Kuinka suhtaudutte lastaan haukkuvaan vanhempaan?
Tullut tällainenkin vastaan joka kimpaantui kun en innostunut juoruilemaan siitä kuinka hirveä ja sairas hänen aikuinen lapsensa on pelkkää toista osapuolta kuultuani.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kuin narsisteihin yleensäkin: kaikki yhteydet poikki.
Miksi narsisti haukkuisi omaa lastaan? Eikö ennemmin kehu kun siinä siivellä voi kehua myös itseään ja omaa erinomaisuuttaan?
No ainakin minun äidillåni on tapana kilpailuttaa lapsiaan. Siis jakaa armollisesti sitä ns rakkauttaan aina sille joka on enten mieliksi
Hänellä myös vaihtuu se kultalapsi joten aina se armosta pudonnut solvataan lyttyyn.
Rajat asettanut tai muuten eri mwiltä ollut on myös haukkujen kohde.
Kultalasta taas mollataa avuttomaksi ja syytellään siitä että tämä kuormittaa äitiään - äiti kun tunkee tekemään kaiken puolesta ja se pn sitten kaameaa kuitenkin.
Minun äitini on samanlainen. Tarkennan, että äitini oli alkoholisti, mutta raitistui pikku hiljaa, kun pikkuveljeni syntyi.
Oma äitini haukkuu minua ja isääni kusipäiksi, koska yritimme rajoittaa hänen juomistaan ja muutenkin kaiken maailman sekoiluja mitä teki kännipäissään. Mm. petti isääni, koska se oli äitini mielestäni oikein, kun ei suostunut kuskaamaan baariin.
Koska pikku veljeni syntyi näiden kaikkien jälkeen niin äitini on nostanut hänet meidän kaikkien yläpuolelle ja saa kaiken mitä haluaa.
Olen asunut jo 6 vuotta yksin ja onnellinen siitä. Äidin ja pikkuveljen kanssa en ole missään tekemisissä, mutta isäni kanssa vaihdetaan välillä kuulumisia.
Niin ja vanhempani ovat edelleen yhdessä ja asuvat yhdessä, en vaan tiedä miten h*lvetissä isäni jaksaa sitä akkaa.
Sori sekava tarina, mutta yritin mahdollisimman ympyräpyöreesti kertoa tämän.
Kannattaa varoa ettei päädy tuon vanhemman narsismin vahvistajaksi:
- "Tiedätkö kuule miten kamala lapseni on ei yhtään tule auttamaan eikä edes soittele"
- "Aijaa..: no onpas kurja tilanne teillä"
-> Narsisti kertoo seuraavaksi lapselleen, miten tämäkin henkilö kenen kanssa jutteli, otti esiin miten pitää lasta ja tilannetta ihan kamalana, ja oli sitä mieltä, että lapsen pitäisi pitäisi auttaa vanhempiaan ja soitella useammin ja käydä ainakin viikonloppuisin. Kummallista miten naapuritkin jo ihmettelee miten huonosti te lapset käyttäydytte vanhus parkoja kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varoa ettei päädy tuon vanhemman narsismin vahvistajaksi:
- "Tiedätkö kuule miten kamala lapseni on ei yhtään tule auttamaan eikä edes soittele"
- "Aijaa..: no onpas kurja tilanne teillä"-> Narsisti kertoo seuraavaksi lapselleen, miten tämäkin henkilö kenen kanssa jutteli, otti esiin miten pitää lasta ja tilannetta ihan kamalana, ja oli sitä mieltä, että lapsen pitäisi pitäisi auttaa vanhempiaan ja soitella useammin ja käydä ainakin viikonloppuisin. Kummallista miten naapuritkin jo ihmettelee miten huonosti te lapset käyttäydytte vanhus parkoja kohtaan.
Ei narsisti kerro lapselle mitään kun ei lapsi ole hänen kanssaan tekemisissä.
Mitä hyötyä mustamaalaamisesta on, jos uhri ei ole tekemisissä näiden juoruajien kanssa? Vai siitäkö tämä narsistin kiukuttelu syntyy, kun hänen kanssaan ei olla tekemisissä vaikka kuinka nälvisi ja mustamaalaisi?
Oma äiti oli sellainen. Nykyisin ei olla missään tekemisissä. Haukkui koko perheen kuullen. Toisesta huoneesta suoraan mulle, kun oltiin kaksin. Jopa sukulaisille ja omille kavereilleen, kun olin lähellä kuolemassa.
Leikatkaa tällainen ulos elämästänne. Tuhosi mielenterveyteni pala palalta.
En yhtään ihmettele, jos on kyse äidistäni. Olen nyt häntä verisesti loukannut, kun poistin facekavereista. Tätä oli edeltänyt todella toksista menoa aina lapsuudesta alkaen, mutta äiti ei sitä ikinä tule tajuamaan, hänessä kun ei ole mitään vikaa.
Olen ajatellut, että haukkukoon minua jos siltä tuntuu. Järkevät ihmiset tekevät kyllä omat päätelmänsä. Itse en puhu asioista kuin lähimmille ystäville ja terapeutille.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, jos on kyse äidistäni. Olen nyt häntä verisesti loukannut, kun poistin facekavereista. Tätä oli edeltänyt todella toksista menoa aina lapsuudesta alkaen, mutta äiti ei sitä ikinä tule tajuamaan, hänessä kun ei ole mitään vikaa.
Olen ajatellut, että haukkukoon minua jos siltä tuntuu. Järkevät ihmiset tekevät kyllä omat päätelmänsä. Itse en puhu asioista kuin lähimmille ystäville ja terapeutille.
Eikä kannata kertoa ihmissuhteistaan hänelle. Ottaa muuten heihin yhteyttä ja pyrkii heidän kauttaan kontrolloimaan jos ei suoraan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä mustamaalaamisesta on, jos uhri ei ole tekemisissä näiden juoruajien kanssa? Vai siitäkö tämä narsistin kiukuttelu syntyy, kun hänen kanssaan ei olla tekemisissä vaikka kuinka nälvisi ja mustamaalaisi?
Sen lapsen muille haukkumisen idea on just se, että vanhempi yrittää rangaista lasta siitä, ettei lapsi toimi kuten vanhempi haluaa. Luulee että "kun sukulaisetkin kuulee miten et tee mitä haluan", se lapsi alkaisi totella, pelätessään "mitä muut tästä nyt ajattelee". Vanhempi yrittää manipuloida lasta toiminaan haluamallaan tavalla, rangaistuksena vanhemman rakentama häpeä jos ei toimi kuten vanhempi haluaa.
Vanhempi luultavasti toimii osin alitajuisesti, ja on ollut ehkä väkivaltainen lapsuudessa. Tuo on vaan samaa väkivaltaista vanhemmuutta aikuisiällä, väkivallan sijasta on uhka häpeästä. Jos lapsi ei herää ja tajua mitä tuossa tapahtuu, se jatkuu aina vaan.
Itse kävin terapiassa. Äidin naama venähti suloisesti, kun sen jälkeen osasinkin sanoa: "Omituista että jatkuvasti olet yhteydessä ihmisiin, jotka haukkuvat omia rakkaita lapsiasi. Minä en puhuisi kenenkään kanssa, joka perhettäni noin haukkuu. Otan tämän ihmisen kanssa asian puheeksi, kun seuraavan kerran näen, että mitä hänellä on minua vastaan." Ai että mikä selittely alkoi äidiltä 🤭
Vierailija kirjoitti:
Tiedän äidin joka toivoi kaikkea pahaa lapselleen, puhui jopa työnantajille pahaa lapsestaan toivossa että tämä saa potkut, toivoi lapsensa kuolemaa kun tämä oli kuulemma tullut pilaamaan äitinsä elämän ym...
Tällaiset tulevat kailottamaan sitä lapsensa viallisuutta keskusteluihin jotka eivät sitä koske, ja poistavat viestit joissa puolustetaan lasta. Tyypillistä narsismia.
