinyt sitä hoivattavaa, vaikka tosiaan oma elämänhallinta voi näyttää aika kaoottiselta. Mut toisten hoivaamisessa oon paljon, paljon parempi kuin itsestäni huolehtimisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi