Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

30 kg pois vuodessa viisikymppisenä, onko mahdollista?

Vierailija
19.07.2023 |

Ylipainoa runsaasti, todennäköisesti - 30 kg olisin edelleen ylipainoinen. Ongelma on sairaudet, joiden vuoksi liikunta ei onnistu. Kävelyä ja uintia olen harrastanut, mutta se ei ole painonpudotuksessa auttanut, eli ruokavaliolla pitäisi mennä.
Lapsen häät tulossa ensi kesänä ja olisi niin kiva olla siellä edes jonkinnäköisessä kuosissa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisellä naisella alkaa vaihdevuodet tuosta tahdista, 10-15 kiloa vuodessa on parempi kaikin puolin.

Vierailija
42/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Mä laihdutin yhteensä 58 kg, ekana vuonna taisi lähteä juuri noin 30 kg. Enkä ollut vähähiilarisella tai muulla erikoisella ruokavaliolla. Kirjasin vaan kaikki syömiseni fatsecret-sovellukseen joka sitten laski kalorit. Alkuun mun laihiskalorit oli 2000 kcal / pv, ja sitten kun sillä laihtuminen alkoi hidastua, tiputin 1800 kcal päivä, 100 kilon painon kohdalla 1600 kcal päivä ja lopulta lähellä tavoitepainoa 1500 kcal päivä. Hyvin tippui paino, eikä tarvinnut jättää esim. pastoja, leipiä, viinilasillisia välillä tms. syömättä. 

Varoituksen sana: jos lisää runsaasti liikuntaa, ei kannata vähentää kaloreita liikaa. Ja isoissa painonpudotusurakoissa lähtisin muutenkin hakemaan neuvoja ravitsemusterapeutilta (Huom! EI ravintoterapeutilta vaan ravitsemusterapeutilta) ja lääkäriltä, enkä keskustelupalstalta. Ihmiset antavat aika rajun kuuloisia neuvoja välillä. Toki vannovat, että heillä toimi hyvin, ja mikä ettei vaikka olisi toiminutkin, mutta ammattilaisilla on parempi käsitys siitä, mikä toimii ja mikä ei - millä saadaan pysyviä tuloksia ja vältetään jojoiluongelmat.

Ei kyllä kannata kuunnella mitään ammattilaisia, niillä on aina se täysjyvä-agenda. Täysjyvää aamulla, täysjyvää päivällä, täysjyvää illalla. Täysjyvätäysjyvätäysjyvä.

Viljat ja sokeri kokonaan pois, kuten myös prosessoidut ruoankorvikkeet, niin hyvä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on aikanaan hakenut ravitsemusterapeutilta apua, mutta juuri tuollainen kymmenen vuoden päästä olet normaalipainossa ei motivoi. Haluaisin tuloksia kuitenkin nopeammin.

Ja kyllä, osasyy lihomiseeni on suolistosairaus ja osasyy stressi. Niistä en pääse eroon.

Tämä vastaus kertoi olennaisen. AP ei ole ymmärtänyt vielä, mistä on kyse, eikä ole valmis todelliseen muutokseen. Hyvä AP, sorry to break it to you, mutta et tule laihtumaan ensi kesään mennessä. Muutos tapahtuu, kun olet hyväksynyt vajavaisuutesi ja ymmärrät, että elämäsi parantaminen kauttaaltaan on se ykkösjuttu. Sen, jos minkä, pitäisi nimenomaan motivoida. Kerroit tuossa, että "aikanaan" kävit ravitsemusterapeutilla. Eli mitä tahansa olet sen jälkeen tehnyt, ei ole auttanut, koska edelleen olet runsaasti ylipainoinen. Eikö tämä jo kerro sinulle, että suhtautumistapasi on väärä? Jos olisit pystynyt ottamaan vastaan tuon r.terapeutin neuvot, olisit nyt jo paljon paremmassa kuosissa. Sen sijaan sanoit järkeville neuvoille "kiitos ei" ja kuvittelit itsellesi elokuvamaisen menestystarinan. Elämä ei kuitenkaan ole kuin elokuvien montaasi, jossa puolen minuutin aikana tapahtuu muutos lihavasta lössykästä himoituksi könsikkääksi/kaunottareksi. Oikeat muutokset ottavat aikansa, koska ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Palapelin palojen on napsahdettava kohdilleen. Toivon sinulle pikaista heräämistä ja onnea matkaan!

Vierailija
44/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Mä laihdutin yhteensä 58 kg, ekana vuonna taisi lähteä juuri noin 30 kg. Enkä ollut vähähiilarisella tai muulla erikoisella ruokavaliolla. Kirjasin vaan kaikki syömiseni fatsecret-sovellukseen joka sitten laski kalorit. Alkuun mun laihiskalorit oli 2000 kcal / pv, ja sitten kun sillä laihtuminen alkoi hidastua, tiputin 1800 kcal päivä, 100 kilon painon kohdalla 1600 kcal päivä ja lopulta lähellä tavoitepainoa 1500 kcal päivä. Hyvin tippui paino, eikä tarvinnut jättää esim. pastoja, leipiä, viinilasillisia välillä tms. syömättä. 