Meillä narsistivanhempi riehui mielipuolisesti tunnollisen ja kunnollisen hiljaisen lapsen kimpussa milloin milläkin verukkeella, ja kun toinen vanhempi tuli väliin, mylvi mielipuolisesti: "MIKS SÄ PUOLUSTAT SITÄ?!" ja kävi fyysisesti puolustajan päälle.
Geenit valitettavasti periytyvät, mutta kun lapsi saa katkaistua välit ja elämä vihdoin alkaa, voi hän omalla työllään silti menestyä vanhemmistaan huolimatta :)
Oma äitini haukkuu kaikkea ja kaikkia. Olen itse aktiivisesti aikuisiällä opetellut olemaan niin, etten kritisoi tai hauku ketään ääneen kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole onneksi niin sairaita tullut vastaan, tai eivät ole minulle vaahdonneet.
Töissä on tullut vastaan äiti joka avoimesti pilkkasi 3v lastaan tämän seisoessa vieressä. Lisäksi näytti inhonsa kun kuuli että joulun seudussa olemme kiinni tietyt päivät eikä voikaan lykätä tätä lasta pois jaloistaan. Ihan pimeä tyyppi. Ja kyllä, emme jättäneet käytöstä huomiotta. Surku tuli pientä kohtaan joka mitenkään ei ansainnut moista kohtelua.
Olen narsistiäidin lapsi. Meitä oli neljä lasta ja hän vertaili ja kilpailutti meitä toisiamme vastaan koko lapsuuteni ja nuoruuteni.
Ja oli aina joku läpeensä paha ja se senhetkinen suosikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen narsistiäidin lapsi. Meitä oli neljä lasta ja hän vertaili ja kilpailutti meitä toisiamme vastaan koko lapsuuteni ja nuoruuteni.
Entä mikä erinomainen koulutus hänellä itsellään oli?
Kesken jäänyt peruskoulu.
Vanhempi haukkuu silloin itseään. Itsehän on lapsensa kasvattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mikä erinomainen koulutus hänellä itsellään oli?
Kesken jäänyt peruskoulu.
Narsistin omalla koulutuksella ei ole mitään väliä, koska aina löytyy joku ulkopuolinen syyllinen siihen, miksi hän ei ole päässyt oikealle loistavalle tasolleen.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole onneksi niin sairaita tullut vastaan, tai eivät ole minulle vaahdonneet.
Töissä on tullut vastaan äiti joka avoimesti pilkkasi 3v lastaan tämän seisoessa vieressä. Lisäksi näytti inhonsa kun kuuli että joulun seudussa olemme kiinni tietyt päivät eikä voikaan lykätä tätä lasta pois jaloistaan. Ihan pimeä tyyppi. Ja kyllä, emme jättäneet käytöstä huomiotta. Surku tuli pientä kohtaan joka mitenkään ei ansainnut moista kohtelua.
Kauheaa. Miksi lapsen kuolemaan pakottaminen on liikakansoitusaikanakin sallittua :(
Vierailija kirjoitti:
Joka viides äiti on vaikea, arvioi psykologi. Tällaista on olla vaikean äidin lapsi.
Psykologi se vasta vaikea vanhempi voi olla, jos oikein alkaa analysoimaan lastaan tai muiden lapsia! Muistan jonkun jutun, missä psykologi vanhempi hommasi tyttärensä lastenkotiin, turhauduttuaan kun ei löytänyt tästä mitään diagnooseja. Lapsi ei ollut mieleinen vaikka normaali.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi moittii omaa kasvatustyötään.
Eihän narsisti näe koskaan omassa kasvatustyylissään mitään vikaa. Lapsihan se on pilannut narsistin elämän, tuottanut häpeää, kuluja ym esim sairastumalla.
Kollegoiden kanssa on pakko hoitaa työasiat, muttei ole mikään pakko sekaantua heidän yksityiselämäänsä ja ruokkia persoonallisuushäiriötä.