Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

30 kg pois vuodessa viisikymppisenä, onko mahdollista?

Vierailija
19.07.2023 |

Ylipainoa runsaasti, todennäköisesti - 30 kg olisin edelleen ylipainoinen. Ongelma on sairaudet, joiden vuoksi liikunta ei onnistu. Kävelyä ja uintia olen harrastanut, mutta se ei ole painonpudotuksessa auttanut, eli ruokavaliolla pitäisi mennä.
Lapsen häät tulossa ensi kesänä ja olisi niin kiva olla siellä edes jonkinnäköisessä kuosissa.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia tuesta. Ehkä se on nyt tai ei koskaan, lapsen häät hyvä motivaattori. En ayö paljln herkkuja eikä annoskokokaan ole ihan mahdoton. Ehkä leivän + päällisten puputtaminen on suurin ongelmani.

Luulen, että on vähän muutakin kun vain leivät ja päälliset.

Vierailija
22/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia tuesta. Ehkä se on nyt tai ei koskaan, lapsen häät hyvä motivaattori. En ayö paljln herkkuja eikä annoskokokaan ole ihan mahdoton. Ehkä leivän + päällisten puputtaminen on suurin ongelmani.

Jos vaikka aloitat lopettamalla itsellasi valehtelun.

Jos olet 30 kg ylipainoinen, syöt liikaa.

Nämä ovat tylyjä sanoja, mutta yritä hetkeksi irtautua kuvitelmamaailmastasi ja huomaa, että kukaan ei sitä ruokaa ja juomaa tunge sinuun paitsi sinä itse. Ja ellet edes rehellisesti myönnä syöväsi liikaa, et ihan varmasti tule laihtumaan.

Itse en ole ylipainoinen, mutta minulla oli kymmenkunta vuotta sitten vähän samankaltainen painimatsi alkoholin kanssa. "Enhän minä nyt kovin paljoa juo, hieman silloin tällöin ja saunasiiderit." Kunnes aloin kirjata ylös *kaiken* sen mitä join ja voi jumalauta sehän oli aivan kamalan paljon! Vasta totuuden myönnettyäni pystyin tekemään asialle sen, mitä pitikin: vähensin juomistani sellaiset 90% niin, että alkoholia otetaan vähäisissäkään määrin korkeintaan pari kertaa kuussa. Tämä on pitänyt sitten vuoden 2012.

En tietenkään yritä sanoa, että sinun pitäisi vähentää syömistäsi 90%, mutta en usko, että laihdut montaakaan kiloa, ellet ensin myönnä itsellesi totuutta ja mieti ihan tosissasi tilannettasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ehdotti Ozempicciä myös, mutta jotenkin lääkkeet vähän mietityttää liikaa, olisi hyvä, jos onnistuisin ihan perinteisillä menetelmillä.

Vierailija
24/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähtenyt noin 10 kg muutamassa kuukaudessa pätkäpaastolla (en syö aamulla ja illalla) sekä hiilihydraattitietoisella syömisellä.

Vierailija
25/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on laihduttanut nyt toukokuusta alkaen, pudonnut 18kg. Ikää 52v. Ruokavaliomuutoksella on lähtenyt, suunnilleen samalla lailla kuin tuolla aikaisemmalla vastaajalla eli annoskokojen järkeistäminen, hiilarien osittainen korvaaminen kasviksilla. Iltasyömisen jätti pois. Liikkuu saman verran kuin ennenkin.

Itse olen saanut normaalipainon sisällä reilu 3kg samalla keinolla samassa ajassa pois.

Kasvikset on hiilaria.

🙄 OK, perunat eri muodoissaan, pastat, riisit yms vaihtanut melkein kokonaan kasviksiin. Parempi nyt?

Edelleen ne kasvikset on hiilaria.

Älä jankuta, kasvikset on hyviä hiilareita, toisin kuin leivät, pullat ym. Kasviksista saa vitamiinit, kivennäisaineet ja esim, hernekeitto, mitä parhain proteiinin lähde!!

