Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa joka miettii että peruskoulussa pitäisi opettaa taloudenpitoa ja rahaan liittyviä juttuja?

Vierailija
18.07.2023 |

Ihan käytännön asioita, että etenkin nuoret eivät tuhlaisi rahojaan holtittomasti.

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon opettamiselta voisi joo vapauttaa resurssia fiksumpaan. Uskonto ja koulu nyt vaan ei kuulu yhteen

Tunne- ja taloustaidot.. Siinäpä vasta oppiaine!

Eikös uskonnossa nimenomaan opeteta niitä tunnetaitoja? Arvoja, etiikkaa, miten muita ihmisiä tulisi kohdella. Juuri niitä asioitahan se Jeesuskin opetti. Ja siis en ole uskis, mutta uskonto ja elämänkatsomustieto ovat tärkeitä aineita juuri etiikan, arvojen ja sen tunnekasvatuksen näkökulmasta.

Vierailija
62/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellähän opetetaan.

Kun katsoo pikavippien suosiota ja edellisen hallituksen taloustietoa, niin en allekirjoittaisi väitettäsi.

Kyllä opetetaan, suurinta osaa nuorista ei nuo asiat vaan kiinnosta.

Eipä, koska koulussa on niin paljon muutakin opittavaa. Moni keskittyy siksi niihin aineisiin, jotka kiinnostavat eniten, ja harvoja lapsia kiinnostaa raha, talous, työoikeus jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan, mutta ei se ainakaan minua olisi kiinnostanut silloin yhtään vielä. Ehkä siitä jotain olisi jäänyt mieleen kuitenkin.

Peruskoulu onkin mennyt sinun osaltasi kokonaan hukkaan kun sinusta ei tullut koskaan mitään.

Mistäs niin päättelet?

Vierailija
64/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo todellakin pitäisi opettaa. Korot, verot, osamaksujen käsite, sijoittaminen yms yms. Kyllä meille ainakin 80-90-luvuilla peruskoulussa opetettiin oikein hyvin. Siis ala- ja yläasteilla.

Kyllähän sen näkee nuorten ongelmista, ettei tätä opeteta.

Kyllähän näitä opetetaan ja vaikka mitä muutakin mutta kun oppi ei mene kaikilla perille. Maalaisjärki puuttuu myös monelta.

Vierailija
65/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa niiden opettaminen on lopetettu? Kävin itse yläasteen 1978-1981, ja silloin niitä kyllä opetettiin yhteiskuntaopin tunnilla. Lisäksi kotitaloudessa sivuttiin näihin liittyviä juttuja

Tuskin taloustaitojen opetusta on lopetettu, mutta oppilaita ei kiinnosta vaan he mieluummin somettavat puhelimillaan senkin ajan.

Vierailija
66/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa niiden opettaminen on lopetettu? Kävin itse yläasteen 1978-1981, ja silloin niitä kyllä opetettiin yhteiskuntaopin tunnilla. Lisäksi kotitaloudessa sivuttiin näihin liittyviä juttuja

Olin ysärillä/2000-l alussa peruskoulussa, ei opetettu. Kotitalous oli pelkästään kokkaamista ja vähän siivoamista. Nykyään on taas lisätty opetussuunnitelmaan raha-asioita.

Vierailija
67/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset asiat lähtee kotoa. On ihan sama mitä koulussa opetetaan jos kotona on hällä väliä meininki. Jos lapsi oppii pienestä pitäen siihen, että yhteiskunta maksaa lopulta viulut, hän oppii siihen. Tietysti, ihminen on viisas, miksi nähdä vaivaa jos saman saa tekemättä mitään.

Vierailija
68/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo todellakin pitäisi opettaa. Korot, verot, osamaksujen käsite, sijoittaminen yms yms. Kyllä meille ainakin 80-90-luvuilla peruskoulussa opetettiin oikein hyvin. Siis ala- ja yläasteilla.

Kyllähän sen näkee nuorten ongelmista, ettei tätä opeteta.

Kyllähän näitä opetetaan ja vaikka mitä muutakin mutta kun oppi ei mene kaikilla perille. Maalaisjärki puuttuu myös monelta.

Nimenomaan maalaisjärjen, tai arkijärjen jos niin halutaan, puuttuminen on ongelmana. Koulussa varmaan opetetaan kaikki tarvittavat tiedot, kuten koronlaskenta, brutto- ja nettotulojen ero, jne, mutta ilmeisesti läheskään kaikilla nuorilla ei ole harmaata aavistustakaan miten nuo vaikuttavat käytännössä.

Toinen syy on toki se että he eivät piittaa, koska tietävät että vanhemmat tai yhteiskunta tulevat aina apuun ja pelastavat pulasta.

Vierailija
69/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja asia olisi hyvä aloittaa jo ensimmäiseltä luokalta alkaen. Isäni opetti minulle kirjapitoa jo ennen kun menin kouluun. Osasin siis jo laskea yhteen ja vähentää ennen koulun alkua ja hallitsin kaksinkertaisen kirjanpidon. Ihan oikeasti. Meillä kotona panostettiin tähän.

Minä edellytin lapselta kirjanpitoa vastineeksi taskurahasta. Mutta opetustahti oli hitaampi, kaksinkertainen kirjanpito tuli vasta yläasteella kuvioihin mukaan. Ekaluokkalaisena lapsi piti vain yhdenkertaista kirjanpitoa (kun rahakin oli vain käteistä, eikä ollut antolainausta kavereiden suuntaan), mutta kyllä sekin auttoi häntä hahmottamaan, mihin rahat menevät. Kerran hän päivitti kirjanpitoon useamman kuitin jälkeenpäin ja huudahti: "Mun rahat ihan hupenee silmissä!" :-)

Ei nämä talousopit silti aikuisuuteen asti kantaneet. Tai pari ensimmäistä vuotta täysi-ikäistymisen jälkeen taloudenpito oli vielä melko järkevää, mutta sitten puolison ajatusmaailma valtasi alaa ja nyt ovat todella tiukassa tilanteessa lainojensa kanssa, kun korot ovat nousseet.

Rahan tajussa on joku juttu, mikä ei liity matematiikan ymmärtämiseen, vaikka on se matikkapuolikin siinä tärkeää. Jotkut ovat luonnostaan järkevämpiä rahankäyttäjiä ja toisilta lähtee helpommin mopo keulimaan.

Impulsiivisuus ja riskinoton sietäminen.

Vierailija
70/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas kerjuukirje 65 vuotiaalta tuttavalta. lainata 80 euroa koska poika oli tilannut lukkosepän. Olen vaan niin väsynyt olemaan yeinen pankki hänelle, ei nimittäin ole ensimmäinen kerta. Hän tietää että minulla on hyvä talous. Mutta itse ei suostu menemään töihin ettei menetä asuntoavustusta. 

Vierailija
71/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetussuunnitelmasta voi lukea, mitä kouluissa opetetaan. Käy aloittaja katsomassa, voit yllättyä.

Vierailija
72/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuo opetetaan. Peruskoulusta tehdään myös kaksi yrityskylävierailua jossa harjoitellaan yrittäjyyttä.

Monissa kouluissa voi myös ottaa vapaavalintaisina lisääkin näiden aihepiirien kursseja plus kouluissa on esimerkiksi kokkikerhoja.

Vierailija
73/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetussuunnitelmasta voi lukea, mitä kouluissa opetetaan. Käy aloittaja katsomassa, voit yllättyä.

Miten selität sen että maksuvaikeudet ovat lisääntyneet ja taloudenhoito on liian monella ihan kuralla?

Vierailija
74/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verotus ja talous sekä työntekijän ja työnantajan väliset velvollisuudet pitäisi opettaa jo yläasteella.

Niin pitäisi. Olen suorittanut yhteiskuntaopin aineenopettajan opinnot, mutta ei niihin mitään tavallisen kotitalouden raha-asioita sisältynyt. Vain politiikkaa, kansantaloutta ja lakeja.

En ole opettanut sitä yhtään tuntia enkä tiedä, kuuluuko peruskoulun opetussuunnitelmaan sellaista. 

Muuten olen kyllä käynyt pitämässä tuntia raha- ja velka-asioista. Nuorempia ei vähääkään kiinnostanut, mutta aikuisten kanssa loppui aika kesken.

Ei se järkipuhe tunnu kiinnostavan, ennen kuin on liian myöhäistä. 

Vierailija
75/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja asia olisi hyvä aloittaa jo ensimmäiseltä luokalta alkaen. Isäni opetti minulle kirjapitoa jo ennen kun menin kouluun. Osasin siis jo laskea yhteen ja vähentää ennen koulun alkua ja hallitsin kaksinkertaisen kirjanpidon. Ihan oikeasti. Meillä kotona panostettiin tähän.

Olet onnekas. Minulle opetettiin negatiivista ja syyllistävää suhtautumista rahaan ja aina minä olin lapsena se ikävä rahakuilu, johon piti mukamas pumpata kaikki rahat. Kun muutin 18-vuotiaana omilleni en osannut käsitellä rahaa enkä tiennyt oikeasti tienaamisesta yhtikäs mitään. Kaikki asiat olen oppinut kantapään kautta.

Vierailija
76/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä niitä kotona opetetaan jos kaikkien vanhemmat ei osaa edes lukea.

Vierailija
77/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitellään. Opetetaan. Eri asia on, kuunteleeko/oppiiko asiakaskunta.

Vierailija
78/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen pakollisten koulujen jälkeen pojat meni inttiin ja tytöt kävivät monesti talouskoulun. Vuoden kestävä koulu, missä oppivat keittiötaitoja, ravitsemusasioita, vaatehuoltoa, kodin puhtaanapitoa ja jopa lastenhoitoa. Taloudenpitoa säästäväisesti ja järkevästi. Minusta olisi tärkeitä taitoja nykyäänkin.

Itse muistan kun käytiin keittiötunneilla läpi perustason keittokirjaa läpi, tehtiin ruokia ja leivottiin. Tutustuttiin raaka-aineisiin ja työmenetelmiin. Oli paljon uusia asioita mitä en ollut lapsuudenkodissa oppinut tai tehnyt. Rahanarvoista oppia, tietoa ja suunnittelua.

Tämä olisi nykynuorisolle tarpeellista, mutta tietysti alkaa huutelu että miksi vain tytöille... Ja että ei minusta mitään kotivaimoa tule... Näinä aikoina varsinkin tärkeitä selviytymisjuttuja.

Olisi hieman koomista, jos lukion derivointien ja integrointien jälkeen opetetaan vuosi yläkoulutason prosenttilaskentaa.

Vierailija
79/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen peruskoulu on sosialistien luomus. Kopioitu DDR:stä. Peruskoulun tehtävä on kasvattaa lapsista sosialistisen yhteiskunnan työläisiä ei kapitalisteja. Siksi talousoppeja ei tarvita.

Saksa muuten poisti DDRn peruskoulun heti kun Saksat yhdistyivät.

No kas, kyllä minulle peruskoulun kotitaloustunneilla oman rahataloudenkin hoitoa opetettiin. Tosin vasta siinä vaiheessa, kun se oli valinnaisaine.

Aiemmin ei oppikouluun menneillä pojilla ollut mitään vastaavaa. Kai ajatus oli, että tullaan hyvistä perheistä joten isä opettaa.

Vierailija
80/144 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 3 vuotiaalle voi alkaa opettaa rahan arvoa antamalla kolikoita viikkorahana. Voivat sitten opetella säästämistä.

Tyhmät vanhemmat eivät opeta rahan käyttöä, vaan rahaa saa aina kun vonkuu.