Avautumista: Neuvola vi*****aa...
Voi, vitsin pimpulat, että voi mun neuvolassa käynnit olla TURHIA! Mulla siis toinen raskaus ja rv 11+2. Tänään oli lääkärineuvola ja siellä:
- otettiin hemoglobiini (kun mankumalla manguin, kun aamulla meinasi taju lähteä)
- lääkäri tökkäsi sormensa " sisälle" ja sanoi " 3 sentin pallukka"
- todella pikainen (ensimmäinen, en ole käynyt ultrassakaan vielä) sydänäänten kuuntelu, ei puhettakaan sydänäänten nopeuksista.
Kun yritin vähän kertoa, että on ollut tosi huono olo, kauhea ripuli ja pyörryttää, niin eipä juuri mitään kommenttia, " syö sipsejä, juo vettä..." ... Vielä kun siis kerroin, että en oikein tiedä mitä tehdä, kun esikosta ei ollut mitään oireita. Mulla on vielä tosi alhainen verenpaine ja se tiedetään neuvolassa ja nytkin mainitsin siitä, niin silti sitä ei edes mitattu.... Esikonkin raskausaikana laski " vaarallisen" alhaalle.
Edellisen kerran kävin 3 viikkoa sitten, joten omasta mielestäni ainakin olisi ollut syytä ottaa kaikki nuo " testit" , mitä neuvolakäynneillä tehdään. Varsinkin kun juttelin, että lähdetään jouluksi ja uudeksi vuodeksi reissuun eli seuraava käynti menee tammikuun puoleen väliin...
Ja yritin kyllä " pyytää" apua, mutta kun sitä ei tule. Esikonkin raskausaikana oli suunnilleen sama homma, silloin ehkä hiukan enemmän suoraan kirjasta jotain höpötettiin, mutta silloinkaan kysymyksiin ei saanut vastausta. Onneksi oli helppo raskaus!
Hirvittää, jos oikeasti jotain olisi vialla, masentaisi tai muuta, niin ei siellä kuunnella. Oikeasti. Nytkään muuten ei kysytty, että miten voin... Itse aloitin sitten kertoilun, kun kysymystä ei kuulunut....
Ärsyttää eniten tämän päiväisessä käynnissä se, että tämän piti olla iloinen " tapahtuma" , kun ekaa kertaa tulee todisteita, että mahassa on jotain (siis kun kuunneltiin sydänäänet). Sydänäänten kuuntelu oli siis tooodella pikainen ja ei mitään " hehkutusta" , kliinisesti " kylmästi" vaan todettiin, että " raskaus on normaali" .
Mieskin oli siis mukana ja ihmetteli (tätäkin) käyntikertaa taas niin oudon turhaksi. Mies oli siis esikonkin raskaudessa monesti mukana.
Sorry, jos joku pahoitti mielensä...
t. tuiskuneiti79 + poika 1v3kk ja rv 11+2
Kommentit (2)
Vaihda neuvolatätiä jos se vain on mitenkään mahdollista!!!
Mun mielestä kannattas ehdottomasti antaa palautetta neuvolan toiminnasta joko nimellä tai nimettömästi! Itse olen ainakin niitä ihmisiä, että jos joku asia ottaa päähän niin kyllä palaute lähtee! Ja jos on mahdollista, niin voithan ottaa jonnekin toiseen neuvolaan (jos asut kaupungissa) yhteyttä, ja kysyä pääseekö toisen neuvolan asiakkaaksi, koska omassa kohdellaan niin huonosti.
Omassa neuvolassani ei ainakaan kuulopuheiden ja kaverien kokemuksen perusteella pitäisi olla mitään vikaa, mutta sehän selviää vasta useamman käynnin jälkeen.. =]
Mukavaa joulun odotusta sinulle ja perheellesi!
jonttu rv 8+1