Varoituksen sana: jos lisää runsaasti liikuntaa, ei kannata vähentää kaloreita liikaa. Ja isoissa painonpudotusurakoissa lähtisin muutenkin hakemaan neuvoja ravitsemusterapeutilta (Huom! EI ravintoterapeutilta vaan ravitsemusterapeutilta) ja lääkäriltä, enkä keskustelupalstalta. Ihmiset antavat aika rajun kuuloisia neuvoja välillä. Toki vannovat, että heillä toimi hyvin, ja mikä ettei vaikka olisi toiminutkin, mutta ammattilaisilla on parempi käsitys siitä, mikä toimii ja mikä ei - millä saadaan pysyviä tuloksia ja vältetään jojoiluongelmat.

Ei kyllä kannata kuunnella mitään ammattilaisia, niillä on aina se täysjyvä-agenda. Täysjyvää aamulla, täysjyvää päivällä, täysjyvää illalla. Täysjyvätäysjyvätäysjyvä.

Viljat ja sokeri kokonaan pois, kuten myös prosessoidut ruoankorvikkeet, niin hyvä tulee.

Ja lisänä "sipaisu margariinia" :D:D

Vierailija
45/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa PT.

On pieni kustannus ja sinulla on joku tukena.

Valmis ruokavalio voi maksaa esim reilu 100 e ja näkemiset 50/60 e kerta.

Kerran kk treffit, hyvä tulee.

1/2 kg lähtee sillä, että katsoo mitä syöt, pitkåän ylipainoisella

Minä palkkasin PT:n. Ei ymmärtänyt syömishäiriötaustaani yhtään ja sysäsi minut syvempään kierteeseen. AP:llä on muitakin ongelmia kuin ylimääräiset kilot. Ei missään nimessä mitään kikka kolmosia tähän, vaan ihan oikeasti nyt järki käteen ja lääkärin kautta. Myös terapiaan, jossa saa puhua elämänsä puhki, että pääsee ymmärrykseen siitä, mitä yrittää syömällä turruttaa. Mutta kukaan ei voi auttaa, ellei ihminen itse ole valmis olemaan rehellinen itselleen.

Vierailija
46/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on laihduttanut nyt toukokuusta alkaen, pudonnut 18kg. Ikää 52v. Ruokavaliomuutoksella on lähtenyt, suunnilleen samalla lailla kuin tuolla aikaisemmalla vastaajalla eli annoskokojen järkeistäminen, hiilarien osittainen korvaaminen kasviksilla. Iltasyömisen jätti pois. Liikkuu saman verran kuin ennenkin.

Itse olen saanut normaalipainon sisällä reilu 3kg samalla keinolla samassa ajassa pois.

Kasvikset on hiilaria.

🙄 OK, perunat eri muodoissaan, pastat, riisit yms vaihtanut melkein kokonaan kasviksiin. Parempi nyt?

Edelleen ne kasvikset on hiilaria.

Edelleen olet täysi idiootti. Et edes osittain

- Eri

Vierailija
47/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan tätä, koska ap:llä on myös sairauksia. Lääkärin ja muiden ammattilaisten kautta kohti muutoksia!

Lääkäri ja muut ammattilaiset tulostaa viralliset ravintosuositukset. Jokainen osaa kaataa maitoa lasiin ja sipaista margariinia leivän päälle ilman paperinivaskaa.

Jos jokainen "osaisi" tämän tehdä, niin miksi AP täällä kyselee? Siksi, että hänellä on pahempiakin ongelmia kuin ruoka. Jos syöminen ei ole normaalia, takaan, että mielenterveydessäkin on korjattavaa. Jotain sillä väärällä syömisellä yritetään piilottaa, tai on jotain, mikä aiheuttaa fyysisen laiskuuden. Kukaan ei halua olla sairasteleva kasa, vaan jotain siellä taustalla on muutakin. Sen selvittäminen vain vaatii sen, että hoksaa itse, että ongelma on muualla kuin itsekurissa.

Vierailija
48/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään taitaakin olla anti-vaxxereiden päivä täällä, kun ammattilaiset eivät taas näytä tietävän mistään mitään...

Vierailija
49/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on laihduttanut nyt toukokuusta alkaen, pudonnut 18kg. Ikää 52v. Ruokavaliomuutoksella on lähtenyt, suunnilleen samalla lailla kuin tuolla aikaisemmalla vastaajalla eli annoskokojen järkeistäminen, hiilarien osittainen korvaaminen kasviksilla. Iltasyömisen jätti pois. Liikkuu saman verran kuin ennenkin.

