Milloin jouduin maksamaan perintövero?
Viikko sitten saatiin perunkirjoitus valmiiksi.
Siskoni kanssa nyt siis omistamme puolet kaksiosta, jossa leski, eli isämme vielä asuu.
Ei voida myydä koska isä haluaa ihan ymmärrettävästi asua kodissaan.
Joudummeko kumminkin maksamaan perintöverot?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin joudutte maksamaan perintöveroa. Mun mies peri pappansa kaksion , pappa siis elossa. Verot oli pakko maksaa , eikä ne olleet pieniä. Meidän piti ottaa pankkilainaa sitä varten. Pappa eli vielä kymmeniä vuosia veromaksujen jälkeen. Ihan älytöntä touhua , siis nuo verot.
Ihan oikein, että ilmaiseksi saadusta yli 20000 euron arvoisesta perinnöstä menee vero, mutta ajankohta on väärä, sillä veron pitäisi mennä vasta sitten, kun peritty perintö on saatu ns käyttöön. Etukäteen maksaminen on väärin. Eikös se uusi hallitusohjelma ole tekemässä tähän vääryyteen korjauksen. Ai, niin mutta RKP:han on kaatamassa hallituksen.
Luovutusvoittovero on suurempi kuin perintövero, mutta Suomi tarvitsee iloisia veronmaksajia.
Jep. Minun mieheni maksoi yksiöstä perintöveroa äitinsä jälkeen (no, itse asiassa hänen isänsä maksoi sen hänen puolestaan, koska pesää ei silloin jaettu) ja viime vuonna isänsä jälkeen ja vielä pian on tulossa luovutusvoittoveron maksu, koska mies sai asunnon myytyä toukokuussa. Pienistä summista tuo on paljon, miljonääreille pikkurahaa.
Minä perin aikoinani vain rahaa, koska vanhempani myivät talonsa isän sairastuttua ja asuivat loppuaikansa vuokralla. Suosittelen samaa muillekin, minun perimiseni oli kaikin puolin helpompi kokemus kuin mieheni periminen.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin joudutte maksamaan perintöveroa. Mun mies peri pappansa kaksion , pappa siis elossa. Verot oli pakko maksaa , eikä ne olleet pieniä. Meidän piti ottaa pankkilainaa sitä varten. Pappa eli vielä kymmeniä vuosia veromaksujen jälkeen. Ihan älytöntä touhua , siis nuo verot.
No todellakaan ei ole miehesi PERINYT pappansa kaksiota!!! Ainoastaan kuolleen voi periä.
Miehesi on saanut kaksion papalta lahjaksi ja maksanut siitä lähjaveron.
Lahjaa ei ole mikään pakko ottaa vastaan. Ei kenellekään pakolla mitään lahjoja anneta.
Suuremmat verot tulee maksuun kahdella maksupäivällä 3 kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole niin paljon tuloja, että veron maksuun saisi pankkilainaa, niin ilmeisesti se menee ulosottoon? Kiva menettää luottotiedot itsestä riippumattomasta syystä.
Perinnöstähän voi aina kieltäytyä jos tietää että se tulee aiheuttamaan ongelmia itselle.
Niin, systeemi on järjestetty niin, että köyhät pysyvät köyhinä kun eivät voi ottaa edes perintöä vastaan. Varakkaiden taas ei tarvitse kieltäytyä.
Oikeastihan tuon perintöveron maksun voisi järjestää riittävän pitkällä korottomalla maksuajalla. Lopulta olisi pitemmällä tähtäimellä yhteiskunnan kannalta parempi, jos kaikkein köyhimmätkin voisivat saada mahdollisuuden edes jonkinlaiseen vaurastumiseen. No, toki oikeistolaisille se ei sopisi, koska he haluaisivatkin, että käyhät pysyvät köyhinä. Mutta oikeistolaiset eivät yhteiskunnan kokonaisetua ajattelekaan.
Olisi kiva, jos ap vaivautuisi vastaamaan, minkä arvoinen peritty kaksio on. Voihan olla, että ap ja sisarensa välttyvät veroilta kokonaan, jos asunto on esim.alle 100.000 euron arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole niin paljon tuloja, että veron maksuun saisi pankkilainaa, niin ilmeisesti se menee ulosottoon? Kiva menettää luottotiedot itsestä riippumattomasta syystä.
Perinnöstä voi kieltäytyä. Katastrofi se on toki sittenkin, jos on lapsi(a).
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva, jos ap vaivautuisi vastaamaan, minkä arvoinen peritty kaksio on. Voihan olla, että ap ja sisarensa välttyvät veroilta kokonaan, jos asunto on esim.alle 100.000 euron arvoinen.
Välittäjän arvio kaksiosta perunkirjoitusta varten oli n 200 000€. Espoon Tapiolassa.
Eli se 50 000 kummallekin olisi minun ja siskon osuus. T.ap
8kk meni nyt ihan äsken perunkirjoituksesta siihen, että perintöverolappu saapui ja siinä on eräpäivät nyt marraskuussa ja ensi vuoden alussa. Eli kahdessa erässä on maksettava.
Jos on monimutkainen tapaus, niin saattaa mennä enemmänkin.
Perintöveron lisäksi napsahti meillekin nyt yllätyksenä luovutusvoittovero, eli kun ollut jakamaton kuolinpesä, jotta leski sai asua heidän yhdessä omistamassaan asunnossa, kunnes itsekin kuoli. Asunto myytiin vasta sitten, kukaan ei missään vaiheessa kertonut että perintöverojen lisäksi napsahtaa tällainen luovutusvoittovero joka 100 000 euron kämpästä on n 9000 euroa meidän perillisten jaettavaksi, eli 3000 per nuppi. Kyllä siitä selvitään, mutta ottaa pattiin kun koko tuosta 100 000 euron myyntisummasta on jo maksettu "normaali" perintövero, niin tuntuu kyllä tuplaverotukselta. Kiinteistön välittäjä- eikä perukirjan tehnyt lakimieskään kertonut tästä missään vaiheessa eli yllätyksenä tuli. Tämä tiedoksi nyt muille "perijöille"
Luovu perinnöstäsi ja lahjoita se kissayhdistykselle, niin ei mee ainakaan ne luottotiedot. Vai olisiko sittenkin taloudellisesti kannattavampaa ottaa perintö vastaan ( 20000 euroon saakka ei mene perintöveroa). Eihän se vero isostakaan perinnöstä ole 100 %. Ihme kitinää. Se on kuitenkin väärin , että joutuu ns etukäteen maksamaan perintöveron. Vero sitten vasta, kun perintö on saatu.