Vierailija
26/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho alkaa roikkumaan, ei kannata haaveilla noin isosta pudotuksesta noin lyhyessä ajassa.

Vierailija
27/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Mä laihdutin yhteensä 58 kg, ekana vuonna taisi lähteä juuri noin 30 kg. Enkä ollut vähähiilarisella tai muulla erikoisella ruokavaliolla. Kirjasin vaan kaikki syömiseni fatsecret-sovellukseen joka sitten laski kalorit. Alkuun mun laihiskalorit oli 2000 kcal / pv, ja sitten kun sillä laihtuminen alkoi hidastua, tiputin 1800 kcal päivä, 100 kilon painon kohdalla 1600 kcal päivä ja lopulta lähellä tavoitepainoa 1500 kcal päivä. Hyvin tippui paino, eikä tarvinnut jättää esim. pastoja, leipiä, viinilasillisia välillä tms. syömättä. 

Varoituksen sana: jos lisää runsaasti liikuntaa, ei kannata vähentää kaloreita liikaa. Ja isoissa painonpudotusurakoissa lähtisin muutenkin hakemaan neuvoja ravitsemusterapeutilta (Huom! EI ravintoterapeutilta vaan ravitsemusterapeutilta) ja lääkäriltä, enkä keskustelupalstalta. Ihmiset antavat aika rajun kuuloisia neuvoja välillä. Toki vannovat, että heillä toimi hyvin, ja mikä ettei vaikka olisi toiminutkin, mutta ammattilaisilla on parempi käsitys siitä, mikä toimii ja mikä ei - millä saadaan pysyviä tuloksia ja vältetään jojoiluongelmat.

Komppaan tätä, koska ap:llä on myös sairauksia. Lääkärin ja muiden ammattilaisten kautta kohti muutoksia!

Vierailija
28/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ehdotti Ozempicciä myös, mutta jotenkin lääkkeet vähän mietityttää liikaa, olisi hyvä, jos onnistuisin ihan perinteisillä menetelmillä.

Ozempicia ei sen saatavuus ongelman takia saa kuin diabeetikot.

Vierailija
29/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on aikanaan hakenut ravitsemusterapeutilta apua, mutta juuri tuollainen kymmenen vuoden päästä olet normaalipainossa ei motivoi. Haluaisin tuloksia kuitenkin nopeammin.

Ja kyllä, osasyy lihomiseeni on suolistosairaus ja osasyy stressi. Niistä en pääse eroon.

Vierailija
30/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on laihduttanut nyt toukokuusta alkaen, pudonnut 18kg. Ikää 52v. Ruokavaliomuutoksella on lähtenyt, suunnilleen samalla lailla kuin tuolla aikaisemmalla vastaajalla eli annoskokojen järkeistäminen, hiilarien osittainen korvaaminen kasviksilla. Iltasyömisen jätti pois. Liikkuu saman verran kuin ennenkin.

Itse olen saanut normaalipainon sisällä reilu 3kg samalla keinolla samassa ajassa pois.

Kasvikset on hiilaria.

🙄 OK, perunat eri muodoissaan, pastat, riisit yms vaihtanut melkein kokonaan kasviksiin. Parempi nyt?

Niin, mitä sitten?

Ei mitään, kunhan totesin. Mitä sä luulet kasviksien olevan?

Vierailija
31/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian nopeasti laihduttaessa tulee uusi ongelma, löysä iho. Etene siis hitaasti, älä ota päämääräksi ensi kesää ns. pakkona, vaan terveys edellä ja ihon ehdoilla.

Vierailija
32/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua lääkkeitä, sano tämä lääkärille äläkä vauvalla voivottele. Sinua ei voi kukaan auttaa, ellet ole rehellinen ja puhu suoraan sekä itsellesi että muille.