Itse olen saanut normaalipainon sisällä reilu 3kg samalla keinolla samassa ajassa pois.

Kasvikset on hiilaria.

🙄 OK, perunat eri muodoissaan, pastat, riisit yms vaihtanut melkein kokonaan kasviksiin. Parempi nyt?

- Eri

Aikamoista, idiootin leiman saa kun sanoo, että kasvikset on hiilaria :)

Vierailija
50/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään taitaakin olla anti-vaxxereiden päivä täällä, kun ammattilaiset eivät taas näytä tietävän mistään mitään...

Kyllä ammattilaiset tietää. Heillä nyt sattuu olemaan ohjeet siitä, miten saa ohjeistaa. Siitä ei voi poiketa.

Vierailija
51/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on hiilaria.

- Eri

Idiootin leiman saa myös kun takertuu jankkaamaan asiaa jolla ei ole merkitystä

Vierailija
52/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyvin perillä ruokien energiamääristä ja itsellesi rehellisesti mittaat ja kirjaat kaiken syömäsi ja juomasi, oletettavasti 1500 kcal:n energiansaannilla vuorokaudessa painosi laskee selvästi. Matalammalla energiansaannilla et jaksa kauan, ja tuossakin pysyminen on haaste. Älä mieti nyt sitä koko vuotta, vaan katso rauhassa, miten asia edistyy 3 kuukaudessa. Ota sitten taas suuntaa joko itseksesi tai tarvittaessa ammattilaisen avulla.

T. Lääkäri

Vierailija
53/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia tuesta. Ehkä se on nyt tai ei koskaan, lapsen häät hyvä motivaattori. En ayö paljln herkkuja eikä annoskokokaan ole ihan mahdoton. Ehkä leivän + päällisten puputtaminen on suurin ongelmani.

Siinähän se pääsyyllinen ylipainoon tulikin: leivän puputtaminen. Jätä leipä pois ja syö vain ne päälliset.

Ei pidä paikkaansa. Mä laihduin annoskokoa pienentämällä. En jättänyt leipää tai mitään muutakaan ruokavaliosta pois, enkä jätä.

Vierailija
54/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on hiilaria.

- Eri

Idiootin leiman saa myös kun takertuu jankkaamaan asiaa jolla ei ole merkitystä

Miten niin ei ole merkitystä?

Vierailija
55/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisellä naisella alkaa vaihdevuodet tuosta tahdista, 10-15 kiloa vuodessa on parempi kaikin puolin.

Vaihdevuosiin on lääkitys. 

Vierailija
56/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet hyvin perillä ruokien energiamääristä ja itsellesi rehellisesti mittaat ja kirjaat kaiken syömäsi ja juomasi, oletettavasti 1500 kcal:n energiansaannilla vuorokaudessa painosi laskee selvästi. Matalammalla energiansaannilla et jaksa kauan, ja tuossakin pysyminen on haaste. Älä mieti nyt sitä koko vuotta, vaan katso rauhassa, miten asia edistyy 3 kuukaudessa. Ota sitten taas suuntaa joko itseksesi tai tarvittaessa ammattilaisen avulla.

T. Lääkäri

Saatat ollakin lääkäri. Eihän heillä ole koulutusta ravinnosta, joten saattavat antaa näin typeriä ohjeita.

Vierailija
57/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosiin on lääkitys. 

Vaihtarit eivät kuitenkaan ole mikään lääkitystä vaativa sairaus, vaan aivan luonnollinen tapahtuma.

Toisaalta, onhan nyt miehillekin lanseerattu vaihtarit ja niihinkin on kehitetty lääke :)))

Vierailija
58/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia tuesta. Ehkä se on nyt tai ei koskaan, lapsen häät hyvä motivaattori. En ayö paljln herkkuja eikä annoskokokaan ole ihan mahdoton. Ehkä leivän + päällisten puputtaminen on suurin ongelmani.

Siinähän se pääsyyllinen ylipainoon tulikin: leivän puputtaminen. Jätä leipä pois ja syö vain ne päälliset.

Ei pidä paikkaansa. Mä laihduin annoskokoa pienentämällä. En jättänyt leipää tai mitään muutakaan ruokavaliosta pois, enkä jätä.

Kyllä se silti pitää paikkansa, vaikka sinä toimit toisin.

Vierailija
59/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian nopeasti laihduttaessa tulee uusi ongelma, löysä iho. Etene siis hitaasti, älä ota päämääräksi ensi kesää ns. pakkona, vaan terveys edellä ja ihon ehdoilla.

Ihoa on turha murehtia, se ei enää 5-kymppisenä kiinteydy kuten nuoremmilla, vaikka kuinka hitaasti sitä painoa pudottais. Mutta toki terveys edellä.

Vierailija
60/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukalla ruokavaliolla onnistuu eli hiilihydraatit alle 20g/pva.