Vierailija
33/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Mä laihdutin yhteensä 58 kg, ekana vuonna taisi lähteä juuri noin 30 kg. Enkä ollut vähähiilarisella tai muulla erikoisella ruokavaliolla. Kirjasin vaan kaikki syömiseni fatsecret-sovellukseen joka sitten laski kalorit. Alkuun mun laihiskalorit oli 2000 kcal / pv, ja sitten kun sillä laihtuminen alkoi hidastua, tiputin 1800 kcal päivä, 100 kilon painon kohdalla 1600 kcal päivä ja lopulta lähellä tavoitepainoa 1500 kcal päivä. Hyvin tippui paino, eikä tarvinnut jättää esim. pastoja, leipiä, viinilasillisia välillä tms. syömättä. 

Varoituksen sana: jos lisää runsaasti liikuntaa, ei kannata vähentää kaloreita liikaa. Ja isoissa painonpudotusurakoissa lähtisin muutenkin hakemaan neuvoja ravitsemusterapeutilta (Huom! EI ravintoterapeutilta vaan ravitsemusterapeutilta) ja lääkäriltä, enkä keskustelupalstalta. Ihmiset antavat aika rajun kuuloisia neuvoja välillä. Toki vannovat, että heillä toimi hyvin, ja mikä ettei vaikka olisi toiminutkin, mutta ammattilaisilla on parempi käsitys siitä, mikä toimii ja mikä ei - millä saadaan pysyviä tuloksia ja vältetään jojoiluongelmat.

Komppaan tätä, koska ap:llä on myös sairauksia. Lääkärin ja muiden ammattilaisten kautta kohti muutoksia!

Lääkäri ja muut ammattilaiset tulostaa viralliset ravintosuositukset. Jokainen osaa kaataa maitoa lasiin ja sipaista margariinia leivän päälle ilman paperinivaskaa.

Vierailija
34/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa PT.

On pieni kustannus ja sinulla on joku tukena.

Valmis ruokavalio voi maksaa esim reilu 100 e ja näkemiset 50/60 e kerta.

Kerran kk treffit, hyvä tulee.

1/2 kg lähtee sillä, että katsoo mitä syöt, pitkåän ylipainoisella

Vierailija
35/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jokainen saa valita. Mutta miksi piikittää kallista lääkettä kun saman vaikutuksen saa ruualla??

Vierailija
36/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on hiilaria.

Niin, mitä sitten?

Johan korjasin lausettani, mutta sekään ei näköjään kelvannut. Suurin osa taisi kumminkin ymmärtää mitä tarkoitin. Koita nyt päästä tästä hiilariasiasta yli.

Vierailija
37/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on hiilaria.

Niin, mitä sitten?

Mitä jankkaat? Tottakai kasviksissa on hiilareita, so? Ihminen tarvitsee myös hiilareita ja kasviksista saa ns. hyviä sellaisia. Jos yrität vannoa vain protskun nimeen niin, ei tuu onnistuun. Liika protskukin muuttuu läskiksi!!

Vierailija
38/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on hiilaria.

Älä jankuta, kasvikset on hyviä hiilareita, toisin kuin leivät, pullat ym. Kasviksista saa vitamiinit, kivennäisaineet ja esim, hernekeitto, mitä parhain proteiinin lähde!!

Missä kohtaa sanoin kasviksia huonoiksi hiilareiksi?

Vierailija
39/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio tärkein. Liikunta vain pieni plussa.

80-90% riippuu ruokavaliosta.

Vierailija
40/73 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset on hiilaria.

Niin, mitä sitten?

Mitä jankkaat? Tottakai kasviksissa on hiilareita, so? Ihminen tarvitsee myös hiilareita ja kasviksista saa ns. hyviä sellaisia. Jos yrität vannoa vain protskun nimeen niin, ei tuu onnistuun. Liika protskukin muuttuu läskiksi!!

Mikä sai sut kirjoittamaan tämän viestin? Mä kerron: sun oma mielikuvitus. Sanoin vain yhden lauseen ja se oli: kasvikset on hiilaria. Johan alkoi joillakin mielikuvitus laukkaamaan :)